Onko Nuuskamuikkunen lapsi vai aikuinen?
Luen lapselle muumeja, ja tämä on asia, jota pohdin. Nuuskamuikkunen on Muumipeikon paras kaveri, ja Muumi on selvästi lapsi. Nuuskamuikkunen vaeltelee ympäri maailmaa, polttaa piippua ja tietää ja osaa kaikenlaista. Esim. Vaarallisessa juhannuksessa Nuuskamuikkunen sanoo, ettei ole lainkaan tottunut lapsiin. Mitä mieltä sinä olet: lapsi vai aikuinen? Joku muu, mikä?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Muumipeikko olisi mun mielestä nuorimmillaan ehkä varhaisteini (11-12v) ja Nuuskamuikkunen teini (n.15v). Sarja kuitenkin on pitkä ja jossain välissä ovat ennemminkin kaikki jo teini-iässä. En ole katsonut tarpeeksi kronologisesti, että osaisin sanoa tapahtuuko sarjassa henkilökehitystä iän mukaan.
Mun olisi ehkä pitänyt sanoa, että puhun kirjoista. Animaatiosarja ei ole mulle tuttu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muumi ole mun mielestä lapsi, teini sanoisin. Nuuskamuikkunen on selkeästi vanhempi.
Muumipeikko kuitenkin leikkii mielikuvitusleikkejä. Nuuskamuikkunenkin lasketaan esim. Taikurin hatussa "lasten" joukkoon.
Ap
Meidän suvussa on niin että äitini sisaruksineen ovat ne aikuiset jotka esim hääräilevät ruuat pöytään tai maksavat ruuat ravintolassa kun tavataan porukalla ja heidän jälkikasvunsa, me serkukset olemme edelleen "lapset", vaikka ikää on 18-30 vuotta. Samaan tapaan Nuuskamuikkunenkin mielestäni lasketaan lasten joukkoon, vaikka hän olisikin iältään aikuinen. Itse ajattelen hänen olevan nuori aikuinen, parikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaako se Muumipeikkokaan olla lapsi? Seukkaa kuitenkin Niiskuneidin kanssa?
Ainakin Muumipeikon vanhemmat puhuvat hänestä lapsena ja hän leikkii.
Ap
Olen minäkin ikuisesti vanhemmilleni lapsi, vaikka jo yli 40-vuotias. Ja kukapa ei leikkisi. Pelailen kännykällä eli leikin.
Sinä olet vanhemmillesi ikuisesti lapsi(1), mutta et lapsi(2). Toivottavasti. Pelaaminen on eri asia kuin lasten leikki.
(1) oma biologinen tai adoptoitu jälkeläinen
(2) ei-aikuinen, ei-sukukypsä ihmisen poikanen
Ap
Itsekin mainitset Muumipeikon vanhempien puhuttelevan häntä lapseksi, joten miten tuo eroaa minun tapauksestani? Miten Muumipeikko tuolla perusteella on enemmän lapsi kuin esim. minä?
Lapseksi merkityksessä ei-aikuinen, ei-sukukypsä poikanen, esim. "lapset. syömään" tai "lapset, menkää ulos leikkimään".
Ap
Muumipeikko ei voi olla ihan pieni lapsi, koska voi tehdä retkiä kavereiden kanssa jne. Muumipeikko on ehkä 14-vuotias, ja Nuuskamuikkunen on häntä selvästi vanhempi, mutta kuitenkin nuorempi kuin Muumipappa ja -mamma, sanoisin että 19-22-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Niiskuneiti on pelkkä kulissi. Muumipeikko on kaappihomo, joka oikeasti rakastaa Nuuskamuikkusta. Näkeehän sen kuinka vaivaantunut Muumipeikko on aina Niiskuneidin seurassa ja koko ajan haikailee Nuusmamuikkusen perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muumi ole mun mielestä lapsi, teini sanoisin. Nuuskamuikkunen on selkeästi vanhempi.
Muumipeikko kuitenkin leikkii mielikuvitusleikkejä. Nuuskamuikkunenkin lasketaan esim. Taikurin hatussa "lasten" joukkoon.
Ap
Meidän suvussa on niin että äitini sisaruksineen ovat ne aikuiset jotka esim hääräilevät ruuat pöytään tai maksavat ruuat ravintolassa kun tavataan porukalla ja heidän jälkikasvunsa, me serkukset olemme edelleen "lapset", vaikka ikää on 18-30 vuotta. Samaan tapaan Nuuskamuikkunenkin mielestäni lasketaan lasten joukkoon, vaikka hän olisikin iältään aikuinen. Itse ajattelen hänen olevan nuori aikuinen, parikymppinen.
Mutta leikkivätkö nämä 18-30-vuotiaat?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olen minäkin ikuisesti vanhemmilleni lapsi, vaikka jo yli 40-vuotias. Ja kukapa ei leikkisi. Pelailen kännykällä eli leikin.
Sinä olet vanhemmillesi ikuisesti lapsi(1), mutta et lapsi(2). Toivottavasti. Pelaaminen on eri asia kuin lasten leikki.
Ap
Itsekin mainitset Muumipeikon vanhempien puhuttelevan häntä lapseksi, joten miten tuo eroaa minun tapauksestani? Miten Muumipeikko tuolla perusteella on enemmän lapsi kuin esim. minä?
Lapseksi merkityksessä ei-aikuinen, ei-sukukypsä poikanen, esim. "lapset. syömään" tai "lapset, menkää ulos leikkimään".
Ap
Toi on sun omaa tulkintaasi, ei faktatietoa. Sophia Janssonin kertoman mukaan Muumeilla ei ole sukupuolta eikä ikää. Ei miehiä eikä naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niiskuneiti on pelkkä kulissi. Muumipeikko on kaappihomo, joka oikeasti rakastaa Nuuskamuikkusta. Näkeehän sen kuinka vaivaantunut Muumipeikko on aina Niiskuneidin seurassa ja koko ajan haikailee Nuusmamuikkusen perään.
Kirjoissa on ehkä vähän eri tunnelma. Mutta Muumin romanttiset tunteet Nuuskamuikkusta kohtaan on kyllä niissäkin yksi aika varteenotettava tulkinta.
Ap
piippua polttaa yleensä vanhat ukot. hän saattaa siten olla vähintään viisikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap
Toi on sun omaa tulkintaasi, ei faktatietoa. Sophia Janssonin kertoman mukaan Muumeilla ei ole sukupuolta eikä ikää. Ei miehiä eikä naisia.
Sikäli on faktatietoa, että ainakin kirjoissa Muumipeikko ja keitä nyt missäkin kirjoissa "lasten" joukkoon lukeutuu, kyllä leikkivät, ja heitä puhutellaan lapsina. Muumikirjat ovat sen verran vanhoja, että niissä lapset puhuttelevat aikuisia "setinä" ja "täteinä" tai kolmannessa persoonassa. Kukaan ei puhuttele Muumipeikkoa, Niiskuneitiä tai Nuuskamuikkuista näin.
-
Mutta mitä tulee Muumipeikon tai Nuuskamuikkusen ikään, mä en oikeasti ajattele, että se seuraisi ihmisten maailman lainalaisuuksia.
Ap
Muumit on ihania satuolentoja, ei tuollaisia pidä miettiä! Okei, mietin itsekin. :D
Nuuskamuikkunen on paljon Peikkoa kypsempi kyllä. Mutta tosiaan ajautuu myös mukaan leikkeihin. Mutta tekeehän Muumipeikkokin asioita, mitä lapsi ei. Ja on kuitenkin hyvin vastuullinen. Uudemmalla kaudella oli lähdössä jopa yksin soutuveneellä tutkimusretkelle. Ja vanhemmathan jättävät hänet ja muut eräässä jaksossa yksin karatessaan luolaan. Itken melkein aina sen nähdessäni.
Ehkä Muumipeikko on teini, tai varhaisteini. Ja Nuuskamuikkunen lähes täysikäinen. Kuka tietää, missä iässä Muumimaassa itsenäistytään. Mutta Nuuskamuikkunen on varmaan vanhempi, tai sitten vaan ihan hemmetin paljon liikaa nähnyt elämänsä aikana.:D
Vierailija kirjoitti:
piippua polttaa yleensä vanhat ukot. hän saattaa siten olla vähintään viisikymppinen.
Mä poltin 16-vuotiaana piippua.
Törmäsin kerran tietoon, jonka mukaan Nuuskamuikkunen olisi noin 18-vuotias.
Haluaako aloittaja vastauksia vai haluaako hän vain jankata pikkuseikoista? :) Kannattaa muuten huomioida, että kyse on mielikuvitusmaailmasta, jossa on noitia, lentäviä panttereita ja näkymättömiä lapsia. Se eroaa siis monin osin meidän maailmastamme, ja siellä aikuisetkin voivat varmasti joskus leikkiä vaikka meidän maailmassamme se olisikin harvinaista.
Mutta olen samaa mieltä aiemman kirjoittajan kanssa siitä, että Muumipeikko on teini-ikäinen, ja Nuuskamuikkunen lienee parinkympin tienoilla.
Niin, ja sen verran voisin olla eri mieltä Sophia Janssonin kanssa, että toki kirjoja voi tulkita, ettei sukupuolia ja ikää ole, mutta kirjoissa on kyllä selviä sukupuolirooleja ja pojista ja tytöistä puhutaan poikina ja tyttöinä (alkuteoksissa on tietenkin vielä ruotsin persoonapronominit hon ja han, jotka paljastavat tai eivät paljasta Tuutikin ja Mörön naispuolisiksi). Samoin henkilöhahmot ovat selvästi eri ikäisiä. Tietenkin se, vastaavatko iät ja sukupuolet realistista maailmaa, on eri kysymys. Muuten, Taikurin hatussa myös se kasveja keräävä hemuli on lasten joukossa. Se tuntuu hassulta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Muumit on ihania satuolentoja, ei tuollaisia pidä miettiä! Okei, mietin itsekin. :D
Nuuskamuikkunen on paljon Peikkoa kypsempi kyllä. Mutta tosiaan ajautuu myös mukaan leikkeihin. Mutta tekeehän Muumipeikkokin asioita, mitä lapsi ei. Ja on kuitenkin hyvin vastuullinen. Uudemmalla kaudella oli lähdössä jopa yksin soutuveneellä tutkimusretkelle. Ja vanhemmathan jättävät hänet ja muut eräässä jaksossa yksin karatessaan luolaan. Itken melkein aina sen nähdessäni.
Ehkä Muumipeikko on teini, tai varhaisteini. Ja Nuuskamuikkunen lähes täysikäinen. Kuka tietää, missä iässä Muumimaassa itsenäistytään. Mutta Nuuskamuikkunen on varmaan vanhempi, tai sitten vaan ihan hemmetin paljon liikaa nähnyt elämänsä aikana.:D
Mä luulen, että tämä on se avain. Muumimaailma ei noudattele meidän maailmamme lainalaisuuksia. Eihän siellä kukaan edes tee töitä.
Ap
Niin, tosiaan. Kirjat on vähän, eikä ihan vähänkään eri asia. Olen lukenut valitettavasti vain yhden, eli en oikein osaa siihen ottaa kantaa. Perustan kantani tv-sarjaan ja sarjakuviin.
T.32
Minusta nuuskis on selvästi aikuinen, mutta sellainen lapsenmielinen hippi. Muumimaailmassa ei ole epäilyttävää tai omituista että aikuinen leikkii, lastenkaan kanssa - muistaakseni muumipapallakin on toisinaan aika lapsellisia päähänpistoja ja mielikuvitusleikkejä. Ei näitä asioita ole varmastikkaan tarkoitettu ajateltavaksi liian realistiseksi tai verrattavaksi oikeaan maailmaan - muumimaailmassa kaikki saavat olla vapaasti sisäisesti lapsia, ja hahmot jotka käyttäytyvät "liian aikuismaisesti" ovat muille muumilaaksolaisille aina vähän ihmetyksen aihe.
Vierailija kirjoitti:
Haluaako aloittaja vastauksia vai haluaako hän vain jankata pikkuseikoista? :) Kannattaa muuten huomioida, että kyse on mielikuvitusmaailmasta, jossa on noitia, lentäviä panttereita ja näkymättömiä lapsia. Se eroaa siis monin osin meidän maailmastamme, ja siellä aikuisetkin voivat varmasti joskus leikkiä vaikka meidän maailmassamme se olisikin harvinaista.
Mutta olen samaa mieltä aiemman kirjoittajan kanssa siitä, että Muumipeikko on teini-ikäinen, ja Nuuskamuikkunen lienee parinkympin tienoilla.
Älä kiihdy. Onhan sullakin mielipide, ja niin on mullakin. Johonkin se mielipide kuitenkin perustuu, ja mä olen esittänyt niitä asioita, joihin mielipiteeni perustan.
Ap