Onko Nuuskamuikkunen lapsi vai aikuinen?
Luen lapselle muumeja, ja tämä on asia, jota pohdin. Nuuskamuikkunen on Muumipeikon paras kaveri, ja Muumi on selvästi lapsi. Nuuskamuikkunen vaeltelee ympäri maailmaa, polttaa piippua ja tietää ja osaa kaikenlaista. Esim. Vaarallisessa juhannuksessa Nuuskamuikkunen sanoo, ettei ole lainkaan tottunut lapsiin. Mitä mieltä sinä olet: lapsi vai aikuinen? Joku muu, mikä?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tosiaan. Kirjat on vähän, eikä ihan vähänkään eri asia. Olen lukenut valitettavasti vain yhden, eli en oikein osaa siihen ottaa kantaa. Perustan kantani tv-sarjaan ja sarjakuviin.
T.32
Kannattaa lukea kirjat! Ne ovat aivan hemmetin hyviä. Mä olen lukenut niistä suurimman osan joskus ala-asteikäisenä, jokunen vuosi sitten luin ne, joita en lapsena lukenut, ja nyt olen alkanut lukea niitä lapselle. Tove Jansson on todella tarkkanäköinen kuvaaja ja monet henkilöhahmoista ovat todella ehyitä. En ihmettele, että muumit puhuttelevat niin laajalti. Sarjakuvia olen lukenut myös lapsena, haluaisin hankkia kaikki kirjat kyllä itselleni. Niissä tunnelma on kuitenkin aika erilainen kuin kirjoissa!
Ap
Tavoitteena olisi kaikki kirjat lukea. Ja ne sarjakuvat on ihan loistavia. Lemppareitani on.. Oliko se Maailmanloppu tulee! (johon siis se Pyrstötähti elokuva perustuu) ja sitten se missä muumit menevät hotelliin. Ihan uskomattomia. Muumeissa on se ihana puoli, että niistä voi nauttia iässä missä hyvänsä.
Nimimerkillä "Niiskun vekottimet toimivat aina!"
Eikö se elokuva perustu Muumipeikko ja pyrstötähti -kirjaan? Mä en ole nähnyt sitä. Jos en nyt väärin muista, niin sarjakuvissa on myös paljon samoja juttuja kuin kirjoissa, mutta sarjakuvien lukemisesta on niin kauan, etten oikein hyvin muista.
Ap
Niin, no se voi tietenkin olla. Kun en nyt tiedä, kumpi on tehty aiemmin, kirja vai sarjakuva. Kun sarjakuvassa on paljon samaa kuin elokuvassa. Enkä tosiaan kyseistä kirjaa ole lukenut. Mutta se sarjakuva on ihan loistava. Taisi olla ensimmäinen Toven ensimmäinen Muumisarjakuva.
Ja Hemulin aspergerista voisi kieliä kai myös pieni pätkä tästä Maailmanloppu tulee! -sarjakuvasta:
-Hemuli hämmästyi kovasti. Hän luuli, että metelin aiheutti vielä löytämätön toukka Cossus Snufsigalonica, joka joskus kaivautui maahan. Lopulta hän löysi maasta halkeaman ja laski sinne haavinsa. "Hyvin merkillistä", sanoi hemuli ja ravisteli ensin Muumipeikon, Hosulin ja Nuuskamuikkusen. "Oletteko te yöperhosia?" "Päinvastoin, me olemme tutkimusretkikunta", sanoi Muumipeikko. "Tietääkö setä, että maailmanloppu on tulossa?" "En", sanoi Hemuli. "Te olette siis aivan varmoja, että ette kuulu Cossus -sukuun?" "Ehdottomasti", sanoi Muumipeikko. Silloin Hemuli menetti kaiken kiinnostuksensa ja lähti tiehensä.-
Juu, ei paras esimerkki, mutta ehkä välttävä.:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tosiaan. Kirjat on vähän, eikä ihan vähänkään eri asia. Olen lukenut valitettavasti vain yhden, eli en oikein osaa siihen ottaa kantaa. Perustan kantani tv-sarjaan ja sarjakuviin.
T.32
Kannattaa lukea kirjat! Ne ovat aivan hemmetin hyviä. Mä olen lukenut niistä suurimman osan joskus ala-asteikäisenä, jokunen vuosi sitten luin ne, joita en lapsena lukenut, ja nyt olen alkanut lukea niitä lapselle. Tove Jansson on todella tarkkanäköinen kuvaaja ja monet henkilöhahmoista ovat todella ehyitä. En ihmettele, että muumit puhuttelevat niin laajalti. Sarjakuvia olen lukenut myös lapsena, haluaisin hankkia kaikki kirjat kyllä itselleni. Niissä tunnelma on kuitenkin aika erilainen kuin kirjoissa!
Ap
Tavoitteena olisi kaikki kirjat lukea. Ja ne sarjakuvat on ihan loistavia. Lemppareitani on.. Oliko se Maailmanloppu tulee! (johon siis se Pyrstötähti elokuva perustuu) ja sitten se missä muumit menevät hotelliin. Ihan uskomattomia. Muumeissa on se ihana puoli, että niistä voi nauttia iässä missä hyvänsä.
Eikö se elokuva perustu Muumipeikko ja pyrstötähti -kirjaan? Mä en ole nähnyt sitä. Jos en nyt väärin muista, niin sarjakuvissa on myös paljon samoja juttuja kuin kirjoissa, mutta sarjakuvien lukemisesta on niin kauan, etten oikein hyvin muista.
Ap
Niin, no se voi tietenkin olla. Kun en nyt tiedä, kumpi on tehty aiemmin, kirja vai sarjakuva. Kun sarjakuvassa on paljon samaa kuin elokuvassa. Enkä tosiaan kyseistä kirjaa ole lukenut. Mutta se sarjakuva on ihan loistava. Taisi olla ensimmäinen Toven ensimmäinen Muumisarjakuva.
Pyrstötähti-kirja on vanhempi kuin sarjakuvat. Ja sarjakuvat on muuten tehty suurimmaksi osaksi yhteistyössä Toven veljen Larsin kanssa. Lars piirsi sarjakuvat muistaakseni vuodesta 1960 eteenpäin.
Ap
Okei, kun mulla tässä sarjakuvassa vaan lukee, että se on julkaistu Ny Tid -lehdessä 1947-1948.
Se onkin vähän erilainen kuin myöhemmät.
Mutta voin olla ihan väärässäkin.^^
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.32
Ap
Ap
Ja Hemulin aspergerista voisi kieliä kai myös pieni pätkä tästä Maailmanloppu tulee! -sarjakuvasta:
-Hemuli hämmästyi kovasti. Hän luuli, että metelin aiheutti vielä löytämätön toukka Cossus Snufsigalonica, joka joskus kaivautui maahan. Lopulta hän löysi maasta halkeaman ja laski sinne haavinsa. "Hyvin merkillistä", sanoi hemuli ja ravisteli ensin Muumipeikon, Hosulin ja Nuuskamuikkusen. "Oletteko te yöperhosia?" "Päinvastoin, me olemme tutkimusretkikunta", sanoi Muumipeikko. "Tietääkö setä, että maailmanloppu on tulossa?" "En", sanoi Hemuli. "Te olette siis aivan varmoja, että ette kuulu Cossus -sukuun?" "Ehdottomasti", sanoi Muumipeikko. Silloin Hemuli menetti kaiken kiinnostuksensa ja lähti tiehensä.-
Juu, ei paras esimerkki, mutta ehkä välttävä.:D
Just noita! Lisäksi Taikurin hatussa hemuli on usein hieman ulalla siitä, miksi muut käyttäytyvät niin kuin käyttäytyvät.
Ap
En ole tuota Muumipapan urotöitä itse lukenut ja menen vähän myös sarjan pohjalta, mutta eikös noista voi päätellä, että Nuuskamuikkunen on aika lailla Nipsun ja Pikku Myyn ikäluokkaa. Pikku Myyhän taidetaan mieltää kirjojen perusteella Nuuskamuikkusen isosiskoksi, koska olikohan ainoa näistä jonka tiedettiin syntyneen jo sillä ajanjaksolla, mihin Muumipapan Urotyöt sijoittuvat. Nipsu ja Nuuskamuikkunen varmaan ovat syntyneet vähän tuon ajanjakson jälkeen. Ja voisivat olla melko samanikäisiä keskenään, koska Nipsuhan taitaa olla se toinen noista "lapsista", joka asustaa ja elää melko itsenäisesti.
Koska Muumimamma ja -pappa tapasivat vasta urotöiden aikaan, niin Muumipeikko on syntynyt myöskin Urotöiden jälkeen, ja todennäköisesti Nipsua ja Muikkusta myöhemmin (Hosuli ja Sosuli kuitenkin naimisissa Urotöiden aikaan. Juksu ja Mymmeli taas vaikuttavat semmoisilta vapailta sieluilta, jotka helposti voivat lapsen laittaa keskenään alulle lyhyemmänkin tuntemisen jälkeen). Heittäisin, että ikäeroa on varmaan pari tai muutama vuotta ja on varmaan kaveriporukassaan nuorimpia Niiskuneidin kaa.
Niiskuneidin kohdalla voidaan nostaa esille myös Niisku. Tämähän taitaa selvästi olla vanhempi noita kaikkia "lapsia", mutta toisaalta koska hän on Niiskuneidin veli jäätävän suuri ikäero on epätodennäköinen, vaikka selvästi vanhempi onkin. Eli nuoremmalla Nuuskamuikkusellakaan tuskin on ikäeroa kavereihinsa sen verta, että menisi näiden vanhemmasta jo.
Hirveästi ei kannata laittaa painoa sille, että koko poppoota kutsutaan lapsiksi varsinkin Mamman ja Papan osalta. Todennäköisesti johtuu siitä, että nämä näkevät nuo heidän lapsina. Hirveästi ei Muikkusen, Nipsun tai muiden vanhempia ole näkynyt Muumilaaksossa pyörimässä, niin Mamma ja Pappa varmaan ovat sitten tämän roolin itselleen huomaamatta tai ei ottaneet.
Eli tämän turhan jauhamisen voisi tiivistää siihen, että Nuuskamuikkusella on tuskin suurta ikäeroa kavereihinsa ja tämän kypsyys on enemmänkin luonteen kypsyyttä. Tämä ei taas tunnu mahdottomalta kun miettii sitä, että kaiken perusteella Pikku Myy on porukan vanhin, mutta vaikuttaa kuitenkin nuorimmalta.
Nipsu on nuorempi kuin Muumipeikko, monesti Nipsusta puhutaan, että hän on liian pieni. Myös pikku Myy on nuorempi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nipsu on nuorempi kuin Muumipeikko, monesti Nipsusta puhutaan, että hän on liian pieni. Myös pikku Myy on nuorempi.
Ap
Mutta Nipsuhan taisi kooltaan olla alkuperäisissä versioissa pienempi, niin olisiko kokoon viitattu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mutta Nipsuhan taisi kooltaan olla alkuperäisissä versioissa pienempi, niin olisiko kokoon viitattu?
Ainakin Taikurin hatussa Nipsusta puhutaan, että hän on vielä niin pieni, ettei osaa tai ei tiedä jotain asiaa. Ei siis viittaa kokoon.
Ap
Vaikka sinänsä ihan mielenkiintoinen aihe pohdittavaksi niin tavallaan koko ketju on aika ahdistava. Jopa satuhahmoja yritetään tunkea johonkin sopivaan laatikkoon.
Tuo Muumipeikon ja Nuuskamuikkusen välinen suhde on todellakin pohtimisen arvoinen. Muumipeikko vaikuttaa todella ihastuneelta ja rakastuneelta. Itsekin luin lapselle Taikatalvea ja laitan tähän siitä pari otetta.
Ensin Nuuskamuikkusen kirje Muumille:
"Nuku hyvin äläkä sure. Ensimmäisenä kevätpäivänä olen taas luonasi. Rakenna pato minua odotellessasi. Nuuskamuikkunen"
Sitten läpätystä ja seuraavaksi:
" -Hei, kuiskasi Muumipeikko. Nuku hyvin äläkä sure. Ensimmäisenä kevätpäivänä, hän sanoi hieman kovemmin. Ja sitten hän lauloi täyttä kurkkua: olen taas täällä luonasi! Olen luonasi taas ja kevät on ja lämmin on ja minä olen täällä, ja sitten me kuljetaan täällä ja siellä, jokaisella tiellä..."
Aikamoista.
Ei kannata lukea aikaisia sarjakuvia, jos haluaa säilyttää illuusionsa muumeista.
Ensimmäisissä sarjakuvissa muumipeikko on ahdistunut, elämä aivan sekaisin, menettää asuntonsa. Asunnon menetyksen vuoksi muumipeikko muuttaa vanhempiensa luokse. Muumipappa on kaikkien hyvien mielikuvien vastakohta, joka ei viihtyisi ollenkaan kotosalla. Muumipappa on se, joka tekee nuuskamuikkuseen tuttavuutta esiintymällä salakuljettajana ja muistaakseni jopa murhaajana. Muumipappa on alkoholisti ja uhkapeluri, sen vuoksi muumit joutuvat mm. veneen alle.
Kirjoissa Tove on käyttänyt samoja hahmoja, mutta käytännössä luonut ne aivan uusiksi. Varsinkin, kun lukee lastenkirjoja mm. Kuinkas sitten kävikään, on varsin selvä, että hahmo on lähinnä ulkoisesti sama.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata lukea aikaisia sarjakuvia, jos haluaa säilyttää illuusionsa muumeista.
Ensimmäisissä sarjakuvissa muumipeikko on ahdistunut, elämä aivan sekaisin, menettää asuntonsa. Asunnon menetyksen vuoksi muumipeikko muuttaa vanhempiensa luokse. Muumipappa on kaikkien hyvien mielikuvien vastakohta, joka ei viihtyisi ollenkaan kotosalla. Muumipappa on se, joka tekee nuuskamuikkuseen tuttavuutta esiintymällä salakuljettajana ja muistaakseni jopa murhaajana. Muumipappa on alkoholisti ja uhkapeluri, sen vuoksi muumit joutuvat mm. veneen alle.
Kirjoissa Tove on käyttänyt samoja hahmoja, mutta käytännössä luonut ne aivan uusiksi. Varsinkin, kun lukee lastenkirjoja mm. Kuinkas sitten kävikään, on varsin selvä, että hahmo on lähinnä ulkoisesti sama.
Ehkä se illuusio on lähinnä niillä, jotka ovat katsoneet tv-sarjaa. Tai näin ajattelisin, ainakin näkemäni perusteella (en ole katsonut kaikkia jaksoja) sarja on kirjoihin ja sarjakuviin verrattuna aika hampaaton.
Ap
Minunkin vanhempani puhuvat vielä toisinaan lapsista puhuessaan minusta, miehestäni, veljestäni ja veljeni vaimosta. Kaikki ollaan siinä kolmen kympin kieppeillä. Esim. "Lapset, tulkaa syömään." "Lähteekö lapset mukaan risteilylle?" Loppuu ehkä sitten, kun jompi kumpi pariskunta saa jälkikasvua? Jos loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ainakin Taikurin hatussa Nipsusta puhutaan, että hän on vielä niin pieni, ettei osaa tai ei tiedä jotain asiaa. Ei siis viittaa kokoon.
Ap
No siinä tapauksessa Hosuli ja Sosuli odottivat vähän pitempään häiden jälkeen tuon lisääntymisen kanssa. Ja kävin nytten netitse tarkistamassa, niin näemmä noissa kirjoissa tuo Nipsu asustaa pääosin Muumien luona. Tv-sarjassa ja sarjakuvissa (mitkä minä lähinnä tiedän) Nipsulla on jo oma koti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se illuusio on lähinnä niillä, jotka ovat katsoneet tv-sarjaa. Tai näin ajattelisin, ainakin näkemäni perusteella (en ole katsonut kaikkia jaksoja) sarja on kirjoihin ja sarjakuviin verrattuna aika hampaaton.
Ap
Miljöö ja luonteetkin poikkeavat kirjojen ja sarjakuvankin välillä sen verran, että tuskin Tove on ajatellut hahmojen olevan samoja. Tove on kirjoittanut eri tarinoita ja käyttänyt niissä omia samoja hahmojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olen itse lukenut vain Toven kirjat jo 80-luvulla ja lastenkirjat vielä aikaisemmin. En ainakaan muista katsoneeni niitä piirrettyjä kuin ehkä jonkun jakson.
Kyllä kirjat luovat Muumipeikosta erilaisen seikkailijahahmon kuin sarjakuvat. Hahmot sanomalehtistripeissä on olleet aivan erilaiset kuin Toven samaan aikaan kirjoittamat kirjat.
Tv-sarja on ihan oma asiansa, joka on luotu kirjojen hahmoja mukaillen. Kaikki on kuitenkin satua, joten ei se niin vakavaa ole, vaikka hahmojen käsitykset menee ristiin. Ristiriidat syntyy vain, jos niitä alkaa keräämään ja tutkimaan, jokainen tarina on kuitenkin hyvä sellaisenaan.
Kyllähän tv-sarja on ihan selvästi lapsille, vaikka siinä vähän aikuisille sopivia vitsejäkin on. Mutta kirjat ja sarjakuvat ovat paljon synkempiä, vaikkakin minun mielestäni myös lapsille sopivia. Niissä käsitellään tunteita kauniilla tavalla. Ehkä karun todesti, mutta rehellisesti. Ja ihanien hahmojen kautta.
Tänään mietin samaa ja googletus johti tänne. Itse sanoisin, että Nuuskamuikkunen on n. 16 ja Muumipeikko on noin 12.
Toki Nuuskamuikkusen möreä ääni alkuperäisessä animaatiossa viittaa noin kolme-nelikymppiseen :D
ELÄKELÄISIÄ OVAT KAIKKI MUUMILAAKSON TYYPIT NYKYISIN.
Pyrstötähti-kirja on vanhempi kuin sarjakuvat. Ja sarjakuvat on muuten tehty suurimmaksi osaksi yhteistyössä Toven veljen Larsin kanssa. Lars piirsi sarjakuvat muistaakseni vuodesta 1960 eteenpäin.
Ap