Olen 20-vuotias ja tuntuu että olen viisaampi kuin 80% tuntemistani "aikuisista"
Toisinaan se on myös taakka, koska tuntuu että näen maailman heitä synkempänä paikkana.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään, aika monella on tuo vaihe kunnes "elämä opetaa".
Itse voisit opetella tuon oikeinkirjoituksen. ;)
Yleisintä tuo on ylioppilailla, jotka luulevat tietävänsä kaiken, tuntevat maailmantuskaa jne.
Myöhemmin valtaosa heistä ymmärtää olleensa väärässä. Toivottavasti sinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse voisit opetella tuon oikeinkirjoituksen. ;)
Selitys tyhmälle: kyse oli kirjoittajan tekemästä näppäilyvirheestä.
Ohis, ystävällisesti
Menee ohi ennen kuin olet 50v. Nuorena sitä on suuret luulot itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Miten tälle kommentille voi antaa noin monta yläpeukkua. Yli 200. Mitä se elämä on teille muka opettanut? Ylimielisyyttä ainakin.
Iällähän ei ole oikeasti mitään tekemistä henkisen kasvun kanssa. Ihminen voi olla 50 vuotiaskin ja silti hän on henkisesti epäkypsempi kuin esim 30 vuotias tai nuorempikin.
Ja nyt täytyy muistaa se että henkinen kypsyys lähinnä meinaa ihan oikeasti totuuteen kasvamista. Siinä olet oikeessa että 80% suomalaisista elää kaukana totuudesta. Niiku elää 80% ihmisistä myös maailmalla.
Nää on faktat. Moni kuvittelee olevansa viisas ja älykäs, mutta ei nää ollenkaan miten häntä esim huijataan kokoajan, juurikin niiden ihmisten toimesta ketä hän palvoo ja puolustaa. Se on epäkypsyyttä
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tuo vaihe teini-iässä. Tunsin itseni muka vanhaksi sieluksi. Itse asiassa varhaisteinistä lähtien. Mutta nyt 25-vuotiaana olen älynnyt, että olin aika töhö tuohon aikaan. Ja entäs sitten nyt, kun pitäisi olla se oikea aikuinen? Herrajumala kun välillä ahdistaa, ettei oikeasti tiedä aikuisen ihmisen elämästä yhtään mitään. Yrittää vaan pitää arjen rippeet jotenkin kasassa ja elää tasapainoisessa parisuhteessa, vaikka tuntuukin välillä siltä kuin vain leikkisi kotia.
Totta kai sitä pyöritteli jo teininä vakavia asioita mielessään, mutta maailma oli vielä tuolloin todella mustavalkoinen omissa silmissä. Mielipiteet oli aina jostain ääripäästä. Se määrä kärsivällisyyttä ja nöyryyttä mikä on pikkuhiljaa tullut iän mukana on hurja.
Terveisin ikilapsi.
En tiedä söikö internet vastaukseni, saattaa ilmestyä jostain yhtäkkiä uudelleen. Mutta yritän uudelleen. Tuttavani on kahdenkympin hujakoilla, ja hänestä huokuu juuri tämä. On olevinaan fiksu ja empaattinen, hänen mielipiteensä ovat parhaita ja ainoita oikeita.
Perehtyminen ongelmien ja ratkaisujen historiaan kuitenkin huokuu heti läpi, kun vähän kyseenalaistaa. Töräyttelee asioita, joita ei edes varmaan ymmärrä rasistisiksi/ennakkoluuloisiksi/syrjiviksi, ja kumoaa myös omilla toimillaan väitteen suuresta empatiastaan. Ei hän edes välttämättä tunnista omista, tai muiden puheista, niitä ongelmallisiksi katsomiaan asioita. Ehkä elämä opettaa...
Ylimielisiä naisia on nyt aivan liikaa. Ette osaa arvostaa muita ihmisiä ja pidätte itseänne parempina ihmisinä. Elämä opettaa käytöstapoja sekä muiden kunnioittamista.
The Dunning-Kruger effect is a cognitive bias where people with low ability in a task tend to overestimate their skill and knowledge, while those with high competence may underestimate their abilities.
Mistä noi kaikki alapeukut on tullu?
Aloitus on vanha, joten ap on tänä vuonna jo 30v. Enkä usko, että fiilikset ovat merkittävästi eri. Minulla ei aikoinaan ainakaan olleet.
Vierailija kirjoitti:
Olen 30-vuotias ja voin kertoa, että tilanne vain pahentuu aikaa myöten. Ihmiset ovat tyhmiä ja välinpitämättömiä ja heitä kiinnostaa vain oma napa.
Olet kuitenkin 30-vuotiaana tyhmempi kuin ap. Miltä tuntuu?
Kaikki tenavat kuvittelee noin.
Opit kyllä
Vierailija kirjoitti:
"Mistä noi kaikki alapeukut on tullu?
Aloitus on vanha, joten ap on tänä vuonna jo 30v. Enkä usko, että fiilikset ovat merkittävästi eri. Minulla ei aikoinaan ainakaan olleet."
Eli jämähdit siihen 2-kymppisen yksinkertaiseen maailmankuvaan ja kehuskelet nyt sillä?
No liiasta vaatimattomuudesta sinua tuskin voi syyttää. Old soul?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mistä noi kaikki alapeukut on tullu?
Aloitus on vanha, joten ap on tänä vuonna jo 30v. Enkä usko, että fiilikset ovat merkittävästi eri. Minulla ei aikoinaan ainakaan olleet."
Eli jämähdit siihen 2-kymppisen yksinkertaiseen maailmankuvaan ja kehuskelet nyt sillä?
Hahhah. Tajuatko, että vahvistat käsitykseni todellakin oikeaksi.
Täähän on kompa, aloittaja asuu todennäköisesti Vuosaaressa ja on toinen alueen kahdesta valkoihoisesta.
No ainakin hän on oikeassa.
Joo tää nuhanenä luulee olevansa hyvä laulaja
Samastun tietyllä tavalla ap:n näkökulmaan.
Monet täällä sanovat, miten ikä tuo viisautta. Noh, oma kokemus näin puolivälissä elämää on se, että älykkäät ovat älykkäitä kehdosta hautaan, viisautta on joillain syntyjään ja osa löytää sitä matkan varrella. Valitettavan paljon on niitä, jotka kulkevat silmät kiinni ja pussi päässä kehdosta hautaan.
Minulle on ollut esiteinistä lähtien selvää, että maapallon elinkelpoisuus on tärkeämpää kuin mikään muu. Olen pitänyt tärkeänä kohdella muita elollisia hyvin ja kunnioittavasti. Arvostanut pyrkimyksiä parantaa sairauksia ja parantaa elinolosuhteita niin, että kenenkään ei tarvitsisi nähdä nälkää. Sotia olen pitänyt käsittämättömänä ja tarpeettomana julmuutena. 30 vuotta myöhemmin seison täysin näiden näkemysten takana. Ja pidän käsittämättömänä sitä, miten ahneus, itsekkyys ja ajattelemattomuus saa jotkut näkemään rahan, vallan ja omistamisen niin tärkeinä, että ovat valmiita pilaamaan maapallon tulevaisuuden, suistamaan muut ihmiset ja eläimet kurjuuteen, nälänhätään ja sairauksiin sekä sotimaan pankkitiliensä saldon takia. Ja sitten tätä vääristynyttä arvomaailmaa tullaan perustelemaan jonkin ihmisen keksimän talouskasvun välttämättömyydellä.
Pistää miettimään, kuinka sekaisin ja joukkopsykoosissa ihmiskunta onkaan.
.......
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tied%C3%A4n,_etten_tied%C3%A4_mit%C3%A4%C…