Serkkujensa kanssa naimisissa olevat huomio!
Oletteko yleensä kertoneet muille että puolisonne on myös serkkunne? Itse olen yleensä vältellyt sen kertomista ihmisten ennakkoluulojen vuoksi, mutta ehkä olisi kaikkien kannalta paras olla avoimempi sen suhteen.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Minkämaalainen olet? Suomalaiset eivät harrasta suvunsisäistä avioitumista. Yäk
No mistä sä luulet suomalaisten perinnöllisten sairauksien valtavan määrän tulleen? Maailman sisäsiittoisinta kansaa. Mitä serkumpi sen herkumpi!
Ei kukaan oikeasti nussi serkkuaan.
Hei! Olen naimisissa serkkuni kanssa. Ihan avoimesti olen kertonut :)
Olkoon vaan, mutta on tämänkin kokoisessa maassa muutama muukin vaihtoehto (muusta maailmasta puhumattakaan) ettei sukulaisiaan tartte naida
Mitä serkumpi, sitä herkumpi, sanoo vanha kansa.
Mitä väliä vaikka olisikin serkkunsa kanssa jos ei hanki lapsia hänen kanssaan?
(Ei sillä että itse katselisin serkkujani mutta) itse esimerkiksi olen vela ja minulla on niin paljon serkkuja etten tunnistaisi kaikkia vaikka kadulla kävelisivät vastaan kun ollaan tavattu ehkä pari kertaa elämiemme aikana. Ei varmasti tuntuisi sukurutsalta (eikähän se sitä olekaan, vaikkei lisääntymistä kyseisessä tilanteessa suositeltaisikaan).
Menkääpä kuulkaa ihan rauhassa katsomaan maailman karttaa missä niitä serkusavioliittoja on paljon ja missä ei. Kas tässä;
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7b/Global_preval…
Kyllä on suomalaisia serkuksia naimisissa, avoliitoissa, muuten vaan suhteissa. Onhan siinä isompi riski peittyvästi periytyviin sairauksiin. En tiedä onko kuitenkaan tästä syystä sairaita lapsia syntynyt.
No laki sen täällä sallii. Edes Päivi Räsänen ei näe sitä ongelmaksi.
"Veljeä yritin, mutta serkkuun oli tyytyminen". Noin minä sen ihmisille yleensä kerron.
Kuinka "yllättäviä" tietoja esittelevä kartta...
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa suomalaiset harrastaa tätä aika paljon :) Siitä ei vaan huudella, kiitos sinunlaistesi. Omassa suvussanikin on serkuspari, heillä viisi lastakin.
Kyllä mä tiedän ainakin yhden pariskunnan, jotka ovat serkkuja keskenään, lapsiakin on ja pitkä avioliitto takana. En kyllä itse ymmärrä moista, mutta.
Olis ollu hauska jos kielletyssä rakkaudessa ois ollu serkus rakastavaiset.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä vaikka olisikin serkkunsa kanssa jos ei hanki lapsia hänen kanssaan?
(Ei sillä että itse katselisin serkkujani mutta) itse esimerkiksi olen vela ja minulla on niin paljon serkkuja etten tunnistaisi kaikkia vaikka kadulla kävelisivät vastaan kun ollaan tavattu ehkä pari kertaa elämiemme aikana. Ei varmasti tuntuisi sukurutsalta (eikähän se sitä olekaan, vaikkei lisääntymistä kyseisessä tilanteessa suositeltaisikaan).
Lisääntymistä ei suositella tilanteessa jossa suvussa on joku perinnöllinen sairaus. Mutta jos mitään vakavaa sairautta ei ole niin ei ole mitään estettä lapsille. Ihmisellä on sen verran laaja tuo geeniperimä, ettei siinä mikään yhdessä sukupolvessa tapahtuva serkkupariutuminen vielä vaikuta. Onhan siinä kuitenkin molempien toinen vanhempi tuonut näille serkuille omat ulkopuoliset geeninsä.
Ihmisillä on tässä asiassa paljon luuloja, jotka eivät perustu tosiasioihin.
Kun katsoo sukuhistoriaa niin vielä 1800-luvulta löytyy sukulaisia jotka ovat menneet serkkujensa kanssa naimisiin, mutta ei enää sen jälkeen. Luultavasti lakikin kieltää, tai ainakin meidän yhteiskuntatieteen opettaja koulussa sanoi niin.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko yleensä kertoneet muille että puolisonne on myös serkkunne? Itse olen yleensä vältellyt sen kertomista ihmisten ennakkoluulojen vuoksi, mutta ehkä olisi kaikkien kannalta paras olla avoimempi sen suhteen.
Yyyhhhh..... sukurutsari :(