Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisitko toivonut näkyvämpää puuttumista seksuaaliseen ahdisteluun jo lapsuudessasi/nuoruudessasi?

Vierailija
27.04.2016 |

Vieläkin kuvottaa ajatella, kuinka vielä omassa lapsuudessa itsensäpaljastajia pidettiin lähinnä vitsinä (ei ollut hauskaa 8-vuotiaan näkökulmasta). Tai kuinka teinityttönä oli vapaata riistaa huutelun, huorittelun ja lääppimisen kohteena, koska kaikki piti ottaa vaan "huumorilla".

Voi kunpa ahdistelu oltaisiin tuomittu tässä mittakaavassa jo aiemmin! Hyvä tietenkin, että asenteet ja keinot ahdistelua vastaan kehittyvät koko ajan (mm. sakkorangaistus). Toivottavasti omat lapseni saavat elää ahdisteluvapaan elämän.

Muilla samoja kokemuksia?

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista yhtään tilannetta jota en olisi saanut loppumaan nostamalla lapaskäden ylös ja sanomalla stop.

Ehkä johtuu siitä että olin luokkani poikia vähintään päätä pidempi koko kouluajan ja niintä pahimpia ääliöitä taidan olla vieläkin päätä pidempi.

Koulussa ei ollut ongelmia, mutta aloin varmaan sarjan nuorimpana pelata lentopalloa naisten sarjassa. Siellä minulla oli ikioma stalkkeri joka pitkään kävi katsomassa meidän vieras pelit, vaikka toisellakin puolella Suomea, muistaakseni en kertaakaan tälle puhunut ja ei se oikein uskaltanut itsekään juuri mitään sanoa, joitain kirjeitä tai lappuja ja kukkiakin taisin saada, mutta heitin ne rodeen niin että kyylä varmasti huomasi. Olin ehkä vielä alle suojaikärajan kun tämä alkoi ja stalkkeri oli ainakin 20 vuotias, mutta saattoi olla yli 30 vuotiaskin, ne tuntuivat samalta asialta.

Vierailija
82/91 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä. Ahdistelun uhreiksi joutuneet jakavat kokemuksiaan ja joku empatiakyvytön minäkeskeinen ääliö tulee huutelemaan eieiei voi olla totta en usko kun ei minulle ite ootte sitä halunneet kun ette pukeutuneet burkhaan, ei meillä suomessa tommosta ja poikiakin ahdistellaan!

Omien kokemusten lisäksi juuri tasavertaisesta valistuksesta ja toisen kunnioittamisesta sukupuolesta riippumatta täällä on kirjoitettu.

Joten mene sinä häirikkö perustamaan oma ketju jossa voit avautua omista traumoistasi ja jätä tämä ketju aiheeseen liittyvien kokemusten jakoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan koulussa, että siellä oli pari tyttöä, joiden perässä pojat kulki ja nipisteli perseestä ja aukoi rintsikoita. Varmaan juuri siksi, että nämä tytöt nauraa tirskui sille ja tuntui tykkäävän siitä.

Niitä ei nipistelty, jotka antoi takaisin.

Ehkä tykkäsi, ehkä ei. Joskus myös hämmennys/häpeä purkautuu noin. Lisäksi moni tottui jo nuorena siihen rooliin, jossa piti olla vastakkaisen sukupuolen viihdykkeenä kainosti punastelemassa, vaikka joutuisi minkälaisen kohtelun uhriksi. Ei toki kaikki.

No mistäpä ne pojat tiesi, ettei tyttöjä olisi saanut koskea, kun kerran hirisivät ja ylpeilivät sillä, kuinka suosittuja olivat ja etsiytyivät oikein niihin koulun piilossa oleviin nurkkiin, missä pojat yleensä seisoi ryhminä. Kai ne ajatteli, että tykkäävät, kun tulivat kyttäämään sinne nurkkaan poikia ja keikkuivat niin kauan, että joku huuteli jotain ja tuli puristelemaan tissistä ja sitten nauraa hirisivät ja lisäsivät huulipunaa ja panivat huulet oikein törrölleen, että näyttäisivät oikein hyviltä ja haluttavilta. Sitten kehuskelivat, kuinka sekin ja sekin poika oli häneen ihastunut.

Kummallinen on naisen ajatusmalli. Ensin tyrkytetään itseä ja tirskutaan ja kehuskellaan sillä ja sitten kuitenkin uhriudutaan ja sanotaan, että se onkin vain hämmentynyttä käytöstä, kun ei oikeastaan olisi haluttukaan sitä, vaikka itse hakeuduttiin niihin paikkoihin, missä pahat pojat ruukasi seisoskella.

Olisiko mielestäsi aikuisten pitänyt puuttua tähän?

Ei aikuisten silmä joka paikkaan näe. Nuoret kyllä löytää aina paikat, missä voi harrastaa juttujaan.

Vierailija
84/91 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mutta pikkupaikkakunnilla asia oli tabu. Minuahan kukaan ei toista kertaa kähminyt koska monotin munille mutta moni tyttö raiskattiin mökkibileissä.

Seksuaalista ahdistelua on tosiaan yleensä käsitelty tyttöjen ja naisten perspektiviistä. Viimeistään 80-luvun alussa alkoi tulla elokuvia sun muuta, joissa opetettiin että kiveksille saa potkaista jos miespuolinen tekee vaikka jonkun epämiellyttävän käsimerkin, vaikka kyse on törkeän pahoinpitelyn yrityksestä tai törkeästä pahoinpitelystä, jos uhri joutuu esim.hätäleikkaukseen.

http://www.adressit.com/miesten_kohtaaman_seksuaalisen_erityisvakivalla…

Kiveksille potkimista pitää verrata törkeään raiskaukseen sun muuhun eikä hätävarjelun älytöntä liioittelua pidä opettaa tytöille sen enempää kuin kähmimistä pojille.

Ei voisi vähempää tyhmä adressisi  kiinnostaa. Ja raiskauksella ja kiveksille potkimisella ei ole MITÄÄN tekemistä keskenään. Vai oletko joskus kuullut tapauksesta, jossa nainen olisi käynyt ensin potkimassa miestä kiveksille, ja se olisi johtanut raiskaamiseen? TOisin päin taas ainakin yritys on aika yleistä.

Ympärileikkaus ja raiskauskin ovat aika erilaisia asioita, mutta molemmat seksuaalista väkivaltaa WHO:n mukaan jos kohdistuvat tyttöihin tai naisiin. Eli on tekemistä keskenään siinä mielessä, että molemmat ovat seksuaalisia väkivallantekoja, jotka järkyttävät uhrin luottamusta vastakkaiseen sukupuoleen, voivat johtaa poikkeavaan seksuaaliseen käyttäytymiseen ja intiimivammoihin yms.

Nyt on faktat marsuilla hukassa. Miten väität että ympärileikkaus järkyttää tytön luottamusta miehiin, kun koko ympärileikkauskultin ylläpito ja fyysinen operointi on täysin ja pelkästään naisten asia. Miehiä ei ole tapana suvaita lähelläkään, kuvat tapahtumista ovat yleensä naispuolisten kuvaajien ottamia.

Ei kukaan aktivisti, joka vastustaa leikkausta keskity saarnaamaan asiata isille tai kylän miehille. Ovat kyllä sitäkin tehneet, mutta miesten rooli on vähäinen, Suomessa miehet voivat tietää naisten ympärileikkauksesta enemmän kuin leikatun tyttären isä.

Vierailija
85/91 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla minun paikkakunnallani oli tavallista, että nuorille tytöille huudeltiin rivoja ja humalassa äijät kävivät kiinni vaikka keskellä kirkasta päivää kun kävelit kadulla. Itse olin varsin varovainen miesten suhteen mutta istuskelin kyllä jo pikkuteininä sellaisten yli 25-vuotiaiden miekkosten autoissa jotka tyttöjä kuskailivat. Mutta nämä tyypit kohtelivat minua kuin pikkusiskoa, mitään ikävää en kokenut milloinkaan heidän taholtaan, vain tuntemattomien taholta. Kaveripiirissä oli tyttöjä jotka jo 13-vuotiaana seurustelivat "oikeasti" 10 vuotta vanhempien miesten kanssa ja kuvioon kyllä kuului seksi. 

Vierailija
86/91 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla minun paikkakunnallani oli tavallista, että nuorille tytöille huudeltiin rivoja ja humalassa äijät kävivät kiinni vaikka keskellä kirkasta päivää kun kävelit kadulla. Itse olin varsin varovainen miesten suhteen mutta istuskelin kyllä jo pikkuteininä sellaisten yli 25-vuotiaiden miekkosten autoissa jotka tyttöjä kuskailivat. Mutta nämä tyypit kohtelivat minua kuin pikkusiskoa, mitään ikävää en kokenut milloinkaan heidän taholtaan, vain tuntemattomien taholta. Kaveripiirissä oli tyttöjä jotka jo 13-vuotiaana seurustelivat "oikeasti" 10 vuotta vanhempien miesten kanssa ja kuvioon kyllä kuului seksi. 

Itsekin alotin seksin 12 tai 13 vuotiaana ja ehdoton edellytys oli että pojalla oli auto, koska asuin niin korvessa. Minusta se oli pelastus ja sain kokea ihan oikean nuoruuden kiersimme kaupungilla ja kaikkialla missä tapahtui.

Vaihtoehto olisi ollut nyhjätä kotona, tänään se on varmaan ihan ok. Mutta meillä ei ollut kännyköitä, ei nettiä, ei tietokoneita, ei pelikonsoleita ja lähimpään sivukirjastoon, jonka joka ikisen nuortenkirjan olin lukenut, oli sinnekin reipas pyörämatka.

Ehkä juuri siksi että seurustelin hieman isompien poikien kanssa sain olla täysin rauhassa miltään häirinnältä.

Ja en ollut kyllä ainoa ikä luokassani tuossa seurassa, se vaikutti niin luonnolliselta siihen aikaan, olimme ritsapilluja ja sakkolihaa. Pahempia nimittelyjä en muista ja noistakaan ei voinut oikein hermostua koska ihan tottahan se oli.

Vierailija
87/91 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mutta pikkupaikkakunnilla asia oli tabu. Minuahan kukaan ei toista kertaa kähminyt koska monotin munille mutta moni tyttö raiskattiin mökkibileissä.

Seksuaalista ahdistelua on tosiaan yleensä käsitelty tyttöjen ja naisten perspektiviistä. Viimeistään 80-luvun alussa alkoi tulla elokuvia sun muuta, joissa opetettiin että kiveksille saa potkaista jos miespuolinen tekee vaikka jonkun epämiellyttävän käsimerkin, vaikka kyse on törkeän pahoinpitelyn yrityksestä tai törkeästä pahoinpitelystä, jos uhri joutuu esim.hätäleikkaukseen.

Kiveksille potkimista pitää verrata törkeään raiskaukseen sun muuhun eikä hätävarjelun älytöntä liioittelua pidä opettaa tytöille sen enempää kuin kähmimistä pojille.

Ei voisi vähempää tyhmä adressisi  kiinnostaa. Ja raiskauksella ja kiveksille potkimisella ei ole MITÄÄN tekemistä keskenään. Vai oletko joskus kuullut tapauksesta, jossa nainen olisi käynyt ensin potkimassa miestä kiveksille, ja se olisi johtanut raiskaamiseen? TOisin päin taas ainakin yritys on aika yleistä.

Ympärileikkaus ja raiskauskin ovat aika erilaisia asioita, mutta molemmat seksuaalista väkivaltaa WHO:n mukaan jos kohdistuvat tyttöihin tai naisiin. Eli on tekemistä keskenään siinä mielessä, että molemmat ovat seksuaalisia väkivallantekoja, jotka järkyttävät uhrin luottamusta vastakkaiseen sukupuoleen, voivat johtaa poikkeavaan seksuaaliseen käyttäytymiseen ja intiimivammoihin yms.

Nyt on faktat marsuilla hukassa. Miten väität että ympärileikkaus järkyttää tytön luottamusta miehiin, kun koko ympärileikkauskultin ylläpito ja fyysinen operointi on täysin ja pelkästään naisten asia. Miehiä ei ole tapana suvaita lähelläkään, kuvat tapahtumista ovat yleensä naispuolisten kuvaajien ottamia.

Ei kukaan aktivisti, joka vastustaa leikkausta keskity saarnaamaan asiata isille tai kylän miehille. Ovat kyllä sitäkin tehneet, mutta miesten rooli on vähäinen, Suomessa miehet voivat tietää naisten ympärileikkauksesta enemmän kuin leikatun tyttären isä.

Ympärileikkaus on seksuaalista väkivaltaa, joka aiheuttaa konflikteja miesten ja naisten välillä varsinkin poikien ympärileikkaustapauksissa, koska pohjoismaissakin monet naiset ihannoivat ympärileikkausta. Vertauksessa oli kuitenkin kyse siitä, että muutkin asiat kuin raiskaus ja muut reikäjutut voivat olla seksuaalista väkivaltaa, joten turhaan keskityt tuohon yhteen pikkukohtaan. Ja varmasti feministien mielestä tyttöjen ympärileikkaus on "patriarkan" eli miesten vika, vaikka sinä pystyisitkin ajattelemaan vähän monipuolisemmin.

Ympärileikkaus = väkivaltainen toimenpide, joka voi järkyttää luottamusta vastakkaista sukupuolta kohtaan

Raiskaus = väkivaltainen teko, jonka uskotaan järkyttävän luottamusta vastakkaista sukupuolta kohtaan

Kiveksille potku = väkivaltainen teko, jonka uskotaan järkyttävän luottamusta vastakkaista sukupuolta kohtaan

Kaikki tapaukset ovat tietysti yksilöllisiä ja ainutlaatuisia ja uhrit kokevat asiat eri tavalla.

Vierailija
88/91 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ympärileikkaus on seksuaalista väkivaltaa, joka aiheuttaa konflikteja miesten ja naisten välillä varsinkin poikien ympärileikkaustapauksissa, koska pohjoismaissakin monet naiset ihannoivat ympärileikkausta. Vertauksessa oli kuitenkin kyse siitä, että muutkin asiat kuin raiskaus ja muut reikäjutut voivat olla seksuaalista väkivaltaa, joten turhaan keskityt tuohon yhteen pikkukohtaan. Ja varmasti feministien mielestä tyttöjen ympärileikkaus on "patriarkan" eli miesten vika, vaikka sinä pystyisitkin ajattelemaan vähän monipuolisemmin.

Ympärileikkaus = väkivaltainen toimenpide, joka voi järkyttää luottamusta vastakkaista sukupuolta kohtaan

Raiskaus = väkivaltainen teko, jonka uskotaan järkyttävän luottamusta vastakkaista sukupuolta kohtaan

Kiveksille potku = väkivaltainen teko, jonka uskotaan järkyttävän luottamusta vastakkaista sukupuolta kohtaan

Kaikki tapaukset ovat tietysti yksilöllisiä ja ainutlaatuisia ja uhrit kokevat asiat eri tavalla.

Poikien ja tyttöjen ympärileikkaukset tehdään kuitenkin eri syistä. Maissa, joissa tytöt ympärileikataan, silpomiset tehdään jotta varmistuttaisiin tytön seksuaalisesta uskollisuudesta tulevaa puolisoaan kohtaan. Kun klitoris on poistettu ja sukuelimet silvottu niin, että jokainen yhdyntä tuottaa helvetilliset tuskat, on mahdotonta nauttia seksistä. Siten ei takuulla tule vapaaehtoisesti maanneeksi kenenkään kanssa. Aviomiehellä on kuitenkin "oikeus" vaimoonsa, joten avioliitossa vaimon kärsimykset ovat epäolennaisia.

Poikienkin ympärileikkaukset ovat toki väkivaltaa, mutta tehdään eri syistä. Se ei muuta sitä, että tästä käytännöstä tulee myös luopua.

Tuosta kiveksille potkimisesta olen samaa mieltä. Ja kyllä tietooni on tullut tapauksia, joissa nainen on suutuspäissään potkinut omaa miestään kiveksille  - ei siis puolustautuakseen, vaan ihan kostaakseen. Tämäkin on seksuaalista väkivaltaa. Verbaaliseen ahdisteluun ei myöskään ole oikeutta vastata fyysisellä väkivallalla, kun tilanteesta pääsee pois muuten. Jos ja kun mies käy käsiksi ja estää naisen pakenemisen, on naisella mielestäni oikeus vaikka sitten murjoa haaruksia, jotta pääsee uhkaavasta tilanteesta pois.

Vierailija
89/91 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan koulussa, että siellä oli pari tyttöä, joiden perässä pojat kulki ja nipisteli perseestä ja aukoi rintsikoita. Varmaan juuri siksi, että nämä tytöt nauraa tirskui sille ja tuntui tykkäävän siitä.

Tämä alkaa pistää niin vihaksi. Minulle tehtiin tuota myös, mutta en taatusti kiherrellyt sille. Sanoin suoraan vihaisesti että lopeta. Pojat ne naureskelivat ja opettaja ei koskaan tehnyt mitään. Kerran läimäytin takaisin avokämmenellä kun yksi kävi portaissa kiinni rintoihin ja toinen kouri haaroväliä. Toinen heistä löi minua takaisin, iso teini-ikäinen poika ja minä pienikokoinen tyttö. Edelleenkään kukaan muu ei reagoinut mitenkään. Tämä siis tapahtui 80-luvulla pikkukaupungin yläasteella.

Joudunko oikeasti nyt sitten selittämään, että minä en pitänyt siitä, en kiherrellyt, en kulkenut kutsuvissa vaatteissa enkä edes meikannut, en ollut koskaan seurustellut, iltani vietin kotona kirjan ääressä, ja minulla oli turvallinen koti jossa ei käytetty alkoholia.

Vierailija
90/91 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on se, että tyttölapset kasvatettiin 70/80-luvuilla kilteiksi. Ei ollut sopivaa sanoa vastaan, ihanteena oli olla nöyrä ja tottelevainen lapsi. Kun sellaisen kasvatuksen on saanut, ja kun sitten nuorena naisenalkuna joutui kohtaamaan sikamaisesti käyttäytyviä miehiä, niin eihän siinä kantti ja pokka riitä, menee avuttomaksi kihertelyksi/vaivautuneeksi punasteluksi/paikalta pakenemiseksi.

Noin 14-18-vuoden iässä sain epäkunnioittavinta kohtelua, sen jälkeen muuttui suhtautuminen kunnioittavammaksi. Mitä aikuisempi nainen, sen vähemmän miehet uskaltaa sikailla päin naamaa, eli miehet tietävät, että teinitytöt ovat epävarmoja naiseudestaan ja käyttävät tätä epävarmuutta hyväkseen.

No joo, ei tietenkään KAIKKI miehet, tarkoitan "miehillä" tässä yhteydessä nyt vaan näitä öykkäreitä.

Vierailija
91/91 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä alkaa pistää niin vihaksi. Minulle tehtiin tuota myös, mutta en taatusti kiherrellyt sille. Sanoin suoraan vihaisesti että lopeta. Pojat ne naureskelivat ja opettaja ei koskaan tehnyt mitään. Kerran läimäytin takaisin avokämmenellä kun yksi kävi portaissa kiinni rintoihin ja toinen kouri haaroväliä. Toinen heistä löi minua takaisin, iso teini-ikäinen poika ja minä pienikokoinen tyttö. Edelleenkään kukaan muu ei reagoinut mitenkään. Tämä siis tapahtui 80-luvulla pikkukaupungin yläasteella.

Joudunko oikeasti nyt sitten selittämään, että minä en pitänyt siitä, en kiherrellyt, en kulkenut kutsuvissa vaatteissa enkä edes meikannut, en ollut koskaan seurustellut, iltani vietin kotona kirjan ääressä, ja minulla oli turvallinen koti jossa ei käytetty alkoholia.

Joudut, ja siitä huolimatta a) ihan oma syy sekä b) Suomessa on aina oltu ahdistelua vastaan ja se on aivan uusi ilmiö joka on alkanut vuonna 2016.

T. AV-raati