Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisitko toivonut näkyvämpää puuttumista seksuaaliseen ahdisteluun jo lapsuudessasi/nuoruudessasi?

Vierailija
27.04.2016 |

Vieläkin kuvottaa ajatella, kuinka vielä omassa lapsuudessa itsensäpaljastajia pidettiin lähinnä vitsinä (ei ollut hauskaa 8-vuotiaan näkökulmasta). Tai kuinka teinityttönä oli vapaata riistaa huutelun, huorittelun ja lääppimisen kohteena, koska kaikki piti ottaa vaan "huumorilla".

Voi kunpa ahdistelu oltaisiin tuomittu tässä mittakaavassa jo aiemmin! Hyvä tietenkin, että asenteet ja keinot ahdistelua vastaan kehittyvät koko ajan (mm. sakkorangaistus). Toivottavasti omat lapseni saavat elää ahdisteluvapaan elämän.

Muilla samoja kokemuksia?

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsuudesta mitään muistikuvia seksuaalisesta ahdistelusta. Elettiin vielä Suomalaisessa lintukodossa ja avointa ahdistelua ei juuri ollut. Opin luottamaan ja luotan vieläkin että suomalaiset miehet ovat turvallista seuraa normaalitilanteissa.

Ihan itkettää ajatella, että omat tyttäret eivät tule tällaista Suomea kokemaan.

Vierailija
22/91 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin lapsi 70-luvulla ja nuori 80-luvulla. En muista tällaista ollenkaan, elin nämä ajat pienessä kaupungissa pohjoisessa Suomessa.

Varmaan paljon riippuu siitä millaisessa perheessä kasvaa? Meillä ei esim. käytetty alkoholia eikä ollut sellaisia vieraita, jotka olisivat olleet kännissä.

Pitäisikö minun ottaa joku vahdiksi mukaan työpaikalle ettei esimieheni lauo vihjailevia ja alentuvia kommentteja kun olemme kahden kesken? Kukahan jaksaisi liikkua kanssani ns. varmuuden vuoksi aina iltaisin, ettei taas joutuisi siihen riskiin, että miehet huutelevat perään kommentteja tai lääpi ohimennessään? En näe mitään yhteyttä sen välillä millainen taustani on.

Terveisin hyvästä perheestä tuleva nuori nainen, joka on joutunut kestämään asiatonta käyttäytymistä teini-iästä asti. Minulla ei ole ollut hyvää tuuria asian suhteen vaikka olen liikkunut keskimääräistä vähemmän niissä tilanteissa ja paikoissa, joissa on korkea riski seksuaaliselle ahdistelulle (baarit, öinen liikkuminen, jne).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi asia mitä toivoisin on se, että puhuttaisiin avoimesti siitä, miten vanhempien pitää kasvattaa poikansa. Kun on aina puhetta siitä, kuinka naisena pitää tehdä sitä ja pitää tehdä tätä, tai tyttönä. "älä liiku pimellä yksi, pukeudu peittävästi, älä mene vieraan pojan kanssa yksin asuntoon, sano ei niin monta kertaa että voit sanoa  sanoneesi ei" jne..

Tyttöjä neuvotaan kuinka poikien kanssa pärjää, mutta poikia ei erityisemmin neuvota siitä miten käyttäytyä.

Ehkä 20 vuoden päästä?

Minulla on poika ja pidän tämän asian kyllä mielessä. Mutta sen toteuttaminen kasvatuksessa on kinkkistä. Pojalle ei voi sanoa että et sitten raiskaa ketään. Ei voi antaa kuvaa, että kaikki pojat ja miehet on potentiaalisia raiskareita ja sitä pitää vaan itse jotenkin pidättäytyä vaikka varmasti joku päivä alkaa tehdä mieli raiskailla.

Tietenkin opetan käyttäytymään kunnioittavasti kaikkia kohtaan. Puhun tyttöjen ja poikien välisestä kunnioittamisesta. Ei huoritella, ja tytöillä on yhtäläinen oikeus omaan seksuaalisuuteensa kuin pojillakin. "Lutka" on omituinen käsite joka ei tarkoita mitään. Seksipartnerien määrä ei määritä tyttöä sen enempää kuin poikaakaan. Siitä että ketään, ei poikaanikaan, ei saa koskettaa ollenkaan jos hän ei sitä tahdo. Jos joku koskee siitä huolimatta, se on poliisiasia.

En tiedä mitä muuta voisin tehdä.

Itselläni on esiteini (poika) ja oikeastaan olen puhunut hänelle ihan samoja asioita kuin tytöllekin. Eli kehenkään ei saa koskea ilman lupaa. Molemmille on myöskin opettanut että ei on ei ja jos joku väkisin koskee (erityisesti ns. alusvaatevyöhykkeille), se on rikos. Kielenkäytöstä olen sanonut, että ketään ei haukuta.

Vierailija
24/91 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin päin oli 90-luvulla ihan normaalia, jos 18-19-vuotiaalla miehellä oli yläaste-ikäinen tyttöystävä. Nyt se toki tuntuu oudolta, mutta ihan tavallisiksi seurustelusuhteiksi ne silloin katsottiin (jotkut ovat yhdessä edelleen) ja vanhemmatkin tiesi kyllä asiasta. Enkä kyllä muista minkäänlaista ahdistelua olleen, yksi sijaisopettaja soitteli joskus kännipäissään joillekin tytöille pervopuheluita, mutta sekin loppui sitten lyhyeen.  

Vierailija
25/91 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole lapsuudesta mitään muistikuvia seksuaalisesta ahdistelusta. Elettiin vielä Suomalaisessa lintukodossa ja avointa ahdistelua ei juuri ollut. Opin luottamaan ja luotan vieläkin että suomalaiset miehet ovat turvallista seuraa normaalitilanteissa.

Ihan itkettää ajatella, että omat tyttäret eivät tule tällaista Suomea kokemaan.

Ap:kin asui suomalaisessa lintukodossa. Erotuksena se, ettei ahdistelusta puhuttu. No joo, voisihan sitä sanoa ettei "avointa ahdistelua ollut", koska siitä ei saanut edes puhua.

Vierailija
26/91 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotetaan vielä ensimmäistä, joka tulee ketjuun laukomaan ettei liikkunut nuorena missään wt/nistipiireissä eikä siksi ole tullut ahdistelluksi... Siihen #lääppijä-ketjutkin aina päätyivät.

Vierailija
27/91 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin lapsi 70-luvulla ja nuori 80-luvulla. En muista tällaista ollenkaan, elin nämä ajat pienessä kaupungissa pohjoisessa Suomessa.

Varmaan paljon riippuu siitä millaisessa perheessä kasvaa? Meillä ei esim. käytetty alkoholia eikä ollut sellaisia vieraita, jotka olisivat olleet kännissä.

Minäkin elin pienessä yhteisössä pohjoissuomessa. Jotenkin niin naurattaa tämä sinun vihjailusi siitä, että toki jos viinaa käytetään niin kaikkea tällaista tapahtuu. Jotenkin niin pohjoisen puhetta. Aivan kuin se olisi ollut sen nuoren tytön vika, että on suojaton ja haavoittuva. Varsinkin, kun eiköhän kaikki tässä vaiheessa ole selvillä siitä, mitä esimerkiksi tiettyjen herätysliikkeiden sisällä on tapahtunut ja paljonko koko yhteisö sitä on peitellyt, vaikka ei juotu viinaa tipan tippaa.

Vierailija
28/91 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:kin asui suomalaisessa lintukodossa. Erotuksena se, ettei ahdistelusta puhuttu. No joo, voisihan sitä sanoa ettei "avointa ahdistelua ollut", koska siitä ei saanut edes puhua.

Riippumattomien tutkimusten mukaan Suomessa naisen asema on parhaita maailmassa, ja seksuaalista ahdistelua on erittäin vähän.

Nykyinen ahdistelutrendi on jotain ihan muuta, ja se ei liity suomalaiseen kulttuuriin millään tavalla. Jos tässäkin asiassa huomio käännetään johonkin salattuun suomalaiseen ahdistelukulttuuriin, joka on niin pahaa ja salakavalaa että se ei edes näy tai kuulu kenellekään, niin peitellään todellisia ongelmia.

Vierailija
29/91 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotetaan vielä ensimmäistä, joka tulee ketjuun laukomaan ettei liikkunut nuorena missään wt/nistipiireissä eikä siksi ole tullut ahdistelluksi... Siihen #lääppijä-ketjutkin aina päätyivät.

Johan se tuli. Luepa ketju uudestaan. ;)

Vierailija
30/91 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miulla kävi itsensä paljastaja säännöllisesti ihan kotonani kun olin lapsi/nuori. 5 vuotta vanhempi serkkuni.

Isä ei uskonut minua edes sen jälkeen kun tuo kävi käsiksi (oltiin tuolloin jo täysi-ikäisiä) vaan oli jo parin viikon päästä pyytämässä tuota uudestaan kylään.

Vaikka mitään kovin pahaa ei koskaan tapahtunutkaan niin painajaiset ovat jatkuneet jo yli 10 vuotta.

Vierailija
31/91 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti! Yläasteella joutui vaan kärsimään poikien kähmintää ja kourintaa, ei ollut sellaista asiaa kuin "seksuaalinen häirintä". Jos laitoin hanttiin tuli nyrkistä. Tätä siis välituntipihalla, käytävällä, tunnilla. Opettajat taisi ajatella että se kuuluu jotenkin meidän eläinten normaaliin kulttuuriin.

Ala-asteen koulumatkalla oli usein paljastelija. 14-vuotiaana odotin isää hakemaan minua kaupungilta ja minulta kysyttiin hintaa. Soittotunnilla soitonopettaja istui vähän liian lähellä. Autokoulunopettaja piti kättään kädellä tai ohimennen reidellä.

Vierailija
32/91 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippumattomien tutkimusten mukaan Suomessa naisen asema on parhaita maailmassa, ja seksuaalista ahdistelua on erittäin vähän.

Nykyinen ahdistelutrendi on jotain ihan muuta, ja se ei liity suomalaiseen kulttuuriin millään tavalla. Jos tässäkin asiassa huomio käännetään johonkin salattuun suomalaiseen ahdistelukulttuuriin, joka on niin pahaa ja salakavalaa että se ei edes näy tai kuulu kenellekään, niin peitellään todellisia ongelmia.

Hyvä esimerkki seksuaalisen ahdistelun mitätöimisestä ja uhrien alentamisesta. Suomessa, kuten muissakin maissa on seksuaalista väkivaltaa. Ahdistelusta raiskauksiin asti - ollut ennen ja edelleen.

Olen omakohtaisesti kohdannut valtaosan seksuaalisesta ahdistelustani kantasuomalaisten taholta, se alkoi täyttäessäni 13-vuotta ja on (luojan kiitos) hiipunut vuosien mittaan.

Jokainen ahdistelutapaus on loukkaus uhrille. Se, että Suomessa ahdistelua on vähemmän mitä muissa maissa ei tee ahdistelua kokevien kokemuksia mitätöidyiksi.

Vierailija
33/91 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö minun ottaa joku vahdiksi mukaan työpaikalle ettei esimieheni lauo vihjailevia ja alentuvia kommentteja kun olemme kahden kesken? Kukahan jaksaisi liikkua kanssani ns. varmuuden vuoksi aina iltaisin, ettei taas joutuisi siihen riskiin, että miehet huutelevat perään kommentteja tai lääpi ohimennessään? En näe mitään yhteyttä sen välillä millainen taustani on.

Terveisin hyvästä perheestä tuleva nuori nainen, joka on joutunut kestämään asiatonta käyttäytymistä teini-iästä asti. Minulla ei ole ollut hyvää tuuria asian suhteen vaikka olen liikkunut keskimääräistä vähemmän niissä tilanteissa ja paikoissa, joissa on korkea riski seksuaaliselle ahdistelulle (baarit, öinen liikkuminen, jne).

Tarkoitin kommentillani näitä kotona tapahtuvia ahdisteluja, mistä saa usein lukea. Kuinka vanhemmat sukulaismiehet ahdistelevat ja miesvieraat puhuvat rumia. Siihen vaikuttaa kyllä paljon se, millaista suku on, mitä vanhemmat sallivat kotona tapahtuvan ja millaisia vieraita siellä käy.

Vai mitä?

Vierailija
34/91 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin kommentillani näitä kotona tapahtuvia ahdisteluja, mistä saa usein lukea. Kuinka vanhemmat sukulaismiehet ahdistelevat ja miesvieraat puhuvat rumia. Siihen vaikuttaa kyllä paljon se, millaista suku on, mitä vanhemmat sallivat kotona tapahtuvan ja millaisia vieraita siellä käy.

Vai mitä?

Tuo pätee vain kodissa ja lähipiirissä tapahtuvaan ahdisteluun kuten varmasti ymmärrät. Nuoret naiset ja naiset ylipäänsä liikkuvat kodin lisäksi julkisilla paikoilla, kaveriporukoissa, koulussa, töissä ja muualla yhteiskunnassa, joten sanoisin ettei perhetaustalla juuri ole mitään suurta vaikutusta kokonaiskuvaa ajatellen.

Vierailija
35/91 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai mitä?

Aika monella ihan hyvänkin perheen lapsella on kokemusta ällöistä sukulaisista (sedistä/tädeistä), ja kyllä näyttää siltä että asian hyssyttely on ollut maan tapa aikoinaan.

Vierailija
36/91 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin elin pienessä yhteisössä pohjoissuomessa. Jotenkin niin naurattaa tämä sinun vihjailusi siitä, että toki jos viinaa käytetään niin kaikkea tällaista tapahtuu. Jotenkin niin pohjoisen puhetta. Aivan kuin se olisi ollut sen nuoren tytön vika, että on suojaton ja haavoittuva. Varsinkin, kun eiköhän kaikki tässä vaiheessa ole selvillä siitä, mitä esimerkiksi tiettyjen herätysliikkeiden sisällä on tapahtunut ja paljonko koko yhteisö sitä on peitellyt, vaikka ei juotu viinaa tipan tippaa.

Miten ihmeessä tulkitset viestini näin - vedät yhteyden absolutismin ja "nuoren tytön syyttelyn" välille? Tietysti raittiit vanhemmat voivat paremmin suojella lapsiaan. Ja miten joku herätysliike tähän liittyy?

En väitä, etteikö ahdistelua olisi olemassa, mutta yritän kertoa, että kaikki eivät sitä ole kokeneet. Ja itse olen arvellut yhdeksi tekijäksi turvallisen lapsuuden, jossa ainakin koti oli turvallinen, rauhallinen paikka jossa ei tarvinnut koskaan pelätä mitään.

Vierailija
37/91 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi asia mitä toivoisin on se, että puhuttaisiin avoimesti siitä, miten vanhempien pitää kasvattaa poikansa. Kun on aina puhetta siitä, kuinka naisena pitää tehdä sitä ja pitää tehdä tätä, tai tyttönä. "älä liiku pimellä yksi, pukeudu peittävästi, älä mene vieraan pojan kanssa yksin asuntoon, sano ei niin monta kertaa että voit sanoa  sanoneesi ei" jne..

Tyttöjä neuvotaan kuinka poikien kanssa pärjää, mutta poikia ei erityisemmin neuvota siitä miten käyttäytyä.

Ehkä 20 vuoden päästä?

Minulla on poika ja pidän tämän asian kyllä mielessä. Mutta sen toteuttaminen kasvatuksessa on kinkkistä. Pojalle ei voi sanoa että et sitten raiskaa ketään. Ei voi antaa kuvaa, että kaikki pojat ja miehet on potentiaalisia raiskareita ja sitä pitää vaan itse jotenkin pidättäytyä vaikka varmasti joku päivä alkaa tehdä mieli raiskailla.

Tietenkin opetan käyttäytymään kunnioittavasti kaikkia kohtaan. Puhun tyttöjen ja poikien välisestä kunnioittamisesta. Ei huoritella, ja tytöillä on yhtäläinen oikeus omaan seksuaalisuuteensa kuin pojillakin. "Lutka" on omituinen käsite joka ei tarkoita mitään. Seksipartnerien määrä ei määritä tyttöä sen enempää kuin poikaakaan. Siitä että ketään, ei poikaanikaan, ei saa koskettaa ollenkaan jos hän ei sitä tahdo. Jos joku koskee siitä huolimatta, se on poliisiasia.

En tiedä mitä muuta voisin tehdä.

Tässä vielä lisävinkki: opeta pojallesi, että muun kaveriporukan tyhmiin juttuihin ei kannata lähteä mukaan eikä porukan myötäily tee pojasta yhtään coolimpaa. Näissä ahdisteluissa on yleensä kyse ryhmänpaineesta ja siitä, että tytöille uskalletaan huudella ja tehdä hävyttömiä juttuja kaveriporukan tuella.

Lisäksi voit ihan suoraan opettaa, että raiskaus - pojan tai tytön - on pahimpia ja traumaattisimpia asioita, mitä maailmassa voi tapahtua. Siksi sitä ei tulisi koskaan kenenkään kokea eikä tehdä toiselle. Tämän kertomalla et anna pojallesi kuvaa, että ajattelet hänet tai kaikki pojat potentiaalisina raiskaajina, vaan se on asia, jonka kaikkien tulisi tietää ja ymmärtää. Ihan niin kuin muukin pahoinpitely. Opetathan lapsellesi, ettei ketään saa lyödä? Samaa pätee muuhunkin väkivaltaan ja ahdisteluun.

Vierailija
38/91 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai mitä?

Tuo pätee vain kodissa ja lähipiirissä tapahtuvaan ahdisteluun kuten varmasti ymmärrät. Nuoret naiset ja naiset ylipäänsä liikkuvat kodin lisäksi julkisilla paikoilla, kaveriporukoissa, koulussa, töissä ja muualla yhteiskunnassa, joten sanoisin ettei perhetaustalla juuri ole mitään suurta vaikutusta kokonaiskuvaa ajatellen.

Nimenomaan. Tarkoitin nimenomaan kotona tapahtuvaa ahdistelua. Täällä oli joku kamala ketju siitä, miten tyttöjä oli sukulaiset ja tuttavat ahdistelleet sukujuhlissa ja kotona, ja kaikki vaan olivat naureskelleet.

Meillä ei sellaista olisi sallittu eikä kylään olisi sen jälkeen tultu. Toisaalta, koska viinaanmeneviä vieraita ei käynyt niin kontrolli pelasi sikälikin paremmin. En usko, että humalassa oleva aikuinen voi suojella lastaan kunnolla. Ja tarkoitan nyt kunnon humalaa, en pientä viinin maistelua.

Vierailija
39/91 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä luoja nyt taas!!!! Me puhutaan nyt lähinnä 80-90-luvuista!!! MÄ tänne av:lle tullessani ajattelin, että hitto kun tää on nykyään lähtökohtaisesti niin täynnä paskaa, ja olin maailman onnellisin nähdessäni tämän ketjun.

Koska todellakin mun lapsuuteni/nuoruuteni oli täynnä seksuaalista ahdistelua aikuisten miesten osalta. Ja asuttiin kuulkaas Espoossa, siellä oikein hyvällä alueella. Ja todellakin tunnistan tuon, että ajan henki oli sellainen. Teinitytölle sai sanoa ja tehdä ihan mitä tahansa.  Sellainen kohtelu, mitä mä sain osakseni olisi rikollista nykyään. Hyvin monella tapaa.

Vierailija
40/91 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä tulkitset viestini näin - vedät yhteyden absolutismin ja "nuoren tytön syyttelyn" välille? Tietysti raittiit vanhemmat voivat paremmin suojella lapsiaan. Ja miten joku herätysliike tähän liittyy?

En väitä, etteikö ahdistelua olisi olemassa, mutta yritän kertoa, että kaikki eivät sitä ole kokeneet. Ja itse olen arvellut yhdeksi tekijäksi turvallisen lapsuuden, jossa ainakin koti oli turvallinen, rauhallinen paikka jossa ei tarvinnut koskaan pelätä mitään.

Miten luulet että tavallinen turvallinen koti suojelee seksuaaliselta häirinnältä puistossa, koulussa ja kaupungilla? Kerroin että 80-luvulla yläasteella pojat kähmivät kaikkia tyttöjä, siis sosioekonomisesta taustasta riippumatta, vain siitä ilosta että näille oli kasvaneet rinnat. Jos kerrankin olisi rehtori puheessaan maininnut että se on seksuaalista häirintää ja siihen puututaan ankarasti, olisimme edes tienneet että siitä voi sanoa opettajalle ja siitä tulee rangaistus. On alentuvaa ja halventavaa sinulta vihjata että tulin kourituksi koska olen roskasakkia. Meillä ei käytetty alkoholia enkä itse käytä vieläkään alkoholia. Ei se ole koskaan estänyt vieraita miehiä (kantasuomalaisia siis) käymästä käsiksi, huutelemasta ja kysymästä hintaa.