Olisitko toivonut näkyvämpää puuttumista seksuaaliseen ahdisteluun jo lapsuudessasi/nuoruudessasi?
Vieläkin kuvottaa ajatella, kuinka vielä omassa lapsuudessa itsensäpaljastajia pidettiin lähinnä vitsinä (ei ollut hauskaa 8-vuotiaan näkökulmasta). Tai kuinka teinityttönä oli vapaata riistaa huutelun, huorittelun ja lääppimisen kohteena, koska kaikki piti ottaa vaan "huumorilla".
Voi kunpa ahdistelu oltaisiin tuomittu tässä mittakaavassa jo aiemmin! Hyvä tietenkin, että asenteet ja keinot ahdistelua vastaan kehittyvät koko ajan (mm. sakkorangaistus). Toivottavasti omat lapseni saavat elää ahdisteluvapaan elämän.
Muilla samoja kokemuksia?
Kommentit (91)
Ap: ajattelin tänään juuri samaa asiaa! Minulle juoppoporukan rivo "huomio" oli shokki lapsena.
Kyllä vaan ihmetytti kun äidin tuttavanainen taputteli nuorta miestä perseelle.
Ei oikein tiennyt miten toimia.
Kyllä mutta pikkupaikkakunnilla asia oli tabu. Minuahan kukaan ei toista kertaa kähminyt koska monotin munille mutta moni tyttö raiskattiin mökkibileissä.
Vierailija kirjoitti:
Siis ilman muuta. Omalla kylälläni oli tällainen erittäin vastenmielinen ilmiö, että parikymppisillä miehillä oli jopa 12-vuotiaita "tyttöystäviä". Eihän 12-vuotias ole millään lailla kypsä seksiuhteeseen. Se oli törkeää alaikäisen hyväksikäyttöä, kun kuunteli näiden tyttöjen juttuja, niin nimike voisi olla jopa törkeä raiskaus. Oli aivan selvää kummalta osapuolelta ne aloitteet seurustelun aloittamiseen ja etenemiseen olivat lähteneet.
Jos nyt näkisin aikuisena tällaista, soittaisin välittömästi poliisille. Jos parikymppinen on vielä niin epäkypsä, että menee 12-vuotiaasta kehityksensä tasolla, hän tarvitsee holhousta. Ja jos ei ole, hän on rikollinen. Tässä ei ole mitään harmaan sävyjä.
Sama juttu. Omalla kotipaikkakunnalla pidettiin oikeastaan ihan normaalina luonnonjärjestyksenä, että amisviikset hyväksikäyttivät yläasteikäisiä tyttöjä, jotka vastineeksi saivat mm. tupakkaa tai alkoholia. Nykyään tuo ei onneksi ole enää samalla tavalla hyssytelty tai hyväksytty asia, vaikka sitä vielä tapahtuukin.
Ehdottomasti!! Ja kun tytöt vielä opetettiin (toivottavasti ei enää!) hymyilemään vaan aina ja kaikelle niin ihan shokissa hymyilin niille visvaisille ikälopuille perseen puristelijoillekin. Teinitytöt oli aina alempiarvoisia poikiin ja miehiin nähden. Meille sai tehdä mitä halusi ja kaikki piti ottaa huumorilla. "Ei se pahalla." Voi jumalauta jos joku nykyään vielä selittäisi jotain seksuaalista ahdistelua sanomalla että "Ei se pahalla" niin sille tilattaisiin piipaa-auto.
Hitto että pistää vihaksi vieläkin. Mutta silloin ilmapiiri oli täysin erilainen. Miettikää jotain Spede-huumoria. Sehän oli 100 % seksismiä. En tajunnut silloin mitä hauskaa siinä oli enkä tajua nytkään. Silloin luulin olevani jotenkin sitten tosikko kun ei naurattanut. Ei tullut mieleenkään että vika voisi olla koko kansan jumaloimassa Spedessä. Luojan kiitos yhteiskunta on mennyt vähän eteenpäin, vaikka persut pitääkin käsijarrua päällä ja yrittää väkipakolla palata menneisyyteen.
Kyllä, vastaavia kokemuksia on omasta lapsuudesta ja nuoruudesta 80- ja 90-luvuilla: itsensä paljastajista, huutelijoista, ehdottelijoista. Eihän sitä osannut itse omia puoliaan pitää, kun eivät aikuiset sitä minään tuntuneet pitävän. Ja tekijät olivat pääasiassa aikuisia miehiä (suomalaisia). Toki yläasteella oli sellainen meininki, että poikien oli ilmeisesti täysin ok huoritella tyttöjä ilman, että opettajat siitä erityisesti mitään sanoivat. Oli vissiin ihan hauskaa, kun joku 14-vuotias jantteri keksii luokkakaveristaan jutun, jossa tyttö makaa koko paikallisen pesisjoukkueen kanssa ja kaikilla pelaajilla on sen jälkeen sukupuolitauti. "Ihan läpällä" tällaisen jutun keksi. Mistäpä se poikakaan tajuaisi tehneensä väärin, kun aikuiset ympärillä eivät millään tapaa kerro tuollaisen olevan väärin?
Pelkään kuitenkin pahoin, että ilmapiiri ei käytännössä ole kiristymässä tuollaista häirintää kohtaan. Rangaistuksia on olemassa, mutta ilmapiiri yleensä muuttuu huomattavasti hitaammin. Ja se rangaistusten tiukkeneminen liittyy siihen yleiseen käsitykseen, että tänne nyt on tulossa sankoin joukoin niitä ulkomaalaisia miehiä meidän viattomia lapsia ahdistelemaan. Toivon näkyvämpää puuttumista JOKAISEN ahdistelijan/ahdistelutapauksen kohdalla. Olisin toivonut sitä jo silloin, kun olin lapsi.
Yksi asia mitä toivoisin on se, että puhuttaisiin avoimesti siitä, miten vanhempien pitää kasvattaa poikansa. Kun on aina puhetta siitä, kuinka naisena pitää tehdä sitä ja pitää tehdä tätä, tai tyttönä. "älä liiku pimellä yksi, pukeudu peittävästi, älä mene vieraan pojan kanssa yksin asuntoon, sano ei niin monta kertaa että voit sanoa sanoneesi ei" jne..
Tyttöjä neuvotaan kuinka poikien kanssa pärjää, mutta poikia ei erityisemmin neuvota siitä miten käyttäytyä.
Ehkä 20 vuoden päästä?
Oon ilmeisesti jotenkin poikkeava, mutta mulla ei ole minkäänlaista kokemusta seksuaalisesta ahdistelusta lapsuudessani tai nuoruudessani. Asuin lapsuuteni maaseudulla ja kävin 100 oppilaan kyläkoulua. Yläasteella olin yhdess Suomen suurimmassa koulussa, 800 oppilasta. Lukioaikaan asuin kaupungissa missä oli noin 100 000 asukasta. On sitten ilmeisesti käynyt vaan hiton hyvä tuuri.
Vierailija kirjoitti:
Oon ilmeisesti jotenkin poikkeava, mutta mulla ei ole minkäänlaista kokemusta seksuaalisesta ahdistelusta lapsuudessani tai nuoruudessani. Asuin lapsuuteni maaseudulla ja kävin 100 oppilaan kyläkoulua. Yläasteella olin yhdess Suomen suurimmassa koulussa, 800 oppilasta. Lukioaikaan asuin kaupungissa missä oli noin 100 000 asukasta. On sitten ilmeisesti käynyt vaan hiton hyvä tuuri.
Olen nyt 40v eli käynyt peruskoulun 80-luvulla.
En muista tällaista lapsuudestani. Vanhempani olisivat kyllä puuttuneet kovalla kädellä moiseen kiusaamiseen.
Olisin toivonut. Muistan, kun ollessani teini eräs toinen teini otti minusta kiinni, iski vasten seinää eikä päästänyt pois ja suuteli minua vasten tahtoani. Se ole ensisuudelmani, romanttista. Seksuaalinen ahdistelu oli sen ikäiselle vielä aika vieras käsite - jos seksuaalisesta ahdistelusta olisi jossain joskus enemmänkin puhuttu, olisi ollut ehkä itselle helpompi käsitellä tätä tapahtunutta.
Olin lapsi 70-luvulla ja nuori 80-luvulla. En muista tällaista ollenkaan, elin nämä ajat pienessä kaupungissa pohjoisessa Suomessa.
Varmaan paljon riippuu siitä millaisessa perheessä kasvaa? Meillä ei esim. käytetty alkoholia eikä ollut sellaisia vieraita, jotka olisivat olleet kännissä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia mitä toivoisin on se, että puhuttaisiin avoimesti siitä, miten vanhempien pitää kasvattaa poikansa. Kun on aina puhetta siitä, kuinka naisena pitää tehdä sitä ja pitää tehdä tätä, tai tyttönä. "älä liiku pimellä yksi, pukeudu peittävästi, älä mene vieraan pojan kanssa yksin asuntoon, sano ei niin monta kertaa että voit sanoa sanoneesi ei" jne..
Tyttöjä neuvotaan kuinka poikien kanssa pärjää, mutta poikia ei erityisemmin neuvota siitä miten käyttäytyä.
Ehkä 20 vuoden päästä?
Minulla on poika ja pidän tämän asian kyllä mielessä. Mutta sen toteuttaminen kasvatuksessa on kinkkistä. Pojalle ei voi sanoa että et sitten raiskaa ketään. Ei voi antaa kuvaa, että kaikki pojat ja miehet on potentiaalisia raiskareita ja sitä pitää vaan itse jotenkin pidättäytyä vaikka varmasti joku päivä alkaa tehdä mieli raiskailla.
Tietenkin opetan käyttäytymään kunnioittavasti kaikkia kohtaan. Puhun tyttöjen ja poikien välisestä kunnioittamisesta. Ei huoritella, ja tytöillä on yhtäläinen oikeus omaan seksuaalisuuteensa kuin pojillakin. "Lutka" on omituinen käsite joka ei tarkoita mitään. Seksipartnerien määrä ei määritä tyttöä sen enempää kuin poikaakaan. Siitä että ketään, ei poikaanikaan, ei saa koskettaa ollenkaan jos hän ei sitä tahdo. Jos joku koskee siitä huolimatta, se on poliisiasia.
En tiedä mitä muuta voisin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Olin lapsi 70-luvulla ja nuori 80-luvulla. En muista tällaista ollenkaan, elin nämä ajat pienessä kaupungissa pohjoisessa Suomessa.
Varmaan paljon riippuu siitä millaisessa perheessä kasvaa? Meillä ei esim. käytetty alkoholia eikä ollut sellaisia vieraita, jotka olisivat olleet kännissä.
Joo, syytä vaan toki ahdistelukokemuksistaan kertovien sosioekonomista taustaa ahdistelusta.
Kyllä. Ensisijaisesti olisin toivonut, että tapahtumista olisi uskaltanut jollekin luotettavalle aikuiselle puhua. Ja sen jälkeen, että yleensäkin olisi puututtu ja rajusti siihen, mitä minulle tehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Olisin toivonut. Muistan, kun ollessani teini eräs toinen teini otti minusta kiinni, iski vasten seinää eikä päästänyt pois ja suuteli minua vasten tahtoani. Se ole ensisuudelmani, romanttista. Seksuaalinen ahdistelu oli sen ikäiselle vielä aika vieras käsite - jos seksuaalisesta ahdistelusta olisi jossain joskus enemmänkin puhuttu, olisi ollut ehkä itselle helpompi käsitellä tätä tapahtunutta.
Itsekään en ymmärtänyt itsensäpaljastajan kohdattuani, että SE EI TODELLAKAAN OLE OK. Tiesin, että namusetiä ja muita on olemassa.
Kotibileissä joitain tyttöjä oikein juotettiin humalaan tiettyjen poikien toimesta ja sitten nämä pojat lääppivät puolisammuneita vuorotellen jossain makkarissa, ja me muut, siis myös tytöt, vain naureskeltiin! Nämä tytöt oli leimattu ns vosuiksi ja ne pojat olisat sellaisia rumemmanpuoleisia reppanoita. Karseaa. Onneksi tutkimusten mukaan nykynuoret eivät enää dokaa niin paljon kuin 80-luvulla vielä tehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Olipa todella leimaava ja omahyväinen kommentti.
Ei riippunut perheestä vaan asuinseudusta ja aikakaudesta ainakin minulle. Perheessäni ei käytetty alkoholia ollenkaan ja äitini on tulikivenkatkuinen feministi, mutta miten se olisi suojellut minua ja siskojani? Äiti ei ollut aina mukana suojelemassa.
Mä kävin yläastetta 2000-luvun vaihteessa, ja mua ahdisteltiin koulussa säännöllisesti. Yks meidän luokan poika. Hänen mielestään hänellä oli oikeus kouria mua mistä vaan, kunhan kukaan aikuinen ei ollut näkemässä. Kävi tisseihin kiinni, jalkoväliinkin, ihan surutta. Kauhulla pelkäsin, että opettaja lähtisi luokasta. Jos lähti, tämä jantteri ponkaisi ylös paikaltaan mun kimppuuni. Välillä yritin paeta pulpetin alle. Vastaan laitoin kaikin keinoin, solvasin minkä kerkesin, mutta ei mennyt jäbälle kaaliin.
Kun asia lopulta paljastui opettajille ja vanhemmille, kuviota vähäteltiin. "Se vaan tykkää susta" ja "pojat on poikia"-tyyppistä juttua tuli. No, ainakin se touhu loppui siihen. Silti koen, että pieleen meni asian hoitaminen. Kyllä se kundi mulle ehdotteli myöhemminkin, tosin ei enää käynyt käsiksi.
En nyt ole mitenkään traumatisoitunut tuon takia, mutta v*tuttaa kyllä ajatella, miten kauan tuota joutui kestämään. Ja koko luokka katseli vierestä vaan, pari vuotta sitä touhua. Olisin varmaan voinut itsekin "vasikoida" aikaisemmin. Jotenkin en vaan osannut. Tässä myös yksi huomionarvoinen asia: tyttöjen tulisi tietää, että tuollainen käytös ei ole sallittua, ja he saavat ja heidän PITÄÄ uskaltaa ottaa asia puheeksi jonkun auktoriteetin kanssa. Ja myös poikien tulisi tietää, että koskemattomuus on jokaisella, jopa tytöillä! }:(
Siis ilman muuta. Omalla kylälläni oli tällainen erittäin vastenmielinen ilmiö, että parikymppisillä miehillä oli jopa 12-vuotiaita "tyttöystäviä". Eihän 12-vuotias ole millään lailla kypsä seksiuhteeseen. Se oli törkeää alaikäisen hyväksikäyttöä, kun kuunteli näiden tyttöjen juttuja, niin nimike voisi olla jopa törkeä raiskaus. Oli aivan selvää kummalta osapuolelta ne aloitteet seurustelun aloittamiseen ja etenemiseen olivat lähteneet.
Jos nyt näkisin aikuisena tällaista, soittaisin välittömästi poliisille. Jos parikymppinen on vielä niin epäkypsä, että menee 12-vuotiaasta kehityksensä tasolla, hän tarvitsee holhousta. Ja jos ei ole, hän on rikollinen. Tässä ei ole mitään harmaan sävyjä.