Naisasialiitto Unioni ja kättelykohu
https://m.facebook.com/notes/naisasialiitto-unioni/k%C3%A4si-syd%C3%A4m…
Mä haluun samaa kamaa mitä nää vetää.
Kommentit (381)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://blogs.uef.fi/maahanmuuttajat-ja-hyvinvointi/2016/05/09/onko-katt…
Järkeä keskusteluun, vaikka hukkaanhan tämä varmaankin täällä menee.
Samar jargonithan siinä oli käytännössä, kuin Katju Aronkin kirjoituksessa. Ilman persujuttuja vain. Kamala on tämä tarve selitellä asiaa parhain päin. Mutta ihan rauhassa, selittelyn tarve osoittaa vain sen, että ongelma on, mutta siihen ei haluta tai edes saisi puuttua.
Kerrotko vielä, miten käsi sydämen päällä tervehtiminen on eri asia kuin se että vaatekaupassa on miesten ja naisten osastot erikseen?
Yleensä en jaksa vastata, jos heittäydytään tahallaan tyhmäksi. Mutta vaatekaupassa on ehkäpä luultavasti siksi naisten ja miesten osastot, että naiset eivät kaipaa miehiä shoppailemaan keskelleen. Mitä tulee käsi sydämmellä tervehtimiseen, niin se on jo enemmän OK jos kaikkia tervehditään samalla tavalla. Mutta kun tässä maassa tervehditään kättelemällä, niin en näe tarvetta tavan muuttamiselle. En varsinkaan siksi, että sillä annetaan periksi sukupuolierottelulle.
Miksi eivät kaipaa miehiä keskelleen shoppailemaan? Olisiko samalla tavalla ok, jos laihat naiset eivät kaipaisi lihavia naisia samalle vaateosastolle ja nämä eroteltaisiin?
Jos muuttaisit johonkin toiseen kulttuuriin, jossa tervehditään työntämällä kieli toisen suuhun, niin ottaisitko heti innolla vastaan tämän uuden kotimaasi tavan?
Aika kovan analogian vedit. Ei ole mitenkään vertailukelpoista, kun missään ei tervehditä noin. Mutta maassa maan tavalla. Poskisuudelmalla mua onkin mies tervehtinyt, enkä siitä osannut suuttua. Kannattaa lukea ne fasesivun kommentit, siellä on feministit ihan keskenään peranneet tämän aiheen tyhjentävästi. Onneksi on vielä järkifeministejä.
Kiinassa, Intiassa ja Thaimaassa on alueita, joissa äideillä on tapana suukottaa poikavauvojen peniksiä tervehtimisen tai hellyydenosoituksen merkiksi, eli ei se nyt niin kaukaa haettua ole että jossain tervehdittäisiin suutelemalla (vrt. esim. Brezhnevin ja Honeckerin suutelukuva). Nämä ovat sosiaalisia konventioita, jotka eivät perustu mihinkään luonnonlakiin. Eri kulttuureissa on eri käsityksiä siitä mikä on sopivaa ja mikä liiallista läheisyyttä.
Kovaa selittelyä. Kättely nyt vain ei ole peniksen suutelun verrattava toimenpide. Ei millään tasilolla. Ja kuka tahansa pystyy totuttelemaan siihen, jos vain haluaa. Varsinkin jos pystyy samaa sukupuolta kättelemään ilman ongelmia.
Fyysisenä toimenpiteenä kättely ja suutelu eivät ole sen kummempia kuin että kosketaan pyyhekumilla Lada Kombi 1200:n takapuskuria. Materiaalinen objekti osuu toiseen materiaaliseen objektiin. Kaikki näiden tapahtumien väliset erot ovat kulttuurisia konventioita ihmisten päiden sisällä.
En hyväksy unionin toimintaa. Sukupuolten välinen tasa-arvo on yksi länsimaisen ideologian kantavia voimia. Länsimaista ei olisi tullut suuria ilman naisten ponnisteluja ja työpanosta. Ei ole sattumaa, että maailman rikkaimmista maista suurin osa on länsimaita. Yhden tai useamman ihmisryhmän sulkeminen pois yhteiskunnan toiminnasta ei ole yhteiskunnalle hyväksi ja johtaa auttamatta yhteiskunnan rappeutumiseen ja köyhtymiseen. Poikkeuksena erittäin rikkaat öljyvaltiot, jotka ovat rikkaita vain öljynsä takia, eivät innovaatioiden takia.
Siksi länsimaissa ei tule koskaan, ikinä, missään tilanteessa edesauttaa naisten ja miesten välisen tasa-arvon heikentämistä, oli kyse sitten kättelystä tai mahdollisuudesta käydä koulua. Sitä ei vain voi hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
Opetan mamulapsia ja päivittäin kuulen sitä "ei hän voi hän tyttö!" "Ei tyttö jalkapallo!" Yms. Listaa voi jatkaa ihan loputtomiin. Tytöt viimeiseksi ruokajonossa, tyttö hiljaa kun pojat puhuu, tytöt ei osaa sitä ja tätä.
Se että 7-10 vuotiaat lapset puhuu näin kertoo jo aika paljon siitä minkälainen kulttuuri on taustalla ja miten lapsia kasvatetaan. Mutta ei feministejä kiinnosta nämä kun pitää olla niin suvaitsevainen. Minä huudan. Minä huudan joka päivä ja taistelen niiden pikkutyttöjen puolesta. Minä en anna niiden poikien sanoa pahoja tai tehdä pahoja. Minä haluan ettäne tytöt joita minä opetan oppivat siihen, että he ovat samanarvoisia poikien kanssa ja heidän ei pidä koskaan hävetä sitä että he ovat tyttöjä.
Parasta työssäni on se kun oikeasti näkee muutoksen lapsessa. Kuinka tyttö alkaa puhumaan ja ei enää melkein kumartele pojille. He ovat nyt suomessa ja poika ja tyttö ovat samalla tasolla. Niin haluan ajatella ja sitä toteutan.
Ihan jalo ajatus sinulla, mutta oletko ajatellut seurauksia. Niiden pikkutyttöjen isät ja isoveljet sitten pieksee tyttöjä kotona, kun toimivat väärin sinun rohkaisemana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetan mamulapsia ja päivittäin kuulen sitä "ei hän voi hän tyttö!" "Ei tyttö jalkapallo!" Yms. Listaa voi jatkaa ihan loputtomiin. Tytöt viimeiseksi ruokajonossa, tyttö hiljaa kun pojat puhuu, tytöt ei osaa sitä ja tätä.
Se että 7-10 vuotiaat lapset puhuu näin kertoo jo aika paljon siitä minkälainen kulttuuri on taustalla ja miten lapsia kasvatetaan. Mutta ei feministejä kiinnosta nämä kun pitää olla niin suvaitsevainen. Minä huudan. Minä huudan joka päivä ja taistelen niiden pikkutyttöjen puolesta. Minä en anna niiden poikien sanoa pahoja tai tehdä pahoja. Minä haluan ettäne tytöt joita minä opetan oppivat siihen, että he ovat samanarvoisia poikien kanssa ja heidän ei pidä koskaan hävetä sitä että he ovat tyttöjä.
Parasta työssäni on se kun oikeasti näkee muutoksen lapsessa. Kuinka tyttö alkaa puhumaan ja ei enää melkein kumartele pojille. He ovat nyt suomessa ja poika ja tyttö ovat samalla tasolla. Niin haluan ajatella ja sitä toteutan.
Ihan jalo ajatus sinulla, mutta oletko ajatellut seurauksia. Niiden pikkutyttöjen isät ja isoveljet sitten pieksee tyttöjä kotona, kun toimivat väärin sinun rohkaisemana.
Kyllä ne tytöt oppivat erottamaan, missä on turvallista toimia itsenäisesti ja missä ei. Teininä/aikuisena sitten irrottautuvat isiensä kahleista, toki pahimmassa tapauksessa on uhkana tulla kunniamurhatuksi. Mutta siltikin mamutyttöjä tulee yhteiskunnan tukea kaikin tavoin ja opettaa myös pojille tasa-arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://blogs.uef.fi/maahanmuuttajat-ja-hyvinvointi/2016/05/09/onko-katt…
Järkeä keskusteluun, vaikka hukkaanhan tämä varmaankin täällä menee.
Samar jargonithan siinä oli käytännössä, kuin Katju Aronkin kirjoituksessa. Ilman persujuttuja vain. Kamala on tämä tarve selitellä asiaa parhain päin. Mutta ihan rauhassa, selittelyn tarve osoittaa vain sen, että ongelma on, mutta siihen ei haluta tai edes saisi puuttua.
Kerrotko vielä, miten käsi sydämen päällä tervehtiminen on eri asia kuin se että vaatekaupassa on miesten ja naisten osastot erikseen?
Tai miksi miesten muoti on erikseen naisten muodista? Eikö molemmille voisi olla samat vaatteet?
Miksi Englannissa ja Ruotsissa on kunikaita ja kuningattaria? Eikö ne kaikki voisi olla vain kuningahenkilöitä?
Mutta summa summarum. Osa feministeistä on siis sitä mieltä, että tasa-arvo on toissijainen asia, kun kyse on muslimeista
Esitänkin tällä tavoin ajatteleville feministeille muutaman kysymyksen. Luultavasti en saa vastausta.
- Puolustaisitteko mitään muuta vähemmistöä samalla tarmolla, jos esim. kieltäytyisivät kättelemästä naisia?
- Mihinkä vedätte rajan tasa-arvon heikennyksille, kun muslimeista on kyse? Ovatko esim. lapsiavioliitot myös OK? Luultavasti eivät, sanoisin. Mutta missä menee se raja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne tytöt oppivat erottamaan, missä on turvallista toimia itsenäisesti ja missä ei. Teininä/aikuisena sitten irrottautuvat isiensä kahleista, toki pahimmassa tapauksessa on uhkana tulla kunniamurhatuksi. Mutta siltikin mamutyttöjä tulee yhteiskunnan tukea kaikin tavoin ja opettaa myös pojille tasa-arvoa.
Toivottavasti mahdollisimman moni tyttö itsenäistyisi ja jättäisi alistavan uskonnon tai kulttuurin. Tätä feministienkin toivoisi tukevan, mutta näyttäisi että heidän mielestään tasa-arvo kuuluu vain länsimaisille naisille.
Vierailija kirjoitti:
Mutta summa summarum. Osa feministeistä on siis sitä mieltä, että tasa-arvo on toissijainen asia, kun kyse on muslimeista
Esitänkin tällä tavoin ajatteleville feministeille muutaman kysymyksen. Luultavasti en saa vastausta.- Puolustaisitteko mitään muuta vähemmistöä samalla tarmolla, jos esim. kieltäytyisivät kättelemästä naisia?
- Mihinkä vedätte rajan tasa-arvon heikennyksille, kun muslimeista on kyse? Ovatko esim. lapsiavioliitot myös OK? Luultavasti eivät, sanoisin. Mutta missä menee se raja?
Kättely ei ole mitenkään pakollista. Voin minäkin päättää olla kättelemättä miehiä. Nyt en edes muista, milloin olisin kätellyt ketään, kun lääkärissäkin se on lähes lopetettu.
Tasa-arvo Suomessa on sitä, että Suomen lakien mukaan mennään. Avioliiton ikäraja pitää olla 18 v. Aiemmin naimisiin pääsi alaikäisenä erityisluvalla, en tiedä, vieläkö se onnistuu. Toivottavasti ei.
Vierailija kirjoitti:
- Puolustaisitteko mitään muuta vähemmistöä samalla tarmolla, jos esim. kieltäytyisivät kättelemästä naisia?
Jos esim. Mantšu-heimon naiset kieltäytyisivät kättelemästä suomalaisia miehiä, koska se on heidän kulttuurissaan liian läheistä (sen sijaan he tekisivät vaikka ilmaan jonkin merkin tervehtiessään), niin en nostaisi tästä loukkaantumis-äläkkää.
Varmaankin ihmisoikeuksien ja arkisten tapakulttuuriseikkojen välillä on jokin raja. Kättely ei ole ihmisoikeus.
Tulkitsen vastakysymykset ja jotkin kaukaa haetut vertaukset kiertelyksi. Ei ole tullut selkeitä vastauksia vielä yhtäkään.
Mutta turha keskustelu. Joidenkin mielestä tasa-arvoa joko on tai ei ole ja joidenkin mielestä se on kulttuuri(uskonto)relativistinen käsite.
Aloitukseen linkattu kannanottoteksti oli mielestäni järkevä, perusteltu ja olen pitkälti samaa mieltä sen kanssa. Kätelläänkö jotakuta vai ei ei lopultakaan ole kovin iso juttu.
Itseä sitä paitsi inhottaa joskus kätellä ventovieraita, kun ei aina aikuisistakaan tiedä, ketkä pesevät kätensä vessareissun yhteydessä ja ketkä eivät.
Onhan se toki joskus vähän ikävää, jos esim. tulee sukupuolensa kanssa täysin ignoteeratuksi. Mutta se, tapahtuuko tervehtimiseni sanallisesti, kätellen, kättä heilauttaen, halaamalla, käsi sydämelle, kumartamalla, käsisuudelmalla, poskisuudelmilla vai halaamalla ja eroaako se siitä, miten henkilö tervehti saman seurueen muita henkilöitä ja riippuiko se henkilön sukupuolesta niin oikeastaan saman tekevää. Ja mitä vähemmällä fyysisellä bakteerien vaihdolla tilanteesta selvitään niin sitä mukavammaksi tilanteen koen.
Toki käsipäivää on mielestäni sanottava rehdisti ja katsottava silmiin noin normitilanteessa, mutta jos joku nyt syystä x eri tavalla, mutta ystävällisesti tervehtii niin ei se minun maailmaani kaada. Minulla on siinä tilanteessa ja yleensäkin tärkeämpääkin ajateltavaa kuin tervehtimistyyli. Tai joo, jos joku tervehtisi minua oikea käsi ojossa ja huutaisi Heil Hitler, se voisi jo olla vähän kiusallista....
Kävin nyt sitten lukemassa itsekin ja Naisasialiiton perustelut ja puolustelut Facessa on kyllä uskomatonta kiertelyä.
Uskomattoman tekopyhää paskaa! No, feminismi hyvin usein on.
Mutkun.. Mutkun meillä on tää unelma.
Vierailija kirjoitti:
En hyväksy unionin toimintaa. Sukupuolten välinen tasa-arvo on yksi länsimaisen ideologian kantavia voimia. Länsimaista ei olisi tullut suuria ilman naisten ponnisteluja ja työpanosta. Ei ole sattumaa, että maailman rikkaimmista maista suurin osa on länsimaita. Yhden tai useamman ihmisryhmän sulkeminen pois yhteiskunnan toiminnasta ei ole yhteiskunnalle hyväksi ja johtaa auttamatta yhteiskunnan rappeutumiseen ja köyhtymiseen. Poikkeuksena erittäin rikkaat öljyvaltiot, jotka ovat rikkaita vain öljynsä takia, eivät innovaatioiden takia.
Siksi länsimaissa ei tule koskaan, ikinä, missään tilanteessa edesauttaa naisten ja miesten välisen tasa-arvon heikentämistä, oli kyse sitten kättelystä tai mahdollisuudesta käydä koulua. Sitä ei vain voi hyväksyä.
Kovat on sulla ainakin puheet. Naisetko rakensivat nykyisen länsimaisen demokratian ja yhteiskunnan?
Salli minun nauraa näille väitteillesi.
Ok.
Jos minä kieltäydyn keskustelemasta miehen kanssa, olen rasisti. Suorastaan alinta ihmiskuonaa.
Jos mies kieltäytyy kättelemästä minua, ei kyse suinkaan ole rasismista tai muustakaan syrjinnästä.
Asia selvä.
Tottakai on oikeutettua muslimilta olla kättelemättä minua, koska olen nainen ja muslimi kokee kättelyn liian läheisenä toimintana.
Feministien mielestä on myös oikeutettua, etten minä kättele muslimeja, koska koen sen liian läheisenä toimintana muslimien kanssa.
Näinhän se on, eikö? Eihän feministit mitään kaksinaismoralisteja ole.
Kovaa selittelyä. Kättely nyt vain ei ole peniksen suutelun verrattava toimenpide. Ei millään tasilolla. Ja kuka tahansa pystyy totuttelemaan siihen, jos vain haluaa. Varsinkin jos pystyy samaa sukupuolta kättelemään ilman ongelmia.