Olen koulukiusattu AMK:ssa - ketään ei kiinnosta
Kaikki alkoi, kun jouduin ensimmäisenä opiskeluvuonna olemaan paljon poissa sairastelun vuoksi. En tietääkseni aiheuttanut tällä mitään harmia kanssaopiskelijoille, kuten roikkunut taakkana missään ryhmätöissä. Kenelläkään ei siis pitäisi olla syytä kantaa kaunaa mistään. Toisena vuonna pääsin mukaan muiden tahtiin ja olen sairauden jälkeen ollut niin motivoitunut, että olen tahkonnut opintopisteitä melkoisella vauhdilla ja saanut hyviä arvosanoja.
Jotkut opiskelijatoverit ovatkin sitten viisaudessaan keksineet, että minulla on mt-ongelmia. Olen kuulemma hullu, maanis-depressiivinen ja vaikka mitä. Näitä huhuja on levitetty aivan surutta ja keksitty vähän lisämausteita mukaan. Jopa ainakin yksi opettaja on lähtenyt mukaan tähän. Lisäksi olen kohdannut mm. häirintää somessa ja kirjojen väliin on tungettu herjaviestejä. Siis aivan alakoulutasoista toimintaa. Jos avaan suuni jollakin luennolla, saan vittuilua ja naureskelua osakseni.
Tiedän suunnilleen, ketkä alunperin ovat tämän toiminnan takana. Ihmiset ovat kai uskoneet huhut, koska kukaan ei halua edea yrittää tutustua minuun. Eräs henkilö totesi päin naamaa, ettei halua tehdä ryhmätyötä hullun kanssa.
Sanottakoon siis, että ensimmäisen vuoden sairasteluni ei mitenkään liittynyt mt-ongelmiin eli huhut on temmattu täysin tuulesta. En silti koe olevani velvollinen kertomaan koko maailmalle, mistä sairaudesta olen kärsinyt.
Koulun henkilöstö ei ole kiinnostunut puuttumaan tähän tai oikeastaan kukaan ei ole ottanut tilannetta vakavasti. Alallani on siis lähes pelkästään lähiopetusta eli koulussa on pakko olla 4-5 päivää viikossa. Onneksi toinen vuosi sentään on pian ohi... Kouluun meno itkettää ja ahdistaa joka päivä, enkä saa siitä mitään iloa, vaikka olenkin menestynyt hyvin opinnoissa.
Kommentit (44)
Voi sinua :( tsemppiä!
Ootko puhunu rehtorin yms kanssa asiasta?
Siis olet jutellut kuraattorille, opinto-ohjaajalle, ryhmänohjaajalle? Sitten vuorossa apulaisrehtori ja rehtori. Kertoisitko koulun nimen, niin iltapäivälehtihän voisi tarttua tähän.
Minkäs teet. Ei ne sille mitään voi. Ei kukaan valitettavasti voi. Opettelet viihtymään yksin tai sitten lopetat tai haet siirtoa toiseen kouluun.
Onpas törkeää käytöstä! Kysy suoraan kiusaajilta että mikä on ongelma. Toivottavasti löydät edes jonkun joka voisi olla kaverinasi? Voimia Ap!💙
Oletko kertonut kuraattorille, koulutuspäällikölle, tms?
Voi ei, olen AP todella pahoillani puolestasi :( Valitettavasti en osaa oikein auttaa.
.
Voisitko ottaa yhteyttä opiskelijakuntaan? Heillä on yleensä tiimissään opiskelijoiden edunvalvoja tms. Vai kuuluvatko nämä kiusaajat opiskelijakuntaan? Siinä tapauksessa sekin vaihtoehto lienee huono.
.
Mitenkäs kuraattori? Voisiko hän auttaa? Tosin itselläni on äärimmäisen huonoja kokemuksia AMK:mme kuraattorista, hän lähinnä pahensi asioita kun yritin saada häneltä apua asioihini (opiskelen K:lla alkavassa kaupungissa).
.
Joka tapauksessa voimia & tsemppiä! <3
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Vaihda koulua.
Jaa-a, eipä se noin helppoa ole ja toisekseen, aloittajan ei kuuluisi joutua vaihtamaan koulua joidenkin idioottien takia, vaan nämä äykääpiöt tulisi ottaa puhutteluun tuon heidän erittäin lapsellisen käytöksensä vuoksi.
Jos vain huhuista on kyse, niin tee facebook päivitys, kuinka mukavaa on ollut palata opskelemaan sen jälkeen, kun täytyi olla influenssan takia pois. Eihän pienissä ryhmissä huhujen oikominen ole temppu eikä mikään.
Kerrot vastuuhenkilöille, jos kukaan ei kuuntele tai ketään ei kiinnosta niin aina tästä maasta löytyy niin sanotusti korkeampi taho joka saa kiinnostumaan miten "aikuiset" ihmiset käyttäyvät ilmaisessa korkeakoulussa. Lopuksi vaikka itse opetusministeriöön postia. En ymmärrä alaikäistenkään koulukiusaamisjuttuja mutta vielä vähemmän ymmärrän miten aikuiset ihmiset jaksavat tollaista harrastaa. Heidänhän pitäisi keskittyä opiskelemaan tulevaa ammattiansa varten. Miten tollaiset ihmiset pärjäävät työelämässä kun kouluvuodet on keskitytty johonkin ala-asteikäisten draamaan?
Vierailija kirjoitti:
Jos vain huhuista on kyse, niin tee facebook päivitys, kuinka mukavaa on ollut palata opskelemaan sen jälkeen, kun täytyi olla influenssan takia pois. Eihän pienissä ryhmissä huhujen oikominen ole temppu eikä mikään.
No entäs jos onkin ollut mt-ongelmien takia pois koulusta? Mitä se huhujen oikominen tollaisia ihmisiä kiinnostaa jotka jo pelkkien huhujen perusteella alkavat kiusaamaan toista opiskelijaa?
Ei pahalla, mutta miksi av:lla uskotaan kaikki? Todennäköisesti olet itse jotenkin outo, ja toiseksi, ehkä ylitulkitset muiden reaktioita. Ei ollut minun ollessa amk:ssa meno tuollaista, aikuisia ihmisiähän siellä on. Itseasiassa nyt yliopistossa kaikenlainen päteminen ja ihmisten epävarmuus on suurempaa. Yhtenä vaihtoehtonasi on vaihtaa vuosikurssia, jos koet asian ongelmaksi.
Rikosilmoitus. Kiusaaminen on rikos, eikä se lopu "muka puuttumalla" siihen, etenkään enää ammattikoulussa. Koulun puuttuminen on usein hyvin kevyttä, haluavat vain mahdollisimma pian lakaista asian maton alle. Muista että voit äänittää, videoida keskusteluja todistusaineena.
Vierailija kirjoitti:
Ei pahalla, mutta miksi av:lla uskotaan kaikki? Todennäköisesti olet itse jotenkin outo, ja toiseksi, ehkä ylitulkitset muiden reaktioita. Ei ollut minun ollessa amk:ssa meno tuollaista, aikuisia ihmisiähän siellä on. Itseasiassa nyt yliopistossa kaikenlainen päteminen ja ihmisten epävarmuus on suurempaa. Yhtenä vaihtoehtonasi on vaihtaa vuosikurssia, jos koet asian ongelmaksi.
"Ei millään pahalla mutta..." joopa joo. Ei millään pahalla joo, eipä niin. Tiedät itsekin että olet väärässä, sulta puuttuu kyky asettua toisen, heikomman asemaan. Asenteesi on itsekäs ja halveksuva. Koska itse pystyt sietämään jotain, tottakai kaikkien muidenkin täytyy. Kaikilla täytyy olla tasan sama sietokyky kuin sulla. Oletko kuullut erityisherkkyydestä? Tai ihan keskiverto tunnetajusta? Joskus on ihan normaalia loukkaantua.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti olet itse jotenkin outo
Heh heh. Get a load of this guy!
Keskity opiskeluun ja heitä typerät laput pois ja mulkaise hihittelijöitä vihaisesti. He tekevät itsestään pellen.
En ihmettele yhtään, kun ammattisurkeaan menee lukiotaustasten heikompi aines ynnättynä jokusella amiksella. Vaihda yliopistoon, paljon fiksumpia ihmisiä siellä
Miksi tämä täytyi liittää just itä-suomeen?
Kiusaamista tuokin, sillä ilmeisesti tuon huutelijan koulussa on joku, jota hän kiusaa..
Koittaa saada muut tajuamaan, että "hei täällä se kiusattu huutelee."
Ei a.p, mutta kiusattu myös.
Onko ko. amkilla eri toimipisteitä, voisitko jatkaa opiskeluja toisessa paikassa?
Silloin kannattaa ensin hoitaa se siirto valmiiksi ja sitten nostaa helvetinmoinen paskamyrsky siellä aiemmassa koulussa, koska on aivan täysin törkeää että jossain korkeakoulussa opiskelija-aines ja eritoten opettajat on noin keskenkasvuista ja typerää. Tuollainen pitää katkaista heti alkuunsa.
Suosittelen että valjastat Facebookin käyttöösi esittäen todisteita ko. toiminnasta! Huomio on taattu ja varmasti loppuu toiminta ansaitun opetuksen myötä.
Jaa. Vaihda koulua.