Miksi muuten vanhat ihmiset eivät oireile esim. rakentamassaan rintamamies-
talossa, mutta uudet asukkaat voivat oireilla homeesta tms.
Kommentit (27)
Nykyihminen on niin suodateetu bakteereista ja itiöistä ettei ole tosikaan. Joku kasikymppinen söi aika kasan huonoa jopa pilalle mennyttä ruokaa lapsuudessaan, ei ollut rokotusta siihen ja tähän tautiin, ne sairastettiin. Kuljettiin avojaloin, kynnenaluset mustina. Saunassa käytiin kerran viikossa. jne.
Mieti minkä vastustuskyvyn sillä kaikella sai!
Oireilu alkaa usein sen jälkeen kun on esim. laitettu lisäeristystä ja -tiivistystä eikä normaali ilmanvaihtuminen enää tapahdukaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyihminen on niin suodateetu bakteereista ja itiöistä ettei ole tosikaan. Joku kasikymppinen söi aika kasan huonoa jopa pilalle mennyttä ruokaa lapsuudessaan, ei ollut rokotusta siihen ja tähän tautiin, ne sairastettiin. Kuljettiin avojaloin, kynnenaluset mustina. Saunassa käytiin kerran viikossa. jne.
Tästä olen kyllä samaa mieltä. Ihmetyttää, kun töissäkin työkaverit kuorii lähes kaikki hedelmät ja vihannekset. Oli ne sitten kotimaisia tai ulkomaalaisia. Pestään ja hinkataan ihan liikaa. Koskaan ei laiteta lattialle tippunutta ruokaa enää suuhun? Miksi ei????
Vierailija kirjoitti:
Oireilu alkaa usein sen jälkeen kun on esim. laitettu lisäeristystä ja -tiivistystä eikä normaali ilmanvaihtuminen enää tapahdukaan.
Ei aina ole näin, esim. kylässä käydessä monet vieraat saa oireita mutta asukkaat eivät.
Ne ovat siedättyneet. Itsekin oireilin alkuun kun ostin itselleni mummonmökin, mutta muutamassa kuukaudessa oireet (aivastelu, ihon kutina ja punoitus, silmien punoitus ja vuotaminen) loppuivat. Ihmiset pelkää nykyään ihan liikaa jokaista pientä oiretta ja tulkitsevat ne katastrofityyliin: "Iik, allergiaoireita, terveyteni tuhoutuu, pian on vähintään astma!" Itse olen aina ajatellut, että kroppa sopeutuu kyllä, ja niin käynytkin. MInulla on esim. 2 koiraa eläinallergikkona, ja niihinkin olen siedättynyt.
Mun 90-vuotias mummoni asuu rintamamiestalossa, jonka edesmennyt isoisäni on rakentanut oman isänsä kanssa. Pari vuotta sitten teimme taloon keittiöremontin ja hiukan jännityksellä odotimme, että kuinkahan suuri remontti tästä loppupeleissä oikein tulee, kun lattia saadaan auki. Vaan mitä vielä - keittiöstä ei löytynyt kosteutta lainkaan ja tilasimme vielä homekoirankin vahvistamaan tilanteen koko talon osalta. Sekä remonttimies että homekoiran ohjaaja totesivat, että tämä ei ole ollenkaan poikkeuksellista, kyllä suurimmat homepesäkkeet löytyvät uudemmista ja eristetymmistä taloista, eikä suinkaan rintamamiestaloista.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä näistä kaheksankymppisten sisaruskatraista karsi lapsuusvuosina kuolema kaikki heikoimmat pois ja eloon jäivät ne joilla oli paras vastustuskyky. Vaikka altistus kieltämättä auttaa vastustuskyvyn luomisessa, ei entisajan ihmiset mitään superihmisiä sen takia olleet, vaan vaivaiset yksinkertaisesti kuolivat pois toisin kuin nykyään.
Yksin elävä vanha mummeli ei saa paljoakaan kosteutta aikaa sisälle, jos vertaa kun samaan taloon muuttaa lapsiperhe...pyykkiä pestään ja kuivataan 10 kertainen määrä, ruokaa tehdään joka päivä, suihkussa käydään useammin. Tehdään pieni pintaremontti, mikä tarkoittaa yleensä, että talo kuorutetaan muovilla sisältä ja ulkoa esim. Lateksimaalein ja eristein...tuloksena talo joka hengittää huonosti, ilmanvaihto kapasiteeti ei riitä nykyiseen elämäntyylin yms...sienet ja itiöt tarvitsevat sen kosteuden kasvaakseen.
Olen miettinyt samaa. Itse saan erään lähisukulaiseen talossa runsaasti oireita jo käymisestä siellä. En halua tietää kuinka pian sairastuisin itse siellä..
Vierailija kirjoitti:
Näin. Remontoimaton rintamamiestalo on turvallinen ostos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä olen kyllä samaa mieltä. Ihmetyttää, kun töissäkin työkaverit kuorii lähes kaikki hedelmät ja vihannekset. Oli ne sitten kotimaisia tai ulkomaalaisia. Pestään ja hinkataan ihan liikaa. Koskaan ei laiteta lattialle tippunutta ruokaa enää suuhun? Miksi ei????
Hedelmät kannattaa kuoria, koska kuorissa on torjunta-ainejäämiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä näistä kaheksankymppisten sisaruskatraista karsi lapsuusvuosina kuolema kaikki heikoimmat pois ja eloon jäivät ne joilla oli paras vastustuskyky. Vaikka altistus kieltämättä auttaa vastustuskyvyn luomisessa, ei entisajan ihmiset mitään superihmisiä sen takia olleet, vaan vaivaiset yksinkertaisesti kuolivat pois toisin kuin nykyään.
Ninpä. Aina silloin tällöin ne rokottamattomat lapset saivat kurkkumädän ja kuolivat. Joskus astuttiin avojalalla johonkin piikkiin ja kuoltiin sitten verenmyrkytykseen. Saatiin loisia ja oltiin aneemisia.
Tätä on tutkittu juuri viime aikoina ja tutkimuksista uutisoitu (en nyt äkkiä muista missä enkä pysty linkkaamaan, mutta kiinnostuksella luin).
On joka tapauksessa selvinnyt, että jokaisen ihmisen elimistö reagoi yksilöllisesti mikrobeihin, homeisiin ja muihin ja varsinkin niiden yhdistelmiin. Siinä missä yhdelle ei tule minkäänlaisia oireita, toinen sairastuu sisäilmaongelmien takia henkihieveriin.
Osa kyllä saa oireita, mutta ei pidä niitä minään eivätkä ota niitä vakavasti. Ovat tottuneet siihen, ettei saa valittaa ja kestettävä on. Monesti vanhoilla ihmisillä on tällainen ajattelutapa, vaikka olisi jo tosi huono vointi.
Samaa miettinyt. Mummoni asuu selkeästi hometalossa, josta tarttuu kaamea katku joka tavaraan, mutta mummo on terve kuin pukki. Talon homeongelma on pahentunut pikkuhiljaa, joten tuntuisi, että hän on siedättynytkin homeelle pikkuhiljaa.
Minun isotätini asui aikanaan myös talossa, jossa haisi selkeästi home. Ilman mitään ongelmia.
Välimeren ilmastossa taitaa olla tapana vain vuosittain puhdistaa homejäljet kylppärien seinistä. Sielläkään ei taideta kärsiä homeista.
Sen sijaan Suomessa, jossa on panostettu koulujen ym ilmanvaihtoon, oireileee suunnilleen joka toinen.
Meillä oli rintamamiestalo. Sahanpurut eristeenä, kellarissa vessa, kylpyhuonetta ei talossa lainkaan vaan peseytyminen tapahtui ulkosaunssa. Pyykkikone kellarin vessassa. Perheen kasvaessa muutettiin nykyaikaisempien mukavuuksien mukaiseen taloon. Rintamamiestalosta tehtiin perusteelliset tutkimukset kun myytiin se seuraavalle. Mitään lahoa tai mätää ei löytynyt, siis ihan kunnolla kaiveltiin, purettiin ja tutkittiin, koska ostajat aikoivat teettää täydellisen remontin, eli pintoja ei tarvinnut säästellä. Uudet asukkaat laittoivat heti hösseliksi; uudet eristeet, uudet ikkunat, kylppäri talon yläkertaan, vessa pois kellarista, pyykkikone yläkertaan. Talosta siis haluttiin mahdollisimman hyvin lämmitysenergiaa säästävä (=tiivis) ja samalla lisättiin sadoilla prosenteilla talon sisälle kosteuskuormaa. Muutamassa vuodessa talo meni siihen kuntoon, että piti purkaa. Mua ihan itketti ja suututti, kun kaunis vanha talo ensin pilattiin ja sitten purettiin.
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat siedättyneet. Itsekin oireilin alkuun kun ostin itselleni mummonmökin, mutta muutamassa kuukaudessa oireet (aivastelu, ihon kutina ja punoitus, silmien punoitus ja vuotaminen) loppuivat. Ihmiset pelkää nykyään ihan liikaa jokaista pientä oiretta ja tulkitsevat ne katastrofityyliin: "Iik, allergiaoireita, terveyteni tuhoutuu, pian on vähintään astma!" Itse olen aina ajatellut, että kroppa sopeutuu kyllä, ja niin käynytkin. MInulla on esim. 2 koiraa eläinallergikkona, ja niihinkin olen siedättynyt.
Ei niihin aina siedäty. Siskoni asui hometalossa 5v, hän oli aina sairaana, miehensä oli aina sairaana, lapset olivat koko ajan sairaana... Sairaudet jatkuivat yli 2v muuton jälkeen, joka jälkeen loppuivat. Mutta, siskoni, joka ei ikinä ole ollut millekään allerginen, sairastui siitepölyallergiaan ja allergisoitui e330:lle. Kaikki tämä hometalon vuoksi.
Vanhukset kärsivät ties mistä vaivoista, joita pidetään yleisenä pidentyneen vanhuuden vuoksi. Ties kuinka moni niistä johtuu esim. homealtistuksesta?
Kaikki eivät oireile kaikesta. Minäkin pystyin ihan hyvin työskentelemään edellisellä työpaikallani, jossa monet muut saivat oireita.