Mitä sensoreita/antureita logiikoita käytätte saunassanne että tiedätte sen syttyneen?
Soopivalla etäisyydellä oleva lämpötilasensori kertoo ja hälyttää, milloin lisätä puita. Onkohan yli-insinöröintiä vai elämisen helppoutta?
Kommentit (26)
Ahaa, ei siis ollutkaan tarkoitus saunaa polttaa ?
Vierailija kirjoitti:
Silmiä.
Samon. Illalla katson lasiluukusta, päivällä piippua.
Näkö, kuulo, haju ja tunto. Hemmetin hyviä antureita. Suosittelen kokeilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Palohälytin on hyvä siihen
Juu. Mielellään riittävän kovaääninen, että kuulee pirttiin asti saunan syttyneen.
Vierailija kirjoitti:
Näkö, kuulo, haju ja tunto. Hemmetin hyviä antureita. Suosittelen kokeilemaan.
Eikö ole kovin vaivalloista?
Luotan vanhanaikaisesti palokuntaan.
K-tyypin puikkoanturi puukiukaan kyljessä pari mm irti kyljestä. Lämpötila näkyy olohuoneen infotaulussa.
Olen miettinyt ihan samaa. Lämpötila riittäisi varmaan kertomaan onko syttynyt, mutta vähän epämääräisesti. Olen miettinyt myös valoanturia koska sauna on lasiluukkua lukuunottamatta muuten käytännössä pimeä.
Vierailija kirjoitti:
K-tyypin puikkoanturi puukiukaan kyljessä pari mm irti kyljestä. Lämpötila näkyy olohuoneen infotaulussa.
Oikein. Miksi päädyit tällaiseen hitaasen infoon etkä nopeampaan säteilylämmön infoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein. Miksi päädyit tällaiseen hitaasen infoon etkä nopeampaan säteilylämmön infoon?
On riittävän nopea. Ei sen tarvitse olla mikään reaaliaikainen.
Näin insinöörinä käytän kiukaan tulipesässä olevan puupanoksen syttymiseen näköaistia. Saunan palamiseen usein riittää näköaisti ja hormin nokipalossa näköaisti ja hajuaisti.
Itse käytän tässä, ja monessa muussa asiassa, niin sanottua elämänkokemusta. Sitä kun hieman kertyy, niin ei tarvitse ihmetellä selviä asioita. Tämän mukana tulee niin sanottu "ajan taju", eli ihan perstuntumalta voi minuutin tarkkuudella sanoa, milloin pesällinen puita on palanut. Aivot oppii alitajuisesti tällaisia pikku juttuja.
Ihminen on kuitenkin luomakunnan surkein organismi mitä kykyihin tulee. Sanotaan nyt vaikka viime kesänä munasta kuoriutunut lapintiiran poikanen. Kun syksy saapuu, suurinpiirtein elo-syyskuun vaihde, niin nelisen kuukautta vanha lapintiirajuniori osaa lentää ja tulee itsenäisesti toimeen. Paitsi että se osaa lentää, se tietää ilman kenenkään opetusta, miten se lähtee muuttomatkalle, ja lentää täältä Etelä-Afrikkaan, ja osa linnuista Atlantin yli keskeytyksettä Etelämantereelle talvehtimaan, ja taas keväällä takaisin Suomeen. Ilman mitään antureita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näetkö milloin lisätä puita? Todennäköisesti tuokin tapa riittää siihen.
Vierailija kirjoitti:
Näin insinöörinä käytän kiukaan tulipesässä olevan puupanoksen syttymiseen näköaistia. Saunan palamiseen usein riittää näköaisti ja hormin nokipalossa näköaisti ja hajuaisti.
Insinöörit eivät ole riittävän käytännönläheisiä että tilaisivat nuohoojan kerran vuodessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näetkö milloin lisätä puita? Todennäköisesti tuokin tapa riittää siihen.
Näkee selkeästi kiukaan lämpötilakäyrästä minkä piirtää infotauluun.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt ihan samaa. Lämpötila riittäisi varmaan kertomaan onko syttynyt, mutta vähän epämääräisesti. Olen miettinyt myös valoanturia koska sauna on lasiluukkua lukuunottamatta muuten käytännössä pimeä.
Mulla on sama. Lämpöanturi puolen metrin päässä lasiluukusta kertoo tarpeelliset.
Silmiä.