Miksi muuten vanhat ihmiset eivät oireile esim. rakentamassaan rintamamies-
talossa, mutta uudet asukkaat voivat oireilla homeesta tms.
Kommentit (27)
Geeniperimä tekee toisista herkempiä homeille, immuunijärjestelmät eroavat. Välimeren maissa on ihan eri ilmasto kuin Suomessa ja eri rakennusperinteet ja siksi eri homekannat, ei kaikki homeet ole yhtä pahoja vaan pahimpia ovat mm. mustahome ja sädesieni, jotka tuottavat toksiineja itiöiden lisäksi. Olen ihan varma että osa vanhuksista pistää oireensa iän piikkiin jos niitä onkin, ei iso osa vanhuksista ole sisäilmasairauksista ikinä kuullutkaan. En itsekään teininä tajunnut olevani sisäilmasta sairas, luulin olevani vain sairas kunnes muutto auttoi ja sain lisää tietoa. Ensimmäisessä omassa asunnossa oli silminnähtävää hometta mutta enhän mä sitä silloin tiennyt varoa.
Homeoireet eivät lähtökohtaisesti ole allergiaa, vaan reaktioita homeen erittämille toksiineille eli myrkyllisille aineille. Myös kuolleet homeitiöt ovat myrkyllisiä. Homeelle ei siedäty, mutta ihmiset reagoivat niihin eri herkkyydellä. Jotkut eivät saa oireta koskaan. Jännä sinänsä, miten erilaisia elimistömme oikeasti ovat.
Vierailija kirjoitti:
Minun isotätini asui aikanaan myös talossa, jossa haisi selkeästi home. Ilman mitään ongelmia.
Välimeren ilmastossa taitaa olla tapana vain vuosittain puhdistaa homejäljet kylppärien seinistä. Sielläkään ei taideta kärsiä homeista.
Sen sijaan Suomessa, jossa on panostettu koulujen ym ilmanvaihtoon, oireileee suunnilleen joka toinen.
Tehokas mutta huonosti säädetty/mitoitettu ilmanvaihto juuri saa epäpuhtaudet liikkeelle. Ja säästösyistähän useimpien koulujen ym. virallisten rakennusten ilmanvaihto säädetään viikonlopuiksi minimiin tai jopa kokonaan pois päältä. Eli viikonloppuisin saa moska muhia ja viikolla se pannaan kiertoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyihminen on niin suodateetu bakteereista ja itiöistä ettei ole tosikaan. Joku kasikymppinen söi aika kasan huonoa jopa pilalle mennyttä ruokaa lapsuudessaan, ei ollut rokotusta siihen ja tähän tautiin, ne sairastettiin. Kuljettiin avojaloin, kynnenaluset mustina. Saunassa käytiin kerran viikossa. jne.
Mieti minkä vastustuskyvyn sillä kaikella sai!
Yleensä näistä kaheksankymppisten sisaruskatraista karsi lapsuusvuosina kuolema kaikki heikoimmat pois ja eloon jäivät ne joilla oli paras vastustuskyky. Vaikka altistus kieltämättä auttaa vastustuskyvyn luomisessa, ei entisajan ihmiset mitään superihmisiä sen takia olleet, vaan vaivaiset yksinkertaisesti kuolivat pois toisin kuin nykyään.
Kasikymppiset on syntyneet 1930-luvulla, silloin oli lapsikuolleisuus jo todella pieni verrattuna esim. 1830-lukuun.
Äitini asuu hometalossa ja hänellä on astma ja reuma. Hänen mielestään talossa ei ole mitään vikaa. Voi niillä vanhuksilla olla oireita, mutta jos heidän mielestään talossa ei ole mitään vikaa, niin eivät varmaan luettele että mitä ongelmia heille siinä asumisesta tulee. Muuten kyllä saattavat valitella vaivojaan.
Vierailija kirjoitti:
Äitini asuu hometalossa ja hänellä on astma ja reuma. Hänen mielestään talossa ei ole mitään vikaa. Voi niillä vanhuksilla olla oireita, mutta jos heidän mielestään talossa ei ole mitään vikaa, niin eivät varmaan luettele että mitä ongelmia heille siinä asumisesta tulee. Muuten kyllä saattavat valitella vaivojaan.
Tämähän se juuri on, että eivät myönnä että oireita on. Selittävät ne aina jollain muulla asialla ja pitävät hometalon riskeistä puhumista nykyajan kotkotuksena. Oikein suututtaa, kun vieläkin on ihmisiä, jotka eivät ota tätä asiaa tosissaan. Itsellä ja lähipiirilläni on omakohtaista kokemusta homeen vaarallisuudesta, ei paljon naurata että moni vähättelee.
Asutaan itse tehdyssä noin 5v vanhassa talossa ja ilmastointikone meni hajalle. Parin kolmen päivän aikana kyllä huomasi, miksi sitä ilmastointia nykytaloissa tarvitaan. Ei nimittäin kierrä juuri ilma, ikkunoista välillä ristivetoa, että ei olis ihan niin kostean tunkkaista ilma. Määräyksien mukaan tehty ja tämän jälkeen ne määräykset ovat vielä tiukentuneet. Aina vaan tiiviimpää taloa, "energiatehokasta". Onhan vanhoissa taloissa omat ongelmansa, mutta riippuu paljon myös siitä miten niitä asutaan ja korjataan.
Joissakin paikoissa olen itse altistunut homeelle ja ollut töissä esim. sisäilmaongelmaisissa rakennuksissa. Monella oireilu pahenee vuosien mittaan, kerran kun reagoit jossain niin saatat reagoida rajummin seuraavassa paikassa. Muutama tuossa jo mainitsikin, että yksi ongelma saattaa olla, että eletään liian kliinisesti ja desinfioidaan liikaa paikkoja. Jossain sairaalaympäristössä ymmärrän, mutta nykyään osa raahaa kotiinsa kaikenlaisia suihkeita tuhoamaan niitä mukamas vaarallisia pöpöjä.