Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muka kermaperseilyä jos vanhemmat ostaa 25-vuotiaalle pesukoneen

Vierailija
23.04.2016 |

? Kaveri väittää että on...

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 25- vuotias, käyn töissä ja asun omassa asunnossa. Miksi vanhempieni pitäisi ostaa minulle pesukone? Itseasiassa ostin 2 vuotta sitten pesukoneen omilla rahoillani, ei tullut mieleenkään, että isi olisi maksanut. En nyt sanoisi kermaperseilyksi jos jonkun isä maksaa, mutta ihmettelisin miksei aikuinen osta itse omia laitteitaan.

Perintöveron kiertämisen vuoksi.

Perintöveroa maksetasn vasta, kun joku on kuollut ja on saatu perintöä. Aika monta kymmentä oesukonetta saa summalla, josta perintöveroa ei tarvitse maksaa.

Lahjaveroa välttääkseen voi ihan laillisesti vaikka maksaa toisen kaikki laskut ja ostokset. Käteinen on eri asia, max 3999 €/3 v. Verosuunnittelu on täysin laillista myös.

Vierailija
62/77 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hemmetin kauan te oikein opiskelette jos 25v on vielä koulun penkillä ilman minkäänlaisia tuloja?

On hieman yksinkertaista teiltä kuitata kaikki kritiikki/ihmettely kateudella.

Eli ei, en ole kateellinen jos joku 25v saa vanhemmiltaan kodinkoneet + muut, vaan minusta se on hyvin outoa ja vaikuttaa siltä ettei ko. henkilöllä ole elämänhallintaa (omia varoja, työtä, kykyä suunnitella hankintoja, budjetoida yms) mikä minusta on surullista, ei siis mitenkään kadehdittavaa.

Jos joskus synttäri/joululahjaksi saa laitteita niin mikäs siinä, mutta kuulosti vaan ettei ap:lla ollut varaa/halua/kykyä maksaa tarvitsemaansa laitetta itse.

T.22

Et oo kuullu esimerkiksi sellasesta koulusta kun lääketieteellinen? Koulu kestää sen 6 vuotta että sieltä valmistutaan aikaisintaan 25-vuotiaana, useimmin vanhempana. Lisäksi jos on käynyt intin niin vuotta myöhemmin. Mutta mitäpä minä selitän, vaikutat sen verta simppeliltä tuon tekstis perusteella..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt sanoisi kermaperseilyksi jos jonkun isä maksaa, mutta ihmettelisin miksei aikuinen osta itse omia laitteitaan.

Kyseessä ei ole veronkiero, vaan ihan laillinen verosuunnittelu ja fiksu rahankäyttö. Lapsella jää pesukoneen verran enemmän rahaa kasvattaa sijoituksiaan tai lyhentää asuntolainaansa.

Minusta on suorastaan outoa, jos vanhemmat haluavat istua tiukasti rahojensa päällä perinnönjakoon asti. Itse toimisin noin vain jos lapseni elämänhallinta EI olisi kunnossa, eli esim. Käyttäisi rahansa huumeisiin tms.

Kyllä meidän suvussa on avustettu nuorempia. Ostettu tavaroita ja annettu rahaakin niin paljon kun laillisesti voi. Valitettavasti olen jo kuitenkin joutunut myös maksamaan perintöveroa ihan riittävästi.

Vierailija
64/77 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä 25-vuotiaat kykenevät jo itse hankkimaan pesukoneensa, mutta jos nyt vanhemmat välttämättä haluaa auttaa ja ostavat pesukoneen lahjaksi, niin mikäs siinä. Ei kai se väärin ole.

Minä olin 25-vuotiaana vielä opiskelija, viimeistä vuotta menin. Muutin taloon, jossa ei ollut pesutupaa, ja vanhempani ostivat minulle pienen halvan pyykkikoneen. Isä tuli vielä omin käsin asentamaan sen vessaan. En tuntenut itseäni kermaperseeksi.

Vierailija
65/77 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni maksaa minulle ajokortin (vaihtoehtona osa valmennuskurssista) ja olen 26v. Olen myös naimisissa, kahden lapsen äiti, koulut käynyt ja työssäkäyvä aikuinen ihminen. Maksaa siksi, koska maksoi kortin myös 5v nuoremmalle siskolleni.

Vierailija
66/77 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni maksaa minulle ajokortin (vaihtoehtona osa valmennuskurssista) ja olen 26v. Olen myös naimisissa, kahden lapsen äiti, koulut käynyt ja työssäkäyvä aikuinen ihminen. Maksaa siksi, koska maksoi kortin myös 5v nuoremmalle siskolleni.

Ja mainittakoot se, että totta kai meillä olisi se investointi itsekin tehdä, kun taloudessa on kaksi työssäkäyvää ihmistä. Puoliso saa joka vuosi synttäri ja joululahjaksi äidiltään muutaman satasen enkä näe siinäkään mitään pahaa. Säästöön yleensä menee ja asuntolainaa lyhennellään kun saadaan tarpeelliset itsekin ostettua.

Vierailija
67/77 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 25- vuotias, käyn töissä ja asun omassa asunnossa. Miksi vanhempieni pitäisi ostaa minulle pesukone? Itseasiassa ostin 2 vuotta sitten pesukoneen omilla rahoillani, ei tullut mieleenkään, että isi olisi maksanut. En nyt sanoisi kermaperseilyksi jos jonkun isä maksaa, mutta ihmettelisin miksei aikuinen osta itse omia laitteitaan.

Nyt on kyllä niin valkoroska, persaukisuus, vasemmistolaisuus ja kateus samassa postissa, että alkoi ihan naurattaa. Vai että pesukoneen ostaminenkin lapsille on automaattisesti jotain veronkiertoa... Hyvä ettei panaman kautta kuitenkaan kierrätetä eikös niin?

Vierailija
68/77 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ketjussa se minimielari-shampoon- ja lenkkarinostajaäiti.

Niin juuri, molemmille on oltava tasapuolinen. Itsekin ihmettelen, kuinka ihmeessä olen pystynyt maksamaan molemmille autokoulut! Oikeasti, en enää ymmärrä, mikä talousfakiiri minä olen!

Mutta autokouluja pidin kunnia-asiana: Minulle ja veljelleni autokoulut maksettiin, ja tiesin jo silloin, että niin aion tehdä myös omille lapsilleni. Ensimmäisen autokouluun jouduin ottamaan velkaa, joka on maksettu jo, tietenkin. Mutta lasten auttaminen ei ole minulle taakka, vaan etuoikeus!

Vierailija
69/77 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt sanoisi, että pitää ostaa, mutta se vaan on maan tapa, että monet vanhemmat auttavat lapsiaan jollakin tavalla, ja lapset puolestaan vanhempia.

Minun mummoni osti pojalleen moottorikelkan, kun poika oli jo yli 50 v.

Vierailija
70/77 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kyllä musta 25 kuuluisi itse ostaa, mutta mikä minä olen sanomaan. Isäni osti samassa iässä mulle 4000 auton, koska en saanut säästettyä.

Vierailija
71/77 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hemmetin kauan te oikein opiskelette jos 25v on vielä koulun penkillä ilman minkäänlaisia tuloja?

Eli ei, en ole kateellinen jos joku 25v saa vanhemmiltaan kodinkoneet + muut, vaan minusta se on hyvin outoa ja vaikuttaa siltä ettei ko. henkilöllä ole elämänhallintaa (omia varoja, työtä, kykyä suunnitella hankintoja, budjetoida yms) mikä minusta on surullista, ei siis mitenkään kadehdittavaa.

Jos joskus synttäri/joululahjaksi saa laitteita niin mikäs siinä, mutta kuulosti vaan ettei ap:lla ollut varaa/halua/kykyä maksaa tarvitsemaansa laitetta itse.

T.22

Et oo kuullu esimerkiksi sellasesta koulusta kun lääketieteellinen? Koulu kestää sen 6 vuotta että sieltä valmistutaan aikaisintaan 25-vuotiaana, useimmin vanhempana. Lisäksi jos on käynyt intin niin vuotta myöhemmin. Mutta mitäpä minä selitän, vaikutat sen verta simppeliltä tuon tekstis perusteella..

Jep, ja monet alat, esim juuri lääkis on sellaisia, että sinne ei päästä yleensä ensimmäisellä hakukerralla silloin 19-vuotiaana sisään.

Vierailija
72/77 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat ovat ostaneet mulle aikalailla kaiken kotiini. Itse maksan asuntolainaa mutta senkin vanhemmat takasivat. Heillä on rahaa ja sanovat aina ettei sitä hautaankaan voi viedä. Olen kiitollinen avusta, ei olisi ollut varaa sisustaa itse omaa kotia näin. En ymmärrä mitä pahaa siinä on että rahaa siirtyy minulle jo nyt, minähän vanhempani kuitenkin ainoana lapsena perin.

Vierailija
73/77 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan eläkeikäisille vanhemmilleni muutaman kerran vuodessa jotain kalliimpaa tarpeellista, vaikka heillä kai olisi varaa ostaa itsekin, vaikka eivät varakkaita olekaan. Kun olin 25-vuotias, he maksoivat asuntoni takuuvuokran (muistaakseni 2 x 2000 mk). Pesukoneen (oisko ollut jotain 1000 euroa) ostin itse ja maksoin sitä osamaksulla pitkään. 

Perheenjäseniä autetaan, jos vain voi, vaikka omillaan eletään ja pärjätään. 

t. 45-vuotias

Vierailija
74/77 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain miehen vanhemmilta lahjaksi uuden jääkaapin. Ja mulla on ikää 51 v :) Sain toki muutakin, henkilökohtaisempaa, mutta myös sen jääkaapin :) Kai mäkin olen sitten kermaperse.

Olis meillä ollut varaa ostaa se jääkaappi itsekin, mutta meillä on molempien vanhemmilla varaa, joten ostavat yleensä kalliita lahjoja eli jotain isompaa, joka on ennemminkin koko perheelle ja sitten jotain henkilökohtaisempaa. Näin on aina mun ja mun mieheni lahjat. Viimeksi mies sai vanhemmiltaan synttärilahjaksi muutaman paidan, farkut ja Converset - ja 2000€ remonttirahastoon :)

Vierailija
75/77 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Olen 43-vuotias, työssä käynyt yliopistosta valmistumisesta lähtien ja pystyn maksamaan omat menoni. Silti vanhemmat osti mulle tuliterän uuden auton.

Vierailija
76/77 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T.22

Jaa mikä? Juu nevöhööd.

En silti usko että kaikki penskat istuu 6 vuotta lääkiksessä ja siksi vanhemmat kustantaa elämisen lähes kolmikymppisille.

Itse olen tehnyt hyvällä palkalla töitä 22v.-> ja koen vaivaannuttavana sen jos vanhempani minulle mitään sen kalliimpaa ostaisivat. Kun voin itse ostaa kaiken minkä haluan. Toivon että vanhempani käyttävät rahansa itseensä, matkusteluun yms mukavaan elämään.

T.22 (ei ikä vaan kommenttinro.)

Vierailija
77/77 |
23.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on vissi ero, kinuaako vanhempiaan ostamaan pesukoneen vai ostavatko he omasta aloitteestaan. Kinuaminen on hiukan outoa.  Lahjoittamisessa en näe mitään pahaa. Ostavat, jos haluavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän