Miksi introvertit menee asiakapalvelutöihin?
Luuleeko ne, että kun opiskelee kirjastontädiksi niin voi vaan päivät pitkät lukea kirjoja eikä kohdata ihmisiä? Todella rasittavaa asioida introverttien kirjastontätien kanssa, jotka välttelee katsekontaktia, mumisee epäselvästi ja muutenkin vastaa välttelevästä jos niiltä kysyy jotain, ihan kuin haluaisivat vain päästä sinusta eroon että pääsee taas takahuoneeseen muovittamaan kirjoja.
Kommentit (36)
Olen introvertti, mutta pidän asiakaspalvelusta (ja olen vieläpä kirjastonhoitaja). Ei introverttiys ole sama asia kuin ujous tai epävarmuus. Minusta on kivaa ohjata ja auttaa opiskelijoitamme ja muita asiakkaita. Tietysti asiakaspalvelu myös väsyttää, mutta ei se minua haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastontädeillä on niin vaativa koulutus, että ekstroverteistä ei oikein ole siihen. Siksi pakko palkata introverttejä.
Eikä ole. Vaati työtä kuten kaikki korkeakoulututkinnot, mutta normiälyinen pystyy siihen.
T. ylempi kirjastonhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti vaikka, että bussikuskin tehtäviin lisättäisiin vaatimus mitata verenpainetta asiakkailta a kuunnella näiden huolia aina päätepysäkeillä. Työnkuva olisi aika erilainen kuin se, mihin ryhdyit.
Itse olen bussikuski, ja introvertti. Suhtaudun erittäin epäluuloisesti ventovieraisiin, tuntemattomiin ihmisiin. En koskaan tervehdi ketään tai sano mitään, jos ei erikseen kysytä. Mitään huomenentoivotuksia multa ei heru. Hoidan ajohomman, mutta kohtelias en ole tuntemattomille ihmisille. En näe mitään syytä. Työkaverit ovat tutummaksi tulleita, joten heidän kanssaan saatan jutella. Unelma olisi johtotason toimistotyö, jota voisi tehdä yksin tai jokusen luotettavan työkaverin kesken. Koulun penkki odottaa. M30.
Voit olla introvertti mutta se että olet epäkohtelias ei johdu introverttiydestä. Tervehdykseen voi aina vastata vaikka pikkaisen päätä nyökäyttämällä jos ei suutansa tahdo avata.
Introvertti täälläkin ja asiakaspalvelutyössä. Aikansa toki ottanut kasvaa sellaiseen työminään, ettei aiheuta töissä ongelmia, eikä varmaan kukaan pystyisi introvertiksi sanomaan, jos ei tunne. Vapaa-ajalla viihdyn itsekseni ja välttelen parhaani mukaan sosiaalisia tilanteita. Ahdistun ihmispaljoudesta ja mölinä väsyttää järjettömän paljon.
Saan täyttää sosiaalisen kiintiöni.
Introvertti ei tarkoita, ettei pysty puhumaan, on töykeä ja kykenemätön toiminaan ihmisten kanssa. Introvertti ei ole sama kuin tuppisuu/töykeä asiakaspalvelija...
Itse olen introvertti luonteeltani ja ihan normaalisti osaan toimia asiakaspalvelussa, olen ystävällinen, osaan jopa small talkia ja puhun kuuluvasti.
Omasta mielestään ekstrovertti ja asiakaspalveluun erittäin hyvin sopiva voikin olla jotain ihan muuta eli epäasiallinen ja -ammattimainen.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä kirjastossa velvoitetaan mittaamaan asiakkaiden verenpainetta tai toimimaan terapeuttina.
Luetun ymmärtäminen...
Introvertithän ovat loistavia asiakaspalvelijoita, koska he kuuntelevat asiakasta eivätkä kuvittele, että asiakkaan kirjamaku on sama kuin heidän omansa.
Mä olen törmännyt vain melko vähäpuheisiin ja ystävällisin kirjastonhoitajiin, en koskaan töykeisiin. Saattaa johtua siitä että olen itse aina asiallinen ja kohtelias heitä kohtaan.
Bussikuskit, lentäjät ja lääkärit ei ole asiakaspalvelijoita joten miksi heistä vääntää tässä ketjussa...
En ole ikinä törmännyt mumisevaan kirjastotyöntekijään. Usein he ovat sisäänpäinkääntyneitä, mutta hoitavat aspa-tilanteet. Olen myös alan entinen tekijä.
Puhun kyllä kovaa ja jouhevasti kun tarvitsee. Olen jotain extron ja intron väliltä, ehkä ujo extro. En ole ainut ja IMO Suomessa on paljon tällaisia "ambivertteja". Tiedä sitten onko tätä ambiversiota oikeasti edes olemassa.
Intron ja extronhan ero on lähinnä se mistä saa energiaa. Extro lataa akut ihmisten parissa, intro yksin. Itse hyvässä seurassa, mutta tarvitsen paljon ynsinoloa.
Mietin myös liittyykö jako sosiaalisiin genotyyppeihin - osa kansasta viihtyy alle 150 hengen porukoissa. Uusi genotyyppi taas sitä suuremmissa. Mietin korreloivatko mbti:n tai socionicsin kanssa tai big fiven. Nojoo. Hauskahan näitä on pohtia.
Introvertti-jankkaaja on palannut palstalle, aina valittamassa kuinka he ovat niin "sosiaalisesti vammaisia" vaikka on itse varmasti epäsosiaalisempi kuin yksikään introverteistä, saatana miten rasittava urpo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti vaikka, että bussikuskin tehtäviin lisättäisiin vaatimus mitata verenpainetta asiakkailta a kuunnella näiden huolia aina päätepysäkeillä. Työnkuva olisi aika erilainen kuin se, mihin ryhdyit.
Itse olen bussikuski, ja introvertti. Suhtaudun erittäin epäluuloisesti ventovieraisiin, tuntemattomiin ihmisiin. En koskaan tervehdi ketään tai sano mitään, jos ei erikseen kysytä. Mitään huomenentoivotuksia multa ei heru. Hoidan ajohomman, mutta kohtelias en ole tuntemattomille ihmisille. En näe mitään syytä. Työkaverit ovat tutummaksi tulleita, joten heidän kanssaan saatan jutella. Unelma olisi johtotason toimistotyö, jota voisi tehdä yksin tai jokusen luotettavan työkaverin kesken. Koulun penkki odottaa. M30.
Tuosta on melko pitkä matka "johtotason" toimistotyöhön...
Olen itse introvertti ja opiskelen nuoriso-ohjaajaksi. Tykkään tästä alasta tosi paljon ja muiden ihmisten kanssa oleminen ei ole minulle vaikeaa. Vastapainoksi tarvitsen vaan aika paljon omaa aikaa, milloin olen ihan yksin.
Introvertti ei tarkoita samaa kuin ujo tai töykeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta on melko pitkä matka "johtotason" toimistotyöhön...
Kun perustaa oman firman, niin on heti johtotason hommissa. Se on eri asia onko se sitten leppoisaa toimistotyötä jossa voi vältellä ihmiskontakteja.