Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaste vai ei? äiti ev.lut., isä ateisti

Vierailija
20.04.2016 |

Miten olette ratkaisseet tämän ongelman?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin evlutkirkon jäsen, samoin kun lapseni äitikin, kun nyt jo aikuinen lapseni kastettiin. Itse en enää ole evlut, enkään minkään muunkaan kirkon jäsen, lapseni äidistä en tiedä.

Itseäni kaduttaa näin jälkeenpäin, että jatkoin sitä pitkää traditiota, jossa lapsi pakkoliitetään uskonnolliseen yhteisöön. Jokaisen pitää ehdottomasti saada päättää ihan itse mihin yhteisöön liittyy, vai liittyykö mihinkään. Uskonnoille ja kaikille muillekin aatteellisille järjestöille pitäisi saada ehdoton K18 ikäraja ja aivopesu pitäisi kriminalisoida.

Omana puolustuksenani voin sanoa sen, että neljännesvuosisata sitten maailma oli tyystin erilainen kuin tänä päivänä, eikä silloin kastetta normaalien ei uskovaisten evlut kirkon jäsenten (jollainen itse olin ja käsittääkseni vaimonikin) keskuudessa pidetty mitenkään uskonnollisena rituaalina, vaan se oli lähinnä nimenantotilaisuus. En suoraan sanoen edes tiennyt mitään vaihtoehtoa kastetilaisuudelle, vaan se oli minulle ja kaltaisilleni silloin yhtä kuin nimenantotilaisuus. No onneksi yhteiskunta on siinä suhteessa mennyt eteenpäin ja nykyään jokaiselle on itsestäänselvyys, että kaste ei ole ainoa mahdollisuus antaa lapselle nimi.

Vierailija
22/56 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtävätkö ihmiset että kasteessa VAIN JA AINOASTAAN liitetään seurakunnan jäseneksi? Sillä ei ole mitään tekemistä nimenannon kanssa, on vain tullut tavaksi ilmoittaa se siinä samalla.

Idyllisiä nimiäisiä voi viettää muutenkin jos haluaa vauvallensa juhlat pitää, ei siihen kastetta ja pappia tarvita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sama tilanne edessä joskus, jos lapsia tehdään. Miestä ei ole kastettu, mutta itse kuulun edelleen kirkkoon. Luen itseni kyllä tapauskovaiseksi, eikä uskonto ole kauhean tärkeää. Veikkaan,että meillä jää lapset kastamatta ja saavat itse päättää myöhemmin.

Vierailija
24/56 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki nämä eikastettalapsipäättääitsemyöhemmin käytännössä tuputtavat lapselle ateistista lähtökohtaa. Päätä siinä sitten "neutraalisti".

Kuinka niin? Täällähän on monikin sanonut, että kasvattakaa lapsi tuntemaan molemmat tavat ja kertokaa juhlapyhistä perinteistä tms. Eli pyritään kertomaan myös syitä siihen miksi tai miksi ei, sen sijaan että vain perusteltaisiin kaikkea "koska perinne".

Vierailija
25/56 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? Tottakai kaste. Ihme erikoisuudentavoittelua jättää lapsi kastamatta. Ne ei mitään itse myöhemmin valitse, jos et omasta uskonnostasi tarjoa edes niitä perusasioita. Kaste, seurakunnan perhekerho, juhlapyhät, rippikoulu jne. Opetat omalla luterilaisuudellasi sitä mihin itse uskot ja kuinka meillä eletään. Sitten jos tenava päättää ettei halua esim rippikouluun niin asia on sillä selvä. Olet ainakin omalta osaltasi ollut esimerkkinä luterilaisuudesta ja lapsella on ollut siihen myös tavanomainen mahdollisuus.

Meillä mies on ateisti ja minä luterilainen. Liittyi kirkkoon uudestaan kun pyysin vihkimisen takia. Lapset on kastettu ja olemme käyneet kirkon kerhoissa ja muskarissa. Hengellisyys ei meillä ole oikein esillä eikä korostu missään kun en sitä osaa lapsilleni oikein opettaa. Tässä srk kerhot on vähän tukena. Itse kyllä uskon Jumalaan, mutta en siitä asiasta osaa lapsilleni puhua.

Vierailija
26/56 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki nämä eikastettalapsipäättääitsemyöhemmin käytännössä tuputtavat lapselle ateistista lähtökohtaa. Päätä siinä sitten "neutraalisti".

No miten esim päätät omasta kasteestasi, jos sinut on JO kastettu?

Voit  erota kirkosta. Et ole mennyt rikki vaukka pappi vauvana pääsi kastelikin.

Mutta silloin olen ollut osallisena kirkolliseen rituaaliin, mihin en halua osallistua. En halua tukea moista laitosta tippaakaan. Minulla on siihen oikeus.

Sinulla on oikeus olla osallistumatta kirkollisiin rituaaleihin ja olla tukematta moista laitosta tippaakaan sitten kun eroat kirkosta. Vauvan vanhempien oikeus ja velvollisuus on päättää vauvan elämästä. Sitten kun se kasvaa isoksi se alkaa päättää omasta elämästään ja tehdä asioita toisin kuin mikä vanhemmista oli hyväksi.

Kasvattakaa te ateistit lapsenne niin vitun ateisteiksi kuin osaatte, teillä on siihen oikeus. Niin on myös kristityillä vanhemmilla oikeus kasvattaa lapsistaan kristittyjä.

Vierailija
27/56 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kaste on kiva perinne, en ole varsinaisesti uskovainen. Mies ei kuulu kirkkoon. Meillä oli ihan selvää että jatkettiin tätä tapakristittyjen hömppäperinnettä. Riparit ym on ihan hauskoja. Mielestäni ihmisellä on pienempi kynnys erota kirkosta kuin liittyä myöhemmin.

Vierailija
28/56 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Tottakai kaste. Ihme erikoisuudentavoittelua jättää lapsi kastamatta. Ne ei mitään itse myöhemmin valitse, jos et omasta uskonnostasi tarjoa edes niitä perusasioita. Kaste, seurakunnan perhekerho, juhlapyhät, rippikoulu jne. Opetat omalla luterilaisuudellasi sitä mihin itse uskot ja kuinka meillä eletään. Sitten jos tenava päättää ettei halua esim rippikouluun niin asia on sillä selvä. Olet ainakin omalta osaltasi ollut esimerkkinä luterilaisuudesta ja lapsella on ollut siihen myös tavanomainen mahdollisuus.

Meillä mies on ateisti ja minä luterilainen. Liittyi kirkkoon uudestaan kun pyysin vihkimisen takia. Lapset on kastettu ja olemme käyneet kirkon kerhoissa ja muskarissa. Hengellisyys ei meillä ole oikein esillä eikä korostu missään kun en sitä osaa lapsilleni oikein opettaa. Tässä srk kerhot on vähän tukena. Itse kyllä uskon Jumalaan, mutta en siitä asiasta osaa lapsilleni puhua.

Monikin uskoo Jumalaan joka katsoo itsensä luterilaiseksi. Mutta uskooko Raamattuun, Jeesukseen, uskotko sinä?

Nimenomaan moni joka uskoo ei anna kastaa lastansa vauvana.

Vierailija
29/56 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kastetta. Lapsi voi päättää itse kun asioista edes jotain ymmärtää, rippikouluikäinenhän ei tosiaan vielä oikein ymmärrä.

Vierailija
30/56 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit  erota kirkosta. Et ole mennyt rikki vaukka pappi vauvana pääsi kastelikin.

Mutta silloin olen ollut osallisena kirkolliseen rituaaliin, mihin en halua osallistua. En halua tukea moista laitosta tippaakaan. Minulla on siihen oikeus.

Sinulla on oikeus olla osallistumatta kirkollisiin rituaaleihin ja olla tukematta moista laitosta tippaakaan sitten kun eroat kirkosta. Vauvan vanhempien oikeus ja velvollisuus on päättää vauvan elämästä. Sitten kun se kasvaa isoksi se alkaa päättää omasta elämästään ja tehdä asioita toisin kuin mikä vanhemmista oli hyväksi.

Kasvattakaa te ateistit lapsenne niin vitun ateisteiksi kuin osaatte, teillä on siihen oikeus. Niin on myös kristityillä vanhemmilla oikeus kasvattaa lapsistaan kristittyjä.

Oleko kristitty? Kumman rumasti puhut toisin ajatteleville. Eikö kristityn tulisi olla kunnioittava kaikkia kohtaan, ei vain muita kristittyjä? Mistä Jeesus sanoikaan että maailma tuntee Hänen omansa?

Vierailija
31/56 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sama tilanne. Lapset on kastettu ja isä ei kokenut sitä mitenkään ongelmalliseksi. Lapset käyvät srk:n päiväkerhossa, osallistuvat päiväkodin syys-, joulu- ja kevätkirkkoihin ja hoilaavat kerhossa oppimiaan virsiä ja Robinia sujuvasti vuoron perään. Uskontoa ei tuputeta, mutta lapset opetetaan suvaitsemaan erilaisia katsomuksia. Isä ei usko Jumalaan, mutta mummu kuuntelee joka sunnuntai kirkkonsa radiosta. Ja kaikki on ihan yhtä oikeita näkemyksiä.

Vierailija
32/56 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat eivät pääse sopuun, seuraa lapsi lain mukaan äitiä.

Vierailija
33/56 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle tällä ei ole mitään väliä. Ei kirkko lasta pilaa, eikä kirkottomuus. Kotikasvatus antaa eväät elämälle. Jos ette itse osaa päättää, niin miettikää myös muuta sukua. Miten tärkeä kirkko on sukulaisille. Jos suku on tärkeä vanhemmille siis....

Vierailija
34/56 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen oikeuksien kannalta aina parempi, että hän saisi itse vasta isona päättää, liitetäänkö hänet uskonnolliseen yhteisöön vai ei. Väärin liittää ihmisiä väkisin uskontoon, kun oma maailmankatsomus ei ole vielä muodostunut.

Vierailija
35/56 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi kastetaan, toimenpidettä ei voi peruuttaa.

Öö so fucking what? Uskovatko ateistit joutuvansa helvettiin jos heidät on ennen ateismiin kääntymistään kastettu? :D

Entä jos lapsesta tuleekin muslimi? Voihan noita kasteita "perua", tai "kastaa" uudestaan toiseen uskoon jolloin aiempi muka lakkaa merkitsemästä, mutta nyt on kyse lapsen oikeuksista, ja lapsella on oikeus valita itse.

36/56 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

agnostikko kirjoitti:

Lapselle tällä ei ole mitään väliä. Ei kirkko lasta pilaa, eikä kirkottomuus. Kotikasvatus antaa eväät elämälle. Jos ette itse osaa päättää, niin miettikää myös muuta sukua. Miten tärkeä kirkko on sukulaisille. Jos suku on tärkeä vanhemmille siis....

Että on ok pakkoliittää lapsi johonkin liikkeeseen ilman hänen suostumustaan, koska mummun serkku pitäisi kastejuhlasta?

Entä tuleeko kokoomuksen/kd:n puoluekirja samassa?

Miksei voi antaa lapsen itsensä päättää? Hänen sielunsa se on.

Vierailija
37/56 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka niin? Täällähän on monikin sanonut, että kasvattakaa lapsi tuntemaan molemmat tavat ja kertokaa juhlapyhistä perinteistä tms. Eli pyritään kertomaan myös syitä siihen miksi tai miksi ei, sen sijaan että vain perusteltaisiin kaikkea "koska perinne".

Juuri siten niin että kristinuskoon kuuluu että lapsi kastetaan. Se että asiaa vetkutellaan jonkun ateisti-isän iloksi on myönnytys ateismille.

Vierailija
38/56 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lapsen kannalta väliä. Mutta jos vaikka haluatte osallistua seurakunnan toimintaan kun lapsi on pieni, niin liittäkää kirkkoon.

Vierailija
39/56 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmessä sinulla on perheessänne yhtään suurempi oikeus määritellä sitä, kuinka teillä eletään? Miksi miehen piti liittyä yhteisöön, josta oli jo kerran eronnut? 

Vierailija
40/56 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen aloituksen vanhemmista on ateisti, eikä ole tietoa onko toinenkaan varsinaisesti kristitty vai vaan kirkon jäsen ja perinteitä palvova.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan