Kaste vai ei? äiti ev.lut., isä ateisti
Kommentit (56)
Mielestäni on reiluinta kaarta kohtaan, että saa itse valita uskontonsa ja mahdollisen kasteen esim. rippikouluiässä.
Perheessä voidaan opettaa molempien vanhempien maailmankatsomusta avoimessa ilmapiirissä, ilman tuputtamista.
Ei kastetta. Lapsi itse päättää uskostaan tai elämänkatsomuksestaan, kun aika on.
Ei kastetta, mutta tietoa uskonnosta ja juhlapyhät vietetään. Lapsi saa itse päättää asiasta sitten, kun on tarpeeksi vanha.
Uskontokunta määräytyy äidin tahdon mukaan, jos vanhemmat eivät pääse yhteisymmärrykseen. Minä en kastaisi vaan antaisin lapsen tehdä päätöksen myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on reiluinta kaarta kohtaan, että saa itse valita uskontonsa ja mahdollisen kasteen esim. rippikouluiässä.
Perheessä voidaan opettaa molempien vanhempien maailmankatsomusta avoimessa ilmapiirissä, ilman tuputtamista.
Äh, autocorrect.. Siis reiluinta LASTA kohtaan.
Kaikki nämä eikastettalapsipäättääitsemyöhemmin käytännössä tuputtavat lapselle ateistista lähtökohtaa. Päätä siinä sitten "neutraalisti".
Ehdottomasti ei. Muuten menee kirkollisveroa kesätöistä yms eikä pysty helposti eroamaan ennen kuin on 18.
Ei kai tuo voi olla suuri ongelma, kun kerran pariskunta viihtyy yhdessä, vaikka on erilaiset elämänkatsomukset. Äiti on varmastikin myös melko avarakatseinen. Se on varmastikin lapsen kannalta aivan herttaisen yhdentekevää kuuluuko hän kirkkoon vai ei. Jos lapsen liittää kirkkoon kasteessa, voinee hän erota siitä vanhempien suostumuksella myöhemmin, vaikkei olisi täyttänyt 15. Toisaalta, jos ei liitetä vauvana kirkkoon, voi siihen liittyä milloin vain, jälleen vanhempien suostumuksella. Ongelma on varmasti tässä enemmän vanhempien kuin lapsen. Menkää sen mukaan, kummalle elämänkatsomus on vahvemmassa roolissa. Kotikasvatus joka tapauksessa jyrää koulun uskonnon/elämänkatsomustiedon opetuksen yli.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nämä eikastettalapsipäättääitsemyöhemmin käytännössä tuputtavat lapselle ateistista lähtökohtaa. Päätä siinä sitten "neutraalisti".
No miten esim päätät omasta kasteestasi, jos sinut on JO kastettu?
Voit erota kirkosta. Et ole mennyt rikki vaukka pappi vauvana pääsi kastelikin.
Ei kastetta.
Jos lapsi kastetaan, toimenpidettä ei voi peruuttaa. Jos hänet jättää kastamatta, mitään peruuttamatonta ei tapahdu. Lapsi voi aikuistuttuaan itse ottaa kasteen, jos haluaa.
Kyllä kaste. Lapsella on oikeus Jumalan suojelukseen, vaikka isä ei uskoisikaan.
Onko äidille merkitystä sillä että on ev.lut? Kuuluuko vain kirkkoon vai onko uskossa? Sillä luulisi olevan merkitystä. Jos isä on ateisti eikä äitikään usko miksi kastaa lapsi? Ja jos äiti on uskossa olisi järkevintä keskustella isän kanssa niin että kumpikin esittää ja perustelee näkökantaansa ja tulee kuulluksi ja saavat sopuratkaisun.
Mikä merkitys lapsen kastamisella on äidille, muuta kuin kiva perinne?
Mä en olisi halunnut kastaa lastani mutta mies halusi. Ajattelin että jos se on miehelle tärkeää niin suostun. Nyt jälkikäteen harmittaa kun tajusin ettei se uskonto miehelle oikeasti tärkeä ollut vaan se että saa pitää kastejuhlan niinkuin heidän suvussa on normaalia (niin kyllä meidänkin suvussa mutta osaan pitää oman mielipiteeni silti). Eli luultavasti on pelännyt mitä vanhemmat ja suku sanoo. Helpompi kastaa kuin selitellä miksi ei olla kastettu. :(
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaste. Lapsella on oikeus Jumalan suojelukseen, vaikka isä ei uskoisikaan.
Ei Jumalan suojelus kasteesta kiinni ole. Varsinkaan vauvan kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi kastetaan, toimenpidettä ei voi peruuttaa.
Öö so fucking what? Uskovatko ateistit joutuvansa helvettiin jos heidät on ennen ateismiin kääntymistään kastettu? :D
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten esim päätät omasta kasteestasi, jos sinut on JO kastettu?
Voit erota kirkosta. Et ole mennyt rikki vaukka pappi vauvana pääsi kastelikin.
Mutta silloin olen ollut osallisena kirkolliseen rituaaliin, mihin en halua osallistua. En halua tukea moista laitosta tippaakaan. Minulla on siihen oikeus.
Aika heikko kristitty se äiti jos ei vie lastaan kasteelle, sanoi se ateisti isä mitä vaan.
Ateistia ei pitäisi haitata "hörhöjen saturituaalit".