Eikö muka mitään sushia saa raskaana syödä?
Auttakaa nyt, kun tuntuu niin vaikealta löytää luotettavaa tietoa! Ymmärrän toki, että raaka kala on riski mutta onhan sushia nyt hirvittävän monenlaista. Eikö periaatteessa raskaana ole ihan turvallista syödä esim californiarullia, ebinigireitä, erilaisia kasvismakirullia? Joo, merilevää ei pitäisi syödä paljoa mutta jos kyse on siitä että silloin tällöin. Ei kai kypsässä ravussa ym ole mitään ongelmallista?
Kommentit (27)
Mulle riittäisi näihin sushihimoihini nimittäin vallan mainiosti muutama ebinigiri, californiarulla ja vaikka vegemaki! :) <3
Itse jättäisin mieluummin syömättä. Varmuuden vuoksi.
Ei voi. Japanissakin raskaana olevat ryhtyvät syömään makaronilaatikkoa sushin sijaan.
Mä en taju mitä riskiä on syödä tuoretta raakaa lohta? Ymmärrän että vakuumiin pakatuissa tuotteissa on riski, eikä niitä kannata syödä. Ja levässä taitaa olla se ongelma että siinä saattaa olla paljon jodia, mutta jos sitäkään ei syö päivittäin niin en usko että satunnainen "yliannostus" olisi vaarallissta. Näin mä järkeilin ja söin sushia raskaana ollessa viikottain, kun tiesin että kala on tuoretta varmasti.
Japanissahan raskaana olevat syövät normaalisikin sushia ilman rajotteita.
Saahan sushia syödä silloin tällöin kohtuudella, myös raskaana. Kunhan vain kala on merestä -> ei ole loisia.
Voi syödä mitä vaan ja poltella jälkiruuaksi vaikka sikarin ja päälle konjakin. Se on valintoja tämä elämä.
Käyttäkää nyt omaa järkeä. Ei se avocado varmaan myrkylliseksi muutu siitä, että se laitetaan riisirullan sisään... Ja japanittaret ovat varmasti syöneet myös raakakalasushia raskaana ollessaan viimeiset muutama sata vuotta.
Olen syönyt sushia raskaana ollessani, vakuumikalaa välttelin kyllä.
Itse olen syönyt kasvis sushia välillä! Itse en ole syönyt raakaa kalaa varmuuden vuoksi koska listeri voi olla ns tuoreessakin kalassa.
Itsellä kasvis sushi lievitti täysin himot sushia kohtaan. Pitää pyytää miestä tekemään sushia taas viikonloppuna. Nam!
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Japanissakin raskaana olevat ryhtyvät syömään makaronilaatikkoa sushin sijaan.
Repesin :D :D
Ei suomessa asuvat japanilaisetkaan tee sushia raa'asta kalasta. Jollei graavilohta tai savustettua lasketa.
Japanissa tehdään, tai ei tehdä. Eihän siellä tarvitse itse tehdä kun kaupasta tai tilaamalla kotiin saa niin helposti.
Käy itse kalassa ja verestä kala heti ja tee sushit siitä heti, niin ei ongelmaa. Monia suomalaisia kaloja voi hyvin käyttää sushin raaka-aineena. Esim kaikki särkikalat maistuvat hyvältä raakana ja niissä ei ole ihmiselle haitallisia loisia. Lohi mitä Suomessa myydään ei ole ikinä tarpeeksi tuoretta etteikö siinä olis listeriariskiä. Myös kaikki kasvissushit ovat täysin ok, samoin esim kypsytetystä tnnikalasta tehnyt. Sen sijaan rapuja ja surimia en söisi, nekin on usein vakuumipakattu ja tulee kaukaa, joten listeriariski on olemassa.
No jos tota listeriaa täällä lietsotaa noin ahkerasti niin sen voi saada myös huonosti pestyistä kasviksista ja väärin valmistetusta lihasta(esim. Leikkuulaudassa tai veitsen pesua laiminlyöty) ja kyllä Suomessa saa erittäin tuoretta lohta t. Kalakauppias joka myy edellisenä päivän pyydystettyä lohta sushiravintoloille.
No järki käteen, tottakai voit syödä.
Miten ravussa voi olla listeria kun rapu on kypsennetty? Eihän sushin rapu nyt raakaa ole.
Voiko kypsässä ravussa muka olla listeriaa?
Saahan sitä syödä, kunhan tiedostaa riskit ja on valmis kantamaan vastuun mahdollisista seurauksista.
Samaa olen miettinyt. Riisi ja etikka kaiketi ovat OK, samaten soija ja wasabi. Avokadoa, porkkanaa, kurkkua, seesaminsiemeniä ja mangoa en myöskään ole nähnyt kiellettyjen listalla...