Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin pitää minun ja mieheni rahat täysin erillään, onnistuukohan?

Vierailija
20.04.2016 |

Minulla ja miehelläni on aivan täysin päinvastaiseen rahankäyttötavat. Hän tuhlaisi kaiken heti ja minä haluaisin hieman säästää ja elää tasaisen kohtuullisesti. Onnistuukohan käytännössä rahojen pitäminen erillään? Onko kellään kokemusta?

Olemme naimisissa, asumme yhdessä vuokralla, odotamme esikoistamme syntyväksi kesällä.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen "taloustili", josta vaimo maksaa kaikki laskut. Kumpikin laittaa tilille saman summan, joka kattaa yhteiset kulut. Lopuilla rahoilla tehdään kumpikin, mitä lystää. S-pankin tili, jolloin ruokakaupassakin voi asioida se, kumpi ehtii paremmin eikä kuitteja tarvitse säilytellä ja laskeskella jälkikäteen.

Vierailija
42/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten aiotte selvitä, jos jäät kotihoidotuelle? Lapsi on aika pieni siinä vaiheessa kuin vanhempainpäiväraha loppuu, joten hyvin moni perhe toteaa järkevimmäksi hoitaa lasta vielä kotona. Jos teillä tulot tippuvat radikaalisti ja miehen pitäisi hoitaa melkein kaikki menot, miten hän aikoo sen tuolla tyylillä kyetä tekemään? Ja miten hän selviää, jos tuleekin satasien yllättäviä laskuja? Lasten kanssa niitä voi tulla, jos lapsi esim. joutuu olemaan sairaalassa tai on hankalasti allerginen, kuten yllättävän moni vauva nykyään on, pitää yllättäen alkaa löytymään satasia satasten perään lääkäreihin, kalliisiin erikoiskorvikkeisiin ja ties mihin järkyttävän hintaisiin erikoisruokiin alkaen kengurun lihasta ja teff-viljasta. Silloin ei voi todeta, että just nyt tili on tyhjä ja ostetaan vasta ensi viikolla. Ja kun on pienemmät tulot, Visaa vinguttamalla on äkkiä velkakierteessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä täysin eri rahat. Suosittelen! En tiedä toimiiko näin tiukka linja kaikilla, mutta meillä on pitänyt suhteen jossain raamissa, kun kaikki muu on takunnut.

7 vuotta yhdessä, naimisissa neljä vuotta, avioehto eron varalta, ei kuoleman varalta. Yhteinen laina puoliksi.

Mies "hyvässä" koulutustaan vastaavassa työpaikassa, itselläni sekalainen hanttihommien kirjo ja paljon työnantajia. Välillä minun tuloni olleet paremmat, tällä hetkellä miehen.

Koskaan ei pääse mies sanomaan, että kun MINÄ maksoin sen, MINÄ meillä tienaan ja valivalivali.

Yhteiset ruokaostokset, päivähoitomaksu ym. yhteiset menot puoliksi on laitettu. Ei ole %-osuutta, jonka paremmin tienaava maksaa, koska kulutamme hyödykkeen kuitenkin suunnilleen puoliksi. Eri käyttötilit. Kuulostaa tiukalta mutta katsomme kuitit ja laitamme vihkoon ylös velkasaldon.

Suhteessa välillä todella riitaisia jaksoja (asumisen stressi, seksi, ajankäyttö, lastenhoito jne.), mutta rahasta ei ole koskaan pahoja riitoja riidelty koska hoidamme raha-asiat yliasiallisesti kuin kaksi ventovierasta.

Vierailija
44/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä liputan myös yhteisen taloustilin puolesta. Kumpikin siirtää sinne kuukausittain sovitun summan, joka käytetään VÄLTTÄMÄTTÖMIIN menoihin, ei mihinkään muuhun. Eli perus arkiruokaostokset, laskut, asuminen, lapsen välttämättömät tarvikkeet. Tästä ylijäävät tulot kumpikin käyttää miten haluaa, eli varmaan ap järkevästi ja mies vähemmän järkevästi.

Vierailija
45/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen pyytämään vaikka neuvolan kautta parisuhdeterapiaan pääsyä. Tuo tulee olemaan teille vielä iso ongelma ja olisi hyvä, jos saisit miehesi päähän järkeä jo nyt, eikä vasta sitten, kun ongelma on paha ja olet katkeroitunut miehellesi tilanteessa, jossa kaikki sinun säästösi on käytetty ja itse olet vetänyt lapsen kanssa kaurapuuroa kuukausikaupalla eikä lapselle ole varaa hankkia kenkiä. Noin siinä nimittäin herkästi käy.

Vierailija
46/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten aiotte selvitä, jos jäät kotihoidotuelle? Lapsi on aika pieni siinä vaiheessa kuin vanhempainpäiväraha loppuu, joten hyvin moni perhe toteaa järkevimmäksi hoitaa lasta vielä kotona. Jos teillä tulot tippuvat radikaalisti ja miehen pitäisi hoitaa melkein kaikki menot, miten hän aikoo sen tuolla tyylillä kyetä tekemään? Ja miten hän selviää, jos tuleekin satasien yllättäviä laskuja? Lasten kanssa niitä voi tulla, jos lapsi esim. joutuu olemaan sairaalassa tai on hankalasti allerginen, kuten yllättävän moni vauva nykyään on, pitää yllättäen alkaa löytymään satasia satasten perään lääkäreihin, kalliisiin erikoiskorvikkeisiin ja ties mihin järkyttävän hintaisiin erikoisruokiin alkaen kengurun lihasta ja teff-viljasta. Silloin ei voi todeta, että just nyt tili on tyhjä ja ostetaan vasta ensi viikolla. Ja kun on pienemmät tulot, Visaa vinguttamalla on äkkiä velkakierteessä.

Miksi miehen pitää maksaa kaikki, jos nainen päättää jäädä kotiin? Se on silloin sen naisen päätös, miksi mies olisi maksajana? Lisäksi sairaalamaksuja ei lapsesta käytännössä tarvitse maksaa ja ne hankalasti allergiset lapset on edelleen pieni osa kaikista pikkulapsista. Nykylapset on melkein kaikki erikseen vakuutettuja, joten lääkärillekään ei mene isoja summia.

Vierailija
47/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuulostaa ihan exältäni. Tienasin vähän enemmän kuin hän, mutta maksoin koko ajan isomman osuuden pakollisista menoista, kaiken mikä tuli lapsen mukana sekä kaikki yllättävät menot. Hän taas osti kaikkea mikä oli kivaa, kuten kaksi harrasteajoneuvoa, kuubalaisia sikareita ja futisseurapaitoja lapselle - ja vippasi sitten minulta kun rahat loppuivat. Eron jälkeen ei ollut mikään ongelma saada oma talous tasapainoon. Harmi vain, että kohta täysi-ikäinen lapsi näyttää perineen rahankäyttötaipumukset isältään. Hänkin on kyllä jo huomannut, että "isällä ei ole koskaan rahaa", joten yritän kouluttaa näkemään mistä se johtuu.

Vierailija
48/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu. Lasket etukäteen mitä teidän laskuihin (vuokraan, auton remontteihin, sähköön, veteen, lehtiin, menee, ja laitatte yhteiselle laskutilille joka kuukausi sen verran rahaa. Loput rahasi ovat sinun omalla tilillä, ja teet niillä mitä parhaaksi näet.

Vierailija
49/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva kuulla! Tähän asti olen ihan liian kiltisti rahoittanut omista (pienemmistä!) tuloistani miehen tuhlailua.

Usein käy niin, että alkukuusta minä elän säästäväisesti ja mies törsää (ravintoloihin, takseihin, elektroniikkaan). Loppukuussa miehen rahat ovat loppu ja sitten minä kustannan meidän molempien elämän omista (pienemmistä) tuloistani. Eikä mitään jää säästöön, viimeisinä päivinä minunkin tili on tyhjä.

Pakko saada tähän joku muutos ennen kesää.

Sinuna perustaisin tavoitetilin, josta en kertoisi miehelle. 

Vierailija
50/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehen pitää maksaa kaikki, jos nainen päättää jäädä kotiin? Se on silloin sen naisen päätös, miksi mies olisi maksajana? Lisäksi sairaalamaksuja ei lapsesta käytännössä tarvitse maksaa ja ne hankalasti allergiset lapset on edelleen pieni osa kaikista pikkulapsista. Nykylapset on melkein kaikki erikseen vakuutettuja, joten lääkärillekään ei mene isoja summia.

Yleensä nämä asiat kyllä päätetään yhdessä.

Vierailija
51/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä on kokemusta elämisen yhteisistä kuluista, siis vuokra, ruoka, sähkö, vakuutukset jne. Teet huolellisen Excel-taulukon jossa listaat kulut ja laitatte nämä puoliksi. Jos sinä olet vastuullisempi rahankäyttäjä niin miehesi laittaa joka palkkapäivä sovitun summan tilillesi, ja sinä hoidat kaikkien yhteisten laskujen maksamisen. Mies saa sitten jäljelle jääneillä rahoilla tehdä mitä haluaa.

Tätä olen ehdottanut. Mies vain elää nyt niin kädestä suuhun, että raapii pakolliset laskut kokoon jostain eräpäivänä. Ei kuulemma ole mahdollista irrottaa könttäsummaa näitä varten.

Olen tehnyt laskelmat ja taulukot, järkevästi käytettynä meidän tulomme riittäisivät ihan kohtuulliseen elämään.

ap

Te tarvitsette yhteisen käyttötilin, jolta maksetaan vuokra, yhteiset laskut (vakuutukset, sähkö, netti), ruoka ja vauvan kulut. Tänne siirrätte molemmat sovitun summan tilille palkkapäivänä (veloitus suoraan). Jos tälle yhteiselle tilille jää ylimääräistä käytetään se ensisijaisesti vauvan hankitoihin ja toissijaisesti esimerkiksi lomailuun.

Vierailija
52/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis osastolta tulee kyllä sairaalamaksu kotiin samoin sairaalan poliklinikalta. Toki kannattaa harkita onko valuutus tarpeellinen vai ei. Meillä ei ole ja olemme laskeneet, että se ei meillä missään tilanteessa kannata.

Vierailija
53/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on mielestäni kaikkein oikeudenmukaisin menettely PERHEESSÄ ja samaa ehdotan teille. Perustatte yhteisen tilin, johon molemmilla on debit-kortit. Kummankin kaikista tuloista maksetaan tilille tietty prosenttiosuus. Nyt kun sinulla on laskelmat olemassa, niin tiedät helposti, paljonko pitää tilille laittaa.

Lisää mukaan vähän ylimääräistä, jokaisen tulisi säästää edes muutaman kuukauden puskuri taltee. Helpointa säästäminen on palkkapäivänä, ei ennen seuraavaa palkkapäivää, silloin tili on taatusti tyhjä. Ja kun miehen tulot vielä ovat epäsäännölliset, on entistä tärkeämpää varautua tulojen ja menojen heilahteluihin. 

Tilille voi myös laittaa lapsilisän. Tililtä maksetaan asumismenot, vakuutukset, päivähoitomaksut, lapsen kulut ja yhteiset ruoka yms. kulut. Se mitä jää omalle tilille, on omaan käyttöön. 

Tämäpä ei paljoa auta, jos miehen mielestä esim. "yhteinen ruoka" on neljän kympin pihvejä ja palkkapäivän jälkeen kori täyteen herkkuja, ja loppukuu pelkkää kaurapuuroa. 

Tiivistettynähän ap:n kysymys on: mieheni käyttäytyy rahan suhteen kuin tyhmä teini, eikä osaa/välitä yhtään ennakoida menoja tulojen mukaan. Kuinka muutan hänet ihan erilaiseksi ihmiseksi. 

Vastaus: Et mitenkään, jos mies ei itse näe syytä muutokselle. Jos näkee, hän muuttuu omaehtoisesti.

Osuit lähes asian ytimeen! Sanoitit ongelman paremmin kuin itse olisin osannut. Ainoa ero on se, että en ole muuttamassa toista erilaiseksi ihmiseksi. Tiedän ettei se ole minun tehtävissäni.

Mietin, onko mitään keinoa sovittaa nämä tavat yhteen. Voinko elää holtittoman rahankäyttäjän kanssa yhteisessä taloudessa fiksusti. Esim. voisimmeko pitää rahat täysin erillisinä.

Ap

Miksi ette voisi pitää rahoja täysin erillisinä? Jos mies ostaa palkkapäivänä pihvit ja viinit, niin sinä muistutat häntä siitä eteenpäin, että jääkaapissa oleva ruoka ei ole miehelle, se on sinulle ja lapselle. Mies saa syödä tarjouseineksiä tms. mihin hänellä on varaa.

Helpointa olisi se, että katsotte kuukauden pakolliset menot (vuokra, sähkö, vesi) ja mies antaa sinulle joka kuukausi 50% tuosta summasta. Muuten käytätte rahanne niin kuin tahdotte, mutta sinä et maksa miehen puolesta mitään, et ruokia, pesuaineita, hammaslääkäriä, vakuutuksia jne.

Naisen ei tarvitse maksaa mitään miehen menoja. Vain tyhmä maksaa.

Joo ja ap kyttää, että mies käyttää vessassa vain omaa vessapaperiaan eikä ap:n ja lapsen omaa. Samoin mies pesee oman pyykinsä ja tiskinsä itse omalla pesuaineellaan.

Kyll

Vierailija
54/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä sitten teette, kun miehesi on tuhlannut rahansa, ja pitää ostaa ruokaa tai lapselle vaippoja? Tuolla tyylillä sä päädyt elättämään ja pyörittämään taloutta, ja olemaan vastuussa koko ajan siitä, että raha riittää koko perheelle. Mies saa jättäytyä vastuun ulkopuolelle.

No jos mies on tuhlannut omat rahansa, ei naisen tarvitse häntä elättää. Olkoon syömättä ja hommatkoon oman asunnon. Niin yksinkertaista. M34

Vierailija
55/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei onnistuisi. En ole ikinä tajunnut miksi pitäisi olla yhteinen tili kun kyseessä on kaksi eri henkilöä.

Aivan. En ikinä antaisi tiliäni jonkun muun käyttöön. Entinen naisystäväni suuttui kun en suostunutkaan siihen, että olisi "yhteiset rahat". Minä töissä, mutta pieni palkka, ja tuo nainen työttömänä/eläkkeellä (mt-syyt) ja käytti kaikenlaisia huumeita. Kun en jatkuvasti ruvennut antamaan hänelle rahaa huumeisiin, niin tuo nainen sanoi että "ihan tyhmää, ku ollaan pariskunta nii rahojenki pitäs olla yhteisiä". Hyvin äkkiä olisi ollut minunkin tili tyhjänä, jos tuo nainen olisi siihen päässyt käsiksi. Omat rahansa narkkasi ja pelasi hyvin nopeasti. Kerran voitti jostain pelistä noin 3000 euroa ja noin viikossa ne oli kuluneet johonkin ja myöhemmin sai jotain perintöä 5000 euroa, ne hän kulutti noin kahdessa viikossa. AP:n ei sitten oikeasti tarvitse elättää tuollaista miestä joka tuhlaa omat rahansa, olkoon syömättä. Ja sitä lapsen hankkimista tuollaisen tyypin kanssa miettisin vielä, elämänne olisi varmaan aika köyhää sen lapsen kanssa, kun tuo mies ostelee turhuuksia. M34

Vierailija
56/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä sitten teette, kun miehesi on tuhlannut rahansa, ja pitää ostaa ruokaa tai lapselle vaippoja? Tuolla tyylillä sä päädyt elättämään ja pyörittämään taloutta, ja olemaan vastuussa koko ajan siitä, että raha riittää koko perheelle. Mies saa jättäytyä vastuun ulkopuolelle.

Tämä on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin yhteinen tili, jolloin mies tuhlaa omien rahojensa lisäksi myös ap:n rahat.

Yhteiselle tilille ei ole pakko laittaa kuin pakollisiin menoihin tarkoitetut varat, joista vastaa molemmat. 

Mikä estää käyttämästä niitä yhteisiä rahoja johonkin turhuuteen, jos se toinen haluaa? Ei mikään.

Vierailija
57/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteistä taloustiliä en perusta, muuten olisi sieltäkin kaikki rahat äkkiä tuhlattu "ehdottoman tarpeelliseen arkiruokaan", eli sisäfilepihveihin jne.

Laskut maksamme jo nyt puoliksi, juoksevat perusmenot tuottavat päänvaivaa. Minulla itseasiassa jo on pieni potti asuntosäästötilillä, siirrän minimisumman sinne aina heti alkukuusta enkä ole kertonut miehelle säästöjen tarkkaa määrää.

Tällä hetkellä tuloni ovat niin pienet, ettei kotihoidon tuolle siirtyminen muuta taloudellista tilannettamme juurikaan. Ja voin silloinkin tehdä keikkatyötä.

Vauvalle olemme ottamassa vakuutusta, jotta suuria summia yllättäviä lääkärikuluja ei tule. Mutta muita yllätyskuluja toki varmasti.

Mies kieltäytyy keskustelemasta rahasta. Kuulemma olen rasittava hysterisoija ja teen ongelmia sinne missä niitä ei ole. Miehen mielestä rahatilanteessamme ei ole mitään vikaa, koska velkaa ei ole. Minun mielestäni tilanne, jossa tili pääsee jatkuvasti totaalinollalle ei ole hyvä eikä voi jatkua lapsen synnyttyä.

Pelkään, että mies ottaa huonoa lainaa, jos minä kieltäydyn antamasta rahaa. Voiko ne huonot lainat kaatua minun maksettavaksi?

Ap

Vierailija
58/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Ajattelin tulla ehdottamaan jotain kannustavaa, mutta ketjun luettuani aika toivottomalta kuulostaa. Lapsi vielä tuohon kuvioon, parempi olis että lähtisit nyt etkä myöhemmin, kun ne lainat sitten on sun niskassa..

Vierailija
59/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustakaa sitten yhteinen taloustili, johon vain sinulla on käyttöoikeus ja kortti. Isoin ongelmahan tässä tosiaan on, että mies ei ole oppinut elämään vastuullisen aikuisen elämää. Ja jos sinä tosiaan ansaitset vain kotihoidontuen verran (500 €?) niin en ymmärrä miten uskalsit hankkia lapsen noin edesvastuuttoman ihmisen kanssa.

Vierailija
60/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloustili vain minun käyttöoikeudella voisikin olla ok. Jos nyt saisin jonkinlaisen könttäsumman sieltä tiristettyä ruokamenoja varten. Laskujen kanssa ei Onneksi ole ongelmaa.

Pitäisi miehenkin ymmärtää, ettei tiliä voi käyttää sitten lapsen kanssa enää nollille, vaikka yksin eläin se olisikin toiminut.

Muuten mies hoitaa hommansa vastuullisesti, mutta rahan käytössä sillä on joku ihme reikä päässä. En tajua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan