Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin pitää minun ja mieheni rahat täysin erillään, onnistuukohan?

Vierailija
20.04.2016 |

Minulla ja miehelläni on aivan täysin päinvastaiseen rahankäyttötavat. Hän tuhlaisi kaiken heti ja minä haluaisin hieman säästää ja elää tasaisen kohtuullisesti. Onnistuukohan käytännössä rahojen pitäminen erillään? Onko kellään kokemusta?

Olemme naimisissa, asumme yhdessä vuokralla, odotamme esikoistamme syntyväksi kesällä.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina ollut rahat erillään. Mies tienaa enemmän joten laskut jaetaan samassa suhteessa. Ihan hyvin toimii.

Vierailija
2/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei onnistuisi. En ole ikinä tajunnut miksi pitäisi olla yhteinen tili kun kyseessä on kaksi eri henkilöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä onnistuu

Vierailija
4/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi yhtäkään syytä, miksi ei onnistuisi.

Tosin tarkoittaa sitä, että sinun ei pidä ryhtyä maksamaan vuokraa, sähköä, ruokaa jne. yksin vaan katsotte miehen kanssa, mitkä laskut hoitaa hän, mitkä sinä.

Vierailija
5/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä sitten teette, kun miehesi on tuhlannut rahansa, ja pitää ostaa ruokaa tai lapselle vaippoja? Tuolla tyylillä sä päädyt elättämään ja pyörittämään taloutta, ja olemaan vastuussa koko ajan siitä, että raha riittää koko perheelle. Mies saa jättäytyä vastuun ulkopuolelle.

Vierailija
6/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on kokemusta elämisen yhteisistä kuluista, siis vuokra, ruoka, sähkö, vakuutukset jne. Teet huolellisen Excel-taulukon jossa listaat kulut ja laitatte nämä puoliksi. Jos sinä olet vastuullisempi rahankäyttäjä niin miehesi laittaa joka palkkapäivä sovitun summan tilillesi, ja sinä hoidat kaikkien yhteisten laskujen maksamisen. Mies saa sitten jäljelle jääneillä rahoilla tehdä mitä haluaa.

Vierailija
7/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla! Tähän asti olen ihan liian kiltisti rahoittanut omista (pienemmistä!) tuloistani miehen tuhlailua.

Usein käy niin, että alkukuusta minä elän säästäväisesti ja mies törsää (ravintoloihin, takseihin, elektroniikkaan). Loppukuussa miehen rahat ovat loppu ja sitten minä kustannan meidän molempien elämän omista (pienemmistä) tuloistani. Eikä mitään jää säästöön, viimeisinä päivinä minunkin tili on tyhjä.

Pakko saada tähän joku muutos ennen kesää.

Vierailija
8/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä sitten teette, kun miehesi on tuhlannut rahansa, ja pitää ostaa ruokaa tai lapselle vaippoja? Tuolla tyylillä sä päädyt elättämään ja pyörittämään taloutta, ja olemaan vastuussa koko ajan siitä, että raha riittää koko perheelle. Mies saa jättäytyä vastuun ulkopuolelle.

Juuri tämä on se ongelma.

ap

Vierailija
9/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä on kokemusta elämisen yhteisistä kuluista, siis vuokra, ruoka, sähkö, vakuutukset jne. Teet huolellisen Excel-taulukon jossa listaat kulut ja laitatte nämä puoliksi. Jos sinä olet vastuullisempi rahankäyttäjä niin miehesi laittaa joka palkkapäivä sovitun summan tilillesi, ja sinä hoidat kaikkien yhteisten laskujen maksamisen. Mies saa sitten jäljelle jääneillä rahoilla tehdä mitä haluaa.

Tätä olen ehdottanut. Mies vain elää nyt niin kädestä suuhun, että raapii pakolliset laskut kokoon jostain eräpäivänä. Ei kuulemma ole mahdollista irrottaa könttäsummaa näitä varten.

Olen tehnyt laskelmat ja taulukot, järkevästi käytettynä meidän tulomme riittäisivät ihan kohtuulliseen elämään.

ap

Vierailija
10/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla omat tilit. Pidät omista rahoistasi huolta. Jos miehellä kerran on rahaa tuhlattavaksi asti kuun alussa niin pyydä puolet vuokrarahoista ym. silloin jo. Monissa avioliitoissa mies ottaa kokonaan vastuun raha-asioista joten tasa-arvon nimissä miksei nainenkin voisi. Otat isomman roolin tässä asiassa jotta ette päädy siihen että elätte velaksi. Mies voi tuhlata omia rahojaan kunhan olet varmistanut että sinun tililläsi on tarpeeksi koko kuukaudeksi. Eli hän antanut ne kiinteät kulut sinulle jo.

Vierailija
11/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen ehdottanut. Mies vain elää nyt niin kädestä suuhun, että raapii pakolliset laskut kokoon jostain eräpäivänä. Ei kuulemma ole mahdollista irrottaa könttäsummaa näitä varten.

Olen tehnyt laskelmat ja taulukot, järkevästi käytettynä meidän tulomme riittäisivät ihan kohtuulliseen elämään.

ap

Millä miehesi sitten elää? Ei ilmeisesti ainakaan kerran kuussa tulevalla palkalla. Oikea syy miehen vastarintaan on luultavasti se, että tuollaisessa tilanteessa hänen olisi pakko tosiaan maksaa puolet kuluista ja tuhlattavaksi jäisi huomattavasti vähemmän rahaa.

Vierailija
12/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Nyt kuulostaa siltä että mies käyttää tilannetta hyväkseen. Häntä ei siis moraalisesti yhtään haittaa tilanne eikä hän halua sitä muuttaa. Muuten rahaa irtoaisi könttäsumma. Älä anna yhtään rahojasi hänelle, sit kun hän on omansa tuhlannut.

Vierailija
13/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin yhteinen tili, jolloin mies tuhlaa omien rahojensa lisäksi myös ap:n rahat.

Vierailija
14/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudut siihen, että vastaat YKSIN omista ja lapsen kuluista. Jos ei tähänkään menessä ole oppinut irroittamaan könttä summaan perheen yhteisiin menoihin niin ei tule siihen jatkossakaan kykenemään. Mieti jo valmiiksi mihin lähdet lapsen kanssa kun vuokra on maksamatta. 

Vierailija
15/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin yhteinen tili, jolloin mies tuhlaa omien rahojensa lisäksi myös ap:n rahat.

Yhteiselle tilille ei ole pakko laittaa kuin pakollisiin menoihin tarkoitetut varat, joista vastaa molemmat. 

Vierailija
16/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä on se ongelma.

ap

Mies tuhlaa ensin omat rahansa tuosta vain omiin menoihinsa ja sitten aloittaja joutuu omalta tililtään maksamaan sekä omansa että  yhteiset menot.

Huoh! Ei tässä voi kuin taas kerran ihmetellä, millaisten kusipäiden kanssa naiset rupeavat kimppaan ja vielä vapaaehtoisesti lisääntyvätkin.

Vierailija
17/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tekee keikkatyötä, kuun vaihteessa tulee isompi palkka ja sitten pitkin kuuta pienempiä lisiä. Tulot vaihtelevat paljonkin, siksi niitä on vaikea etukäteen arvioida. Minä saan normi kk-palkkaa ja kohta sitten vain äp-rahaa.

Pakko varmaan tehdä tuo, etten anna enää yhtään omia rahojani tuhlailun jälkeen. Kyllästyttää tämä meininki.

Vierailija
18/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita miehen maksettavaksi sellaisia laskuja joiden eräpäivä on heti palkkapäivän jälkeen. Tällä tavalla miehellä on rahaa silloin kun pitää ja jos loppukuusta on p.a niin ei haittaa koska velvoitteet tuli hoidettua jo alkukuusta.

Vierailija
19/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on alusta asti ollut eri rahat. Minä tienaan enemmän mutta myös hupuloin enemmän. Kaikki maksetaan puoliksi ja eikä mitään suhteellista laskutapaa tulojen mukaan. Sama on pätenyt myös äitiyslomien ja hoitovapaan aikana eli koko ajan olen maksanut osuuteni kaikesta. Siksi olenkin tehnyt osa-aikatyötä ( jolloin mies on hoitanut lapsia) jotta saan kaiken maksettua.

Vierailija
20/61 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 oli ap.

Pakko myöntää, että on tullut tässä itsekin ihmeteltyä, mihin suohon olen itse itseni saanut tuon miehen kanssa.

Ennen lapsia tilanne vain tuntui niin erilaiselta, eikä kädestä suuhun eläminen haitannut.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi