Mikseivät työssäkäyvät tajua, ettei työttömille tule koskaan enää olemaan töitä?
Minulla on paljon sekä työttömiä, että työssä käyviä tuttavia. Lähes poikkeuksetta työssä olevat eivät kykene käsittämään, ettei Suomessa ole tai tule enää olemaankaan kaikille ihmisille kokopäiväisiä ja vakituisia töitä vaan tulevaisuudessa yhä harvempi käy töissä. Keskustellessani siskoni kanssa, käyttää hän usein seuraavanlaisia mantroja:
"... niin, tavallaan olet varmaan oikeassa, mutta kyllä asia on kuitnekin niin, että päteville ihmisille on aina töitä"
"En jaksa uskoa, ettei töitä olisi. Kyllä töitä oikeasti on, kunhan vain jaksaa etsiä. Olen itsekin irtisanoutunut 2 kertaa ja kummallakin kerralla meni alle viikko siihen, että löysin uusia töitä"
"Pitää jaksaa vain yrittää, kyllä töitä aina löytyy, jos oikeasti haluaa"
"Ei työpaikkoja ilmoiteta työkkärin sivuilla vaan ne pitää itse etsiä. Jos itse olisin työnantaja, en koskaan ilmoittaisi työvoimatoimistoon avoimia paikkoja, koska hakijat siellä eivät ole riittävän hyviä"
"Suomalaisille ei enää kelpaa juuri mikään työ. Tänne otetaan vain maahanmuuttajia siivoamaan ja puhelinmyyntiin. Jos mikä tahansa työ ei kelpaa, niin silloin tuskin haluaa töitä ollenkaan"
"Ansiosidonnainen päiväraha on käsittämättömyys. Eihän kukaan mene töihin, jos on noin muhkeat sosiaaliedut..."
"En haluaisi syyllistää työttömiä, mutta kyllä vika loppujen lopuksi on usein myös heissä itsessään"
"Miksi työttömät valittavat, kun saavat kaiken ilmaiseksi?"
"Ota huomioon, että jotkut tienaavat töissä käydessään vain vähän enemmän kuin sinä työttömänä. Mieti, pystytkö oikeasti vain kirkkain silmin nostamaan päivärahaa, kun toiset raatavat niska limassa töissä?"
"Yrittäminen on Suomessa lähes mahdotonta. Eihän kukaan uskalla palkata ketään sairastamaan. Työnantajalle työntekijä tulee ninkin kalliiksi..."
"Ei mene kaukaakaan, kun ihmiset tajuavat, ettei tämä sosiaaliturvalla törsäily voi jatkua"
"Iso osa työttömistä on oikeasti vain syrjäytyneitä. Pelkkä kuntouttavaan työtoimintaan meneminen on heille liian vaikeaa"
"Et voi tuolla tavalla valikoida töitä. Puhelinmyynti provikkapalkalla on paljon parempi kuin ei mitään"
"Maksan veroja melkein 40% palkastani. Ikävä sanoa, mutta ei tee mieli elättää ihmisiä, jotka eivät viitsi hakea itselleen töitä"
"Ala vaikka yrittäjäksi... Tai kouluttaudu lähihoitajaksi. Sitten et varmasti valita työttömyyttä"
Ja arvatkaa mitä? Hän oikeasti uskoo, että on täysin oikeassa.
Kommentit (232)
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei ole kokemusta kovin pitkästä työttömyydestä, muutaman kerran olen ollut työttömänä, pisimmillään 1,5 vuotta. Aina kuitenkin lopulta töitä olen saanut. Minulle on kelvannut työ kuin työ. Olen ollut siivoojana, tällä hetkellä myymäläpäällikkö. Aina ei ole työ ollut rahallisesti kannattavaa, etenkään silloin kun lapset oli pieniä, mutta silti olen aina töitä tehnyt.
"Aina olet töitä tehnyt"? Muutaman kerran työttömänä, jopa 1,5 VUOTTA ja olet "aina töitä tehnyt"? Mitä?
Vierailija kirjoitti:
""Ei työpaikkoja ilmoiteta työkkärin sivuilla vaan ne pitää itse etsiä. Jos itse olisin työnantaja, en koskaan ilmoittaisi työvoimatoimistoon avoimia paikkoja, koska hakijat siellä eivät ole riittävän hyviä"
Riippuu varmaan alasta, että tässä saattaa olla hieman totuutta. Mutta ajatelkaapa hetki, jos kaikki työttömät toimisivat samalla tavalla; kyllä äkkiä ilmestyisi firmojen oville kylttejä "ei vapaita työpaikkoja" tai julkisesti kehoitettaisiin välttämään suoria yhteydenottoja työpaikkoihin. Kyllä varmaan firmassa päätökset tekevä jaksaa vielä paria energistä työnhakijaa haastatella, mutta jos niitä yhtäkkiä olisikin satoja tai tuhansia?
Eihän firmojen tarvi tietenkään juuri Työkkäriin ilmoittaa avoimia työpaikkojaan, mutta kyllä mielestäni ongelma on, jos he eivät ilmoita mahdollisista työpaikoista oikein missään. Onhan netissä paljon työpaikkasivustoja, olisihan se hyvä nyt jossain ilmoitella työpaikoista. Pikkuisen ongelma on kyllä, jos hirveä määrä työpaikkoja on täysin piilossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no ongelmana on se, että ihmiset eivät suostu tekemään muuta kuin sitä "omaa juttuaan". Jos on kouluttauduttu graafiseksi suunnittelijaksi, niin ajatus esim. vanhainkodin keittiössä työskentelemisestä on kauhistus. Itse olen aina ihmetellyt tätä, koska on kehittävämpää tehdä monenlaisia asioita. Ihmiset myös uskottelevat itselleen, että nykyaikana on parempi olla työttömänä kuin tehdä mitä tahansa työtä.
Minulla on tuo koulutus ja olen tehnyt vuosia myös niitä hanttihommia. Hanttihommauran alkuun pääsin niin hirveässä työpaikassa, että sinne oli pakko ottaa alalle sopimattomia kun kukaan ei siellä pysynyt juuri kuukauttakaan. Itsellekin jäi muistoksi monen kuukauden painajaiset ja pari reissua psykologin juttusille oli tehtävä ennen kuin toivuin siitä. Ja minä olin niitä jotka kestivät tuolla aika pitkään sitä työpaikkakiusaamista ja tappotahtista työtä.
Sitten kun tosiaan pääsin kiinni noihin paskaduuneihin (kyllä, saan sanoa niitä paskaduuneiksi kun olen niitä vuosia tehnyt) hoidin työni hyvin ja vihasin joka hetkeä. Olin vain kävelevä ruumis enkä muista koko ajasta juuri mitään. Palkka oli ja on vitsi. Sillä ei ikinä osteta asuntoa eikä ikinä tehdä matkoja, eikä osteta hyvää ruokaa. Sillä palkalla pysyy hengissä mutta elää ei voi. Nyt opiskelin taas yhden ammatin (neljännen ja olen alle 40-vuotias) ja olen taas työtön.
Että siinä sinulle hiukan toisenlaista ongelmaa. Kyllä se muille sopisi, että tuhlaan ainoan elämäni paskaduuneissa kituuttamalla. Kunhan näytän ahkeralta ja olen nöyrän kiitollinen kun on jotain työtä.
Saan muuten aina hirveän positiivista palautetta työnantajilta, miten hieno asenne minulla on ja miten on hyvä että teen edes jotain työtä. Mutta eivät he minulle kunnollista työpaikkaa tai kunnollista palkkaa anna. Kissa kiitoksella elää.
Mikä vuodatuksesi viesti oli? Sain vain sen käsityksen, ettei kenenkään kannattaisi tehdä niitä ns. paskaduuneja kuten esimerkiksi vanhustenhoitoa?
Ohis.
Sulla ei ole käsitystäkään oikeista paskaduuneista, jos vanhustenhoidon luet sellaiseksi. Se, että instagram teinipissikset eivät pidä siitä ei tee hommasta paskaduunia. Itse olen nuoruudessani uhrannut yöunet ja osan terveyttäni näihin oikeisiin paskatöihin. Mönkinyt liejussa rakennusten alla purkamassa jotain lahonneita sokkelilautoja, kantanut ämpäreillä tiilenkappaleita portaikkoja alas saatananmoisessa betonipölyssä ja jatkuvassa tärinässä. Yksi työkaveri on kuollut keuhkofibroosiin, parilla muulla on nivelet paskana jatkuvasta piikkaamisesta.
Ja ei en ole katkera. Jokaisen on varmaan ihan hyvä tehdä hetki jotain oikeasti paskaduunia, mutta en helvetissä ala uhraamaan elämääni ja mielenterveyttäni tuollaisiin töihin. Nykyään sitten löytyykin korkeakoulututkinto, mutta työt ovat silti kiven alla. Tällä hetkellä on, mutta ensi viikosta ei tiedä. Mielummin silti vaikka työtön kuin tappamassa itseä epäinhimillisissä ja sielua syövissä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
""Ei työpaikkoja ilmoiteta työkkärin sivuilla vaan ne pitää itse etsiä. Jos itse olisin työnantaja, en koskaan ilmoittaisi työvoimatoimistoon avoimia paikkoja, koska hakijat siellä eivät ole riittävän hyviä"
Riippuu varmaan alasta, että tässä saattaa olla hieman totuutta. Mutta ajatelkaapa hetki, jos kaikki työttömät toimisivat samalla tavalla; kyllä äkkiä ilmestyisi firmojen oville kylttejä "ei vapaita työpaikkoja" tai julkisesti kehoitettaisiin välttämään suoria yhteydenottoja työpaikkoihin. Kyllä varmaan firmassa päätökset tekevä jaksaa vielä paria energistä työnhakijaa haastatella, mutta jos niitä yhtäkkiä olisikin satoja tai tuhansia?
Eihän firmojen tarvi tietenkään juuri Työkkäriin ilmoittaa avoimia työpaikkojaan, mutta kyllä mielestäni ongelma on, jos he eivät ilmoita mahdollisista työpaikoista oikein missään. Onhan netissä paljon työpaikkasivustoja, olisihan se hyvä nyt jossain ilmoitella työpaikoista. Pikkuisen ongelma on kyllä, jos hirveä määrä työpaikkoja on täysin piilossa.
Ne työpaikat taitavat olla sellaisia, mihin etsitään tekijää kaikessa hiljaisuudessa kilpailijalta. Niistä eivät ainakaan pitkäaikaistyöttömät juuri pääse hyötymään. On niitä piilotyöpaikkojakin toki, mutta niiden määrää liioitellaan varmaan rajusti. Mutta niistä kuitenkin puhutaan nyt ihan joka paikassa. Olisi liian ahdistavaa myöntää, että ainoat mahdolliset työpaikat työttömille ovat työkkärin sivuilla ja niitä on n. 10 000. Kun taas työttömiä on satoja tuhansia.
Varmasti on olemassa työpaikkoja joita ei ilmoiteta missään. Toisaalta on myös ihan helvetisti de facto työttömiä joita ei sellaisiksi lueta.
Epämies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no ongelmana on se, että ihmiset eivät suostu tekemään muuta kuin sitä "omaa juttuaan". Jos on kouluttauduttu graafiseksi suunnittelijaksi, niin ajatus esim. vanhainkodin keittiössä työskentelemisestä on kauhistus. Itse olen aina ihmetellyt tätä, koska on kehittävämpää tehdä monenlaisia asioita. Ihmiset myös uskottelevat itselleen, että nykyaikana on parempi olla työttömänä kuin tehdä mitä tahansa työtä.
Minulla on tuo koulutus ja olen tehnyt vuosia myös niitä hanttihommia. Hanttihommauran alkuun pääsin niin hirveässä työpaikassa, että sinne oli pakko ottaa alalle sopimattomia kun kukaan ei siellä pysynyt juuri kuukauttakaan. Itsellekin jäi muistoksi monen kuukauden painajaiset ja pari reissua psykologin juttusille oli tehtävä ennen kuin toivuin siitä. Ja minä olin niitä jotka kestivät tuolla aika pitkään sitä työpaikkakiusaamista ja tappotahtista työtä.
Sitten kun tosiaan pääsin kiinni noihin paskaduuneihin (kyllä, saan sanoa niitä paskaduuneiksi kun olen niitä vuosia tehnyt) hoidin työni hyvin ja vihasin joka hetkeä. Olin vain kävelevä ruumis enkä muista koko ajasta juuri mitään. Palkka oli ja on vitsi. Sillä ei ikinä osteta asuntoa eikä ikinä tehdä matkoja, eikä osteta hyvää ruokaa. Sillä palkalla pysyy hengissä mutta elää ei voi. Nyt opiskelin taas yhden ammatin (neljännen ja olen alle 40-vuotias) ja olen taas työtön.
Että siinä sinulle hiukan toisenlaista ongelmaa. Kyllä se muille sopisi, että tuhlaan ainoan elämäni paskaduuneissa kituuttamalla. Kunhan näytän ahkeralta ja olen nöyrän kiitollinen kun on jotain työtä.
Saan muuten aina hirveän positiivista palautetta työnantajilta, miten hieno asenne minulla on ja miten on hyvä että teen edes jotain työtä. Mutta eivät he minulle kunnollista työpaikkaa tai kunnollista palkkaa anna. Kissa kiitoksella elää.
Mikä vuodatuksesi viesti oli? Sain vain sen käsityksen, ettei kenenkään kannattaisi tehdä niitä ns. paskaduuneja kuten esimerkiksi vanhustenhoitoa?
Ohis.
Sulla ei ole käsitystäkään oikeista paskaduuneista, jos vanhustenhoidon luet sellaiseksi. Se, että instagram teinipissikset eivät pidä siitä ei tee hommasta paskaduunia. Itse olen nuoruudessani uhrannut yöunet ja osan terveyttäni näihin oikeisiin paskatöihin. Mönkinyt liejussa rakennusten alla purkamassa jotain lahonneita sokkelilautoja, kantanut ämpäreillä tiilenkappaleita portaikkoja alas saatananmoisessa betonipölyssä ja jatkuvassa tärinässä. Yksi työkaveri on kuollut keuhkofibroosiin, parilla muulla on nivelet paskana jatkuvasta piikkaamisesta.
Ja ei en ole katkera. Jokaisen on varmaan ihan hyvä tehdä hetki jotain oikeasti paskaduunia, mutta en helvetissä ala uhraamaan elämääni ja mielenterveyttäni tuollaisiin töihin. Nykyään sitten löytyykin korkeakoulututkinto, mutta työt ovat silti kiven alla. Tällä hetkellä on, mutta ensi viikosta ei tiedä. Mielummin silti vaikka työtön kuin tappamassa itseä epäinhimillisissä ja sielua syövissä töissä.
Jaa, että ihan pölyä joutuu hengittämään ja kantamaan jotain? No mitali sitten kai pitäisi antaa joka raksaduunarille.
Kyllä paskaduuni on paskaduunia, eikä tässä aleta kilpailla kenellä on kauhein matalapalkkatyö. Asian ydin on vain siinä, että työ on raskasta, ei-kehittävää ja huonosti palkattua.
Mutta kai se ymmärretään, ettei yhteiskuntamme voi antaa työttömille samanlaista elintasoa, kuin mikä on työssäkäyvillä. Ei ole varaa. Eikä siinä olisi mitään järkeä. Eihän kukaan menisi töihin. Tiedän useita työttömiä, joista valtaosa on riskiryhmää: masentuneita, saamattomia, alkoholiongelmaisia. Nämä ongelmat kulkevat tietysti käsi kädessä. Suomi kuitenkin huolehtii hyvin syrjäytyneistä. Sitä kukaan ei voi kiistää. Kenenkään ei oikeasta tarvitse nähdä nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Siinähän se tulikin: Suomessa ei ole. Mutta maailmalla on. Ei mene kauaa, kun suomalaisetkin lä'htevät taas työn perään ulkomaille kuten kreikkalaiset jo tekevät.
Ei ole muuallakaan.
Seuraavan 15-20 vuoden aikana ylivoimaisesti suurin osa töistä tulee pysyvästi häviämään. Kaikki työ jota voidaan tehdä koneilla tai digitalisoida tullaan niin tekemään.
töitäOn kirjoitti:
Mutta kai se ymmärretään, ettei yhteiskuntamme voi antaa työttömille samanlaista elintasoa, kuin mikä on työssäkäyvillä. Ei ole varaa. Eikä siinä olisi mitään järkeä. Eihän kukaan menisi töihin. Tiedän useita työttömiä, joista valtaosa on riskiryhmää: masentuneita, saamattomia, alkoholiongelmaisia. Nämä ongelmat kulkevat tietysti käsi kädessä. Suomi kuitenkin huolehtii hyvin syrjäytyneistä. Sitä kukaan ei voi kiistää. Kenenkään ei oikeasta tarvitse nähdä nälkää.
Eikait se työttömän vika ole, että töistä ei makseta mitään. Mulle tulee tilille 520e/kk työmarkkinatukea. Kuinka paljon siitä pitää ottaa pois, että työllinen on tyytyväinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Jykä 'Cäsh' Käteinen lähti ennen kuin ehti hankkia tänne 1,8 miljoonaa "työvoimapulan" paikkaajaa:
Tuo olisi tuhonnut Suomen talouden lopullisesti
Ikävä tuottaa sinunlaisellesi rasistille pettymys, mutta tänne on tulossa vähintään pari miljoonaa pakolaista (osa itse ja loput perheenyhdistämisen kautta) tulevina vuosina :)
Missä lähde tiedollesi?
Vierailija kirjoitti:
Epämies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis.
Kyllä paskaduuni on paskaduunia, eikä tässä aleta kilpailla kenellä on kauhein matalapalkkatyö. Asian ydin on vain siinä, että työ on raskasta, ei-kehittävää ja huonosti palkattua.
Jos sinulla ei ole edellytyksiä enempään, niin tuolla sitten mennään.
Vierailija kirjoitti:
töitäOn kirjoitti:
Eikait se työttömän vika ole, että töistä ei makseta mitään. Mulle tulee tilille 520e/kk työmarkkinatukea. Kuinka paljon siitä pitää ottaa pois, että työllinen on tyytyväinen?
Riippuu kauanko olet ollut työttömänä. Jos 6-9 kk, ei yhtään. Jos kauemmin, kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne työpaikat taitavat olla sellaisia, mihin etsitään tekijää kaikessa hiljaisuudessa kilpailijalta. Niistä eivät ainakaan pitkäaikaistyöttömät juuri pääse hyötymään. On niitä piilotyöpaikkojakin toki, mutta niiden määrää liioitellaan varmaan rajusti. Mutta niistä kuitenkin puhutaan nyt ihan joka paikassa. Olisi liian ahdistavaa myöntää, että ainoat mahdolliset työpaikat työttömille ovat työkkärin sivuilla ja niitä on n. 10 000. Kun taas työttömiä on satoja tuhansia.
Piilotyöpaikathan ovat juuri näitä, joista ei ilmoitella missään vaan tekijää haetaan kaikessa hiljaisuudessa joko kilpailijoilta tai muista sopivista paikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Automaatio, digitalisointi ja robotiikka syövät työpaikkoja koko maailmassa kiihtyvään tahtiin. Tätä eivät toverit vasemmalla tietenkään tunnusta, vaan syyttävät työpaikkojen puutteesta ahneita porvareita. Sosialistisessa maassa riittäisi töitä reikäkorttilävistäjille, konekirjoittajattarille ja lapiomiehille.
Reikäkortinlävistäjän työpaikat olivat aikoinaan erittäin haluttuja. Hyvin palkattuja töitä (suhteessa koulutukseen) kuten silloisen it-alan kaikki työpaikat. Ja reikäkortinlävistäjäksi pääsi tietysti jollain lyhyellä kurssilla, jossain muissa alan töissä vaadittiin sitten enemmän koulutusta.
Niitä IT osaajia ei 15 vuoden päästä tarvita kuin muutama koko tehtaaseen. Muita työntekijöitä ei ollenkaan.
On aivan turha verrata entisaikoja nykyaikaan. Robotiikka ja tekoäly vie työpaikat pysyvästi. Ne korvaa 100% ihmisen työssä. Ihmistä ei vaan tarvita.
Mihin esim. menee kaiki ammattikuljettajat kun 10 vuoden päästä automaattiautot ajavat KAIKKI ajot. Oli sitten kyse takseista, rekoista, busseista, laivoista, lentokoneista jne.
töitäOn kirjoitti:
No totta kai jokainen pitkään työttömänä ollut on masentunut. Kaikki negatiiviset tunteet ovat nykyään masennusta ja työn menetys aiheuttaa jokaisessa negatiivisia tunteita. Eli luokittelusi mukaan kaikki työttömät ovat riskiryhmää.
Minulle muuten ei riitä alkuunkaan se, että minun "ei oikeastaan tarvitse nähdä nälkää".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työpaikan löytyminen ole täysin mahdotonta.
Veljen vaimo,51v, sai juuri vakipaikan. Oli 17v kotiäitinä koska esikoinen on kehitysvammainen.
Sai vielä sellaiselta alalta jota ei ole koskaan ennen tehnyt. Ja asuvat pienellä paikkakunnalla.
Ymmärrän että marginaalitapaus, mutta on siis mahdollista.Mitä sitten? Ei kukaan täällä ole työnhakua lopettanut, eli jonkinlaista toivetta jokainen elättelee. Mutta kun se ei riitä eikä ilahduta, että joku toinen sai työtä. Kun sitä haluaisi saada itse.
Vastasin otsikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavan 15-20 vuoden aikana ylivoimaisesti suurin osa töistä tulee pysyvästi häviämään. Kaikki työ jota voidaan tehdä koneilla tai digitalisoida tullaan niin tekemään.
Asia ei toki ole näin yksinkertainen. Kun tarpeeksi automatisoidaan, kenellä on varaa ostaa koneiden tekemiä tuotteita, kun kukaan ei käy enää töissä tienaamassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piilotyöpaikathan ovat juuri näitä, joista ei ilmoitella missään vaan tekijää haetaan kaikessa hiljaisuudessa joko kilpailijoilta tai muista sopivista paikoista.
Ööh...? Niinhän juuri sanoin...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
töitäOn kirjoitti:
Riippuu kauanko olet ollut työttömänä. Jos 6-9 kk, ei yhtään. Jos kauemmin, kaikki.
Suomen lain, EU:n lain sekä lukuisten kansainvälisten sopimusten takia tukia EI voi ottaa pois.
Itselläni ei ole kokemusta kovin pitkästä työttömyydestä, muutaman kerran olen ollut työttömänä, pisimmillään 1,5 vuotta. Aina kuitenkin lopulta töitä olen saanut. Minulle on kelvannut työ kuin työ. Olen ollut siivoojana, tällä hetkellä myymäläpäällikkö. Aina ei ole työ ollut rahallisesti kannattavaa, etenkään silloin kun lapset oli pieniä, mutta silti olen aina töitä tehnyt.