Mikseivät työssäkäyvät tajua, ettei työttömille tule koskaan enää olemaan töitä?
Minulla on paljon sekä työttömiä, että työssä käyviä tuttavia. Lähes poikkeuksetta työssä olevat eivät kykene käsittämään, ettei Suomessa ole tai tule enää olemaankaan kaikille ihmisille kokopäiväisiä ja vakituisia töitä vaan tulevaisuudessa yhä harvempi käy töissä. Keskustellessani siskoni kanssa, käyttää hän usein seuraavanlaisia mantroja:
"... niin, tavallaan olet varmaan oikeassa, mutta kyllä asia on kuitnekin niin, että päteville ihmisille on aina töitä"
"En jaksa uskoa, ettei töitä olisi. Kyllä töitä oikeasti on, kunhan vain jaksaa etsiä. Olen itsekin irtisanoutunut 2 kertaa ja kummallakin kerralla meni alle viikko siihen, että löysin uusia töitä"
"Pitää jaksaa vain yrittää, kyllä töitä aina löytyy, jos oikeasti haluaa"
"Ei työpaikkoja ilmoiteta työkkärin sivuilla vaan ne pitää itse etsiä. Jos itse olisin työnantaja, en koskaan ilmoittaisi työvoimatoimistoon avoimia paikkoja, koska hakijat siellä eivät ole riittävän hyviä"
"Suomalaisille ei enää kelpaa juuri mikään työ. Tänne otetaan vain maahanmuuttajia siivoamaan ja puhelinmyyntiin. Jos mikä tahansa työ ei kelpaa, niin silloin tuskin haluaa töitä ollenkaan"
"Ansiosidonnainen päiväraha on käsittämättömyys. Eihän kukaan mene töihin, jos on noin muhkeat sosiaaliedut..."
"En haluaisi syyllistää työttömiä, mutta kyllä vika loppujen lopuksi on usein myös heissä itsessään"
"Miksi työttömät valittavat, kun saavat kaiken ilmaiseksi?"
"Ota huomioon, että jotkut tienaavat töissä käydessään vain vähän enemmän kuin sinä työttömänä. Mieti, pystytkö oikeasti vain kirkkain silmin nostamaan päivärahaa, kun toiset raatavat niska limassa töissä?"
"Yrittäminen on Suomessa lähes mahdotonta. Eihän kukaan uskalla palkata ketään sairastamaan. Työnantajalle työntekijä tulee ninkin kalliiksi..."
"Ei mene kaukaakaan, kun ihmiset tajuavat, ettei tämä sosiaaliturvalla törsäily voi jatkua"
"Iso osa työttömistä on oikeasti vain syrjäytyneitä. Pelkkä kuntouttavaan työtoimintaan meneminen on heille liian vaikeaa"
"Et voi tuolla tavalla valikoida töitä. Puhelinmyynti provikkapalkalla on paljon parempi kuin ei mitään"
"Maksan veroja melkein 40% palkastani. Ikävä sanoa, mutta ei tee mieli elättää ihmisiä, jotka eivät viitsi hakea itselleen töitä"
"Ala vaikka yrittäjäksi... Tai kouluttaudu lähihoitajaksi. Sitten et varmasti valita työttömyyttä"
Ja arvatkaa mitä? Hän oikeasti uskoo, että on täysin oikeassa.
Kommentit (232)
Se on ihan fakta että työpaikkojen määrä vähenee jatkuvasti tietotekniikan kehityksen myötä eikä koskaan tule tilannetta että vapaita työpaikkoja olisi yhtä paljon kuin työnhakijoita. Haluaisin silti tietää, että millaisissa tehtävissä te työttömät olette työskennelleet ja mikä on koulutuksenne? Entäs ikänne? Itse olen 30-vuotias nainen eikä minulla ole omakohtaista kokemusta työttömyydestä.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikat syntyvät kyllä, mutta niihin ei voi palkata ketä tahansa töhöä. Aivoissa pitää olla jotain toimintaa. Vastaavia korkean osaamisen työpaikkoja syntyy varmasti monelle muullekin alalle. Siihen en usko, että sellaisia työpaikkoja, joihin voi kävellä peruskoulusta suoraan vitosen keskiarvolla syntyy juurikaan.
Juuri näin. Suomessa ollaan vieläkin jämähdetty jonnekin 70- ja 80-lukujen lintukotoon, jolloin kuka tahansa taliaivo pääsi tehtaan linjalle töihin. Ay-liike oli voimissaan ja liksa juoksi vaikka tulosta ei syntynyt. Saikkua ja pekkaspäivää, sitä normaalia duunarin arkea. Lomarahat, lomaltapaluurahat, arkipyhät, vähintään 20 palkallista lomapäivää vuodessa... Ja luottamusmiehelle valitus joka asiasta.
Tulos: Suomi, jonne kukaan ei halua investoida. Ja nyt itketään, kun töitä ei ole. Nii-in. Mistähän mahtais johtua?
Tulevaisuudessa työllistyvät ne, jotka jaksavat ja viitsivät opiskella jotain sellaista, mistä on oikeasti kysyntään. Jokainen voi kysyä itseltään: "mitä myytävää mulla on?"
Mihin näitä luku-ja kielitaidottomia työvoimapulan paikkaajia sitten oikein tarvitaan?
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla, häädettiinkö sut tänne Kaksplussalta?
Häh, onko siellä ollut joku samalla nimimerkillä? Mä en ole muualle kirjoitellut tällä nimimerkillä.
En ole koskaan saanut mistään nettipalstalta potkuja, koska en kirjoittele asiattomia enkä hauku muita. Ei kuulu tyyliini.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Ruotsissa ja Virossa on työpaikkoja, mutta Suomessa ei?
Ruotsissa on myös vähän heikko tilanne, tosin ei niin paha kuin Suomessa.
Virossa töitä piisaa, siellä on pulaa osaavista ihmisistä. Pelkästään toisen asteen koulutus riittää siellä moneen hommaan. Suomea kun osaat niin moni ovi aukeaa. Jos vielä viro sujuu ja on korkeakoulutus, tullaan suunnilleen kotoa hakemaan töihin.
Minkä ihmeen takia virolaiset sitten käy täällä töissä ja vie suomalaisten työpaikat?
Vierailija kirjoitti:
Alkaa jo kyllästyttää nämä tällaiset aloitukset.
Kyllä, töitä ei ole, tiedetään. Jopa me työssäkäyvät tajuamme sen.
Yrittäkää te työttömätkin tajuta, että tämänpäivän työelämä ei ole herkkua sekään. Jatkuvasti potkitaan porukkaa pihalle ja työt lisääntyvät. Venyä pitäisi ihan kaikkeen. Käteen jää joitakin satasia enemmän kuin tekemättä mitään. Sitä on hankalaa olla hirveän myötätuntoinen, kun menee jaksamisen rajoilla koko ajan.
Et sitten ajatellut, että nyt työttömilläkin on kokemuksia tämänpäivän työelämästä? Omalla työpaikalla oli isot yt:t viime vuonna ja silloin irtisanottiin paljon porukkaa. Töistä ei ollut pulaa, mutta ilmeisesti osinkoja varten tarvittiin rahaa. Noh, onhan tässä ollut aikaa toipua omasta työuupumukseta, mutta toisaalta olen minäkin saanut kuulla ap:n siskon kaltaisten hyviä neuvoja työllistymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Automaatio, digitalisointi ja robotiikka syövät työpaikkoja koko maailmassa kiihtyvään tahtiin. Tätä eivät toverit vasemmalla tietenkään tunnusta, vaan syyttävät työpaikkojen puutteesta ahneita porvareita. Sosialistisessa maassa riittäisi töitä reikäkorttilävistäjille, konekirjoittajattarille ja lapiomiehille.
Tästä jatkaisin sen verran, että jos työntekijöitä vähennetään automatisoinnin ja digitalisoinnin perusteella niin loppujen lopuksi on ihan sama, onko Matti ja Heikki toimistolla tekemässä työtä jonka tietokone tekisi, vai ei.
Eli seuraava kysymys olisikin, että mihin nämä ylijäävät, kahden ihmisen palkkaamiseen käytettävät rahat menevät. Osinkoihin tietysti. Loppujen lopuksi ongelmaksi jää se, että raha ei liiku, jos sitä ei lasketa talouteen.
Toisin sanoen on siis turhaa syyllistää työttömiä työn tekemättä jättämisestä, jos sitä ei tarvitsisi muutenkaan tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vaan mikä on sitten se vaihtoehto? - Ymmärrän että 59 -vuotias kouluttamaton pitkäaikaistyötön voitaisiin armahtaa ja anna hänelle mahd. eläke tai muu kansalaispalkka eikä retuuttaa ja yrittää työllistää väen väksin, jos hänellä on vaikka vielä paljon sairauksiakin. Mutta sellainenpäätös, että ollaan nyt virallisesti päätetty, että Suomessa on nyt ja aina X - määrä työttömänä on minusta kestämätön. Toisekseen -tämä menee nyt näsäviisasteluski- oikampaa kuin puhua työttömyydestä olisi puhua palkattomuudesta: Suurempi ongelma kuin työn loppuminen on se, että on kovin vähän niitä, jotka ovat valmiit maksaa palkkaa. - Minua ainakin hieman pelotaakin juurikin kasvava eriarvoisuus tulojen suhteen. Moni yritys on kuluneenakin vuonna pystynyt maksamaan omistajilleen ihan kivat osingot. Ei siinä mitään yritystysten tehtävä on tehdä tuloa omistajilleen. Mutta kun se tehdään, kuten nykyistä politiikkaakin valmiiksi kurjassa asemassa olevien kustannuksella on enemmän kuin tylsää. - Onneksi on myös mm. monipienempiä ja keskisuuria yrityksiä, joissa myös pidetään huolta; toisin kuin monessa suur-yrityksessä. Ja kammottavalta tuntuu myös tämä entisten valtion yhtiöiden -kansallisomaisuuden- hävittäminen ja luovuttaminen.
Amen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
""Ei työpaikkoja ilmoiteta työkkärin sivuilla vaan ne pitää itse etsiä. Jos itse olisin työnantaja, en koskaan ilmoittaisi työvoimatoimistoon avoimia paikkoja, koska hakijat siellä eivät ole riittävän hyviä"
Riippuu varmaan alasta, että tässä saattaa olla hieman totuutta. Mutta ajatelkaapa hetki, jos kaikki työttömät toimisivat samalla tavalla; kyllä äkkiä ilmestyisi firmojen oville kylttejä "ei vapaita työpaikkoja" tai julkisesti kehoitettaisiin välttämään suoria yhteydenottoja työpaikkoihin. Kyllä varmaan firmassa päätökset tekevä jaksaa vielä paria energistä työnhakijaa haastatella, mutta jos niitä yhtäkkiä olisikin satoja tai tuhansia?
Eihän firmojen tarvi tietenkään juuri Työkkäriin ilmoittaa avoimia työpaikkojaan, mutta kyllä mielestäni ongelma on, jos he eivät ilmoita mahdollisista työpaikoista oikein missään. Onhan netissä paljon työpaikkasivustoja, olisihan se hyvä nyt jossain ilmoitella työpaikoista. Pikkuisen ongelma on kyllä, jos hirveä määrä työpaikkoja on täysin piilossa.
Ongelma pahenee vielä selvästi, jos hallituksen suunnitelma työttömille tulevasta työnhaun raportointivelvollisuudesta toteutetaan. Kun työttömät lähettävät paljon turhia hakemuksia täyttääkseen työnhakemisvelvoitteensa, työnhakijat hukkuvat turhiin hakemuksiin ja hakevat työntekijänsä muuta kautta. Jo nyt on havaittavissa ilmiötä, että jotkut työnantajat suosivat työpaikkailmoituksilleen muita kanavia kuin mol.fi, koska sitä kautta tulee turhia hakemuksia sellaisilta paikkaan soveltumattomilta hakijoilta, jotka hakevat sinne vain työvoimatoimiston pakottamana.
Vierailija kirjoitti:
Siinähän se tulikin: Suomessa ei ole. Mutta maailmalla on. Ei mene kauaa, kun suomalaisetkin lä'htevät taas työn perään ulkomaille kuten kreikkalaiset jo tekevät.
Jos Suomi olisi Tanskan kokoinen, täällä toimisi julkiset liikenneyhteydet joka paikkaan ja asuntoja olisi helposti saatavilla kohtuuhintaan, olisi helppo työttömänkin lähteä lyhyinkiin keikkoihin lyhyellä varoitusajalla. Lisäksi Kelan byrokratia pitäisi purkaa suurimmaksi osaksi ja ei siihen pikein muuta vaihtoehtoa ole kuin tietyntyyppinen kansalaisraha tai vastaava, joka kuitenkin olisi niin pieni, että siihen olisi pakko tehdä jotain lisäksi.
Työssäkäyviä vain v*tuttaa oma työ ja herääminen aamulla kuudelta ja auton kaivaminen lumesta. Työttömille ollaan kateellisia. Jos jään työttömäksi aion nauttia joka hetkestä enkä ole pahoillani.
Sama juttu monella mulla "suomalaisella" brändillä, byPiasin pellavavaatteetkin tehdään Virossa "lähituotantona" sekä Italiassa. Eikö se tuotanto olisi vielä lähempänä Suomessa?