Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikseivät työssäkäyvät tajua, ettei työttömille tule koskaan enää olemaan töitä?

Vierailija
20.04.2016 |

Minulla on paljon sekä työttömiä, että työssä käyviä tuttavia. Lähes poikkeuksetta työssä olevat eivät kykene käsittämään, ettei Suomessa ole tai tule enää olemaankaan kaikille ihmisille kokopäiväisiä ja vakituisia töitä vaan tulevaisuudessa yhä harvempi käy töissä. Keskustellessani siskoni kanssa, käyttää hän usein seuraavanlaisia mantroja:

"... niin, tavallaan olet varmaan oikeassa, mutta kyllä asia on kuitnekin niin, että päteville ihmisille on aina töitä"
"En jaksa uskoa, ettei töitä olisi. Kyllä töitä oikeasti on, kunhan vain jaksaa etsiä. Olen itsekin irtisanoutunut 2 kertaa ja kummallakin kerralla meni alle viikko siihen, että löysin uusia töitä"
"Pitää jaksaa vain yrittää, kyllä töitä aina löytyy, jos oikeasti haluaa"
"Ei työpaikkoja ilmoiteta työkkärin sivuilla vaan ne pitää itse etsiä. Jos itse olisin työnantaja, en koskaan ilmoittaisi työvoimatoimistoon avoimia paikkoja, koska hakijat siellä eivät ole riittävän hyviä"
"Suomalaisille ei enää kelpaa juuri mikään työ. Tänne otetaan vain maahanmuuttajia siivoamaan ja puhelinmyyntiin. Jos mikä tahansa työ ei kelpaa, niin silloin tuskin haluaa töitä ollenkaan"
"Ansiosidonnainen päiväraha on käsittämättömyys. Eihän kukaan mene töihin, jos on noin muhkeat sosiaaliedut..."
"En haluaisi syyllistää työttömiä, mutta kyllä vika loppujen lopuksi on usein myös heissä itsessään"
"Miksi työttömät valittavat, kun saavat kaiken ilmaiseksi?"
"Ota huomioon, että jotkut tienaavat töissä käydessään vain vähän enemmän kuin sinä työttömänä. Mieti, pystytkö oikeasti vain kirkkain silmin nostamaan päivärahaa, kun toiset raatavat niska limassa töissä?"
"Yrittäminen on Suomessa lähes mahdotonta. Eihän kukaan uskalla palkata ketään sairastamaan. Työnantajalle työntekijä tulee ninkin kalliiksi..."
"Ei mene kaukaakaan, kun ihmiset tajuavat, ettei tämä sosiaaliturvalla törsäily voi jatkua"
"Iso osa työttömistä on oikeasti vain syrjäytyneitä. Pelkkä kuntouttavaan työtoimintaan meneminen on heille liian vaikeaa"
"Et voi tuolla tavalla valikoida töitä. Puhelinmyynti provikkapalkalla on paljon parempi kuin ei mitään"
"Maksan veroja melkein 40% palkastani. Ikävä sanoa, mutta ei tee mieli elättää ihmisiä, jotka eivät viitsi hakea itselleen töitä"
"Ala vaikka yrittäjäksi... Tai kouluttaudu lähihoitajaksi. Sitten et varmasti valita työttömyyttä"

Ja arvatkaa mitä? Hän oikeasti uskoo, että on täysin oikeassa.

Kommentit (232)

Vierailija
181/232 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokrafirmojen kautta on meillä ainakin riittänyt töitä. Eikä todellakaan tarvitse juosta missään haastatteluissa, yksi haastattelu on ja sen hoitaa se vuokrafirma. He sitten välittävät eteenpäin sopivaksi näkemiään työntekijöitä. Palkka tulee ajallaan ja mitä useamman työn otat vastaan, sen paremmin niitä jatkossakin saat. Joskus on paskahommaa, joskus ihan leppoisaa työtä. Työ vaihtelee, paikat vaihtelee samoin työkaverit. Vuokratyötä ostavat firmat myös pyytävät sijaisuuksiin ym tuurauksiin hyväksi toteamiaan työntekijöitä, joillekin jopa pidempiaikaista hommaa vuokrafirman ulkopuolelta.

Jos et kykene elämään ilman tukia (ansiosidonnaista, asumistukea jne) niin se ei ole mikään työ

Vierailija
182/232 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinähän se tulikin: Suomessa ei ole. Mutta maailmalla on. Ei mene kauaa, kun suomalaisetkin lä'htevät taas työn perään ulkomaille kuten kreikkalaiset jo tekevät.

Toisaalta tämä on kiehtova ajatus, että pitäisi lähteä ulkomaille asti töihin kun täällä ei ole. Toisaalta tuollainen pelottaa, en haluaisi lähteä mihinkään sellaiseen maahan minkä kieltä en osaa. Englantia osaan kyllä, en loistavasti mutta olen lukenut useitakin englanninkielisiä kirjoja. Joku kaukainen sukulaiseni on muuttanut joskus 1920-luvulla Amerikkaan, en tiedä onko siellä enää mitään sukulaisia.

Tietyllä tasolla se voi tuntua seikkailultakin, ja varsinkin nuoremmille tuo voi olla vaihtoehto. Mutta kun on omaisia, jotka tarvitsevat apua Suomessa, niin yhtälöstä tulee todella vaikea. Eikä koti-ikävääkään pidä aliarvioida.

Surullinen tunnelma on niissä maissa, joista nuoret lähtevät muualle paremman elämän toivossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/232 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Mulle tulee vähän näistä "etteikö tajua ettei töitä vaan ole" -hokemista vähän sellainen tunne, että työttömät yrittävät oikeuttaa sen työttömänä olemisensa sillä, että töitä ei muka ole koskaan missään olemassakaan.

Eli turha mitään töitä on hakea kun ei niitä ole, ja jos ei ole, ei niihin kuitenkaan pääse. Ja vaikka pääsisikin niin ihan surkeaa duunia paskapalkalla. Ja vaikka saisi palkkaa niin ei sillä kuitenkaan eläisi.

Vähän vaikea tuohon on mitään sanoa väliin, kun tällainen päättelyketju hallitsee ihmisen ajatusmaailmaa.

Mutta kun niitä ei vaan ole.

Ei vaikka miten haluaisia. Tyhjästä on paha nyhjäistä. Työttömiä tulee koko ajan lisää.

Vierailija
184/232 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommenttiani ei näy missään, tietenkin se ilmaantuu heti kun kirjoitan tämän... Mutta siis nro113, olen 23-vuotias enkä todellakaan 30-vuotias! Ja mielestäni kertoo paljon ihmisestä, jos sanoo, että "joutuu alentumaan" siivoustyöhön. Olet varmaan sellainen tyyppi, joka katselee seiniä kun siivooja tulee vastaan.

Mistä on tullut tämä muoti, että vastaillaan "olen numero se ja se, vastaan numero sille ja sille". Kuka jaksaa selailla noita kommentteja edes takaisin ja katsoa mitä sillä on sanottu? Käyttäkää sitä "lainaa"-nappia jos haluatte vastauksia kommentteihinne tai että ihmiset edes tietävät mistä puhutte. Se napin painaminen on ilmaista.

Olen hyyvin pahoillani :) jossain vaiheessa lainattu viesti katosi aina lähettäessä, ehdin jo tottua vastaamaan vaikeimman kautta.

Vierailija
185/232 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oikea työ on sellainen, joka elättää minut ilman tukia. Sen verran palkkaa olisi saatava. Kaikki muu menee hyväntekeväisyydeksi jos "työssä" olon lisäksi joudun käymään vielä tukiluukuilla.

Vierailija
186/232 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette kelpuuta pätkätyötä vuokrafirmojen kautta?

Oletko tosissasi?

Kukan ei sellaista jaksa että on uusi työ joka viikko. Eikä sitä että käy sellaiset 20-30 kertaa vuodessa työhaastetteluissa.

Siihen väliin vielä jatkuva tappelu TE toimiston kanssa sekä ansiopäivärahojen kanssa. Myös kela vittuilee koko ajan jos työt vaihtuu.

Tiedän kyllä monia, jotka ovat rekryfirmojen kautta saaneet ensin lyhyempää pätkää eli osoittaneet olevansa valmiita töihin vaikka ei olisikaan mikään helpoin tie ja sen jälkeen saaneet pidempää jaksoa ja vakitöitäkin lopulta. Mutta eipä se silti tosiaan ole niin yksinkertaista lähteä alkuun siihen rumbaan mukaan, kun tilanne on tosi epävarma eikä takeita ole mistään pidemmästä työstä.

Itse olen tehnyt työkeikkoja ja ilmoittanut niista te-toimistoon (eikä niistä alle 2 viikon jutuista edes tartte ilmoittaa) ja kassaan palkkatiedot ja ei se kauhean hidasta ole kun netin kautta hoituu nykyään kaikki. Yleensä soviteltu päiväraha on tullut palkan jälkeen n. viikossa. Nyt olen niin onnekkaassa asemassa, että sain monien pätkätyövuosien ja pieleen menneiden työhakujen jälkeen vakityön. Kuitenkaan en vielä oikein luota siihen, että tämä kestäisi välttämättä eläkeikään asti, mutta jospa nyt edes muutaman vuoden saisi olla rauhassa siltä stressiltä, mitä työttömyys elämään tuo. Itse muuten olin opiskeluaikana sellainen, että kukaan ei olisi uskonut minun olevan se, joka jääkin valmistumisen jälkeen pätkätyökierteeseen. Näin vain kävi. Siksi tiedän, että ei se työttömyys ole todellakaan siitä kiinni, etteikö haluaisi tehdä töitä.

Kaverini sai vakituisen työpaikan tuollaisen vuokrafirman kautta, mutta oli hän ainakin sen kaksi vuotta ensin sen vuokrafirman kirjoilla ennen kuin sai sen vakipaikan. Toinen kaverini on ollut useita vuosia vuokrafirman hommissa, mutta eipä ole vieläkään vakipaikkaa löytynyt hänelle. Tälläkin paikkakunnalla suuri työnantaja YT-neuvotteli parisataa työläistä työttömiksi.

Vierailija
187/232 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta oikea työ on sellainen, joka elättää minut ilman tukia. Sen verran palkkaa olisi saatava. Kaikki muu menee hyväntekeväisyydeksi jos "työssä" olon lisäksi joudun käymään vielä tukiluukuilla.

Tämä on ihan totta, mutta mistä löytää niin edullisia vuokra-asuntoja, että matalapalkkaisen on mahdollista asua ilman asumistukea? Kämppäkaverit eivät oikein ole suomalaisten suosiossa, joten ilman puolisoa ei asumiskuluja voi jakaa kuin yhteiskunnan kanssa eli asumistuen muodossa.

Vierailija
188/232 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokrafirmojen kautta on meillä ainakin riittänyt töitä. Eikä todellakaan tarvitse juosta missään haastatteluissa, yksi haastattelu on ja sen hoitaa se vuokrafirma. He sitten välittävät eteenpäin sopivaksi näkemiään työntekijöitä. Palkka tulee ajallaan ja mitä useamman työn otat vastaan, sen paremmin niitä jatkossakin saat. Joskus on paskahommaa, joskus ihan leppoisaa työtä. Työ vaihtelee, paikat vaihtelee samoin työkaverit. Vuokratyötä ostavat firmat myös pyytävät sijaisuuksiin ym tuurauksiin hyväksi toteamiaan työntekijöitä, joillekin jopa pidempiaikaista hommaa vuokrafirman ulkopuolelta.

Jos et kykene elämään ilman tukia (ansiosidonnaista, asumistukea jne) niin se ei ole mikään työ

No aika harva esim. lapsiperhe pystyy elämään ilman lapsilisiä ja vanhemmille suunnattuja päivärahoja. Tulonsiirtoja on nykyääkin, ja tulevaisuus on sitä, että toimeentulo tulee osittain töistä, mutta ehkä sitäkin enemmän yhteiskunnalta.

Vierailija
189/232 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommenttiani ei näy missään, tietenkin se ilmaantuu heti kun kirjoitan tämän... Mutta siis nro113, olen 23-vuotias enkä todellakaan 30-vuotias! Ja mielestäni kertoo paljon ihmisestä, jos sanoo, että "joutuu alentumaan" siivoustyöhön. Olet varmaan sellainen tyyppi, joka katselee seiniä kun siivooja tulee vastaan.

Mistä on tullut tämä muoti, että vastaillaan "olen numero se ja se, vastaan numero sille ja sille". Kuka jaksaa selailla noita kommentteja edes takaisin ja katsoa mitä sillä on sanottu? Käyttäkää sitä "lainaa"-nappia jos haluatte vastauksia kommentteihinne tai että ihmiset edes tietävät mistä puhutte. Se napin painaminen on ilmaista.

Olen hyyvin pahoillani :) jossain vaiheessa lainattu viesti katosi aina lähettäessä, ehdin jo tottua vastaamaan vaikeimman kautta.

Minulle ei ole koskaan käynyt noin ja valitettavan paljon olen täällä kirjoitellut.

Vierailija
190/232 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Mulle tulee vähän näistä "etteikö tajua ettei töitä vaan ole" -hokemista vähän sellainen tunne, että työttömät yrittävät oikeuttaa sen työttömänä olemisensa sillä, että töitä ei muka ole koskaan missään olemassakaan.

Eli turha mitään töitä on hakea kun ei niitä ole, ja jos ei ole, ei niihin kuitenkaan pääse. Ja vaikka pääsisikin niin ihan surkeaa duunia paskapalkalla. Ja vaikka saisi palkkaa niin ei sillä kuitenkaan eläisi.

Vähän vaikea tuohon on mitään sanoa väliin, kun tällainen päättelyketju hallitsee ihmisen ajatusmaailmaa.

Mistähän mahtaisi johtua? Olisiko vaikka sitä, että tuo kaikki on totta? Jos töitä ei ole, totta kai on annettava selitys itselleen ja yhteiskunnalle, kun sitä joka paikassa vaaditaan.

Vierailija
191/232 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettekko huomioineet että ansiosidonnainen ei kestä ikuisesti sitten tippuu kelan pienimmälle rahalle jos ei saa siinä ajassa töitä..työssä olleena keikkalaisena ja yksinhuoltajana pätkätyöäisenä voin kirkkain silmin kertoa  että työn tekeminen kannattaa, kukaan ei oikeasti nuilla tuilla laskuja maksele vaan perintäkierre on valmis alkamaan! ja laskujen maksu vaikeutuu sekä leivän päällehän on muutakin mukava saada kuin ylähuulta. Tehkää hyvät ihmiset jotain elämällenne ja hankkikaa ammatti ja työ muuten täälä jää kakkosluokan kansalaiseksi :)

Vierailija
192/232 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

jhh kirjoitti:

Olettekko huomioineet että ansiosidonnainen ei kestä ikuisesti sitten tippuu kelan pienimmälle rahalle jos ei saa siinä ajassa töitä..työssä olleena keikkalaisena ja yksinhuoltajana pätkätyöäisenä voin kirkkain silmin kertoa  että työn tekeminen kannattaa, kukaan ei oikeasti nuilla tuilla laskuja maksele vaan perintäkierre on valmis alkamaan! ja laskujen maksu vaikeutuu sekä leivän päällehän on muutakin mukava saada kuin ylähuulta. Tehkää hyvät ihmiset jotain elämällenne ja hankkikaa ammatti ja työ muuten täälä jää kakkosluokan kansalaiseksi :)

...terveiset 80-luvulta.

Vierailija
193/232 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset jää kotiin hoitamaan lapsia ja perhettä, niin riittää miehillekin enemmän töitä ja kaikki on onnellisia.  :)

Ja sitten tulisit tänne valittamaan kun akka ei käy töissä ja se pitää elättää.

Vierailija
194/232 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no ongelmana on se, että ihmiset eivät suostu tekemään muuta kuin sitä "omaa juttuaan". Jos on kouluttauduttu graafiseksi suunnittelijaksi, niin ajatus esim. vanhainkodin keittiössä työskentelemisestä on kauhistus. Itse olen aina ihmetellyt tätä, koska on kehittävämpää tehdä monenlaisia asioita. Ihmiset myös uskottelevat itselleen, että nykyaikana on parempi olla työttömänä kuin tehdä mitä tahansa työtä.

Vanhainkodin keittiöön et välttämättä pääse vaikka olisit ravintolakokki tai peräti restonomi.

Luuletko ettei siellä keittiössä tarvitse osata mitään?

Ei siellä pärjää mikään katastrofikokki.

Vanhainkodin keittiössä ei kuule edes lämmitetä sitä ruokaa, vaan pyöritetään keittiötä muuten. Siellä työskentelee yleensä tukityöllistettyjä tai suomen kielen opiskelijoita. Ei tarvitse osata mitään kummempaa.

Vierailija
195/232 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun nykyajan tilanne on se, että pitäisikin vähän harrastaa "hyväntekeväisyyttä" itseään kohtaan kartuttamalla sitä työkokemusta. Meitä ihmisiä on tässä maailmassa niin paljon, että myös hakijoita joka paikkaan on paljon.

Vierailija
196/232 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

jhh kirjoitti:

Viisaita sanoja! Ne varmasti lämmittävät NUITA 270 Wärtsilän tyyppiä, joilla oli ammatti ja työ vielä tähän päivään saakka ja jotka nyt jääpi kakkosluokan kansalaisiksi :) :) :) :) Hymyilläänkö vielä lisää. Iso peukku sulle viisaudestasi!  Mutta hei, tänään vasta 270 (500 maailmanlaajuisesti), ei sen enempää ja kohta on jo keskipäivä!

http://www.taloussanomat.fi/porssi/2016/04/21/wartsila-aloittaa-laajat-…

Vierailija
197/232 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no ongelmana on se, että ihmiset eivät suostu tekemään muuta kuin sitä "omaa juttuaan". Jos on kouluttauduttu graafiseksi suunnittelijaksi, niin ajatus esim. vanhainkodin keittiössä työskentelemisestä on kauhistus. Itse olen aina ihmetellyt tätä, koska on kehittävämpää tehdä monenlaisia asioita. Ihmiset myös uskottelevat itselleen, että nykyaikana on parempi olla työttömänä kuin tehdä mitä tahansa työtä.

Eli keittiötyöhön ei tarvita ammattitaitoa? Keittiötyöhön koulutettuja ja niistä töistä työkokemusta omaavia ei sitten olisi vanhainkodin keittiön käytettävissä vaan alalla onkin täystyöllisyys? Entä kelpaisiko kokki tai kylmäkkö graafisen suunnittelijan töihin?

Vierailija
198/232 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilastojen mukaan Suomessa on jo yli puoli miljoonaa tuollaista kuvailemaasi työntekijää ja määrä on kasvussa.

Lisäksi meillä on 83 000 ihmistä nollasopimuksella...

Vierailija
199/232 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli keittiötyöhön ei tarvita ammattitaitoa? Keittiötyöhön koulutettuja ja niistä töistä työkokemusta omaavia äei sitten olisi vanhainkodin keittiön käytettävissä vaan alalla onkin täystyöllisyys? Entä kelpaisiko kokki tai kylmäkkö graafisen suunnittelijan töihin?

Puhuin nyt vanhainkodin keittiöstä enkä mistään keskuskeittiöstä, josta ne ruuat sinne vanhainkotiin tulee!

Vierailija
200/232 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

marimekon vaatteet valmistetaan portugalissa. Miksi ei suomessa, saataisiin heti työllisetettyä työtöntä1000 naista tai ompelijaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi