nyt puhuu raskausaikana tupakoinut äiti
Jos olet raskaana ja tupakoit jatka lukemista, vaikka se ahdistaa.
Minä poltin ja lapseni joutuu kärsimään sen seuraukset, en minä vaan lapseni kaikkeni. En kaipaa synninpäästöä, enkä tahdo silityksiä päähäni, kunhan tekstini saa edes yhden tupakoivan äidin lopettamaan. En ole rohkea myöntäessäni tätä. Olen pelkuri en uskalla tehdä tätä omilla kasvoillani. Olen ollut julma pahoinpitelijä lapselleni.
Sinä äiti joka juuri mietit tupakalle lähtöä sikiö vatsassasi katkaise tupakka. Olin viimeisilläni raskaana kun menin polille, jossa otettiin tietenkin käyrille. Lapsi ei liikkunut. Mehua ja keksejä tuotiin, hoitaja koitti saada vauvaan eloa vatsan päältä. Tunnin päästä kiireellä ultraan, jossa huomattiin lapsen olevan ikään kuin syvässä unessa, joka johtui hapenpuutteesta. Lääkäri kysyi tupakoinko juuri ja se oli siinä, silloin minä vasta kunnolla tajusin mitä olin mennyt tekemään, mutta oli jo liian myöhäistä, koska lapsi syntyi kolmen päivän päästä. Lopetus ei auttanut enää mitään.
Raskaana tupakoiva äiti ei ole valmis kantamaan vastuuta lapsesta. Hän ei ole valmis kantamaan vastuuta teoistaan edes raskausaikana miten hän voisi koskaan olla maailman paras äiti? Tupakka menee kaiken edelle, vaikka et sitä haluaisikaan myöntää. Laillinen huume.
Tuli astma, olinhan minä siitä kuullut, mutta en koskaan nähnyt kohtausta. Se on hirveää katseltavaa kun lapsi ei saa henkeä ja menee siniseksi. Pahimmat kohtaukset tulevat öisin ja sairastelujen aikana. Olen voimaton siinä tilanteessa. Yleensä se on lievää hengenahdistusta urheillessa, jatkuvaa yskää, infektioita ja väsymistä. Onko lapseni ansainnut tällaista elämää? Ei, ei ole.
Hän kärsi myös koliikista, atopiasta ja allergioista. Vielä voi ilmetä lisää kasvaessa esimerkiksi oppimisvaikeuksia ja keskittymishäiriöitä. Silloin kukaan ei enää muista äidin raskausaikana polttamia tupakoita, vaan syytämme muita.
Yhdenkään tupakoivan lapsi tuskin syntyy täysin terveenä. Hapenpuutteesta seuraa aina jotain, vaikkemme sitä näkisi ensimmäisten elinvuosien aikana.
Ajattele lastasi, älä itseäsi! Sinä en kanna seurauksia, vaan hän pidä se mielessäsi.
Sinun stressi raskausaikana ei pilaa lapsesi tulevaisuutta. Tupakointisi pilaa sikiön tämän hetken ja vaikuttaa vielä pitkään tumppaamisen jälkeen, sitten sytytätkin jo uuden. Tupakointisi vaikuttaa lapseesi. Ole aikuinen ja kanna vastuu sisälläsi kasvavasta pienestä syyttömästä lapsesta. Jos elämä on kohdellut sinua kaltoin, älä sinä jatka kierrettä kohdellen syntymätöntä lastasi kaltoin. Mikään trauma ja mielenterveyshäiriö maailmassa ei oikeuta sinua pilaamaan lapsesi tulevaisuutta.
Kommentit (278)
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole hyvä ja vastaa kysymyksiini saattohoidosta.
t. Saattohoitanut, joka ei usko sekuntiakaan naurettavaa tarinaasi ja haluaa jotain rajaa valehtelullesi, jossa kerrot saattohoitajan voivan viettää sinun ympäripäiväisiä tunteja koneella.Valehtelulleni? Kiva. Tiedätkö, ymmärrän vielä sen, että minua ei uskota taloudelliselta kannalta, koska se ei ole niin tavallista. Mutta että minun kuolevaa isoisääni epäillään? Oletko ihan sairas?
Isoisälläni on levinnyt haimasyöpä. Hänen hoidostaan vastaa lääkäri ja hoitaja, jotka käyvät kerran päivässä paikalla. Perushuollosta, kuten pesemisestä, syöttämisestä ja kääntämisestä vastaamme me lapsenlapset, jotka olemme olleet täällä vuoron perään.
Kun kipulaastari ei enää auta, siirrymme morfiinipumppuun, josta tulee vastaamaan ymmärtääkseni hoitaja useamman kerran päivässä.
Sekä isoisä, että minä kirjoitimme erinäköisiä papereita kun tätä laitettiin käyntiin. Isoisä ei halunnut kuolla sairaalassa, niin kuin isoäitini kuoli. Minä olin sielläkin saattohoitamassa isoäitiäni. Mutta kiva kutsua minua valehtelijaksi. Tuntuu todella kivalta tulla epäillyksi ja haukutuksi vielä tästäkin.
Anteeksi mitä?? Saattohoidosta EI KOSKAAN vastaa "vuoron perään" satunnaiset ihmiset, on YKSI vastuuhenkilö, jonka sinä olet kerrot olleesi koska et käy töissä etkä koulussa. Mutta sinä kerrot, että "vuoron perään" hoidatte isoisäänne? Anteeksi mitä?
Sinulla on siis niin sairas vanhus, ettei kääntyminen, syöminen tai liikkuminen enää onnistu, ja kerrot "ettei ole mitään tekemistä" ja olet 12 h päivässä koneella? Sinulla siis on niin sairas ja kyvytön vanhus, että olette jo siirtyneet lopettamaan nesteytyksen?
Sinun isoisälläsi on KIPULAASTARI? Sinä olet saattohoitaja, etkä ymmärrä/ette keskustelleet miten kipupumppu tulee mukaan? Sinä luulet hoitajan tulevan laittamaan useasti päivässä morfiinia?
Teillä käy LÄÄKÄRI kerran päivässä? Saisinko ystävällisesti linkin siihen dokumenttiin, jossa kerrottaan missä kunnassa toimitaan näin?
MIKÄ SINUA VAIVAA? MITEN KEHTAAT VALEHDELLA JOSTAIN TÄLLÄISESTÄ??
HEL-NYC kirjoitti:
Ja koska tämä menee niin pahasti OT, en enää vastaa kellekään tähän ketjuun, muuta kuin aiheesta.
No niinpä tietysti! Kun törkeästä valehtelusta jäädään kiinni niin luikitaan paikalta!
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kyllä ihan samaa mieltä HEL-NYCin kanssa ja ihmettelen näitä alapeukkuja. Eikö teillä ole sisäänlukutaitoa?
Inhoan tupakointia enkä ole ikinä polttanut. Eikä tulisi mieleenkään polttaa raskaana tai puolustella kenenkään muun polttamista raskaana. Silti on ihan fakta, ettei kaikille lapsille tule mitään selviä vaurioita äidin polttamisesta. Ennen on poltettu huomattavasti enemmän ja passiivinen tupakointi on ollut ihan normi. Silti valtaosasta ihmisistä on tullut suht normaaleja. Riskit raskauden aikana tupakoimisesta sikiölle ovat todella suuret ja sen pitäisi riittää motivaatioksi. Se, että liioitellaan jo entisestään ihan riittävän suuria riskejä, vie uskottavuutta valistukselta eikä johda haluttuun lopputulokseen, tämä on huumevalistuksenkin kanssa jo todettu.
Ymmärrätkös, että ajat muuttuu. Niillä kognitiivisilla taidoilla, millä vielä me 70-80-luvuilla syntyneet pärjäsimme, ei pärjääkään enää. Nämä jutut, "kyllähän ennenkin" ja "eihän ennenkään", ovat juuri niitä pahimman tason mutuiluja. Ei, ei ennenkään käytetty turvavyötä ja ME OLEMME vielä elossa (okei, ne jotka eivät ole, eivät ole) tai että sikiövaurioita ei tapahdu, koska HEKIN OVAT käyneet peruskoulun, vaikka äiti ja isi polttivat. Tällaisella ajattelulla tuetaan niiden ei-terävien kynien, joku nuorisopoliitikko puhuisi heikommasta aineksesta, päihteiden ja tupakan käyttöä raskauden aikana. Kun jo ihan geneettisestikin ja sosio-ekonomisestikin näillä vauvoilla on jo heikommat lähtökohdat kuin muilla, miksi vielä pitää lisätä siihen hapenpuute raskauden aikana!!!
Se, että joku selvisi Tsernobilista "ilman mitään vaurioita", ei tarkoita, ettäkö asia oikeasti olisi niin. Käytännössä lähes kaikilla ihmisillä olisi jotain leikkaushoitoa vaativaa vammaa tai poikkeamaa, jos heidän magneettikuvattaisiin. Ihan varmasti jokaisella tupokoineella vauvalla on jotain poikkeavaa, mutta kun siihen ei ole hoitoa ja vanhemmat eivät ole kiinnostuneita lapsen tutkimisesta ja tuesta syntymänkään jälkeen, ei näitä kukaan tutki.
Vierailija kirjoitti:
Mun miehen äiti röökasi paljon odotusaikana ja ainoa vaikutus saattaa olla, että haalii kaikki flunssat itselleen. On paljon tukkoisempi kuin minä aikuisiällä ja lapsena oli korvatulehduskierre. Muuten pituutta on ihan hyvin (183, vanhemmat 169 ja 180), äly leikkaa kuin partaveitsi, kiellisesti ja matemaattisesti erittäin lahjakas (väitellyt matemaattisista aineista) jne.
No, en nyt suosittelisi polttamaan, mutta ei se automaattista ole, että siitä jotain ongelmaa tulee.
No ei tietenkään ole automaattista. Mutta tupakointi on silti lapsen pahoinpitelyä. Kyllähän lapsellekin voi antaa röökin suuhun eikä siitä välttämättä seuraa mitään muuta kuin että lapsi yskii hetken ja henki ei kulje. Mutta on se niin sairasta että äiti pistää lapsensa vetämään röökiä kun itsellä on niin paha riippuvuus, ettei muuta pysty ajattelemaan. Näinkö äidit ajattelevat, että kun ei ole satavarma että tulee vammoja, voi huoletta myrkyttää omaa lastansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näihin ketjuihin tulee aina ekana vastaamaan ne yksinkertaisimmat: "Minun sisko/kaveri/äiti/kummi poltti raskaana ja kaikki lapset ovat terveitä". Näin se harvoin on. Päinvastoin on melkein ihme jos tupakointi ei ole jättänyt mitään jälkiä, sitä on tietysti huono mitata että mitä tupakointi on aiheuttanut kun ei ole vertailukohtaa siihen versioon, millainen lapsi olisi ilman äidin tupakointia.
Tupakointi raskausaikana on väärin kaikilla asteikoilla ja kukaan älykäs ihminen ei puolustele tupakointia, puhumattakaan vähättele sen riskejä sillä että suurimmalle osalle ei koituisi haittaa. Lapsen terveydellä pelaaminen ja riskinotto on uskomatonta typeryyttä. Harvoin ne samat vanhemmat tunkevat tupakkaa kuitenkaan vastasyntyneen suulle tai laittavat leikkimään vilkkaasti liikennöidyn tien varteen. Mikseivät? Samaa riskinottoa lapsen terveydellä ja elämällä sekin on.
Ehkä ilkeästi sanottu, mutta monesti näkee tätä että nämä raskausaikaista tupakointia puolustelevat ovat itse altistuneet lapsena tupakalle ja eivät ole itsekään mitään penaalin terävämpiä kyniä. Ironista sekin, että se yksinkertaisuus voi nimenomaan johtua siitä että heidän äitinsä tupakoi raskausaikana.
Ehkä me ollaan vaan eri mieltä tästä. Omasta mielestäni pitäisi välttää sellaisia väitteitä, joita ei voi todistaa millään tavalla. Sellaista tutkimusta ei vaan ole, joka todistaisi, että joka ikinen tupakoinnille kohdussa altistunut ihminen olisi saanut siitä selviä pysyviä vaurioita. Ja kun nämä mainitsemasi penaalin vähemmän terävät kynät havaitsevat, että on olemassa ihmisiä, jotka pärjäävät elämässään mainiosti äitinsä raskauden aikaisesta tupakoinnista huolimatta, he lakkaavat uskomasta valistukseen, joka väittää, että JOKAISELLE sikiölle aiheutuu äidin tupakoinnista MERKITTÄVÄT haitat.
Tupakoinnin riskit sikiölle on tiivistetty hyvin esim. täällä:
http://www.potilaanlaakarilehti.fi/tiedeartikkelit/tupakointi-raskauden…
Mielestäni tuossa on ihan tarpeeksi syitä olla tupakoimatta. Ei tarvitse väittää, että joka ikinen nikotiinille raskauden aikana altistunut lapsi kärsii näistä kaikista. Ja mielestäni ei ole riskien vähättelyä tai tupakoivien äitien puolustelua sanoa niin.
Jos ei ole itse vaivautunut etsimään ei tarkoita etteikö tutkimustietoa olisi myös nikotiinin ja tupakoinnin pitkäaikaisvaikutuksista. Tässä nyt toiseen kertaan tämä Oxford Journalsin artikkeli aiheesta: http://toxsci.oxfordjournals.org/content/116/2/364.full
Äläkä viitsi valehdella, kukaan ei ole sanonut että JOKAISELLE tulisi MERKITTÄVIÄ haittoja. On vain sanottu että faktaa on että tupakoivan äidin sikiö kärsii hapenpuutteesta ja hapenpuute aiheuttaa sikiövaurioita. Vaikka äiti tai sukulaiset eivät olisi huomanneet lapsessa mitään poikkeavaa niin siltikin sikiöajan hapenpuute on todennäköisesti vaikuttanut lapseen, sen verta selvät ovat tutkimukset siitä mitä hapenpuute soluille tekee. Edelleenkin tuon Ofxord journalsin tutkimuksen perusteella on oletettua odottaa että myös ihmisillä voi tulla pitkäaikaisvaikutuksia joihin ei osata yhdistää tupakointia.
"there is substantial evidence from animal studies indicating that fetal and neonatal nicotine exposure leads to widespread adverse postnatal health consequences. For instance, in our animal model alone, maternal nicotine exposure during gestation and lactation caused defective metabolic (Bruin et al., 2007b, 2008a,b,c;Holloway et al., 2005), reproductive (Anzar et al., 2006; Holloway et al., 2006; Lagunov et al., 2009), cardiovascular (Gao et al., 2005, 2008), pulmonary (Petre et al., 2008), and hypoxia-sensing (Buttigieg et al., 2008, 2009) outcomes in the offspring. Furthermore, the adverse effects of maternal nicotine are not limited to the first generation (F1) offspring but also appear to affect the second generation (F2) (Holloway et al., 2007). F2 offspring whose mothers were exposed to nicotine during development had elevated blood pressure, increased fasting serum insulin, and an enhanced insulin response to an oral glucose challenge (Holloway et al., 2007). Taken together with the vast literature on the long-term effects of developmental nicotine exposure in other animal models, these results have significant clinical implications and should be considered by health associations when making policy decisions about the safety of NRT use during pregnancy."
Tästäkin tuli jankkausketju liittyen saattohoitoon. Av ei petä.
Mutta itse asiaan: ex-kaverini, lähihoitaja, veti oikein ylpeänä röökiä raskaana ollessaan. Kun näin tuon, karjuin järkyttyneenä mutta tämä vain tokaisi: "neuvolassa sanoivat että ei tää haittaa, lapsi voi syntyä vähän pienempänä mutta ei sen kummempaa!" Lapsi on nyt muutaman vuoden ja jo syntyessään hänellä oli alhainen happisaturaatio. Lisäksi hänellä on allergioita.
Lisään vielä että tämän niin vastuullisen äidin oma äitikin poltti odottaessaan häntä. Että se vajaa-älyisyys voi ilmetä kunnolla vasta aikuisena...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näihin ketjuihin tulee aina ekana vastaamaan ne yksinkertaisimmat: "Minun sisko/kaveri/äiti/kummi poltti raskaana ja kaikki lapset ovat terveitä". Näin se harvoin on. Päinvastoin on melkein ihme jos tupakointi ei ole jättänyt mitään jälkiä, sitä on tietysti huono mitata että mitä tupakointi on aiheuttanut kun ei ole vertailukohtaa siihen versioon, millainen lapsi olisi ilman äidin tupakointia.
Tupakointi raskausaikana on väärin kaikilla asteikoilla ja kukaan älykäs ihminen ei puolustele tupakointia, puhumattakaan vähättele sen riskejä sillä että suurimmalle osalle ei koituisi haittaa. Lapsen terveydellä pelaaminen ja riskinotto on uskomatonta typeryyttä. Harvoin ne samat vanhemmat tunkevat tupakkaa kuitenkaan vastasyntyneen suulle tai laittavat leikkimään vilkkaasti liikennöidyn tien varteen. Mikseivät? Samaa riskinottoa lapsen terveydellä ja elämällä sekin on.
Ehkä ilkeästi sanottu, mutta monesti näkee tätä että nämä raskausaikaista tupakointia puolustelevat ovat itse altistuneet lapsena tupakalle ja eivät ole itsekään mitään penaalin terävämpiä kyniä. Ironista sekin, että se yksinkertaisuus voi nimenomaan johtua siitä että heidän äitinsä tupakoi raskausaikana.
Ehkä me ollaan vaan eri mieltä tästä. Omasta mielestäni pitäisi välttää sellaisia väitteitä, joita ei voi todistaa millään tavalla. Sellaista tutkimusta ei vaan ole, joka todistaisi, että joka ikinen tupakoinnille kohdussa altistunut ihminen olisi saanut siitä selviä pysyviä vaurioita. Ja kun nämä mainitsemasi penaalin vähemmän terävät kynät havaitsevat, että on olemassa ihmisiä, jotka pärjäävät elämässään mainiosti äitinsä raskauden aikaisesta tupakoinnista huolimatta, he lakkaavat uskomasta valistukseen, joka väittää, että JOKAISELLE sikiölle aiheutuu äidin tupakoinnista MERKITTÄVÄT haitat.
Mielestäni tuossa on ihan tarpeeksi syitä olla tupakoimatta. Ei tarvitse väittää, että joka ikinen nikotiinille raskauden aikana altistunut lapsi kärsii näistä kaikista. Ja mielestäni ei ole riskien vähättelyä tai tupakoivien äitien puolustelua sanoa niin.
No sinä oikeastaan omalla kirjoituksellasi allekirjoitat väitteeni. Minä en missään väittänyt että _jokainen_ saisi merkittäviä haittoja tai pieniäkään haittoja, vaan että on harvinaista ettei lapselle jäisi mitään haittaa.
Mutta sinulle on näköjään liian vaikea ymmärtää mitä eroa on käsitteillä "harvinainen" ja "ei koskaan". Heikko luetun ymmärtäminen näköjään kulkee käsi kädessä raskaudenaikaisen tupakoinnin puolustamisen kanssa.
Tuokin on silkkaa typeryyttä että "lakkaavat uskomasta valistukseen" eli tehdään oman lähipiirin perusteella yleistyksiä että koska minulle ei koitunut haittaa niin ei koidu muillekaan. Tämä on juuri sitä mitä älyllisesti yksinkertaisimmat tekevät, yleistävät oman kokemuksen koskemaan kaikki. Vähän sama kun näkisi alkoholistiäidin, joka ryyppäsi koko raskausajan ja jonka lapsi ei ole päällepäin FAS-lapsi niin tekisin päätelmän ettei ryyppääminen raskaana aiheuta JOKAISELLE lapselle MERKITTÄVIÄ haittoja. Niin kuin ei aukottomasti aiheutakaan. Kenellekään ei kuitenkaan tule yleensä mieleenkään puolustella raskaudenaikaista ryyppäämistä.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Ja koska tämä menee niin pahasti OT, en enää vastaa kellekään tähän ketjuun, muuta kuin aiheesta.
No niinpä tietysti! Kun törkeästä valehtelusta jäädään kiinni niin luikitaan paikalta!
Itseasiassa kyse oli muiden toiveesta, mutta aika tehokkaasti tämä ketju teidän jankkaajien (ja minun vastaamisteni) takia hiljeni.
Nro. 165:
Ja missään kunnassa ei toimita noin, vaan kyseessä on yksityiseltä ostettu palvelu. On se kiva huudella sieltä mistään mitään tietämättömänä.
Saattohoidosta vastaa meillä lääkäri ja hoitaja. Isoisän toive kuitenkin on, että olemme oman perheen kesken, joten täällä käy lääkäri ja hoitaja kerran päivässä.
Isoisäni on tajuissaan, syö ja juo syötettäessä, vastaa puhuttaessa, mutta nukkuu suurimman osan ajasta. Tippaa ei halunnut. Mitä minun sinun mielestäsi pitäisi tehdä? Istun vieressä (nojatuolilla kannettavan kanssa tällä hetkellä), silitän välillä kättä, että tuntee että olen paikalla. Syötän ja juotan häntä. Vaihdan vaipat, pesen hänet. Olen läsnä. Hän haluaa kuolla kotonaan, ilman vieraita ihmisiä.
Kipupumpun täyttämisestä vastaa hoitaja, en tiedä kuinka usein se täytetään. Fentanyylillä mennään toistaiseksi, ehkä kokonaan, kuka tietää?
Minä olen koneella, koska en pysty keskittymään lukemaan kirjaa, enkä halua katsoa TV:tä tai mitään, koska sitten en kuule jos isoisän hengitys muuttuu. Väität saattohoitaneesi jonkun, mutta paskapuheelta minusta kuulostaa. Koska silloin myös ymmärtäisit, kuinka emotionaalisesti raastavaa se on. Tätä on jatkunut nyt yli kuukauden. Ja jokainen päivä on tärkeä, koska kun isoisä jaksaa, juttelemme ja muistelemme. Sitä haluaa seuraavankin päivän, mutta samalla tietää kuinka toinen kärsii ja haluaa ettei toista päivää tule. Luulisi sinun helvetti soikoon tietävän miltä tuntuu katsoa kun rintakehä laskee ja toivoo ettei se oma rakas läheinen vedä enää henkeä.
Haista sinä paska. Kestän aika paljon vittuilua ja paskaa täällä, koska teen ennemmin mitä tahansa muuta kuin keskityn miettimään tuota seuraavaa hengenvetoa ja miettimään aikaa sen jälkeen. Haluan pysyä iloisena ja itkemättömänä isoisän edessä. Kestän sen, ettei minun uskota asuvan puoliksi Nykissä. Tai mieheni olevan varakas ja hyvässä kunnossa. Ihan sama, sillä ei ole suurtakaan merkitystä minun elämääni. Mutta sinä sait minut itkemään. Onneksi olkoon, saatanan trolli!
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mun siskolla 4lasta ja veljellä kaks. Äidit on polttanu raskausaikoina,ei yhdelläkään lapsista mtn,terveitä pieniä. Että turha tulla sanoon että kaikille tule jtn jos äiti polttaa
En kertakaikkiaan ymmärrä näitä kommentteja.
Onko ok, että ajan kännissä ylinopeutta, koska selvänäkin voi ajaa kolarin ja vastaavasti kännissä ajelusta voi selvitä ihan ehjin nahoin?
Kyllä minä ymmärrän. Ap kirjoitti, että tuskin yhdenkään tupakoivan äidin lapsi syntyy täysin terveenä. Minä voin saman tien näyttää viisikin. Ihan ilman mitään vikoja. Kannattaako silti tupakoida raskaana? Ei tietenkään kannata, koska siinä riskeeraa oman vauvansa elämän.
Kyse on tilastollisesta todennäköisyydestä siinä, että tupakoivan äidin lapsella on todennäköisesti enemmän tiettyjä sairauksia ja oireita tai taipumusta niihin. Tämä kannattaa aina muistaa ja uskoa todennäköisyyttä, koska emme tiedä kenen kohdalle se sataprosenttisesti osuu.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mun siskolla 4lasta ja veljellä kaks. Äidit on polttanu raskausaikoina,ei yhdelläkään lapsista mtn,terveitä pieniä. Että turha tulla sanoon että kaikille tule jtn jos äiti polttaa
Onko ok, että ajan kännissä ylinopeutta, koska selvänäkin voi ajaa kolarin ja vastaavasti kännissä ajelusta voi selvitä ihan ehjin nahoin?
Kyllä minä ymmärrän. Ap kirjoitti, että tuskin yhdenkään tupakoivan äidin lapsi syntyy täysin terveenä. Minä voin saman tien näyttää viisikin. Ihan ilman mitään vikoja. Kannattaako silti tupakoida raskaana? Ei tietenkään kannata, koska siinä riskeeraa oman vauvansa elämän.
On kait se mahdollista syntyä terveenäkin. Mutta nuo viisi lasta joista kerroit olisiko heillä ollut paremmat keuhkot tai parempi koulumenestys jos äiti ei olisi tupakoinut raskausaikana? Sitähän ei voi kukaan tietää.
Toisaalta jos lapsilla on ollut astmaa tai keskittynishäiriöitä ym mutta niitä ei ole diagnosoitu niin onko hän täysin terve? Vai eikö vain ole tutkittu ja ongelmia vähätelty. Ja ollaan ylpeitä kun lapset terveitä (ongelmista viis).
Yhdellä keuhkot todella hyvät, menestyy lajissa kuin lajissa, muilla keuhkot ihan normaalit. Koulumenestys kaikilla hyvä - erinomainen; riippuen kiinnostuksen kohteista. Ei ole merkkiäkään astmasta tai keskittymishäiriöistä. Kaikki nämä ovat aikuisia 25-45-vuotiaita.
Pointti oli se, että on mahdollista syntyä täysin terveenä tupakoinnista huolimatta ja uskoisin, että iso osa syntyykin. Kysymys onkin siitä, että kuka riskeeraa oman vauvansa, kun riskit ovat toteutuessaan jopa hirvittävät? Kohtukuolema, kätkytkuolema, sitten vähän lievemmät, astma, keskittymishäiriöt jne.
Nykytietämyksen mukaan äidin tupakointi vaikuttaa koko lapsen eliniän, suurempi riski mm. verenpainetautiin ja muihin sydän- ja verenkiertosairauksiin. Ja äo on joitain yksikköjän matalampi kuin ilman tupakka-altistusta. Vaikeahan se on sanoa millainen olisi ilman äidin tupakointia mutta et voi mitenkään sanoa että tupakointi ei vaikuttanut lainkaan.
Mutta ei voi myöskään mitenkään sanoa, että se olisi vaikuttanut. Ja ainakin kahdella näistä viidestä on ÄO ihan huippulukemissa, tosin taitaa johtua heidän perintötekijöistään.
Haluaisin nähdä tutkimuksen, jossa tupakka-altistus lisää riskiä verenpainetautiin ja muihin sydän- ja verenkiertosairauksiin.
Vaikea uskoa että raskausaikana tupakoivien vanhemmat olisivat huippuälykkäitä. Eikö tuo koko tupakointi ole enemmän sellaista alemman älykkyysosamääräisten ihmisten homma, saatikka sitten raskausajan tupakointi.
Mutta toki HEL-NYCin kaveripiiristä kun on ovat kaikki huippuälykkäitä, huippukunnossa, huippu-urheilijoita ja mitä vielä kaikkea. Oikeesti, mene keksimään niitä fantasioitas jonnekin muualle.
Tietenkin sinun on vaikea uskoa. Kaikkien elämähän menee niinkuin Strömssöössä. Ei ole olemassa köyhyyttä, eikä puutetta, eikä alempaa sosiaaliluokkaa, eikä huostaanotettuja lapsia. Ei varsinkaan USAssa. Ihan newsflash, ihmisten luokkataso ei määräydy älykkyyden perusteella. Järjetöntä ajatellakin niin.
Ei, kaikki kaveripiirissäni ei ole huippuälykkäitä, eikä suinkaan huippukunnossa. Aviomieheni kuitenkin on.
Naurattaa tuo teidän fantasia-toistelunne. Kuitenkin koko ajan kerrotte, mikä elämässäni on pielessä :D Luulisi, että fantasiassa olisin edes valmistunut ja aviomieheni ei niin emotionaalisesti vammautunut...
Kas kun me ollaan kaikki käyty ala- ja yläaste missä on käynyt äidinkielen tunneilla selväksi että tarinaa ei ikinä kannata tehdä liian täydelliseksi. Tuo sinun valmistumattomuutesi ja miehen pettäminen nyt on melko pieniä tekijöitä kuitenkin.
En puhunut mistään luokkatasosta newsflash, ainoastaan että älykkäät ihmiset eivät polta raskaana ollessaan. Olivat ne sitten duunareita tehtaassa tai toimareita isossa yrityksessä. Hence vaikea uskoa että raskaana tupakoinut ihminen jotenkin periyttäisi huippuälykkäitä geenejä.
Mutta turha sinun kanssasi on vängätä. A) anekdotaaliset "minun mieheni on huippuälykäs, huippukunnossa, huippumela ja huippurikas vaikka äiti poltti, veti huumeita ja joi" ei edelleenkään todista mitään. Ei edes sitä etteikö tupakointi aiheuttaisi jonkin sorttista haittaa jokaiselle sille altistuneelle sikiölle ja B) vielä vähemmän koska miehesi on fiktiivinen hahmo.
Hyvä tietää, että ne ovat pieniä tekijöitä :D
Älykkäätkään ihmiset eivät saa kamalasti tietoa tänäkään päivänä, jos ovat tiettyä yhteiskuntaluokkaa, saati 30-40v sitten. Turha minun on sinulle kertoa, että 16-vuotias kasvatuskodista karannut, joka saa lapsen, voi olla älykkyydeltään jotain ihan muuta kuin keskitasoa tai sitä alempaa. Kaikki ei saa samoja mahdollisuuksia.
Ja ei, se ei tarkoita sitä. Mutta todistustaakka on moisen typeryyden esittäjällä ja sinä et voi todistaa, että se aiheuttaa jokaiselle altistuneelle sikiölle jonkinlaista haittaa.
Ja sinä saat rauhassa uskoa että mieheni on fiktiivinen, jos se sinulle tuo paremman mielen.
Lääketieteessä sana haitta ei tarkoita välttämättä mitään näkyvää haittaa. Sikiö on joka tapauksessa kärsinyt hapenpuutteesta raskausaikana, sitä sinun sukulaistesi normaalius ei voi kieltää. Se kuinka paljon näkyvää ongelmaa tulee riippuu haitan suuruudesta.
Tässä sinulle luettavaksi Oxford journalsia asiasta kun kerta kiinnosti tutkimukset.
http://toxsci.oxfordjournals.org/content/116/2/364.full : "However, animal studies suggest that nicotine alone may be a key chemical responsible for many of the long-term effects associated with maternal cigarette smoking on the offspring, such as impaired fertility, type 2 diabetes, obesity, hypertension, neurobehavioral defects, and respiratory dysfunction"
T. Lastentauteihin erikoistuva lääkäriEi tietenkään tarkoita. Mutta mielestäni on näillä tiedoilla mitä meillä on, liioittelua väittää, että se aiheuttaa välttämättä kaikille jotain. Eikö sinusta?
Ei, koska fakta on se että tupakoitsijan sikiö on altistunut hapenpuutteelle sikiökaudellaan. Se miten tuo haitta ilmenee on yhdentekevä tässä keskustelussa. Jokainen sikiö altistuu hapenpuutteelle jos äiti tupakoi. This is a fact. Ja tämä on se haitta.
Tässä ei puhuttu haittana altistumista hapenpuutteelle, vaan syynä. Järkyttävää jos olet päässyt lääkäriksi noilla argumentaatiotiedoilla... Haittana tässä keskustelussa nimenomaan käsiteltiin niitä haittoja, joita siitä hapenpuutteesta on tullut - astmaa, pienikokoisuutta, kätkytkuolemaa, alhaisempaa ÄO:ta, ADHD:tä jne.
Järkyttävää että elämänsä vauva.fi:hin 5 minuutin välein trollaava fantasiamaailmassa eläjä arvostelee ketään muuta. Oikeasti, pienten lasten äiti on jatkuvasti koneella. Ihan sama voitko tehdä ruokaa samalla kun kirjoitat juttujasi av:lle tai leikitkö lasten kanssa samalla teekutsuja kun palstailet, et ole kuitenkaan kunnolla läsnä lastesi elämässä. Järkyttävää että muka psykologiaa opiskellut ihminen ei tämän vertaa tajua lasten kehityspsykologiasta ja tarpeista. Ugh.
Mitä lapsia minulla on, jos kerran elän fantasiamaailmassa? Ja millä tavalla en keskity lapsiin 100% aamupäivän aikana? Millä lailla sinä keskityt lapsesi touhuihin, kun olet työssä päivällä? Kuinka monta tuntia päivässä sinä omista 100% lapsille? Minä omistan 5h, joiden aikana en edes kännykkää katso. Voitko sinä sanoa samaa?
En usko että sinä voit rehellisesti sanoa edes 5 tuntia olevasi ilman puhelinta tai muutakaan. Sen verta kovaa on sun trollaus täällä.
Eikä kukaan ole väittänyt että sun lapset olisi keksittyjä, tosin huolissaan niistä on täällä monikin ollut kun äiti kirjoittaa 5 minuutin välein postauksia vauva.fi:hin. Enemmän se tarina siinä lasten ympärillä kaikki mietityttää.
Kyllä rehellisesti voin sanoa. En ole koskaan Helsingissä tullut koneelle ennen lasten päiväunta. Nyt olen koko ajan koneella kun olen isoisän luona. Ei ole muuta tekemistä, johon voin keskittyä.
Monikin on väittänyt, että lapseni ovat keksittyjä, ihan samoin kuin väittävät koko elämästäni.
Ei ole muuta tekemistä, kun isoisä vaan raiskaa koko ajan?
Ihan oikeasti: mikä on sellainen ihminen, joka pärjää lajissa kuin lajissa? Missä lajeissa on ollut maansa tai maailman paras? Vai mitä "pärjääminen" sinulle merkitsee?
Mitä ihmettä?
Pärjääminen merkitsee minulle sitä, että on hyvä lajissa kuin lajissa, mitä on koittanut. Oppinut nopeasti ja pärjää hyvin. Tuskin maailman parhaasti tai edes USAn parhaasti. Lajeja mm. boulderointi, surffaus, maastopyöräily, lumilautailu, vuorikiipeily, juoksu, uiminen.
Ei, vaan kirjoitit, että "pärjää lajissa kuin lajissa". Tämä tarkoittaa sitä, että ensin nimetään laji ja sitten hapenpuutteesta kärsinyt sukulaisesi pärjää siinä. Eli jos nimeän vaikka voimistelun, ratsastuksen tai maastohiihdon, hän pärjää siinä puheittesi perusteella. Ei niin, että tyyppi kokeilee ja treenailee jotain, ja sitten se on siinä. Ei mitään kilpailuja tai oikeasti mitään hapenottokykyyn viittaavaa mittaamista.
Se huumeita käyttävä äiti ja raiskaava isoisäkö nuo lajien harrastamiset ja valmentamisen kustansivat? Kuten neuropsykan testit?
Ei. Miehen äiti kuoli kun oli 6v, eikä edes tiennyt kuka hänen oma isänsä oli. Miehen isä raiskasi tyttöystäväänsä, eli mieheni äitiä. Sekä isä että äiti ovat kuolleita nykyään.
Mies kustansi lajit ihan itse aikuisena. Harrastaa aktiivisesti kaikkia noita paitsi uimista. Harrastusryhmissään on myös ihan ammattilaisia, eli ilmeisen hyvin mies pärjää.
Tää on viimeinen vastaus mitä kirjoitan tälle palstan kondyloomalle nimeltä Hel-Nyc joka pilaa ketjun kuin ketjun.
Eikö ala oikeesti mennä vähän turhan pitkälle noi jutut? Oijjoi, sun miehes on siis ammattilastasoa useammassa urheilulajissa, toimii finanssialalla oman yrityksensä toimarina ja sitten on vielä aikaa leikkiä lasten kanss ateekutsuja ja panna vaimoa (ja muutamaa muuta naikkosta) useamman kerran päivässä? Just fucking joo. Kuulostaa todella todennäköiseltä, ammattilaistasolle kun useassakin urheilulajissa pääsee kunhan käy silloin tällöin töiden (ja panemisen) jälkeen vähän harrastelemassa.
En usko, että on ammattilaistasoa missään lajissa, vaikka ammattilaisten kanssa harrastaakin. Pärjää kuitenkin mukana. Koskaan aikaisemmin miehellä ei ole ollut aikaa leikkiä lasten kanssa, ennen kuin nyt n. 1kk takaperin, ja nyt ei olekaan päässyt harrastamaan muuta kuin salia ja juoksua.
Selvää on, ettei aika riitä kaikkeen. Lapset ovat ottaneet pahimman hitin ajankäytöstä, minä toisena (seksiä lukuunottamatta). Meidän kenenkään elämä ei ole ollut normaalia vähän yli kuukauteen. Mies treenaa joka tapauksessa päivässä vähintään 3h, joka päivä. Siihen normaalisti päälle työt ja muut harrastukset. Kun ihmiset kuvittelevat meidän elämäämme, eivät he näe sitä, että minun elämäni on 90% miehen odottamista ja YH:n elämää. Viimeinen kuukausi on ollut virkistävää vaihtelua kaikille.
Sinun mielestäsikö miehesi on erinomainen esimerkki siitä, miten päihteiden ja tupakan käyttö raskausaikana ei vaikuta mitenkään? Itse näen tunne-elämältään, kiintymyssuhteeltaan ja ajankäytöltään varsin rajoittuneen henkilön, jonka ÄO voi toki olla korkea, mutta jotain vikaa, ja pahasti tuossa ilmentymässä on. Ne voivat olla jo ihan aivovauriotasoa esim. impulssikontrollissa, tunteiden säätelemisessä jne. Korkea ÄO ei paljoa lohduta, jos kokonaisuus on helvettiä läheisille.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkös, että ajat muuttuu. Niillä kognitiivisilla taidoilla, millä vielä me 70-80-luvuilla syntyneet pärjäsimme, ei pärjääkään enää. Nämä jutut, "kyllähän ennenkin" ja "eihän ennenkään", ovat juuri niitä pahimman tason mutuiluja. Ei, ei ennenkään käytetty turvavyötä ja ME OLEMME vielä elossa (okei, ne jotka eivät ole, eivät ole) tai että sikiövaurioita ei tapahdu, koska HEKIN OVAT käyneet peruskoulun, vaikka äiti ja isi polttivat. Tällaisella ajattelulla tuetaan niiden ei-terävien kynien, joku nuorisopoliitikko puhuisi heikommasta aineksesta, päihteiden ja tupakan käyttöä raskauden aikana. Kun jo ihan geneettisestikin ja sosio-ekonomisestikin näillä vauvoilla on jo heikommat lähtökohdat kuin muilla, miksi vielä pitää lisätä siihen hapenpuute raskauden aikana!!!
Se, että joku selvisi Tsernobilista "ilman mitään vaurioita", ei tarkoita, ettäkö asia oikeasti olisi niin. Käytännössä lähes kaikilla ihmisillä olisi jotain leikkaushoitoa vaativaa vammaa tai poikkeamaa, jos heidän magneettikuvattaisiin. Ihan varmasti jokaisella tupokoineella vauvalla on jotain poikkeavaa, mutta kun siihen ei ole hoitoa ja vanhemmat eivät ole kiinnostuneita lapsen tutkimisesta ja tuesta syntymänkään jälkeen, ei näitä kukaan tutki.
En kyllä ole missään vaiheessa väittänyt, etteikö tupakointi vaurioittaisi sikiötä. Mutta kun asia nyt vaan on niin, että on olemassa paljonkin ihmisiä, joiden sekä fyysiset ja psyykkiset kyvyt ovat ihan huippuluokkaa, vaikka heidän äitinsä ovat tupakoineet. Näihin löytynee runsaasti esimerkkejä vaikka ihan historian merkkihenkilöistä, niin yleistä tupakointi on aiemmin ollut. On ihan huttua väittää, etteivätkö he olisi pärjänneet yhtä hyvin nykymaailmassa kuin jonkun perus tupakoimattoman av-mamman jälkikasvu. Jollain tavoilla nykymaailma on älyllisesti vaativampi kuin mennyt, mutta joillain tavoilla se on myös yksinkertaisempi. Se on kuitenkin totta, että sellainen suorittava työ, joka ei vaadi juuri mitään kognitiivisiä kykyjä, on vähentynyt ja vähenee edelleen. Ei kuitenkaan ole niin, etteivätkö monet joiden äiti on tupakoinut, pystyisi ihan mainiosti huomattavasti vaativampiikin tehtäviin.
Tupakointi on silti varmasti vaikuttanut näihin kaikkiin ainakin jollain tavalla vahingollisesti ja vähintäänkin sikiö on kärsinyt. Hapenpuute ei takuulla ole hyväksi kenellekään. Ja kuka tietää, ehkä he olisivat voineet olla vieläkin loistavampia ilman tupakkaa. Mutta pointti on, että maallikolle se vaikutus ei ole millään tavalla näkyvä, ja siksi siitä paasaaminen faktana kääntyy itseään vastaan, etenkin kun sitä ei edes lääketieteellisesti pystytä yksilötasolla todistamaan.
Edelleenkin olen sitä mieltä, että on paljon parempiakin tapoja valistaa äitejä tupakan vahingollisuudesta sikiölle kuin tehdä tuollaisia liioiteltuja väitteitä. Kuten tästäkin ketjusta näkee, niin se aiheuttaa vaan sen, että kivenkoloista ryömii esiin jos jonkinlaista porukkaa kertomaan esimerkkejä ihmisistä, joiden äiti on tupakoinut, mutta jotka vaikuttavat siitä huolimatta ihan terveiltä ja skarpeilta.
Vierailija kirjoitti:
Veljeni on hidasälyinen,ei millään opi käyttämään esim. kännykkää muuta kuin juuri ja juuri soittaa osaa,texviestiä ei osaa lähettää millään.
Sinänsä ulospäin ja muutenkin vaikuttaa ihan normaalilta.
Äiti ei koskaan itse polttanut mutta silloin 50-luvulla oli tapana polttaa sisätiloissa ja olen kuullut juttuja että joskus oli tupa savua täynnä kun oli joku naapuri kylässä ja poltteli tupakkaa ja oma mieskin poltti.
Jos passiivinen tupakointi aiheuttaa mahdollisesti tällaista niin mitä se aiheuttaa jos itse aktiivisesti polttaa.
Minun aikana ei ole ollut enää tupakansavua ja olen täysin terve.
Näin oli 50-70-luvuilla. Olen itse kasvanut tuollaisessa kodissa ja äiti kertoi kauhistelleensa jo silloin, kuinka kauheaa sisällä oleva savu tekee lapsille. Tupakat olivat myös vielä haitallisempia kuin nykyisin, ei ollut esim. filttereitä. Oma hengitykseni vinkui ja minulla oli usein kovia yskänpuuskia. Isäni lopetti myöhemmin tupakanpolton. Mutta koska olin kova urheilemaan, keuhkoni varmaan vahvistuivat. Nyt vanhemmalla iällä harrastan paljon liikuntaa, mm. juoksua, ja mitään ongelmia ei ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kait se mahdollista syntyä terveenäkin. Mutta nuo viisi lasta joista kerroit olisiko heillä ollut paremmat keuhkot tai parempi koulumenestys jos äiti ei olisi tupakoinut raskausaikana? Sitähän ei voi kukaan tietää.
Toisaalta jos lapsilla on ollut astmaa tai keskittynishäiriöitä ym mutta niitä ei ole diagnosoitu niin onko hän täysin terve? Vai eikö vain ole tutkittu ja ongelmia vähätelty. Ja ollaan ylpeitä kun lapset terveitä (ongelmista viis).
Yhdellä keuhkot todella hyvät, menestyy lajissa kuin lajissa, muilla keuhkot ihan normaalit. Koulumenestys kaikilla hyvä - erinomainen; riippuen kiinnostuksen kohteista. Ei ole merkkiäkään astmasta tai keskittymishäiriöistä. Kaikki nämä ovat aikuisia 25-45-vuotiaita.
Pointti oli se, että on mahdollista syntyä täysin terveenä tupakoinnista huolimatta ja uskoisin, että iso osa syntyykin. Kysymys onkin siitä, että kuka riskeeraa oman vauvansa, kun riskit ovat toteutuessaan jopa hirvittävät? Kohtukuolema, kätkytkuolema, sitten vähän lievemmät, astma, keskittymishäiriöt jne.
Nykytietämyksen mukaan äidin tupakointi vaikuttaa koko lapsen eliniän, suurempi riski mm. verenpainetautiin ja muihin sydän- ja verenkiertosairauksiin. Ja äo on joitain yksikköjän matalampi kuin ilman tupakka-altistusta. Vaikeahan se on sanoa millainen olisi ilman äidin tupakointia mutta et voi mitenkään sanoa että tupakointi ei vaikuttanut lainkaan.
Mutta ei voi myöskään mitenkään sanoa, että se olisi vaikuttanut. Ja ainakin kahdella näistä viidestä on ÄO ihan huippulukemissa, tosin taitaa johtua heidän perintötekijöistään.
Haluaisin nähdä tutkimuksen, jossa tupakka-altistus lisää riskiä verenpainetautiin ja muihin sydän- ja verenkiertosairauksiin.
Vaikea uskoa että raskausaikana tupakoivien vanhemmat olisivat huippuälykkäitä. Eikö tuo koko tupakointi ole enemmän sellaista alemman älykkyysosamääräisten ihmisten homma, saatikka sitten raskausajan tupakointi.
Mutta toki HEL-NYCin kaveripiiristä kun on ovat kaikki huippuälykkäitä, huippukunnossa, huippu-urheilijoita ja mitä vielä kaikkea. Oikeesti, mene keksimään niitä fantasioitas jonnekin muualle.
Tietenkin sinun on vaikea uskoa. Kaikkien elämähän menee niinkuin Strömssöössä. Ei ole olemassa köyhyyttä, eikä puutetta, eikä alempaa sosiaaliluokkaa, eikä huostaanotettuja lapsia. Ei varsinkaan USAssa. Ihan newsflash, ihmisten luokkataso ei määräydy älykkyyden perusteella. Järjetöntä ajatellakin niin.
Ei, kaikki kaveripiirissäni ei ole huippuälykkäitä, eikä suinkaan huippukunnossa. Aviomieheni kuitenkin on.
Naurattaa tuo teidän fantasia-toistelunne. Kuitenkin koko ajan kerrotte, mikä elämässäni on pielessä :D Luulisi, että fantasiassa olisin edes valmistunut ja aviomieheni ei niin emotionaalisesti vammautunut...
Kas kun me ollaan kaikki käyty ala- ja yläaste missä on käynyt äidinkielen tunneilla selväksi että tarinaa ei ikinä kannata tehdä liian täydelliseksi. Tuo sinun valmistumattomuutesi ja miehen pettäminen nyt on melko pieniä tekijöitä kuitenkin.
En puhunut mistään luokkatasosta newsflash, ainoastaan että älykkäät ihmiset eivät polta raskaana ollessaan. Olivat ne sitten duunareita tehtaassa tai toimareita isossa yrityksessä. Hence vaikea uskoa että raskaana tupakoinut ihminen jotenkin periyttäisi huippuälykkäitä geenejä.
Mutta turha sinun kanssasi on vängätä. A) anekdotaaliset "minun mieheni on huippuälykäs, huippukunnossa, huippumela ja huippurikas vaikka äiti poltti, veti huumeita ja joi" ei edelleenkään todista mitään. Ei edes sitä etteikö tupakointi aiheuttaisi jonkin sorttista haittaa jokaiselle sille altistuneelle sikiölle ja B) vielä vähemmän koska miehesi on fiktiivinen hahmo.
Älykkäätkään ihmiset eivät saa kamalasti tietoa tänäkään päivänä, jos ovat tiettyä yhteiskuntaluokkaa, saati 30-40v sitten. Turha minun on sinulle kertoa, että 16-vuotias kasvatuskodista karannut, joka saa lapsen, voi olla älykkyydeltään jotain ihan muuta kuin keskitasoa tai sitä alempaa. Kaikki ei saa samoja mahdollisuuksia.
Ja ei, se ei tarkoita sitä. Mutta todistustaakka on moisen typeryyden esittäjällä ja sinä et voi todistaa, että se aiheuttaa jokaiselle altistuneelle sikiölle jonkinlaista haittaa.
Ja sinä saat rauhassa uskoa että mieheni on fiktiivinen, jos se sinulle tuo paremman mielen.
Lääketieteessä sana haitta ei tarkoita välttämättä mitään näkyvää haittaa. Sikiö on joka tapauksessa kärsinyt hapenpuutteesta raskausaikana, sitä sinun sukulaistesi normaalius ei voi kieltää. Se kuinka paljon näkyvää ongelmaa tulee riippuu haitan suuruudesta.
Tässä sinulle luettavaksi Oxford journalsia asiasta kun kerta kiinnosti tutkimukset.
http://toxsci.oxfordjournals.org/content/116/2/364.full : "However, animal studies suggest that nicotine alone may be a key chemical responsible for many of the long-term effects associated with maternal cigarette smoking on the offspring, such as impaired fertility, type 2 diabetes, obesity, hypertension, neurobehavioral defects, and respiratory dysfunction"
T. Lastentauteihin erikoistuva lääkäriEi tietenkään tarkoita. Mutta mielestäni on näillä tiedoilla mitä meillä on, liioittelua väittää, että se aiheuttaa välttämättä kaikille jotain. Eikö sinusta?
Ei, koska fakta on se että tupakoitsijan sikiö on altistunut hapenpuutteelle sikiökaudellaan. Se miten tuo haitta ilmenee on yhdentekevä tässä keskustelussa. Jokainen sikiö altistuu hapenpuutteelle jos äiti tupakoi. This is a fact. Ja tämä on se haitta.
Tässä ei puhuttu haittana altistumista hapenpuutteelle, vaan syynä. Järkyttävää jos olet päässyt lääkäriksi noilla argumentaatiotiedoilla... Haittana tässä keskustelussa nimenomaan käsiteltiin niitä haittoja, joita siitä hapenpuutteesta on tullut - astmaa, pienikokoisuutta, kätkytkuolemaa, alhaisempaa ÄO:ta, ADHD:tä jne.
Järkyttävää että elämänsä vauva.fi:hin 5 minuutin välein trollaava fantasiamaailmassa eläjä arvostelee ketään muuta. Oikeasti, pienten lasten äiti on jatkuvasti koneella. Ihan sama voitko tehdä ruokaa samalla kun kirjoitat juttujasi av:lle tai leikitkö lasten kanssa samalla teekutsuja kun palstailet, et ole kuitenkaan kunnolla läsnä lastesi elämässä. Järkyttävää että muka psykologiaa opiskellut ihminen ei tämän vertaa tajua lasten kehityspsykologiasta ja tarpeista. Ugh.
Mitä lapsia minulla on, jos kerran elän fantasiamaailmassa? Ja millä tavalla en keskity lapsiin 100% aamupäivän aikana? Millä lailla sinä keskityt lapsesi touhuihin, kun olet työssä päivällä? Kuinka monta tuntia päivässä sinä omista 100% lapsille? Minä omistan 5h, joiden aikana en edes kännykkää katso. Voitko sinä sanoa samaa?
En usko että sinä voit rehellisesti sanoa edes 5 tuntia olevasi ilman puhelinta tai muutakaan. Sen verta kovaa on sun trollaus täällä.
Eikä kukaan ole väittänyt että sun lapset olisi keksittyjä, tosin huolissaan niistä on täällä monikin ollut kun äiti kirjoittaa 5 minuutin välein postauksia vauva.fi:hin. Enemmän se tarina siinä lasten ympärillä kaikki mietityttää.
Kyllä rehellisesti voin sanoa. En ole koskaan Helsingissä tullut koneelle ennen lasten päiväunta. Nyt olen koko ajan koneella kun olen isoisän luona. Ei ole muuta tekemistä, johon voin keskittyä.
Monikin on väittänyt, että lapseni ovat keksittyjä, ihan samoin kuin väittävät koko elämästäni.
Ihan oikeasti: mikä on sellainen ihminen, joka pärjää lajissa kuin lajissa? Missä lajeissa on ollut maansa tai maailman paras? Vai mitä "pärjääminen" sinulle merkitsee?
Mitä ihmettä?
Pärjääminen merkitsee minulle sitä, että on hyvä lajissa kuin lajissa, mitä on koittanut. Oppinut nopeasti ja pärjää hyvin. Tuskin maailman parhaasti tai edes USAn parhaasti. Lajeja mm. boulderointi, surffaus, maastopyöräily, lumilautailu, vuorikiipeily, juoksu, uiminen.
Ei, vaan kirjoitit, että "pärjää lajissa kuin lajissa". Tämä tarkoittaa sitä, että ensin nimetään laji ja sitten hapenpuutteesta kärsinyt sukulaisesi pärjää siinä. Eli jos nimeän vaikka voimistelun, ratsastuksen tai maastohiihdon, hän pärjää siinä puheittesi perusteella. Ei niin, että tyyppi kokeilee ja treenailee jotain, ja sitten se on siinä. Ei mitään kilpailuja tai oikeasti mitään hapenottokykyyn viittaavaa mittaamista.
Se huumeita käyttävä äiti ja raiskaava isoisäkö nuo lajien harrastamiset ja valmentamisen kustansivat? Kuten neuropsykan testit?
Ei. Miehen äiti kuoli kun oli 6v, eikä edes tiennyt kuka hänen oma isänsä oli. Miehen isä raiskasi tyttöystäväänsä, eli mieheni äitiä. Sekä isä että äiti ovat kuolleita nykyään.
Mies kustansi lajit ihan itse aikuisena. Harrastaa aktiivisesti kaikkia noita paitsi uimista. Harrastusryhmissään on myös ihan ammattilaisia, eli ilmeisen hyvin mies pärjää.
Tää on viimeinen vastaus mitä kirjoitan tälle palstan kondyloomalle nimeltä Hel-Nyc joka pilaa ketjun kuin ketjun.
Eikö ala oikeesti mennä vähän turhan pitkälle noi jutut? Oijjoi, sun miehes on siis ammattilastasoa useammassa urheilulajissa, toimii finanssialalla oman yrityksensä toimarina ja sitten on vielä aikaa leikkiä lasten kanss ateekutsuja ja panna vaimoa (ja muutamaa muuta naikkosta) useamman kerran päivässä? Just fucking joo. Kuulostaa todella todennäköiseltä, ammattilaistasolle kun useassakin urheilulajissa pääsee kunhan käy silloin tällöin töiden (ja panemisen) jälkeen vähän harrastelemassa.
En usko, että on ammattilaistasoa missään lajissa, vaikka ammattilaisten kanssa harrastaakin. Pärjää kuitenkin mukana. Koskaan aikaisemmin miehellä ei ole ollut aikaa leikkiä lasten kanssa, ennen kuin nyt n. 1kk takaperin, ja nyt ei olekaan päässyt harrastamaan muuta kuin salia ja juoksua.
Selvää on, ettei aika riitä kaikkeen. Lapset ovat ottaneet pahimman hitin ajankäytöstä, minä toisena (seksiä lukuunottamatta). Meidän kenenkään elämä ei ole ollut normaalia vähän yli kuukauteen. Mies treenaa joka tapauksessa päivässä vähintään 3h, joka päivä. Siihen normaalisti päälle työt ja muut harrastukset. Kun ihmiset kuvittelevat meidän elämäämme, eivät he näe sitä, että minun elämäni on 90% miehen odottamista ja YH:n elämää. Viimeinen kuukausi on ollut virkistävää vaihtelua kaikille.
Sinun mielestäsikö miehesi on erinomainen esimerkki siitä, miten päihteiden ja tupakan käyttö raskausaikana ei vaikuta mitenkään? Itse näen tunne-elämältään, kiintymyssuhteeltaan ja ajankäytöltään varsin rajoittuneen henkilön, jonka ÄO voi toki olla korkea, mutta jotain vikaa, ja pahasti tuossa ilmentymässä on. Ne voivat olla jo ihan aivovauriotasoa esim. impulssikontrollissa, tunteiden säätelemisessä jne. Korkea ÄO ei paljoa lohduta, jos kokonaisuus on helvettiä läheisille.
Olenko väärässä, vai näkyykö hapenpuutteen aiheuttama aivovaurio aivokuvauksissa? Luulisi, että sellaisesta olisi jotain sanottu, kun aivot kuvattiin onnettomuuden jäljiltä?
Voi tietysti olla, että mieheni on erinomainen esimerkki miksi ei kannata käyttää päihteitä ja tupakkaa raskausaikana, se on hyvinkin mahdollista, itse olisin kuitenkin taipuvainen uskomaan enemmän siihen kasvatukselliseen osioon, tai niiden sekoitukseen.
Tunteiden säätelyssä ja kiintymyssuhteissa on selkeästi vikaa. Samoin miehen suhtautumisessa seksiin, mutta sekin selittyy miehen lapsuudella ja nuoruudella.
Helvetistä en puhuisi, mutta välillä jaksaa nämä palstan fantasiavänkääjät naurattaa. Ne romanttiset tarinat ja fantasiat eivät pääty tällaisiin suhteisiin.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Itseasiassa kyse oli muiden toiveesta, mutta aika tehokkaasti tämä ketju teidän jankkaajien (ja minun vastaamisteni) takia hiljeni.
Nro. 165:
Ja missään kunnassa ei toimita noin, vaan kyseessä on yksityiseltä ostettu palvelu. On se kiva huudella sieltä mistään mitään tietämättömänä.
Saattohoidosta vastaa meillä lääkäri ja hoitaja. Isoisän toive kuitenkin on, että olemme oman perheen kesken, joten täällä käy lääkäri ja hoitaja kerran päivässä.
Isoisäni on tajuissaan, syö ja juo syötettäessä, vastaa puhuttaessa, mutta nukkuu suurimman osan ajasta. Tippaa ei halunnut. Mitä minun sinun mielestäsi pitäisi tehdä? Istun vieressä (nojatuolilla kannettavan kanssa tällä hetkellä), silitän välillä kättä, että tuntee että olen paikalla. Syötän ja juotan häntä. Vaihdan vaipat, pesen hänet. Olen läsnä. Hän haluaa kuolla kotonaan, ilman vieraita ihmisiä.
Kipupumpun täyttämisestä vastaa hoitaja, en tiedä kuinka usein se täytetään. Fentanyylillä mennään toistaiseksi, ehkä kokonaan, kuka tietää?
Minä olen koneella, koska en pysty keskittymään lukemaan kirjaa, enkä halua katsoa TV:tä tai mitään, koska sitten en kuule jos isoisän hengitys muuttuu. Väität saattohoitaneesi jonkun, mutta paskapuheelta minusta kuulostaa. Koska silloin myös ymmärtäisit, kuinka emotionaalisesti raastavaa se on. Tätä on jatkunut nyt yli kuukauden. Ja jokainen päivä on tärkeä, koska kun isoisä jaksaa, juttelemme ja muistelemme. Sitä haluaa seuraavankin päivän, mutta samalla tietää kuinka toinen kärsii ja haluaa ettei toista päivää tule. Luulisi sinun helvetti soikoon tietävän miltä tuntuu katsoa kun rintakehä laskee ja toivoo ettei se oma rakas läheinen vedä enää henkeä.
Haista sinä paska. Kestän aika paljon vittuilua ja paskaa täällä, koska teen ennemmin mitä tahansa muuta kuin keskityn miettimään tuota seuraavaa hengenvetoa ja miettimään aikaa sen jälkeen. Haluan pysyä iloisena ja itkemättömänä isoisän edessä. Kestän sen, ettei minun uskota asuvan puoliksi Nykissä. Tai mieheni olevan varakas ja hyvässä kunnossa. Ihan sama, sillä ei ole suurtakaan merkitystä minun elämääni. Mutta sinä sait minut itkemään. Onneksi olkoon, saatanan trolli!
Eikö sulla ollut omia lapsia? Oletko hyljännyt heidät? Isänsä käy jumpassa 3h päivässä ja sinä saattohoidat toisaalla monta kuukautta.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Nro. 165:
Haista sinä paska. Kestän aika paljon vittuilua ja paskaa täällä, koska teen ennemmin mitä tahansa muuta kuin keskityn miettimään tuota seuraavaa hengenvetoa ja miettimään aikaa sen jälkeen. Haluan pysyä iloisena ja itkemättömänä isoisän edessä. Kestän sen, ettei minun uskota asuvan puoliksi Nykissä. Tai mieheni olevan varakas ja hyvässä kunnossa. Ihan sama, sillä ei ole suurtakaan merkitystä minun elämääni. Mutta sinä sait minut itkemään. Onneksi olkoon, saatanan trolli![/quote]
Oho!! Nyt olikin kipupumppu eikä laastari! Olet saattohoitaja, joka ei tiedä miten kipumppu toimii.
Nyt olikin yhtäkkiä koko perhe siellä, sinä et olekaan vastuuhenkilö. Ensin teillä vaihtui ihan vuorot kuka isoisää hoitaa.
Tippa ei ole "haluamisesta" kiinni. Jos kykenet syöttämään ja juottamaan, ei tippaa laiteta.
KYLLÄ, SAATTOHOITAESSA ET VOI OLLA KONEELLA KOKO PÄIVÄÄ.
Olet täysin psykopaatti sekopää ämmä. Elät niin harhoissa, että kehtaat lähteä pitämään saattohoitoa pilkkanasi. Vielä tuo itkupotkuuhrautuminen kun jää valehtelemisesta kiinni, ei huhhuh. Sähän oot ihan laitoskamaa.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Nro. 165:
Eikö sulla ollut omia lapsia? Oletko hyljännyt heidät? Isänsä käy jumpassa 3h päivässä ja sinä saattohoidat toisaalla monta kuukautta.
On, siskoni, äitini tai siskon mies ovat tulleet vahtimaan välillä, niin mies on päässyt lenkille. Muuten treenaa aamuisin ennen lasten heräämistä ja päiväuniaikaan. Mutta koitetaan pysyä aiheessa. Avatkaa oma ketju jos on jotain muuta.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä?
Olenko väärässä, vai näkyykö hapenpuutteen aiheuttama aivovaurio aivokuvauksissa? Luulisi, että sellaisesta olisi jotain sanottu, kun aivot kuvattiin onnettomuuden jäljiltä?
Voi tietysti olla, että mieheni on erinomainen esimerkki miksi ei kannata käyttää päihteitä ja tupakkaa raskausaikana, se on hyvinkin mahdollista, itse olisin kuitenkin taipuvainen uskomaan enemmän siihen kasvatukselliseen osioon, tai niiden sekoitukseen.
Tunteiden säätelyssä ja kiintymyssuhteissa on selkeästi vikaa. Samoin miehen suhtautumisessa seksiin, mutta sekin selittyy miehen lapsuudella ja nuoruudella.
Helvetistä en puhuisi, mutta välillä jaksaa nämä palstan fantasiavänkääjät naurattaa. Ne romanttiset tarinat ja fantasiat eivät pääty tällaisiin suhteisiin.
Näkyy ja voi olla näkymättä pään magneettikuvissa. Pitäisi olla joku vertailukohta esim. ennen onnettomuutta. Lisäksi miehesi on niin nuori, jos on vielä työelämässä, joten rankan sikiöajan myöhäisvaikutukset voivat pamahtaa esiin koska vaan, vaikka nyt, naps.
Vierailija kirjoitti:
Äläkä viitsi valehdella, kukaan ei ole sanonut että JOKAISELLE tulisi MERKITTÄVIÄ haittoja. On vain sanottu että faktaa on että tupakoivan äidin sikiö kärsii hapenpuutteesta ja hapenpuute aiheuttaa sikiövaurioita.
Kyllä täällä vaan niin on väitetty. Ihan aloituspostauksesta lähtien.
Sitä en ole missään vaiheessa kiistänyt, etteikö nikotiinin lyhyt- ja pitkäaikaisista haitoista sikiölle olisi runsaasti tilastollista tietoa. Riskit ovat erittäin suuret. Raskaana ei pidä tupakoida. Piste.
Se ei kuitenkaan ole totta, että jokaiselta nikotiinille kohdussa altistuneelta löydettäisi edes tutkittaessa mitään vikaa, joka voitaisi yhdistää äidin tupakointiin. Ja minun mielestäni tuollaisen väittäminen on vahingollista, koska maallikoille asia näyttäytyy niin, että valistus on valheellista, ja sitä ei tarvitse ottaa vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Nro. 165:
Haista sinä paska. Kestän aika paljon vittuilua ja paskaa täällä, koska teen ennemmin mitä tahansa muuta kuin keskityn miettimään tuota seuraavaa hengenvetoa ja miettimään aikaa sen jälkeen. Haluan pysyä iloisena ja itkemättömänä isoisän edessä. Kestän sen, ettei minun uskota asuvan puoliksi Nykissä. Tai mieheni olevan varakas ja hyvässä kunnossa. Ihan sama, sillä ei ole suurtakaan merkitystä minun elämääni. Mutta sinä sait minut itkemään. Onneksi olkoon, saatanan trolli![/quote]
Oho!! Nyt olikin kipupumppu eikä laastari! Olet saattohoitaja, joka ei tiedä miten kipumppu toimii.
Nyt olikin yhtäkkiä koko perhe siellä, sinä et olekaan vastuuhenkilö. Ensin teillä vaihtui ihan vuorot kuka isoisää hoitaa.
Tippa ei ole "haluamisesta" kiinni. Jos kykenet syöttämään ja juottamaan, ei tippaa laiteta.
KYLLÄ, SAATTOHOITAESSA ET VOI OLLA KONEELLA KOKO PÄIVÄÄ.
Olet täysin psykopaatti sekopää ämmä. Elät niin harhoissa, että kehtaat lähteä pitämään saattohoitoa pilkkanasi. Vielä tuo itkupotkuuhrautuminen kun jää valehtelemisesta kiinni, ei huhhuh. Sähän oot ihan laitoskamaa.
Siis herranjumala sentään. Olet ihan käsittämätön urpo. Minä en ole valehdellut mistään. Jos et itse omaa sisälukutaitoa tuon vertaa, niin hanki opaskoira!
Jos olisit saattohoitanut jonkun, tietäisit, että fentanyyliä tulee myös laastareissa! Meillä EI ole kipupumppua, vaan siitä on puhuttu. Minä en tiedä kuinka paljon kipupumppuun menee kerrallaan lääkeainetta. Minun ei ole vielä tarvinnut tietää. Minä en ole hoitaja, vaan läheinen, jos et ole sattunut huomaamaan.
Ja ei, meitä ei ole koko perhe täällä, vaan vuoron perään joku meistä. Sitä oman perheen kesken tarkoittaa = ei ole ulkopuolisia.
Kyllä isoisälle tarjottiin tippaa, kiva kun olit paikalla tietämässä sen.
Millä lailla pidän saattohoitoa pilkkanani? Sinä siitä huudat ja haukut toisia minkä kerkeät, vain koska olet niin rajoittunut, että luulet tietäväsi kaiken miten muualla toimitaan!
Mutta selvisipä sekin, että et ole ketään saattohoitanut. Ainakaan ketään läheistäsi.