voiko vegaani syödä ikinä lihaa
Voiko vegaani syödä edes kerran lihaa vai "nollautuuko" vegaanina olo siihen ja sen jälkeen aletaan laskemaan alusta?
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En enää löydä sitä keskustelua, jossa puhuttiin vuohenjuuston käytöstä vegaanien spesiaaliherkkuna ja b12-vitamiinipillereiden syömisen vaihtoehtona. Hakemaasi sivua ei löydy. Voisiko se asiaa tunteva henkilö, joka asiasta alkoi kertoa, jatkaa tässä ketjussa? Olen itse eräänlainen puolivegaani.
Anteeksi, että nostan neljä kuukautta vanhaa keskustelua. Mutta löysin tämän googlen kautta, ja minua ihmetyttää, että tähän kysymykseen on niin vaikea löytää vastauksia. Ilmeisesti jotkut ovat siihen vastanneet, mutta vastaukset on sitten poistettu? Miksi? Itse korvaisin mielelläni lihaa vuohenjuustolla ja antaisin täten oman panokseni veganismin ja vuohien puolesta.
Sama täällä. Vaikuttaa, että kyseinen tieto on keskitetysti poistettu/poistatettu koko internetistä. Miten sellainen on edes mahdollista?
Totta kai nollautuu. Eihän muuten kukaan olisi vegaani. Jokainen on syönyt lihaa joskus.
Minä ainakin syön ajoittain, enkä ajattele vegaanisuuteni sillä mitenkään nollautuvan.
Vegaani ei syö lihaa tai käytä melkein mitään muutakaan eläinperäistä.
Vuohenjuustoa voi syödä pieniä määriä, kunhan asiasta ei tee numeroa, eikä sitä syö säännöllisesti.
Tosivegaani pukeutuu vain mustaan PVC:hen, sillä eläinperäiset vaatteet ovat murha.
sit kukaa vegaani ei oo vegaani jos ne on syönyt kerra eläämäs lihaa
vegaania syön lihaa jos sitä on tarjolla en itse osta lihaa
jos pitää tappaa eläin tai ihminen ja syödä se että ei kuole nälkää sit syön
Aika monet syö ainakin kalaa. En sitten tiedä nollautuuko. Ei kai sillä ole väliäkään.
Voiko lihaani saada ikinä naista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tässä esimerkki vegaanista joka ajoittain syö esimerkiksi kalaa: http://www.veerabianca.com/kasvissyoja-lihaa-uudelleen/. varmaan jonkun mielestä ei sitten ole Oikea Vegaani
Tuohan on kasvissyöjä eikä vegaani. Millon opitte, että nuo on kaksi eri asiaa ja vegaani on aina vegaani eikä siitä ole mitään ”syön ajoittain lihaa”-välimuotoa? Kasvissyöjiä tosin on niitä jotka syö kalaa tai käyttää maitotuotteita ja niille on eri nimet.
Jos syö kalaa on pescovegetaristi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttakaa minua ymmärtämään. Jos henkilö, joka on syönyt lihaa koko ikäni, nyt lopettaa, onko hän vegaani heti vai vasta jonkin ajan päästä? Entä jos henkilö syö lihaa hyvin harvoin, esimerkiksi vain jouluisin, onko hän kuitenkin muina aikoina vegaani? Itse ajattelen, että veganismi on enemmän elämäntapa kuin ruokavalio.
Mutta täällä koko ajan puhutaan siitä, että vegaani ei syö lihaa ikinä. Jos tämä logiikka koskee myös mennyttä aikaa, niin silloinhan juuri kukaan ei voi olla vegaani, koska lähes jokainen on joskus syönyt lihaa tai juonut ei-vegaanista juomaa tms. Ja sitten taas jos ei koske, niin kuka tahansa voi olla vegaani kunnes taas vaikkapa viikon kuluttua syö ensi kerran lihaa. Ehkä tällaisesta mustavalkoista määrittelystä siis ei ole hyötyä?
Jos lopetat kaiken eläinkunnan tuotteiden syömisen niin kyllä, ruokavaliosi puolesta olet vegaani. Jos syöt jossain vaiheessa taas lihaa niin et ole enää vegaani. Jos tosiaan syöt vaikka viikon välein lihaa, mutta muuten syöt kasvivalmisteita sitten muina päivinä niin edelleenkään et ole vegaani. Se on se päätös että et syö lihaa tai syöt.
Musta on kyllä typerää, kun kaikille näillekkin pitää olla ihan eri nimityksetkin. Eikö vaan voi olla syömättä sitä mitä ei halua ilman mitään nimikettä? En mäkään pidä munakoisosta mutta en mä nyt ole mikään antimunakoisoisti.
Nimet on todennäköisesti ihan käytännönsyistä. Ne selkeyttävät. On helpompi esimerkiksi sairaaloissa ja muissa laitoksissa tilata ihmiselle vegaaninen tai pescovegetaarinen ruoka keittiöltä kuin alkaa luetella, mitä kaikkea ruokavalio saa tai ei saa sisältää.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään kutunjuusto ei ole vegaanista, mistähän tuollaista olet lukenut? Ei ole äidinmaitokaan, mutta se on silti imeväisikäiselle parasta ravintoa, aivan niin kuin lehmänmaito on sille vasikalle (ei ihmiselle). Ei vauvan tarvitse olla vegaani.
Eivät hyönteisetkään kuulu vegaaniruokavalioon, mutta ne tulevat olemaan kuitenkin tulevaisuudessa tärkeä osa ihmisravintoa, eettinen, ekologinen, riittoisa ja halpa proteiinin lähde. Luulen että veganismin ja hyönteisruuan yhdistelmästä vii tulla hyvinkin suosittu (insektoveganismi?).
Insektovegetarismi. Jos kerran eläinperäistä syödään, niin ei se mikään vegaani ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tässä esimerkki vegaanista joka ajoittain syö esimerkiksi kalaa: http://www.veerabianca.com/kasvissyoja-lihaa-uudelleen/. varmaan jonkun mielestä ei sitten ole Oikea Vegaani
Tuohan on kasvissyöjä eikä vegaani. Millon opitte, että nuo on kaksi eri asiaa ja vegaani on aina vegaani eikä siitä ole mitään ”syön ajoittain lihaa”-välimuotoa? Kasvissyöjiä tosin on niitä jotka syö kalaa tai käyttää maitotuotteita ja niille on eri nimet.
Tai peskovegaani, jos ei muutenkaan käytä eläinperäisiä tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vegaani ei syö lihaa tai käytä melkein mitään muutakaan eläinperäistä.
Vuohenjuustoa voi syödä pieniä määriä, kunhan asiasta ei tee numeroa, eikä sitä syö säännöllisesti.
Tosivegaani pukeutuu vain mustaan PVC:hen, sillä eläinperäiset vaatteet ovat murha.
Mikä on pieni määrä? Voinko tarjota vegaaneille vuohenjuustoa, jos kuutioin sen pieniksi paloiksi?
Tietysti voi syödä. Identiteettipolitiikan aikana saa identifioitua miten itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai peskovegaani, jos ei muutenkaan käytä eläinperäisiä tuotteita.
Tai paskovegaani joka vain syö heinää ja paskoo
Jos syö vähän kerrallaan voi pysyä vegaanina. Esim. salaattien mukana tulee paljon pieniä eläimiä syötyä.
Siis mitä väliä? Jotenkin niin teinihommaa miettiä, että voiko nyt sanoa itseään vegaaniksi. Jokainen syö miten syö, mitä sitä määrittelemään.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä väliä? Jotenkin niin teinihommaa miettiä, että voiko nyt sanoa itseään vegaaniksi. Jokainen syö miten syö, mitä sitä määrittelemään.
Juuri näin. Veganismi on vakaumus, kokonaisvaltainen elämäntapa. Ihan sama, mitä syöt.
Hassu kysymys. Onko edelleen laktoosi-intolerantikko, jos välillä juo maitoa?
Olen ollut vegaani yhdeksän vuoden ajan. Nyt viime kuukausina olen alkanut jälleen syödä jonkin verran eläinperäistä, lähinnä kalaa ja juustoa. En sitten tiedä, kauanko vielä voin kutsua itseäni vegaaniksi ilman, että ruokapoliisi on kimpussani. Itse en ole koskaan kytännyt toisten syömisiä.
Voi itku.