voiko vegaani syödä ikinä lihaa
Voiko vegaani syödä edes kerran lihaa vai "nollautuuko" vegaanina olo siihen ja sen jälkeen aletaan laskemaan alusta?
Kommentit (238)
Aito vegaani ei ole syönyt lihaa ta eläinperäisiä tuotteita.
Oikeita vegaaneja ei ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Oikeita vegaaneja ei ole olemassakaan.
Tämmöinen argumentti sisältää oletuksen, että esim. lapsi voisi olla vastuussa omasta ruokavaliostaan. Itse näkisin tämän olevan vanhempien vastuulla, jolloin vegaanilapsia ei käytännössä ole kuin vegaanivanhemmilla.
Nii, olihan tuolla bb -talossakin vegaaniksi itseään mainostava mieshenkilö. Kädessä oli isokokoinen Vegaani -tatuointi. Söi kuitenkin talossa ollessaan lihaa, kun sen oli toinen asukas "rakkaudella tehnyt".
Oikea vegaani on vegaani eettisistä syistä. Ei syö lihaa, vaikka se olisi kenenkä hyvänsä tekemä. Tuommoinen on ulkokultaista tuo ensin mainittu, tehostettua vegaaniutta. Kädessäkin täytyy olla tatuointi mainostamassa asiaa. Vai muistuttamassa, kun meinaa aina unohtua... Vegaanius on aate, ei siitä lipsuta!
Vierailija kirjoitti:
Kissalla ja koiralla on vuosituhansien yhteisevoluutio ihmisen kanssa. Molemmat tarvitsevat ihmistä.
Kissa on lajina Afrikanvillikissa eikä sellainen ihmistä tarvitse. Koirat ovat susia, joista ihmiset ovat jalostaneet vaikeasti hengissä pysyviä suden irvikuvia. Jos vegaani perustelee kissan tai koiran lemmikkiyttä, siinä ei kyllä ole paljon eläimistä välittämistä mukana.
Veganismi on lihan- ja maidontuotajien cancelointia, ja polkupyöräily öljysheikkien. Cancelointi taas on stainismia ja kommunismia, josta pitäisi joutua lusimaan eliniäksi.
Jotkut eivät taida ymmärtää koko asian ydintä ollenkaan. Veganismin, ja yleensä kasvissyönnin idea on käytännöllinen. Sillä yritetään vaikuttaa konkreettisesti asioihin, esim. eläinten hyvinvointiin, omaan terveyteen tai ilmastoon. Jos syö esim. kerran vuodessa yhden pihvin, niin ei sillä ole käytännössä suurta vaikutusta mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Olisko niin että jos on "pakko" syödä lihaa, eli on jossain häissä/hautajaisissa/valmistujaisissa/juhlasynttäreillä yms. eikä kehtaa kieltäytyä eteen tarjoillusta ruoasta, niin ei kai silloin nollaudu??
Mut jos itse kotona vapaaehtoisesti ihan vaan vähän kokeilee että miltä se liha maistuukaan, niin sillon nollautuu.
Meniskö se vaikka näin?
Miksi edes olla vegaani jos se nolottaa itseään? Minä sanon kaikkialla että ei kiitos olen vegaani. Its not that hard
Se on henkilön ihan oma asia ja päätös!Jos on vege,se ei ole mikän lahko!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeita vegaaneja ei ole olemassakaan.Tämmöinen argumentti sisältää oletuksen, että esim. lapsi voisi olla vastuussa omasta ruokavaliostaan. Itse näkisin tämän olevan vanhempien vastuulla, jolloin vegaanilapsia ei käytännössä ole kuin vegaanivanhemmilla.
Olen vegaani vanhempi ja mä vaan itse tarjoan lapsille oikeaa vegaanista ruokaa. Mutta jos haluavat kaupasta vaikka suklaata voin ostaa ja saavat tilata ravintolassa mitä haluavat. Samoin syödä kavereilla, koulussa jne
Vierailija kirjoitti:
Toi on kyll nii tyypillistä, olla vegaani eettisistä syistä, mutta sitten ei tajuta oman toiminnan ristiriitaisuutta. Munkin kaveri on tiukka vegaani ja eettisistä syistä (eläimet) ja piti sitt lemmikkinä hamstereita ja yhtä marsua.
Ostin hänelle joululahjaksi Elisa Aaltolan kirjan. Ei kuulemma aio ottaa uusia hiiriä enää kun näistä nykyisistä aika jättää. No, hyvähän se on, oon samaa mieltä eläinten kohtelusta vaikka oon ihan sekasyöjä. Oon huomannu ettei moni vegaani tajuu että on muitakin värejä kuin musta ja valkoinen.
Tuo kuulostaa enemmän siltä, että ajattelet itse aika mustavalkoisesti.
Sitä paitsi vegaaninen syöminen on pelkkä ruokavalio. Sitä voi noudattaa, vaikka ei eläisi muuten joka suhteessa pyhimysmäistä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mistä syistä on vegaani, ihmisistä itsestään. Itse lakto-ovo:na voisin syödä lihaa joskus, lähinnä ehkä kanaa tai kalaa, jos muuta vaihtoehtoa ei olisi, mutta olenkin lakto-ovo lähinnä terveydellisistä syistä ja siitä, että liha on ka-ma-laa. Ja en halua tukea riistomaataloutta päästöineen. Mutta on sellaisia, jotka eivät missään nimessä koskaan halua koskeakaan lihaan.
Itsekään en usko ehdottomuuteen. Olen vegaani, ja syön ajoittain luonnonkalaa (Välimeren ruokavalio).
Vierailija kirjoitti:
Olisko niin että jos on "pakko" syödä lihaa, eli on jossain häissä/hautajaisissa/valmistujaisissa/juhlasynttäreillä yms. eikä kehtaa kieltäytyä eteen tarjoillusta ruoasta, niin ei kai silloin nollaudu??
Mut jos itse kotona vapaaehtoisesti ihan vaan vähän kokeilee että miltä se liha maistuukaan, niin sillon nollautuu.
Meniskö se vaikka näin?
Tai jos syö lihaa vahingossa? Pyöräillessä osuu itikka suuhun, tai työkaveri on koemielessä piilottanut ruokaan jotain eläinperäistä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo vegaani sen takia että voisin sanoa olleeni esim. 2 vuotta puhtaasti vegaani ilman "nollautumisia" vaan minimoidakseni oman osuuteni eläinten kärsimykseen. Yleensä joka kuukausi syön 1-2 kertaa jotain epävegaanista esim. juustoa tai jonkun leivonnaisen missä on vaikka kananmunaa, mutta en ajattele vegaaniuteni mitenkään "nollautuvan". Lihaan en kyllä koskisi. Mitä nämä aloitukset nyt oikein ovat
Mutta silti jotkut äärivegaanit kinaavat täällä että vegaani ei voisi muka koskaan syödä esimerkiksi juustoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo vegaani sen takia että voisin sanoa olleeni esim. 2 vuotta puhtaasti vegaani ilman "nollautumisia" vaan minimoidakseni oman osuuteni eläinten kärsimykseen. Yleensä joka kuukausi syön 1-2 kertaa jotain epävegaanista esim. juustoa tai jonkun leivonnaisen missä on vaikka kananmunaa, mutta en ajattele vegaaniuteni mitenkään "nollautuvan". Lihaan en kyllä koskisi. Mitä nämä aloitukset nyt oikein ovat
Mutta silti jotkut äärivegaanit kinaavat täällä että vegaani ei voisi muka koskaan syödä esimerkiksi juustoa.
Eivät välttämättä ole vegaaneja ollenkaan vaan maataloustuottajien tai venäläisten trolleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit eivät ole mikään yksiselitteisesti samaa uskontunnustusta toistava joukko. Vegaaneja on monenlaisia, tarkemmin ruokavaliotaan rajaavia ja joustavampia. Esimerkiksi maltilliset vegaanit hyväksyvät vuohenjuuston, vaikka eivät mitään muuta eläinperäistä syökään. Toisaalta löytyy myös niitä, jotka eivät syö sieniäkään, koska sieni ei oikeastaan ole kasvi eikä eläin, vaan jonkinlainen välimuoto.
tietenkin vegaani voi syödä lihaa silloin kun kukaan ei näe
Kasvissyönti tai kasvispainotteinen ruokavalio ei ole samoja asioita kuin veganismi. Eli vakaumus, jossa ihminen ei halua käyttää eläinperäisiä tuotteita ollenkaan, eikä koskaan tee näin tarkoituksellisesti.
Ihminen jonka pitää miettiä tällaisia "kuinka usein voin syödä lihaa kasvissyöjänä"-kysymyksiä, ei yksiselitteisesti ole vegaani. Piste. Ja tällaisille ihmisille pitääkin huomauttaa, että he esittävät jotain mitä eivät oikeasti ole. Jos haluaa vähentää lihansyöntiä tai suosia kasvisruokaa, se on ihan ok. Se ei ole että julistaa (=valehtelee) ympäriinsä vegaanien kyllä omistavan jotain marsuja ja käyvän salaa mäkkärissä koska minäkin teen niin.