Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

voiko vegaani syödä ikinä lihaa

Vierailija
19.04.2016 |

Voiko vegaani syödä edes kerran lihaa vai "nollautuuko" vegaanina olo siihen ja sen jälkeen aletaan laskemaan alusta?

Kommentit (238)

Vierailija
201/238 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisit kutsua itseäsi sekasyöjäksi, joka pääosin syö vegaanista ruokaa. Eli tuttavat tietää ettei sinun luota löydy lehmänmaitoa mutta jos menet heille kylään voit kyllä käyttää sitä kahvissa. Ja ravintolassa otat vegaanisen annoksen mutta jos esim. juhlissa tarjotaan kalakeittoa voit syödä sitä.

Itse pyrin syömään vegaanisesti mutta jos vaikka kananmunat on tarjouksessa päiväyksen takia saatan ostaa niitä ettei mene hukkaan.

Tuo on vain niin pitkä ja hankala nimitys. Paljon helpompi sanoa vain että on vegaani. Ja jos täyttää jonkin konferenssi-ilmoittautumisen ruokavaliokohtaa niin tietenkin laitan vegaani, jotta saan vegaanista ruokaa. Ihmeissään varmaan olisivat, jos lomakkeessa olisikin jokin selostus pääasiallisuudesta ym.

Ei siinä lomakkeessa kysytäkään, mikä sinä olet vaan millaista ruokaa syöt.

Monesti siinä ruokapöydässä on kuitenkin lappu ”VAIN VEGAANEILLE”, joten kannattaa identifioiua vegaaniksi.

Vierailija
202/238 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh????

Nollautuuko mikä?

Sehän on sun oma valinta mitä syöt.

Ärsyttää tällaiset tyypit jotka esittää tietämätöntä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/238 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko niin että jos on "pakko" syödä lihaa, eli on jossain häissä/hautajaisissa/valmistujaisissa/juhlasynttäreillä yms. eikä kehtaa kieltäytyä eteen tarjoillusta ruoasta, niin ei kai silloin nollaudu??

Mut jos itse kotona vapaaehtoisesti ihan vaan vähän kokeilee että miltä se liha maistuukaan, niin sillon nollautuu.

Meniskö se vaikka näin?

Kuulostaa kohtuulliselta. Olen työpaikan ainoa vegaani, joten yhteisillä aterioilla joudun suht usein syömään jotain eläinperäistä. Kotona laitan pelkkää vegeruokaa, ja myös vaatteeni ovat vegaanisia. Ja ajan hybridillä (seuraava auto ehkä on sähköauto).

Vierailija
204/238 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistamisesta ei mielestäni nollaudu, sehän on vain hyvien tapojen mukaista. Eri asia jos alkaa ravintolassa tilaamaan pihvejä tai jos lähtee sorsametsälle.

Vierailija
205/238 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme on tää laskuri joka nollautuu tai ei nollaudu? Ei se veganismi ole mikään AA lihansyöjille.

On se kyllä tavallaan. Vai oletko ikinä kuullut vegaanin suunnittelevan kasviksetonta lokakuuta?

Vierailija
206/238 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaani tuskin haluaa syödä lihaa, kun kerran on ryhtynyt sitä välttelemään mm. eettisistä syistä.

No mun bestis ikävä kyllä syö aina lihaa kun matkustelee tai kun äiti tai poikkis ei kokkaa vegeä. Ja on siis vegaani nimenomaan eettisistä syistä.  

Musta toi on vähän teko-eettisyyttä siksikin, koska mun bestiksellä on kuiteski marsuja eikä hän näe siinä mitään eettisesti väärää. Vaikka oikeesti eläinten oikeuksia todella ajatteleva ei ikinä ottaisi lemmikikseen kuin eläimen jolla on taustallaan vuosituhansien yhteisevoluutio ihmisen kanssa ja joka näin olleen sopeutuu elämään ihmisen kanssa. Tällaisia lemmikkieläimiä ovat oikeesti vain kissa ja koira.

Me ei päästä tästä varmaan ikinä yhteisymmärrykseen, koska vegaani eettisistä syistä ei mun mielestä voi olla silloin kun se itselle on helppoa ja mun bestiksen mielestä taas juuri niin voi olla vegaani eettisistä syistä.

Vierailija
207/238 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on kyll nii tyypillistä, olla vegaani eettisistä syistä, mutta sitten ei tajuta oman toiminnan ristiriitaisuutta. Munkin kaveri on tiukka vegaani ja eettisistä syistä (eläimet) ja piti sitt lemmikkinä hamstereita ja yhtä marsua.

Ostin hänelle joululahjaksi Elisa Aaltolan kirjan. Ei kuulemma aio ottaa uusia hiiriä enää kun näistä nykyisistä aika jättää. No, hyvähän se on, oon samaa mieltä eläinten kohtelusta vaikka oon ihan sekasyöjä. Oon huomannu ettei moni vegaani tajuu että on muitakin värejä kuin musta ja valkoinen.

Vierailija
208/238 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sinun oma valinta syötkö lihaa vai et. Olitko vege tai et? Tai puoli vege? Ihan sama mitä uskot itsellesi tai ympäristöllesi ravinto,ajatus maailmasi Vege ymm.Sinä päätät.Itse olen ollut kinkua ,lihaa,kanaa syömättä 80-luvulta.En ole vege,ne vain etoaa.Joten en niitä edeleen syö.Mielumin kalan ja muusin.Leivälle juustoa.Hampurilainen ja makarooni laatikko menee viellä nauta jauhelihalla ales.Nykysin saa ihania vege hampurilaisia onneksi. Lappan suuhuni mistä tykään.Kieltäydyn kohteliaasti ruoka mistä en tykää.Jollain syömässä aikoinaan esim.Tarjolla karjalanpaistia,otin siitä vain liemen perunoiden päälle.Miksi tehdä numero mitä syö tai ei?Tietoa vege ruuasta saa netti.Myös mitä ei saa syödä,nopeamin kuin täältä kysely.

Vierailija
209/238 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vegaanit käyvät viereisellä paikkakunnalla Hesessä syömässä Mega aterian tai pizzeriassa syömässä jauheliha-kinkkupizzan silloin tällöin.

Vierailija
210/238 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaani jo vuodesta -92 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tässä esimerkki vegaanista joka ajoittain syö esimerkiksi kalaa: http://www.veerabianca.com/kasvissyoja-lihaa-uudelleen/. varmaan jonkun mielestä ei sitten ole Oikea Vegaani

Tuohan on kasvissyöjä eikä vegaani. Millon opitte, että nuo on kaksi eri asiaa ja vegaani on aina vegaani eikä siitä ole mitään ”syön ajoittain lihaa”-välimuotoa? Kasvissyöjiä tosin on niitä jotka syö kalaa tai käyttää maitotuotteita ja niille on eri nimet.

”varmasti jatkossa palaan huomattavasti vegaanisemman ruoan pariin terveydellisistä ja moraalisista syistä.” Eikö tuo ole juuri sitä välimuotoa? Eli mitä enemmän kasviksia syö, sitä vegaanimpi on.

Vegaani joko on tai ei ole. Siitä ei oteta lomaa, kyseessä on aate ja elämäntapa, ei ruokavalio.

Sekasyöjä voi syödä vegaanista ruokaa vaikka joka toinen päivä, mutta se ei tee hänestä vegaania, vaikka se onkin ehdottomasti hyvä tapa.

Vegetaristi sen sijaan syö vegaanista ruokaa, mutta saattaa ostaa nahkatuotteita. Lakto, ovo, pesco jne etuliitteiset vegetaristit käyttävät lisäksi maitoa, munia tai kalaa.

Mutta niinhän kristinuskokin opettaa, että ihminen on syntinen olento ja lankeaa usein, mutta Herran armo hänet pelastaa. Emmekö me vegaanitkin siis voi silloin tällöin lipsua kaidalta polulta, hairahtua ja saada lankeemukseni anteeksi.

Ainkin omasta itsestäni tiedän, että aatteen palo on minussa luja ja vegaani tulen olemaan hautaani asti. Mutta kun ne kinkut, makkarat, pihvit, potkat, pekonit, leikkeet ja kyljykset maistuvat niin hiton hyviltä, ei lankeemuksia voi välttää.

Sitten ei varmaan kannata ryhtyä vegaaniksi. Mikä tässä on nyt niin vaikeaa?

Itse olen sekasyöjä mutta syön varmaan 80% vegaanisesti.

Vierailija
211/238 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, luultavasti syöt siis yhtä vegaanisesti kuin 99,9 % vegaaneiksi itseään kutsuvista. Ero onkin siinä, että sekasyöjistä moni syö 80% vegaanisesti ja tekee sen ilman asian esille esiin nostamista, kun taas vegaaneista 

99,9% syö myös 80% vegaanisesti ja sen tietävät kaikki koko ajan ja yrittävät täyttää vegaanien vaatimuksia.

Vierailija
212/238 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt paloi pinna, veljeni on tulossa uuden tyttöystävänsä kanssa käymään ja tyttöystävä noudattaakin vegaania ruokavaliota ja vielä montaa muutakin. En ole perehtynyt yhtään noihin, enkä ehdikään, koska olen töissä heidän tuloonsa asti. Tein jo etukäteen tiukan aikataulun vuoksi pakkaseen mm itsetehtyä jäätelöä, pakastettua juustovalkosuklaakakkua ja eilen paistoin riistapaistin valmiiksi. Näiden piti olla veljeni ja mun yhteiset synttärit, johon halusin panostaa veljeni herkkuruokia. Onko nyt kiva syödä noita ja veljen tyttöystävä kuolaa vieressä ja tyytyy johonkin porkkanaan ellei sitten tuo itse jotain, jota kyllä ehdotin veljelle (tyttöystävä ei kuulemma osaa oikein kokata). Menee juhlamieli kaikilta. Jos suoraan sanon, niin nyt ottaa päähän kaikki ruokavaliot. Varsinkin, kun arvaan tyttöystävän syövän kuitenkin kaikkea, kun ei kerran osaa kokata ja nälkää yltyy riittävästi. Argghhhh! ARGGHHHHH!

Vierailija
213/238 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. En kyllä ymmärrä miksi tunkea itsensä johonkin lokeroon. Taidan olla kasvispositiivinen sitten, kun juuri paistan tässä soijasuikaleita, vaikka syön lihaakin mielelläni. Nyt ei vaan satu olemaan. Teen kokeita mielelläni että saako noista tarpeeksi hyviä. Ainakin ne säilyvät kaapissa hyvin jos ei aina jaksa kauppaan.

Vierailija
214/238 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi marsu ei sovi lemmikiksi? Eikös ne ruoaksi sitä kasvata jossain, eikä ehkä ole huonot olot niillä marsuilla kun vähän kuin lemmikkinä pyörivät.

Vierailija
215/238 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinfilosofi Elisa Aaltolan mukaan eläintä hankkiessa kannattaa miettiä kolmea asiaa:

Onko eläin sellainen, että se sopeutuu lemmikiksi?

Kissalla ja koiralla on vuosituhansien yhteisevoluutio ihmisen kanssa. Molemmat tarvitsevat ihmistä.

Eksoottisten eläinten, liskojen, käärmeiden, lintujen ja jyrsijöiden kohdalla riittävän pitkä yhteiselo puuttuu, eikä ihminen voi tyydyttää niiden luonnollisia tarpeita.  

Toinen pohdittava asia on se, että pystyykö suhtautumaan lemmikkiin tasaveroisena kanssakulkijana?

Pitää tunnistaa eläin itsessään arvokkaana olentona, ei hyödykkeenä. Jaksaako antaa marsun juosta päivittäin tuntikausia vapaana ja on kiinnostunut sen touhuista vai vain ruoka ja siivoushetkinä?

Kolmas kysymys on se, onko aidosti kiinnostunut eläimen mielenmaisemasta. Eli antaako marsulle sen luonnon mukaista tekemistä, marsut liikkuvat paljon eli pitääkö niitä esim. omassa kodissaan vapaana.

Vierailija
216/238 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi marsu ei sovi lemmikiksi? Eikös ne ruoaksi sitä kasvata jossain, eikä ehkä ole huonot olot niillä marsuilla kun vähän kuin lemmikkinä pyörivät.

Ei ihmiselläkään ole vankilassa huonoja oloja, on lämmintä, on sänky, on ruokaa ja lääkärikin tarvittaessa. Mutta ihmisen luonnon mukainen vapaus mennä ja tulla ja toteuttaa omia virikkeitään puuttuu.

Vierailija
217/238 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tekevät syömisestä liian vaikeaa ja liekö tätä päivää yltiömäinen innostus luokitella kanssaihmisiä. Itse tykkään hyvästä ruuasta ja koitan sellaista valita ulkona syödessä sekä kotona kokatessa. Miksi pitäisi eritellä sen tarkemmin? 

Vierailija
218/238 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikin niin, että saa vapaasti syödä. Mutta jopa 3kaverin vegaani jätskissä lukee: "Vain raaka-aineita, joita ei tarvitse selitellä".

Aika loukkaavaa.

Vierailija
219/238 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä kysymys. En halua syödä lihaa enkä koe 'menettäväni' mitään.

Vierailija
220/238 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerä kysymys. En halua syödä lihaa enkä koe 'menettäväni' mitään.

Olet kuitenkin aloittanut elämäsi lihaperäisillä tuotteilla, ilman niitä et olisi nyt siinä. Aika paljon olisit kuitenkin "menettänyt".