Lihavat, rehellisesti. Mitä ongelmia?
Mä oon lähes 90 kiloa ja noin 160cm. Polvia särkee. Eniten ällöttää virtsankarkailu, jos yskin tai aivastan niin housuun lirahtaa. Olen myös järkyttävän kankea, joskus on tosi vaikea pyyhkiä omaa peppua.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuudessa suurin ongelma on, että se on muille ihmisille ongelma. Työkykyäni ja jaksamistani epäillään, syömisiäni vahditaan ja kommentoidaan, ostoksiani kytätään kaupassa, perään huudellaan aikuisten ihmisten toimesta, kuntosalilla naureskellaan etc. av-tyyliä. Olen työyhteisöni lihavin, mutta minulla on sairauspäiviä vähiten. Olen kunnon kansalainen, en tee kenellekään pahaa, mutta läskirasismi senkun porskuttaa.
Tällaiset provoaloitukset ovat omiaan sitä lisäämään, eikä näihin kannattaisi mennä mukaan.
No miten näet terveydentilasi kehittyvän 10-15 vuoden kuluessa? Jos nyt ei ole ongelmia, niin miten aiot ehkäistä lihavuuteen liittyviä sairauksia jatkossa? Eikö juuri nyt kannattaisi tikanteeseen puuttua kun niveletkin kunnossa?
No, olen jo yli viidenkymmenen ja mikäli olen perinyt äitini geenit, jään terveenä eläkkeelle. Nivelet kunnossa. Ja varmaan arvaatkin, hänkin on lihava.
95/180
Luojan armosta huolimatta terve.
Turvotukset, joskin en ole varma onko ne seurausta lihavuudesta vai jostain muusta. Sormia ja halkoja turvottaa ja särkee ilman nesteenpoistajaa. :/ mulla on myös syvä napa ja se alkaa helposti haista. Muuta en oo huomannut. 172/98
Jos Aira Samulinilla olisi ollut 40kg ylipainoa keski-ikäisestä lähtien, olisiko hän lähes 90-vuotiaana niin vetreässä kunnossa?
Moniko palstalla olevista +130 kg painoisista häviäisi 90v Airalle esim 100m juoksussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuudessa suurin ongelma on, että se on muille ihmisille ongelma. Työkykyäni ja jaksamistani epäillään, syömisiäni vahditaan ja kommentoidaan, ostoksiani kytätään kaupassa, perään huudellaan aikuisten ihmisten toimesta, kuntosalilla naureskellaan etc. av-tyyliä. Olen työyhteisöni lihavin, mutta minulla on sairauspäiviä vähiten. Olen kunnon kansalainen, en tee kenellekään pahaa, mutta läskirasismi senkun porskuttaa.
Tällaiset provoaloitukset ovat omiaan sitä lisäämään, eikä näihin kannattaisi mennä mukaan.
No miten näet terveydentilasi kehittyvän 10-15 vuoden kuluessa? Jos nyt ei ole ongelmia, niin miten aiot ehkäistä lihavuuteen liittyviä sairauksia jatkossa? Eikö juuri nyt kannattaisi tikanteeseen puuttua kun niveletkin kunnossa?
No, olen jo yli viidenkymmenen ja mikäli olen perinyt äitini geenit, jään terveenä eläkkeelle. Nivelet kunnossa. Ja varmaan arvaatkin, hänkin on lihava.
Sullakin on hyvät geenit: mummoni oli lyhyt ja leveä, eli melkein satavuotiaaksi. Äitini on vanha mutta täysin terve, vaikka lihava. Perässä tullaan esiäidit ja nautitaan elämästä!
Vierailija kirjoitti:
Jos Aira Samulinilla olisi ollut 40kg ylipainoa keski-ikäisestä lähtien, olisiko hän lähes 90-vuotiaana niin vetreässä kunnossa?
Moniko palstalla olevista +130 kg painoisista häviäisi 90v Airalle esim 100m juoksussa?
En usko, että Airan nivelet kestää juoksua. Taitaa harrastaa enemmän noita vesilajeja, joissa nivelet ei rasitu. Hassu harhaluulo, että laihat ovat kestäviä..
Vierailija kirjoitti:
Tuleehan lihavilla ongelmia, polvet pettää ajan kuluessa, hengitys laahaa, tulee sydäntauteja mutta ei hätää. Terveellinen kotiruoka, herkut pannaan, liikuntaa päivittäin muodossa jos toisessa.
Missä iässä polvet pettää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniko palstalla olevista +130 kg painoisista häviäisi 90v Airalle esim 100m juoksussa?En usko, että Airan nivelet kestää juoksua. Taitaa harrastaa enemmän noita vesilajeja, joissa nivelet ei rasitu. Hassu harhaluulo, että laihat ovat kestäviä..
Nooh.. Olen itse nähnyt Helsingin Stockmannilla kuinka ryhmä 40-50 vuotiaita reilun ylipainoisia naisia arpoi mennäkö seuraavaan kerrokseen hissillä vai portaita pitkin. Yksi niistä kailotti että ei ainakaan portaita. Samaan aikaan Aira ohitti porukan lennokkaasti korkkarit kopisten ja meni portaisiin. Perään huudahti "tytöt, tytöt, tulkaahan perässä". Porukassa vallitsi hölmistynyt hiljaisuus. Airan nivelet vaikutti toimivan erinomaisesti.
Oon 31v 170/105kg. Sokeriarvot koholla, kunto todella huono vaikka joka päivä teen 2h kävelylenkkejä ja lenkkien jälkeen jalat särkee. Virtsankarkailua myös, mutta se johtuu todnäk.synnytyksistä ja laiskasta jumppailusta. Eniten mua vituttaa mun ulkonäkö. Ennen olin ihan kaunis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monellekin tähänkin ketjuun vastanneelle. On valheellista uskotella itselleen kaiken olevan hyvin kymmenien ylimääräisten kilojen kanssa vaikka mitään vaivoja ei olisi (vielä).
Juuri nyt voi tehdä niitä tärkeitä päätöksiä missä kunnossa olet 10-20 vuoden kuluttua. Kiinnostaako aktiivinen elämä eläkeikäisenä vai rollaattorin kanssa hiihtely..?Vanhusten parissa työskentelevänä voin kertoa, että rollaattorin kanssa hiihtelevät sekä laihat että lihavat ikäihmiset. Sydän- ja verisuonitauteja on myös hoikilla, samoin tulesairauksia. Muistisairaudet eivät katso painoa jne. Jos tilastot osoittavat, että lihavilla on enemmän k.o. sairauksia, se ei tarkoita, että hoikkuus pelastastaisi niiltä.
Voi olla myöskin niin että moni todella lihava (BMI yli 40) ei elä niin pitkään että päätyisivät mihinkään palvelutaloihin. Menevät suoraan tai eri sairauksiin liittyvien välivaiheiden kautta tuonne "alakertaan"
Toivottavasti! T:se 145kg
Juu, aika ikävää jos tulevaisuuden haave on päätyä palvelutaloon.
Ikävämpää kuin toivoa kuolevansa nuorena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniko palstalla olevista +130 kg painoisista häviäisi 90v Airalle esim 100m juoksussa?En usko, että Airan nivelet kestää juoksua. Taitaa harrastaa enemmän noita vesilajeja, joissa nivelet ei rasitu. Hassu harhaluulo, että laihat ovat kestäviä..
Nooh.. Olen itse nähnyt Helsingin Stockmannilla kuinka ryhmä 40-50 vuotiaita reilun ylipainoisia naisia arpoi mennäkö seuraavaan kerrokseen hissillä vai portaita pitkin. Yksi niistä kailotti että ei ainakaan portaita. Samaan aikaan Aira ohitti porukan lennokkaasti korkkarit kopisten ja meni portaisiin. Perään huudahti "tytöt, tytöt, tulkaahan perässä". Porukassa vallitsi hölmistynyt hiljaisuus. Airan nivelet vaikutti toimivan erinomaisesti.
Jep, kertarykäisy portaissa korkkareilla vastaa säännöllistä lenkkeilyä :D
Minä juoksen tunnin lenkkejä vaikka ylipainoa on 40 kiloa, ei ongelmia. Mites nyt suu pannaan? Kiinni tietysti, ettei sinne mene ruokaa!
Mun tavoite on voida hyvin ja olla hyväkuntoinen. Ei olla hoikka. Diabetesriskustä kertoo ne veriarvot, jotka mainitsin - joka ikinen kunnossa. Niin verensokeriarvotkin kuin kolesterolitkin. Ihmeellistä, että ylipainoisella voi kaikki olla kunnossa. Mun tavoitteeni on parantaa lihaskuntoani, siitä kertoo ehdottomasti myös se, että kykenen nistamasn niitä vastuksia vähitellen treenatessani.
Usein on niin, että vieressä salilla joku hoikka heiluu crossarilla ja vastus on 3, pelätään hikeä. Ja kuten sanoin, mulla on ollut pt kohta liki vuoden, eiköhän ne mun tavoitteet ja mun todellinen kunto ole paremmin minun, pt:n ja lääkärin tiedossa kuin satunnaisen nettihuutelijan. Pt:n mukaan olen hyvässä fyysisessä kunnossa - sitä on hoikkuen vaikea käsittää.
Ylipainiinen joka liikkuu kantaa kuitenkin koko ajan isoa massaa mukanaan. Esim. kun minä teen kyykkyjä, mulla on yli 30 kiloa omaa massaa nostettavana kuin sillä 60-kiloisella. Se oma massa on parantanut lihaskuntoa salaa ja huomaamatta.
Toki olen tyytyväinen laihtumiseeni, mutta laihtuminen ei ole mun kuntoiluni tavoite, se on vain sivutuote.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monellekin tähänkin ketjuun vastanneelle. On valheellista uskotella itselleen kaiken olevan hyvin kymmenien ylimääräisten kilojen kanssa vaikka mitään vaivoja ei olisi (vielä).
Juuri nyt voi tehdä niitä tärkeitä päätöksiä missä kunnossa olet 10-20 vuoden kuluttua. Kiinnostaako aktiivinen elämä eläkeikäisenä vai rollaattorin kanssa hiihtely..?Hoikalla liikkumattomalla on ihan samanlaiset riskit terveytensä kanssa. Itse olen huomattavasti paremmassa kunnossa kuin monet hoikat ihmiset. Esim. Crostrainerillä mun vastus on keskimäärin 10 ja treenatessa käytän sen 15. Jalkaprässissä nousee yli 100 kiloa. Mulla on myös pt, joka kertoo tämän saman asian todeksi.
No mitä mieltä olet, onko sun oman terveyden kannalta sitten parempi vaihtoehto nykyiseen laihtua, lihoa vai pysyä nykyisessä painossa? Ei kai joku jalkaprässi tai crosstrainer tulos kerro mitään diabeteksesta tai nivelten kuluma-asteesta.
Eli vaikka lihoisit nykyisestä 20kg (rasvakudosta) mutta saisit jalkaprässissä paremman tuloksen kuin aiemmin, niin jalkaprässitulos kertoisi terveyden vaan paranevan?
Ei kannata mennä numeroiden ja tulosten taakse tosiasioita piiloon.
Sinällään hienoa että kuntoilet ja ilmeisesti pyrkimyksesi on kuitenkin laihtuminen ja siihen tsemppiä. Mutta keskity olennaiseen eli painon laskuun ja vyötärön ympärysmitan pienentämiseen, älä johonkin cross trainer vastukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä juoksen tunnin lenkkejä vaikka ylipainoa on 40 kiloa, ei ongelmia. Mites nyt suu pannaan? Kiinni tietysti, ettei sinne mene ruokaa!
No missä vika jos laihtuminen ei onnistu? Vai yritätkö edes?
Mun tavoite on voida hyvin ja olla hyväkuntoinen. Ei olla hoikka. Diabetesriskustä kertoo ne veriarvot, jotka mainitsin - joka ikinen kunnossa. Niin verensokeriarvotkin kuin kolesterolitkin. Ihmeellistä, että ylipainoisella voi kaikki olla kunnossa. Mun tavoitteeni on parantaa lihaskuntoani, siitä kertoo ehdottomasti myös se, että kykenen nistamasn niitä vastuksia vähitellen treenatessani.
Usein on niin, että vieressä salilla joku hoikka heiluu crossarilla ja vastus on 3, pelätään hikeä. Ja kuten sanoin, mulla on ollut pt kohta liki vuoden, eiköhän ne mun tavoitteet ja mun todellinen kunto ole paremmin minun, pt:n ja lääkärin tiedossa kuin satunnaisen nettihuutelijan. Pt:n mukaan olen hyvässä fyysisessä kunnossa - sitä on hoikkuen vaikea käsittää.
Ylipainiinen joka liikkuu kantaa kuitenkin koko ajan isoa massaa mukanaan. Esim. kun minä teen kyykkyjä, mulla on yli 30 kiloa omaa massaa nostettavana kuin sillä 60-kiloisella. Se oma massa on parantanut lihaskuntoa salaa ja huomaamatta.
Toki olen tyytyväinen laihtumiseeni, mutta laihtuminen ei ole mun kuntoiluni tavoite, se on vain sivutuote.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri nyt voi tehdä niitä tärkeitä päätöksiä missä kunnossa olet 10-20 vuoden kuluttua. Kiinnostaako aktiivinen elämä eläkeikäisenä vai rollaattorin kanssa hiihtely..?Hoikalla liikkumattomalla on ihan samanlaiset riskit terveytensä kanssa. Itse olen huomattavasti paremmassa kunnossa kuin monet hoikat ihmiset. Esim. Crostrainerillä mun vastus on keskimäärin 10 ja treenatessa käytän sen 15. Jalkaprässissä nousee yli 100 kiloa. Mulla on myös pt, joka kertoo tämän saman asian todeksi.
No mitä mieltä olet, onko sun oman terveyden kannalta sitten parempi vaihtoehto nykyiseen laihtua, lihoa vai pysyä nykyisessä painossa? Ei kai joku jalkaprässi tai crosstrainer tulos kerro mitään diabeteksesta tai nivelten kuluma-asteesta.
Eli vaikka lihoisit nykyisestä 20kg (rasvakudosta) mutta saisit jalkaprässissä paremman tuloksen kuin aiemmin, niin jalkaprässitulos kertoisi terveyden vaan paranevan?
Ei kannata mennä numeroiden ja tulosten taakse tosiasioita piiloon.
Sinällään hienoa että kuntoilet ja ilmeisesti pyrkimyksesi on kuitenkin laihtuminen ja siihen tsemppiä. Mutta keskity olennaiseen eli painon laskuun ja vyötärön ympärysmitan pienentämiseen, älä johonkin cross trainer vastukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleehan lihavilla ongelmia, polvet pettää ajan kuluessa, hengitys laahaa, tulee sydäntauteja mutta ei hätää. Terveellinen kotiruoka, herkut pannaan, liikuntaa päivittäin muodossa jos toisessa.
45-vuotiaana viimeistään läskin saartamat polvet pettää.
T
Röntgenhoitaja
Ja turha niitä on kuvata, ei se ongelma kuvaamalla parane.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Airahan on tunnetusti helvetin huonossa kunnossa ikäisekseen. Koko ikänsä polttanut, ollut ylipainoinen, syönyt epäterveellisesti ja ollut harrastamasta liikuntaa.
Sensijaan hän on vain passivisesti maaten käynyt hierotuttamassa niskojaan.
Nyt sitten kerran nähty hänen liikkuvan portaissa. Käypä sinä antamassa omat terveysvinkkisi Airalle. Mitä hänen elämässään olisi pitänyt tehdä toisin, että olisi paremmassa kunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T
RöntgenhoitajaJa turha niitä on kuvata, ei se ongelma kuvaamalla parane.
Jaaha, mun polvet menee sitten jo yliajalla. Oisko pitänyt lukea ketju ensin, ennenkuin nolaa itsensä. T:se 145kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T
RöntgenhoitajaJa turha niitä on kuvata, ei se ongelma kuvaamalla parane.
Jaaha, mun polvet menee sitten jo yliajalla. Oisko pitänyt lukea ketju ensin, ennenkuin nolaa itsensä. T:se 145kg
Miten voit olla noin ylimielinen, jos itse et kykene hallitsemaan niin yksinkertaista asiaa kuin syöminen?
Ohjaan semmoista perusjumppaa, jossa käy pääasiassa keski-ikäisiä, keskipainoisia ihmisiä. Minusta on ihanaa, että jumppaajissa on myös reilusti ylipainoisia ihmisiä. Rehellisesti sanottuna, vaikka lihavat painavatkin täysillä mukana, niin jalka ei nouse yhtä korkealle, eikä kädet heilu yhtä rivakasti kuin muilla jumppaajilla keskimäärin. Kun mennään lattialle tekemään lihaskuntoliikkeitä, eka liike jää melkein väliin, kun lattialle pääsemiseen menee aikaa. Ja sama ylös noustaessa.
Ja tällä en siis missään nimessä tarkoita, että lihavien pitäisi jäädä jumpasta pois. Kukaan muu jumppaaja tuskin asiaa huomaa, mutta minun hommaani on (huomaamatta) tarkkailla jumppaajia, niin että tiedän onko tahti sopiva ja tuliko valittua liian vaikeita liikkeitä.
Laiha jumppaajakin saattaa olla huonokuntoinen tai koordinaatioltaan ihan onneton, ei kaikki painosta riipu. Kaikki mahtuvat mukaan. Mutta omasta kokemuksestani sanoisin, että usein reilusti lihava ihminen huijaa itseään, tai ei vaan huomaa eroa, jos ajattelee pystyvänsä samaan kuin normaalipainoisena.
Ei mitään ongelmia, mitä nyt naaman iho on rasvainen ja kiiltävä illalla. BMI 24,8 eli palstalaisen mukaan mulla on vakava ylipaino.