Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi varattomalla ihmisellä on oikeus valita asuinpaikka?

Vierailija
16.04.2016 |

Ajatellaan nyt vaikka Helsinkiä ja sitä kuinka pitkät asuntojonot siellä on jo nyt. Miksi ihmisellä jolla ei ole mahdollisuutta hankkia asuntoa vapailta markkinoilta ts. joku muu maksaa viulut, on oikeus silti päättää jäädä Helsinkiin, eikä häntä "pakoteta" muuttamaan paikkakunnalle jossa on niitä asuntoja saatavana ja monesti huomattavasti edullisemmalla. Lisäoletuksena ettei henkilö käy työssä eikä opiskele. Miten asia perustellaan? "Kun ei halua?" Meidän kaikkien elämässä on asioita joita ei halua tehdä mutta silti täytyy, miksi osalla ihmisistä on eri oikeudet ja vapaudet?

Kommentit (207)

Vierailija
21/207 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastuin syöpään muutettuani nykyiseen asuntoon. Pahoittelen, että olen liian heikko muuttamaan.

Toivon, että pääset joskus kokemaan jotain vastaavaa. :) 

Hei, ikävää että olet joutunut kokemaan tuollaista. Tämä aloitus ei kuitenkaan ollut varsinaisesti osoitettu sinulle, vaan lähinnä ihmisille jotka ovat terveitä ja kykeneviä mutta haluttomia itse osallistumaan oman elämänsä rahoitukseen. Sosiaaliturvan porsaanreikiä hyväksikäyttäviä ihmisiä on täällä aivan liikaa. Osan meistä on käytävä töissä, että heidän asuminen ja palvelunsa saataisiin rahoitettua.

Uudestaan, olen pahoillani että olet sairastunut. Kaikkea hyvää taisteluun sairauden voittamiseksi!

Vierailija
22/207 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En asu loisena missään, mutta häiritsee ajatus että (mm kaukaa tulleet) vaikeasti työllistettävät ihmiset saavat asuntoja joille olisi mielestäni suurempaakin tarvetta, kun ihmiset käyvät ihan töissä. Ja kun sossu maksaa vuokran ja muut kulut pk-seutulisällä koska helsingissä on kivaa. Miksei niitä ihmisiä voisi levittää ympäri suomea tasoittamaan tilannetta?

Koska mitä järkeä on laittaa niitä ihmisiä asumaan jonnekin, missä ei ole töitä.

No eiköhän ne mene jonojen ohi, vaikkei ikinä tulisikaan olemaan töitä? Ja monella "toisenlaisella" voisi jo olla työtä tarjolla, muttei ole sitä asuntoa, tai paremminkin niin, ettei palkka riitä vuokraan...ohis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/207 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ja sitten samaan hengenvetoon valitat, että asut loisena korvessa, jossa ei ole töitä. Muuttaisit Hesaan!" -Tähän voinee lisätä, että ni-in ja millainen paru syntyykään jos tai kun joku uskaltautuu esittämään, että jokin julkinen "laitos" hajasijoitettaisiin jonnekin muualle. Mitä esimerkiksi tapahtuisi jos huoamttava osa Helsingin yliopistosta tai Aalto-yliopistosta hajasijoitettaisiin vaikka Jyväskylään ja Ouluun?  Viiem vuosinahan esimerkiksi pieni yliopistojen etäpisteitä, kuten OKL -Savonlinnassa tai vastaava Hämeenlinnassa on ymmärtääkseni lakkautettu tai siirretty isompaan kaupunkiin toisaalta hyvä. - Toisaalta nämä  "oppilaitokset" ovat tuoneet väriä ja eloa monelle pienemmälle paikkakunnalle. Puhumattakaan pienten, tai pienempien kyläkoulujen yrityksestä pitää maaseutua asuttuna. Mutta eihän se ole mahdollista kun ideaalina on hyvin usein mitä isompi niin sen parempi.  

Onhan jo nyt olemassa yliopistoja ympäri Suomea, mikä on ongelma?

Vierailija
24/207 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En asu loisena missään, mutta häiritsee ajatus että (mm kaukaa tulleet) vaikeasti työllistettävät ihmiset saavat asuntoja joille olisi mielestäni suurempaakin tarvetta, kun ihmiset käyvät ihan töissä. Ja kun sossu maksaa vuokran ja muut kulut pk-seutulisällä koska helsingissä on kivaa. Miksei niitä ihmisiä voisi levittää ympäri suomea tasoittamaan tilannetta?

Koska mitä järkeä on laittaa niitä ihmisiä asumaan jonnekin, missä ei ole töitä.

No eiköhän ne mene jonojen ohi, vaikkei ikinä tulisikaan olemaan töitä? Ja monella "toisenlaisella" voisi jo olla työtä tarjolla, muttei ole sitä asuntoa, tai paremminkin niin, ettei palkka riitä vuokraan...ohis

Tätä juuri tarkoitan. Samaan kastiin menee lapsitehtailijat, joiden ei tarvitse ottaa realiteetteja huomioon ennen raskautumista, koska uusi asunto järjestyy kyllä jonkun muun toimesta. Miksi ihmisiä holhotaan näin paljon? Kannustinloukut ja asuntojen puute johtavat pidemmällä aikavälillä aikamoiseen pommiin.

Vierailija
25/207 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ja sitten samaan hengenvetoon valitat, että asut loisena korvessa, jossa ei ole töitä. Muuttaisit Hesaan!" -Tähän voinee lisätä, että ni-in ja millainen paru syntyykään jos tai kun joku uskaltautuu esittämään, että jokin julkinen "laitos" hajasijoitettaisiin jonnekin muualle. Mitä esimerkiksi tapahtuisi jos huoamttava osa Helsingin yliopistosta tai Aalto-yliopistosta hajasijoitettaisiin vaikka Jyväskylään ja Ouluun?  Viiem vuosinahan esimerkiksi pieni yliopistojen etäpisteitä, kuten OKL -Savonlinnassa tai vastaava Hämeenlinnassa on ymmärtääkseni lakkautettu tai siirretty isompaan kaupunkiin toisaalta hyvä. - Toisaalta nämä  "oppilaitokset" ovat tuoneet väriä ja eloa monelle pienemmälle paikkakunnalle. Puhumattakaan pienten, tai pienempien kyläkoulujen yrityksestä pitää maaseutua asuttuna. Mutta eihän se ole mahdollista kun ideaalina on hyvin usein mitä isompi niin sen parempi.  

Onhan jo nyt olemassa yliopistoja ympäri Suomea, mikä on ongelma?

Tämä ongelma ei luultavasti kosketa yliopistoja millään tavalla sillä nämä ihmiset tuskin olisivat yliopistolla missään roolissa. Voihan niitä suomen kielen tai elämäntaidon (tms) kursseja järjestää pienemmilläkin paikkakunnilla? Luulisi siellä olevan vaikka niitä rauhallisempia lounaskahviloita joissa voisi saada kokemusta ja kielitaitoa kartutettua jos siihen on tarve.

Vierailija
26/207 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne pienet kunnat rikkaampia kuin Helsinki, ja pystyvät siten helpommin elättämään työttömiä? Ehkä jollekin pikkukylälle on yhtä suuri ponnistus maksaa työttömän 400 euron vuokra kuin Helsingin on maksaa 800 euron vuokra.

Vierailija
27/207 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa noista asunnontarvitsijoista ei ole töihin menossa, vaan esim. työkyvyttömyyseläkkeellä tai eläkkeellä muuten vain

Mihin tilastoon perustat väitteesi? Lähdeviitteet näkyviin.

Vierailija
28/207 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä muutin, heti saatuani myönteisen päätöksen työkyvyttömyyseläkkeestä. Sitä ennen roikuin löysässä hirressä kolme vuotta odottaen ihmeparanemista. Toki päätökseeni vaikutti se, että eläkepäätöksen myötä sain ihan kivat korvaukset vakuutuksesta ja minulla oli varaa valita itse paikkakunta ja asumismuoto. Eikä se muuttaminen ilmaista ole, piti valita huolellisesti se paikka missä koen voivani asua loppuelämän. Asunnon myynti täällä kun on melko hankalaa, on tavallaan pakko sitten asua täällä eikä ole mahdollistuutta muutella sinne tänne oikeaa paikkaa etsien. Mutta onneksi olen viihtynyt hyvin. 

Moni tuttuni sinnittelee edelleen työkykyisen ja kyvyttömän välimaastossa, oikeaa realistista mahdollisuutta työllistymiseen ei ole, mutta eläkettäkään ei tipu. Monilla ei ole myöskään mitään vakuutuksia, joista saisi kertakorvauksena jotain eläköitymisen takia. Onhan se iso riski muuttaa pikkukaupunkiin, entä ellei sieltä saa yhtään ystävää, harrastusmahdollisuuksia ei niin paljoa ole tai lapset kärsivät muutosta. Muutto voi olla elämän paras päätös tai sitten pahin virhe. En ihmettele, että moni ei uskalla luopua siitä mitä on, koti, ystävät, tutut paikat.

Vierailija
29/207 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun niitä työpaikkoja ei ole niin paljon muualla. Suurin osa suomalaisista eli yli 4 miljoonaa asuu kehä kolmosen ulkopuolella mutta jostain syystä kaikki työpaikat siirretään sinne pääkaupunkiseudulle ja sitten on hirveä parku kun yritetään siirtää kaksi työpaikkaa sinne muualle pääkaupunkiseudulta.

Vierailija
30/207 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tokkopa vähävaraisilla on Helsingissä sen kivempaa kuin muuallakaan?

Köyhillä ei ole mahdollisuutta hankkia omakotitaloa tai omistusasuntoa, joten luonnollisesti he hakeutuvat sinne, missä on vuokra-asuntoja sekä julkiset kulkuvälineet, ja näitä nyt pakkaa olemaan parhaiten suurissa kaupungeissa.

Vierailija
31/207 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lähtökohtaisesti jo perustuslaki takaa kansalaisille vapauden valita asuinpaikkansa. Minä itse arvostan sitä, että yksilöllä on mahdollisuus valita itse. Oli sitten vaikka kokonaan yhteiskunnan tuilla.

Av:lla on hauska kun samaan aikaan haluaisitte köyhiä sijoitettavan samoille, pienille paikkakunnille hajautetusti, pelkäätte slummiutumista. Laittakaa pääkoppa hieman käyttöön ja miettikää mitä huono-osaisuuden keskittymisellä jo lain täytäntöönpanolla yhteiskunnalle olisi.

Vierailija
32/207 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lähtökohtaisesti jo perustuslaki takaa kansalaisille vapauden valita asuinpaikkansa. Minä itse arvostan sitä, että yksilöllä on mahdollisuus valita itse. Oli sitten vaikka kokonaan yhteiskunnan tuilla.

Av:lla on hauska kun samaan aikaan haluaisitte köyhiä sijoitettavan samoille, pienille paikkakunnille hajautetusti, pelkäätte slummiutumista. Laittakaa pääkoppa hieman käyttöön ja miettikää mitä huono-osaisuuden keskittymisellä jo lain täytäntöönpanolla yhteiskunnalle olisi.

Nimenomaan huono-osaisuuden keskittymiä on jo syntynyt ja syntyy lisää (esim itä-helsingissä) kun porukka menettää viimeisetkin toivonrippeet satojen ihmisten taistellessa samoista kolmesta avoimesta työpaikasta jotka työnantaja kuitenkin keplottelee harjoitteluilla tms ilmaiseksi. Eikö se eläminen voisi olla helpompaa siellä vähän sivummalla, täällä kun aina vedotaan siihen raittiiseen ilmaan ja marjojen ja sienien pakastimeen poimimiseen. 

Vierailija
33/207 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairastuin syöpään muutettuani nykyiseen asuntoon. Pahoittelen, että olen liian heikko muuttamaan.

Hei, ikävää että olet joutunut kokemaan tuollaista. Tämä aloitus ei kuitenkaan ollut varsinaisesti osoitettu sinulle, vaan lähinnä ihmisille jotka ovat terveitä ja kykeneviä mutta haluttomia itse osallistumaan oman elämänsä rahoitukseen. Sosiaaliturvan porsaanreikiä hyväksikäyttäviä ihmisiä on täällä aivan liikaa. Osan meistä on käytävä töissä, että heidän asuminen ja palvelunsa saataisiin rahoitettua.

Uudestaan, olen pahoillani että olet sairastunut. Kaikkea hyvää taisteluun sairauden voittamiseksi!

Kiitos. Minut myös heitettiin ulos yt-neuvotteluissa, kun olin syövän vuoksi sairauslomalla. Laittomasti, mutta en jaksanut siinä vaiheessa haastaa yritystä oikeuteen liiton avulla. Onneksi yrityksellä menee nykyisin hyvin. :D

Vierailija
34/207 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta paskaa mitä olen koskaan kuullut. Onneksi on vapaus päättää omasta elämästään. Missä asuu ja kenen kanssa on yleensä tekemisissä. Eikä kukaan voi määräillä.

Vierailija
35/207 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi varakas maajussi ei saa rakentaa kauas maaseudulle omilla rahoillaan niin hulppeaa huvilaa kuin itse tahtoo? Miksi ei saa rakennuslupaa sellaiselle asunolle kuin hänellä olisi varaa ja halua, vaikka maksaa verojakin niin paljon, että niillä kyllä saa omien lasten koulukuljetusten tai vanhusten kotipalvelun lisäksi kustannetta saman parille naapurillekin?

Vierailija
36/207 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ongelmaahan hallitus mahdollisesti ratkoo asumistukea leikkaamalla. Jokainen voi toki valita vapaasti asuinpaikkansa. Kuitenkin asumistuki voitaisiin yhtenäistää esim. opiskelijoiden asumistuen kanssa, jossa yksinasuvalle suurin "sallittu" vuokra on 252 € kuussa.

Suurkaupungeissa on ihan tyypillistä, että pienipalkkaisella työssäkäyvällä ei ole varaa vuokrata kantakaupungista omaa yksiötä vaan huoneen asunnosta. Tähän kai meilläkin on siirryttävä, kun talous vaatii isoja leikkauksia.

Vierailija
37/207 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lähtisin pois kotiseudultani? Kaikki on täällä. Vanhemmat, sisarukset, ystävät..

Vierailija
38/207 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ulkopaikkakuntalainen voi edes hakea Helsingin kaupungin asuntoja. Korjatkaa, jos olen väärässä. Ainakaan asuntoa ei saa, koska hakijoita on muutenkin tuhansittain. On eri asia, jos kunnalla on vapaita asuntoja. Ainakaan minä en voisi sada Helsin kaupungin vuokra-asuntoa, koska asun nyt naapurikaupungissa.

Vierailija
39/207 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en tunne yhtään ihmistä joka ei haluaisi osallistua itsensä elättämiseen.

Jokaisella joka ei siihen pysty on joku syy.

Ei nyt puhuta tämän päivän "normaaleista työttömistä" , heitä on niin paljon että osa heistä varmasti syrjäytyy.

Sitten on heitä, joiden elämänhallinta on jo nuorena, kenties lapsena, lähtenyt lapasesta, alkoholia, huumeita, mielenterveysongelmia, fyysisiä sairauksia, perheessä ja itsellä.

Tiedän ihmisen, jonka koko päivä menee että hän rohkaistuu lähtemään ruokakauppaan, silloinkin puolison kanssa. Tämä tapahtuu ehkä kerran viikossa. Ulospäin näet iloisen tyylikkään naisen, hänet pelastaa sossunluukulta työssä käyvä mies, mutta monesta ovat joutuneet vuosien varrella tinkimään. En uskalla edes ajatella mitä tapahtuu, jos mies ei enää jaksa.

Vierailija
40/207 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustuslaki takaa meille oikeuden valita asuinpaikkamme😊

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi