Mitenhän kela suhtautuu koulumatkakuluihin?
Työmatkat ainakin huomioidaan toimeentulotuessa menoina, mutta miten koulumatkojen kanssa menetellään? En löytänyt kelan sivuilta tietoa tästä.
Kommentit (28)
Minkä koulumatkojen? Jos lapsi on laitettu painotettuun opetukseen ei-lähikouluun, kunta maksaa kulut, paitsi yksityiskouluissa.
Toisella asteella taas ne koulumatkat saa Kelasta, kunhan matka koululle on yli 10 kilsaa.
Miksi työmatkalulut huomioidaan, nehän huomioidaan verotuksessa. Opiskeluun saa koulumatkatukea tilanteesta riippuen.
Kenen koulumatkakuluista tässä nyt puhutaan? Meinasitko siis itse opiskella toimeentulotuella?
Vierailija kirjoitti:
Minkä koulumatkojen? Jos lapsi on laitettu painotettuun opetukseen ei-lähikouluun, kunta maksaa kulut, paitsi yksityiskouluissa.
Toisella asteella taas ne koulumatkat saa Kelasta, kunhan matka koululle on yli 10 kilsaa.
7 km nykyään toisella asteella.
Mistä kuluja syntyy? Jos on tarve koulukuljetukseen niin eikö sen pitäisi olla ainakin peruskoulussa maksutonta ja muuten kelasta saa koulumatkatukea.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työmatkalulut huomioidaan, nehän huomioidaan verotuksessa. Opiskeluun saa koulumatkatukea tilanteesta riippuen.
koska toimeentulotuki maksetaan käytössä olevan rahan perusteella. Sitä käytettävää rahaa olisi vähemmän ja tukea tarvitsisi enemmän, jos ei työssä kävisi.
Vierailija kirjoitti:
Kenen koulumatkakuluista tässä nyt puhutaan? Meinasitko siis itse opiskella toimeentulotuella?
Omista koulumatkakuluista, ei lapsen.
Ap
Ainakin Kouvolassa kuljetukset pelaavat sopuleille, 300m matkan taittavat taksilla ja tietenkin veronmaksajien piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tutustupa ensinnä sitten siihen, missä tapauksessa opiskelija saa toimeentulotukea, ja mitkä ovat opiskelijan ensisijaiset tuet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
koska toimeentulotuki maksetaan käytössä olevan rahan perusteella. Sitä käytettävää rahaa olisi vähemmän ja tukea tarvitsisi enemmän, jos ei työssä kävisi.
Ai työnaykakuluja ei ole huomioida palkan veroprosentissa? Tää on mulle uutta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä kuluja syntyy? Jos on tarve koulukuljetukseen niin eikö sen pitäisi olla ainakin peruskoulussa maksutonta ja muuten kelasta saa koulumatkatukea.
"Jotta voit saada koulumatkatukea, sinulla täytyy olla oikeus oppivelvollisuuslain mukaiseen maksuttomaan koulutukseen." Eikä tuota muutenkaan saa korkeakouluopintoihin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tutustupa ensinnä sitten siihen, missä tapauksessa opiskelija saa toimeentulotukea, ja mitkä ovat opiskelijan ensisijaiset tuet.
Saan toimeentulotukea näiden ensisijaisten tukien päälle. On selvitetty kelasta jo.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Saan toimeentulotukea näiden ensisijaisten tukien päälle. On selvitetty kelasta jo.
Ap
jos opiskelu on päätoimista, käsittääkseni lippu huomioidaan menoina, kun opintososiaalietuudet eivät riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihin#ehkaiseva-toimeentul…
Perusosaan sisältyvät
ravintomenot
vaatemenot
vähäiset terveydenhuoltomenot, esimerkiksi itsehoitolääkkeet
henkilökohtaiseen hygieniaan ja kodin puhtauteen liittyvät menot
paikallisliikenteen käyttö
sanomalehden tilaus
puhelimen ja internetin käyttö
harrastus- ja virkistystoiminta
muut vastaavat sinun ja perheesi jokapäiväiset menot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ei pelkillä opintotuillakaan opiskeleville korkeakoulu- ja ei-maksuttoman toisen asteen opiskelijoille makseta koulumatkatukea. Ihan pelkästään maksutonta toista astetta käyville, ja vain jos koulumatka on pidempi kuin 7 km.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihin#ehkaiseva-toimeentul…
Perusosaan sisältyvät
ravintomenot
vaatemenot
vähäiset terveydenhuoltomenot, esimerkiksi itsehoitolääkkeet
henkilökohtaiseen hygieniaan ja kodin puhtauteen liittyvät menot
paikallisliikenteen käyttö
sanomalehden tilaus
puhelimen ja internetin käyttö
harrastus- ja virkistystoiminta
muut vastaavat sinun ja perheesi jokapäiväiset menot.
Toiseen kaupunkiin matkustaminen ja sen sisäinen liikenne ei käsittääkseni ole paikallisliikennettä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ei pelkillä opintotuillakaan opiskeleville korkeakoulu- ja ei-maksuttoman toisen asteen opiskelijoille makseta koulumatkatukea. Ihan pelkästään maksutonta toista astetta käyville, ja vain jos koulumatka on pidempi kuin 7 km.
En nyt kysele koulumatkatuesta, koska tiedän, ettei sellaista saa korkeakouluun.
Ap
Käsi ojossa taas, voi elämän kevät