Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeastiko te aina kuljette taksilla lentokentälle? Suomessa ja Euroopassa?

Vierailija
14.04.2016 |

Mä kyllä kuljen aina julkisilla, jos se on mahdollista, koska isoissa kaupungissa nuo yhteydet on yleensä järjestetty hyvin. Olenkin monia vuosia ollut vähävarainen mutta nyt taas en valitsisi taksia, koska julkiset valitsemalla näkee jo heti paikkoja enemmän, osa matkan jännittävyyttä.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pitää liikkua keskellä yötä, sitten taksi. Muuten julkisilla aina. 

Mä olen kyllä tullut yöllä Pariisiin ja julkisilla tullut puolen yön aikoihin eka junalla ja sitten metrolla Place de Clichylle. Kyllä vähän jännältä tuntui ja katselin kyllä ympärilleni, millasta porukkaa on liikkeellä (erityisesti Anvers näytti paikalta, johon ei haluisi jäädä yön pimeyteen), mutta hyvin meni.

ap

JUna CDGlta kaupunkiin menee juuri niiden levottomien lähiöiden kautta jossa välillä mellakoidaan. Joskus tein saman myöhään juuri mellakoiden jälkeen, junassa ei ollut välillä muuta kuin minä ja mustia nuoria, hieman oli ahdistunut olo. Junat ovat monilla lentoasemilla todella käteviä (Amstredam etc), pääset suoraan lentoasemalta joko kaupungin keskustaan tai toiseen kaupunkiin. Ja kyllä, käytän paljon taksia, en halua kotimaassakaan lisää pituutta työmatkoille eikä oman auton parkkiinjättö reissujen ajaksi ole juuri sen edullisempaa.

Vierailija
42/73 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim Lontoossa taksi oli halvempi kuin 3 henkeä Heartrow expressillä. Meen myös aina taksilla Helsinki-Vantaalle, koska se on helpointa.

Usein yhteydet lentokentille on hintadifferoituja, eli on halpa yhteys paikallisille ja kallis yhteys jolla viedään turisteilta rahat. Esimerkiksi tuonne menee metro joka maksaa tyyliin 3 € keskustaan.

Osa noista metroasemista on niin vanhanaikaisia, ettei niissä ole hissejä, tai edes liukuportaita joka asemalla. Metro kyllä maksoi enemmän kuin 3 e, ja se kestää tunnin. Ja olisi pitänyt vaihtaa, ison matkalaukun kanssa. Kun Lontoossa hotellissa on niin kallista ja eläminen muutenkin, niin en halua sitä kalliisti maksettua matkaa käyttää maanalaisessa istumiseen.

Jos metro vie Lontoossa tunnin, niin luultavasti taksilla menee vielä kauemmin. Ja joka tapauksessa metron käyttäminen Lontoossa on käytännössä pakollista, joten jos ensimmäisenä päivänä aikoo johonkin mennä, niin lippu on tavallaan ilmainen. Tämä siis koskee Heathrow:ta. Gatwickistä taas ei mene metroa, juna on yllättävän kallis. Toisaalta taas Gatwick on niin kaukana keskustasta, että taksikin maksaa maltaita. Kun vertaatte Finnairin ja Norweagianin lentohintoja, niin ottakaa tämä huomioon.

Ei kävely Lontoossa ole todellakaan pakollista, jos ei tarkoita kävelyä ovelta kadun varteen. Joka paikasta pääsee vaikka viereiseen taksilla, pitää vaan osata heilauttaa käsi pystyyn. Black cabit kulkee jokapuolella kokoajan, eikä lyhyet matkat maksa kuin jonkun punnan. Sikäläiset käyttää sitä paljon ihan muutamien korttelien matkoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espoosta omalta asuinalueeltani on aika hankala mennä julkisilla kentälle.. Kahdella bussilla se onnistuu, kävelyä tulee joku kilometri ja aikaa menee jotain 50 min. Olen silloin tällöin tuon tehnyt, mutta taksi tulee usein otettua. Ja taksi on ainoa vaihtoehto silloin, jos kentällä pitää olla tyyliin puoli viideltä. Julkiset ei kulje. Kohteessa kuljen yleensä julkisilla, katson netistä etukäteen että mitkä on parhaat yhteydet kentän ja hotellin välillä, lippujen hinnat jne.

Mielestäni tuo ei kuulosta mitenkään hankalalta. Meillä (minä ja 11-vuotias poika, laukkuja mukana 2-4 kpl) on tällaisia vaihtoehtoja (vuorokaudenajan mukaan) eikä olla edes harkittu taksia:

A) - kävely noin 1 km

- linja -auto 10 minuuttia

- juna 14 minuuttia

B) - kävely 300 m / 1 km

- linja-auto 30 minuuttia

- linja-auto 45 minuuttia

C) - kävely noin 2 km

- linja-auto 50 minuuttia

D) - kävely 1 km

- metro 18 minuuttia

- juna 30 minuuttia

Joskus jos on aikainen aamulento niin ollaan menty mm. näin klo 6 aamulla lähtevälle lennolle:

Lähtö kotoa 0:40, metro Helsingin keskustaan noin klo 1, linja-auto rautatieasemalta klo 1:40, perillä lentokentällä 2:15

Vierailija
44/73 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa menemme omalla autolla, kätevää. Talvella voi jättää auton lämpimään parkkihalliin. Kuka menee matkatavaroiden kanssa julkisilla? Kohdemaassa vuokrataan auto. 

Vierailija
45/73 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Espoosta omalta asuinalueeltani on aika hankala mennä julkisilla kentälle.. Kahdella bussilla se onnistuu, kävelyä tulee joku kilometri ja aikaa menee jotain 50 min. Olen silloin tällöin tuon tehnyt, mutta taksi tulee usein otettua. Ja taksi on ainoa vaihtoehto silloin, jos kentällä pitää olla tyyliin puoli viideltä. Julkiset ei kulje. Kohteessa kuljen yleensä julkisilla, katson netistä etukäteen että mitkä on parhaat yhteydet kentän ja hotellin välillä, lippujen hinnat jne.

Mielestäni tuo ei kuulosta mitenkään hankalalta. Meillä (minä ja 11-vuotias poika, laukkuja mukana 2-4 kpl) on tällaisia vaihtoehtoja (vuorokaudenajan mukaan) eikä olla edes harkittu taksia:

A) - kävely noin 1 km

- juna 14 minuuttia

B) - kävely 300 m / 1 km

C) - kävely noin 2 km

D) - kävely 1 km

- metro 18 minuuttia

- juna 30 minuuttia

Joskus jos on aikainen aamulento niin ollaan menty mm. näin klo 6 aamulla lähtevälle lennolle:

Lähtö kotoa 0:40, metro Helsingin keskustaan noin klo 1, linja-auto rautatieasemalta klo 1:40, perillä lentokentällä 2:15

Aivan järjetöntä!! Miksi menette kentälle 4 tuntia etuajassa? Jos mun lento (kuten ensiviikolla) lähtee 6.30 olen kentällä 5.30. Tuo tarkoittaa sitä että herään 04 ja lähden kotoa autolla 04.45. Kentällä pitää olla tuntia ennen (kaukolennot 90 min) lähtöä. Ja joka tapauksessa olen checkannut itseni sisään jo edellisenä päivänä joten ei tarvitse edes jonottaa vaan nappaan koneesta laukkutagin ja vien laukun tavarapisteeseen.

Vierailija
46/73 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asu lentokentälle menevän radan varressa, joten menen taksilla lentoasemalle.

Vierailija
47/73 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joukkoliikenteen käyttö on ympäristöteko.

Henkilöauto ja taksi edesauttavat ilmaston lämpenemistä, puhumattakaan lentomatkasta!

Vierailija
48/73 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä kuljen aina julkisilla, jos se on mahdollista, koska isoissa kaupungissa nuo yhteydet on yleensä järjestetty hyvin. Olenkin monia vuosia ollut vähävarainen mutta nyt taas en valitsisi taksia, koska julkiset valitsemalla näkee jo heti paikkoja enemmän, osa matkan jännittävyyttä.

Ei kai kukaan kulje aina taksilla? Me mennään lähikentälle yleensä omalla autolla, julkisilla kulkeminen lisää matka-aikaa ja vaivaa. Määränpäässä kentältä poistutaan tilanteen mukaan joko julkisilla, vuokra-autolla tai taksilla. Monelta kentältä on hyvät junayhteydet kaupungin keskustaan, mutta jos onkin menossa ihan eri suuntaan, se ei ole aina fiksuin vaihtoehto.

Vierailija
49/73 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut ulkomailla taksissa. Mutta olenkin käynyt ulkomailla vain joko valmispakettimatkoilla, jolloin kaikki on hoidettu valmiiksi, tai sitten yöpynyt tuttavan luona, joka on hakenut kentältä.

Suomessa käytän taksia vain baari-iltoina eli kerran viidessä vuodessa.

Kerran menin Helsingistä Espooseen taksilla, mutta sitä ei tarvinut itse maksaa.

Taksi on  aivan liian kallis mun kukkarolle. Järjestän aina kyydin (puoliso, tuttava jne.), julkisiakaan en käytä ikinä.

Vierailija
50/73 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei omaa autoa voi syystä tai toisesta jättää kentälle, niin menen taksilla.

Taksilla 10 min/12km tai bussilla tunti vaihtoineen matkalaukkua roudaten ekana 25km väärään suuntaan ja sitten 12 km suunnilleen takaisinpäin :)

Työmatkoilla ulkomailla firman matkustussäännön mukaan: aina taksilla.

Vierailija
51/73 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A) - kävely noin 1 km

- juna 14 minuuttia

B) - kävely 300 m / 1 km

C) - kävely noin 2 km

D) - kävely 1 km

- metro 18 minuuttia

- juna 30 minuuttia

Kai sitä nyt tuollaisessa tilanteessa voisi julkisia käyttää. Meiltä (ei pääkaupunkiseudulla) on ehkä 7 km kentälle, mutta ensimmäinen linja-auto aamulla lähtee n. 7.30 ja sittenkin pitäisi 5 km päässä vaihtaa toiseen, jotta pääsisi sinne kentälle asti. Eipä ehdi työmatkalle, jos pitää julkisia yrittää käyttää, usein kun lento lähtee 6.45. Busseja kulkee yhteensä päivän aikana 6 vuoroa (2 eri linjaa), näistä yhdelläkään ei siis pääse kentälle.

Vierailija
52/73 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim Lontoossa taksi oli halvempi kuin 3 henkeä Heartrow expressillä. Meen myös aina taksilla Helsinki-Vantaalle, koska se on helpointa.

Usein yhteydet lentokentille on hintadifferoituja, eli on halpa yhteys paikallisille ja kallis yhteys jolla viedään turisteilta rahat. Esimerkiksi tuonne menee metro joka maksaa tyyliin 3 € keskustaan.

Jotakin tyyliin paskan marjat. Se on tubella kylläkin 5,70 puntaa eli euroissa 7,20. Ihan inasen siis sulla tuo hinta-arvio vinksallaan.

Ja kun mukana on perhe, niin neljältä summa siis on 28,20. Ja sillä pääset siis metrolinjan varrelle, mutta jos kohde ei olekaan kätevästi Piccadilly linen varrella, voit käyttää julkisilla menemiseen aika montakin tuntia (suora metromatkakin Heathrowilta keskustaan kestää noin tunnin, liityntämatkat siihen päälle ja odottelut).

MINKÄ lisäksi raahailet joka välissä kapsäkkejä ja kyttäät hulluna mahdollisten mukana olevien alaikäisten lasten perään.

Sen sijaan, että hyppäät taksiin ja perillä ulos taksista.

Mukavuudestakin moni mielellään pulittaa hiukan ekstraa.

http://www.heathrow.com/transport-and-directions/underground

Vierailija
53/73 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, siis 28,80

Vierailija
54/73 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu. Jos on paljon tavaraa tai huonot yhteydet otan taksin, muutoin menen julkisilla. Joskus jouduin lentämään pahasti selkävaivaisena, ja silloin valitsin myös taksin.

Vierailija
55/73 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No. Esimerkki täältä stadista. Asumme lähellä Helsinki-Vantaata Malminkartanossa. Tuosta menee juna suoraan lentokentälle. Kuulostaa siis kätevältä, eikö?

Aina silti ei. Matka-aika on tuosta puoli tuntia, paikallisjuna pysähtelee usein. Taksilla surauttaa kentälle reilussa vartissa.

Ja jos menemme koko perhe junalla, se maksaa vyöhykelipuilla 22 euroa. Taksilla pääsee liki samaan hintaan, mutta eipä tarvitse puolta kilometriä molemmissa päissä kanniskella raskaita kapsäkkejä asemalle ja asemalta lähtöhalliin.

Homma kannattaa, jos menee yksin, eikä ole työmatkalla niin, että työnantaja maksaa. Tämmöisiä reissuja minulla ei ole. Joko meneen työmatkalle tai lomalle perheen kera. Molemmissa tapauksissa käytän jatkossakin taksia, koska se ei ole juurikaan kalliimpi, mutta selväsri mukavampi ja kätevämpi.

Vierailija
56/73 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa tehdä ympäristöystävällisiä valintoja!

Vierailija
57/73 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä logiikalla ruuhkabussista näkee paremmin paikkoja kuin samaa reittiä mutta väljästi ajavalla taksilla?

Vierailija
58/73 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bussilla saa ajaa aika monta tuhatta kilometriä, jos meinaa sen käyttämisellä (vs. taksi) kompensoida lentämisensä.

Vierailija
59/73 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menen omalla autolla.

Vierailija
60/73 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai jotta omaatuntoa ei kolkuttaisi, kun lentää? Ympäristöystävällinen valinta on lentomatkan sijaan ottaa taksi lentokentälle ja ihailla lähteviä lentoja. Taksia ympäristöystävällisempi on mennä junalla. Junaa ympäristöystävällisempi on pakata reppu ja lähteä lähimetsään patikoimaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan