Kysy papilta, olen hetken paikalla.
Hei, voit kysyä nyt hetken ajan papilta mitä vain. Vastaan kuitenkin vain asiallisiin kysymyksiin. :) Kiitos ja siunausta!
Kommentit (73)
Miten riparin isoskoulutuksessa suhtaudutaan sinne haluaviin ateisteihin. Minusta ei saisi ottaa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten riparin isoskoulutuksessa suhtaudutaan sinne haluaviin ateisteihin. Minusta ei saisi ottaa ollenkaan.
Vastaan nyt näin sivusta. Eihän toisesta ihmisestä voi varmuudella tietää, onko hän ateisti vai ei. Jos nuori on luotettava, hyvin käyttäytyvä ja isoseksi sopiva ja hän tuntuu osoittavan kiinnostusta kristinuskoon ja isosen tehtävään, niin miksei häntä voisikin ottaa isoseksi. Moni nuori kokee uskonnollisen herätyksen isoskoulutuksessa ja isostehtävässä.
Ja voihan joku nuori vaikka huijata olevansa uskovainen, että pääsee leirille
- papin vaimoke
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö agnostikot taivaaseen jos kuitenkin rukoilevat, välttävät syntiä, ovat nimellisesti kristittyjä ja lukevat välillä raamattuakin?
Yksin uskosta me olemme hänen rakkautensa vuoksi pelastetut.
Miksi se uskominen on niin tärkeää? Haiskahtaa käännösvirheeltä. Englanninkielinen versio "faith" ja kreikan πίστις on enempi luottamista kuin uskomista. Ehkä teidänkin toitottamisenne menisi jollekin paremmin tolkkuun kun käskettäisiin luottamaan eikä uskomaan, merkitys on aivan eri.
Uskontunnustus, Creed sisältää paljon enemmän kuin vain yhden sanan, jolloin käännösten ero minimoi tulkintaerot.
Ja uskontunnustuksessa englanniksi käytetty sana on I believe, joka minusta aika suoraan tarkoittaa samaa kuin suomenkielinen vastine, minä uskon.
Tuolta voi hakea erikielisiä vastineita, kaikki uskontunnustukset on kristillisissä kirkoissa yhteisiä, vaikka ehtoollisyhteyttä ei kaikkien kanssa ole.
http://www.vatican.va/archive/ccc_css/archive/catechism/credo.htm
käyttäjä-11339 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö agnostikot taivaaseen jos kuitenkin rukoilevat, välttävät syntiä, ovat nimellisesti kristittyjä ja lukevat välillä raamattuakin?
Yksin uskosta me olemme hänen rakkautensa vuoksi pelastetut.
Miksi se uskominen on niin tärkeää? Haiskahtaa käännösvirheeltä. Englanninkielinen versio "faith" ja kreikan πίστις on enempi luottamista kuin uskomista. Ehkä teidänkin toitottamisenne menisi jollekin paremmin tolkkuun kun käskettäisiin luottamaan eikä uskomaan, merkitys on aivan eri.
Uskontunnustus, Creed sisältää paljon enemmän kuin vain yhden sanan, jolloin käännösten ero minimoi tulkintaerot.
Ja uskontunnustuksessa englanniksi käytetty sana on I believe, joka minusta aika suoraan tarkoittaa samaa kuin suomenkielinen vastine, minä uskon.
Tuolta voi hakea erikielisiä vastineita, kaikki uskontunnustukset on kristillisissä kirkoissa yhteisiä, vaikka ehtoollisyhteyttä ei kaikkien kanssa ole.
http://www.vatican.va/archive/ccc_css/archive/catechism/credo.htm
Luuletko, että Raamattu on alun perin kirjoitettu enkuksi? Luuletko, että luterilaiset uskontunnustukset on alkujaan kirjoitettu enkuksi? Miksi ihmeessä sotket noita suht. Uusia käännöksiä jollekin kolmannelle kielelle tähän?
Miksi Jumalaa kiinnostaa niin paljon ihmisten seksuaali- ja sukupuoliasiat?
Vierailija kirjoitti:
Hei, voit kysyä nyt hetken ajan papilta mitä vain. Vastaan kuitenkin vain asiallisiin kysymyksiin. :) Kiitos ja siunausta!
Mitä vain voi kysyä, mutta pappi vastaa vain niihin mitä huvittaa. No ei huvittanut sitten vastata yhteenkään kysymykseen. Olipa taas ketju!
Voiko päästä taivaaseen, jos on juonut setänsä hautajaisia edeltävänä iltana?
Uskotko Raamatun ilmoittamaan Jumalaan?
Kuuleeko Jumala kaikkien rukoukset? Itse rukoilen rakkautta, perhettä ja lapsia mutta yksin jäin. Maailmassa on paljon suurempia ongelmia kuin nämä minun, mutta minulle silti suurin suru ja toive. Mutta jos rukoilee, kuuleeko kukaan näitä.
En jaksa enää uskoa.
Miksi rukouksiini ei vastata? En pyydä kuuta taivaalta.
Minulla on katkeria, kieroja ja pahoja ajatuksia. Olen paha. Olen itse kaikessa epäonnistunut enkä nauti muiden onnesta koska minulla ei ole mitään. Toisten epäonni ei tunnu pahalta, muiden epäonni tuntuu hyvältä. Olen siis paha ja tiedän sen. Miksi minusta tuli tälläinen, haluaako Jumala pelastaa myös pahan ihmisen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on katkeria, kieroja ja pahoja ajatuksia. Olen paha. Olen itse kaikessa epäonnistunut enkä nauti muiden onnesta koska minulla ei ole mitään. Toisten epäonni ei tunnu pahalta, muiden epäonni tuntuu hyvältä. Olen siis paha ja tiedän sen. Miksi minusta tuli tälläinen, haluaako Jumala pelastaa myös pahan ihmisen.
Hei :) Saanko vastata: KYLLÄ! Uskon vilpittömästi, että Jumala haluaa pelastaa ja vapauttaa, mutta ei "myös" pahan ihmisen, kuten kirjoitit, vaan "nimenomaan" pahan ihmisen eli ihmisen, joka sinun laillasi tunnistaa ja tunnustaa pimeät puolensa, epätäydellisyytensä, erehdyksensä, jopa syntinsä. Nimittäin kun ajatuksissasi eli sisimmässäsi sanot Jumalalle, Kristukselle, tuon kaiken mitä viestissä kirjoitit, ja pyydät Häneltä apua, vapautumista sekä anteeksiantoa, niin silloin olet "tullut Jumalan luokse", kuten kristityillä on tapana sanoa ja Hän ottaa sinut vastaan - Kristus itse lupasi sen evankeliumeissa koskettavasti:
"Joka tulee minun luokseni, sitä en heitä pois."
Tule siis rohkeasti Jumalan luokse sisimmässäsi ja rukouksessa juuri sellaisena kuin olet, mitään peittelemättä tai kaunistelematta, silloin teet varmasti oikein. Jumalahan jo näkee ja tuntee sinut täydellisesti, joten mitään ei siis tarvitse eikä voi peitellä. Ja vaikka Hän tuntee ja näkee sinut täydellisesti, niin silti Hän rakastaa sinua ja ottaa sinut vastaan, koska Kristus on kantanut ja kärsinyt puolestasi sen vaikean ja pahan, jota kerroit kokevasi. On tärkeintä, että sisimmässäsi luotat tähän, otat sen vastaan ja kiität siitä, että Kristus on kantanut kaiken sen pahan, mistä kerrroit: silloin olet ottanut vastaan pelastavan anteeksiannon.
Tämä on EVANKELIUMI :) eli suomeksi kristinuskon vapauttava ja armahtava "hyvä uutinen". Se ei perustu ihmisen hyviin tekoihin tai kasvamiseen ja kehittymiseen, vaan Jumalan ehdottomaan rakkauteen ja siihen, mitä Kristus on tehnyt sinun ja jokaisen ihmisen puolesta ja hyväksi, kuten äsken kuvailin.
Kristinuskon mukaan JOKAINEN ihminen, siis myös sinä, olet korvaamattoman RAKAS JA ARVOKAS ihminen Jumalan silmissä! Et siis ole sittenkään yksin, toivoton etkä pelastuksen ulkopuolella. Kaikki tässä kirjoittamani ja kuvaamani nousee Raamatun teksteistä, erityisesti Uudesta testamentista, mutta toki paikoin ne löytää Vanhastakin, vaikka eri tavoin ilmaistuna.
LOPUKSI sinulle, ja kaikille muillekin vähänkään kiinnostuneille, muutama hyvä nettisivu ja linkki, jotka voivat auttaa löytämään sen, mitä etsit tai kaipaat. Lämpimästi suosittelen ja rohkaisen tutustumaan niihin kaikkiin :) Ja sen jälkeen menemään vaikka tutustumaan johonkin seurakuntaan tai juttelemaan papin tai diakonin kanssa. Sillä tavalla voit päästä sisään näihin asioihin niin, etteivät ne jää vain aavistukseksi tai teoriaksi. Tässä linkit ja sivustot. Kaikkea hyvää sinulle ja muillekin. Olet rukoillut puolestanne.
Onhan Paavalin kirjeet käytössä?