Ilmeisesti kannattaa synnyttää kypsässä iässä
http://yle.fi/uutiset/tutkimus_vanhemmille_aideille_syntyvat_lapset_par…
"Tutkijat huomasivat, että jos äiti sai lapsen vasta vanhemmalla iällä, jopa vasta yli 40-vuotiaana, lapset olivat pitempiä, he saivat parempia arvosanoja yläkoulussa ja he jatkoivat opiskelua todennäköisemmin yliopistossa. He vertasivat tutkimuksessaan sisaruksia, joilla on samat vanhemmat."
Kommentit (11)
No, mielenkiintoista nähdä tuleeko nuoremmista lapsistani pitempiä ja paremmin koulutettuja kuin niistä vanhimmista :)
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tässä ole kyse siitäkin, että nykyisin koulutus periytyy. Korkeakoulutettujen lapsista tulee korkeakoulutettuja ja korkeakoulutetut tekevät lapsensa vanhempana.
Tuossa vertailtiin kylläkin samojen vanhempien lapsia, jotka oli saatu eri iässä.
Mä mietin ihan synnyttämistä tapahtumana kypsässä iässä, siinä ei nimittäin ole mitään kannattavaa :D
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin ihan synnyttämistä tapahtumana kypsässä iässä, siinä ei nimittäin ole mitään kannattavaa :D
Kerranhan se vain kirpaisee. Tai riippuu vähän. Suomessa nykyään jotain 1,8 kertaa?
Meillä ainakin oli näin. Meitä on 7 lasta, vanhemman ja nuorimman ikäero 17 vuotta. Nuorimmat on akateemisesti koulutettuja, keskimmäiset opistotasoisia, ja vanhemmilla ammattikoulutus. Toinen opiskeli yli 40 v lähihoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerranhan se vain kirpaisee. Tai riippuu vähän. Suomessa nykyään jotain 1,8 kertaa?
En minä nyt mitään kirpaisuja mieti vaan ylipäätään iäkkäämpien odotusajan riskejä, puhumattakaan synnytystapahtuman suuremmista riskeistä.
Saattaahan se johtua ihan siitä nuorempien lasten omasta oivalluksesta. Kun ei vanhemmista sisaruksista oikein kummoisia tullut.
Tää onkin sikäli mielenkiintoista, että useimmissa perheissä esikoista oikein hiillostetaan menestymään, kuulustellaan kokeisiin jne. Kuopuksen kohdalla just ja just vilkaistaan koe ja ehkä heitetään vähän rahaa.
Meillä nuorin n..40-vuotiaana saatu on saanut selvästi heikoimmat eväät elämään, liekö enää kasvatukseen jaksettu panostaa. Korkeiten koulutettu olen minä siitä keskeltä, 27-vuotiaille vanhemmille syntynyt.
Eiköhän tässä ole kyse siitäkin, että nykyisin koulutus periytyy. Korkeakoulutettujen lapsista tulee korkeakoulutettuja ja korkeakoulutetut tekevät lapsensa vanhempana.