Asiakaspalvelijat! Onko asiakas pyytänyt sinulta koskaan jotain asiaa/tuotetta jota et ole ymmärtänyt/tiennyt mikä se on?
Toisessa keskustelussa joku oli pyytänyt ryynimakkaraa ja myyjä oli ollut ihmeissään, että mikä ihmeen RYYNImakkara. 😂
Kommentit (306)
Kauppiaan kannalta vähän tyhmää panna asiakaspalveluun teinejä, kun maksukykyiset asiakkaat ovat aikuisia ja vanhoja.
Esim. kahvilaan en ole mennyt enää vuosikausiin, koska tilaamalla "kahvia" alkaa todella nöyryyttävä vuoropuhelu ja halveksunta. Ja aina sitä "kahvia" ei ole edes saatavilla.
Toinen esimerkki on subway, josta saa lounaan hinnalla patongin pätkän. Menen vain lapsen kanssa, joka hoitaa tilaamisen kokonaan.
Ihmettelen ihmisiä, jotka suhtautuvat ikävästi pikaruokapaikkojen työntekijöihin. Mielestäni te teette hyvää työtä ja suhtaudutte ystävällisesti asiakkaisiin.
Pudotin joskus tarjottimella olleen pankkikorttini roskikseen ja mukava myyjä onki sen minulle. Kiitin ja kävin ostamassa hänelle karkkipussin, koska ilahduin saamastani nopeasta avusta.
Multa tilattiin pitkä eero. Ei todellakaan auennut ja asiakas joutui selittämään: LONG EERO = LONKERO. Omasta mielestään tietysti erittäinkin nokkelaa sanailua.
Tunnistan niin itseni näistä "annan lapsen tilata". Subwayssa oli ensimmäisen kerran tilaamassa hyvinkin aikuisessa porukassa ja hyvin se onnistui. Siitä vitriinistä vaan valitsemalla, ilman typeriä kysymyksiä kummaltakaan puolelta. Nuorisoravintolaan en edes mene yksin, ja lapset tietävät kyllä, mitä minulle kannattaa tilata.
Jos tilaan hampurilaisen, odotan saavani sämpylän välissä olevan pihvin ilman mitään ihmeitä, ja jos tilaan viskin tai oluen, minulle kelpaa ihan mikä tahansa, yleensä se tavallisin ja/tai halvin.
Kysyin Valintatalosta Kesti-leipää. Tyttö huokaili ja pyöritteli silmiään. Pelastin hänet kertomalla että Kesti-leipä on ollut markkinoilla ties kuinka kauan, ehkä jo ennen kuin hän on edes syntynyt. Jotenkin ihmettelen onko mahdollista että hänen kodissaan ei ole koskaan syöty tätä suosittua ja maistuvaa leipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häftaa. Apteekissa. Muistaakseni se oli jonkinlaista laastaria.
Miksi tähän alapeukkuja? Ei kai se, etten ole joku alemman tason juntti jostain maalta, jonka kodissa olisi puhuttu häftasta ole alapeukutuksen arvoinen asia. Jotkut, joiden suku ei ole muuta eläessään tehnyt kuin istunut tehtaalla sorvin ääressä alapeukuttivat XD
Varmaan jotkut typerykset alapeukuttavat sitä, että häfta oli kirjoitettu Ä:llä, eli "pakkoruotsiksi". Hefta oli ihan normaali sana laastarille kun olin lapsi, mutta silloin jo laastari -sana alkoi vallata alaa. Olen 46-vuotias stadilainen.
Älä kiihdy pienestä. Meidän perheessä haavoille laitetaan laastaria, heftää (tai häftaa) ja plåsteria. Ja piharatamoa. :)
Kylla tosiaan HEFTA on ihan tuttu sana minulle, aitini sita sanaa kaytti. Han oli kotosi n pohjanmaalta ja elettiin Turuuus.
Olin nuorena, joskus -70 luvulla kaupan kassalla toissa. Kassalle tuli 'hieno rouva, jos yhtakkia muisti, etta piti ostaa koiranmakkaraa. Takana oleva mummo kauhisteli, etta tehdaanko koirista makkaraa ? Silloin oli juuri tullut ensinmmainen koiranmakkara kauppoihin.
Mokillamme kavi usein viikoloppusin kaksi koiraa kerjaamassa ruokaa, olivat tottuneet mokkilasilta kerjaamaan ja menivat talosta taloon. Joten kun olin mieheni kanssa pe ruokaostoksilla menimme lihatiskille, ja kysyin myyjalta onko nykyaan viela ROISKEITA ? Mieheni sai hepulin ja lahti kiireella pois ja myyja ei tietenkaan tiennyt mita halusin. Miestani havetti, koska kuulemma kaikki tietavat ettei meilla ole koiraa. Kaikille jotka ei tieda mita roiskeet ovat/olivat ne on makkaran paita yms. mita oli ennenwanhaan. Makkarat tuli 70cm potkoina kauppoihin ja ne siella tiskin takana siivutettiin myytavaksi.
Ne koirakin kuolivat kuulemma ylensyontiin :(
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta näkee selvästi miten suppea sanavarasto ihmisillä on. Lukekaa ihmiset joskus kirjoja niin opitte uusia sanoja.
Olen samaa mielta. Nykyaan nuoret puhuvat ja varsinkin kirjoittavat todella huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Jos tilaan hampurilaisen, odotan saavani sämpylän välissä olevan pihvin ilman mitään ihmeitä, ja jos tilaan viskin tai oluen, minulle kelpaa ihan mikä tahansa, yleensä se tavallisin ja/tai halvin.
Hienoa. Kerrohan, miten sen baarimikon pitää tietää, että nimenomaan sinulle kelpaa se kolmen leijonan viski? Tai se hanakolmonen. Hampurilaisen nyt voi vielä ymmärtääkin, mutta tuo olut / viski, niin eihän sitä millään voi tietää. Ei se nyt niin vaikeaa ole pyytää se pieni hanakolmonen tai katsoa sieltä baarin listalta, että mitä viskiä siellä on ja tilata se halvin. Saat mitä haluat ja baarimikko saa selvän tilauksen.
Vierailija kirjoitti:
Asiakas kysyi mistä löytäisi kerniä? En todella tiennyt, koskaan kuullutkaan tuota sanaa, eikä sanasta tullut edes mieleen muuta kuin keskiaika. Kuulosti joltain mistä kynttilöitä voitaisiin tehdä...
Mutta siis, vahakangastahan hän kaipasi.
Kun olin pieni niin nuket oli guttaperkaa ( en tieda miten se pitaisi kirjoittaa )
mikna kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta näkee selvästi miten suppea sanavarasto ihmisillä on. Lukekaa ihmiset joskus kirjoja niin opitte uusia sanoja.
Olen samaa mielta. Nykyaan nuoret puhuvat ja varsinkin kirjoittavat todella huonosti.
Ja tehän tiesitte parikymppisinä kaikki sanat, jotka viisikymppiset osasivat siihen aikaan?
T: Viisikymppinen.
Kicksin myyjä ei pari vuotta sitten älynnyt, kun kysyin, että onko heillä puhelinjohtoponnareita. Oli minua ehkä muutamaa vuotta vanhempi myyjä (~25v), eli ei ollut kyse siitä, etteikö tietäisi miltä puhelinjohto näyttää. Yritin vielä selittää, mutta myyjä nauroi minulle ivallisesti päin naamaa?! Aivan kuin minä olisin se idiootti, kun tuollaisia kyselen, vaikka hänen "alan ammattilaisena" luulisi olevan perillä välineistä ja termeistä.
Noh, heillä ei näitä ponnareita sitten vain ollut. Löysin niitä seuraavana päivänä Citymarketista. Ja parin kuukauden päästä myös Kicksistä. Eiköhän sillekin myyjälle lopulta selvinnyt, mitä olin ollut vailla. Toivottavasti häntä edes hävetti se, miten huonoa palvelua oli minulle antanut. Ei kaikkea tarvitse tietää, mutta turha siinä on asiakasta pilkata, jos itse on pihalla. :/
Tätönen kirjoitti:
Kysyin Valintatalosta Kesti-leipää. Tyttö huokaili ja pyöritteli silmiään. Pelastin hänet kertomalla että Kesti-leipä on ollut markkinoilla ties kuinka kauan, ehkä jo ennen kuin hän on edes syntynyt. Jotenkin ihmettelen onko mahdollista että hänen kodissaan ei ole koskaan syöty tätä suosittua ja maistuvaa leipää.
En ole ikinä kuullutkaan Kesti-leivästä, enkä näköjään ole ainoa.
Vierailija kirjoitti:
Tätönen kirjoitti:
En ole ikinä kuullutkaan Kesti-leivästä, enkä näköjään ole ainoa.
Enkä minä.
T: vm -81
PS ylempänä oli mainittu roiskeet, täällä päin nk perkeet ja tiskilihan ylijäämät tunnetaan roippeina. Roiskeista tulee mieleen roiskeläppäpizza.
Vierailija kirjoitti:
Joskus kalatiskillä oli lappu muikunmäti XX€/kg. Kysyin tiskin naikkoselta oliko teillä tosiaan sitä muikunmätiä? Naikkonen osoitti mätiastiaa ja vielä käänsi hintalapun itseensä päin. Sitten tokaisi, joo tässä on muikunmätiä. Taitaa teillä tampereella olla aika isoja muikkuja? Astiassahan oli kirjolohen mätiä.
Paikalisessa Prismassa: haluisin pari ahventa kissalle. Nuori myyja katsoo kaloja ihmeissaan. Mina sanoin, etta ala vaan sano ettet tieda mika noista on ahven? Vanhempi myyja vieressa puutui asiaan ja alkoi pauhata : ei meidan tarvitse niita tietaa pitaisi saada koulutusta ja sitten enemman palkkaa !!! Haloo sanoin mina. No ne kumpikin saivat potkut, satuin tuntemaan myymalan vetajan henk.koht. Tama ei ole kalajuttu.
Vierailija kirjoitti:
Yritin ostaa Hesaria kioskilta joskus keski-Suomessa, ei tiedetty mitä tarkoitin. Monet baarimikot ei tiedä mikä jekkupommi. Millä sanalla muuten tilaatte olutta baarissa eri puolilla Suomea? Mä sanon aina varmuuden vuoksi "olut" kun joskus ei ymmärretä sanoja keppana tai stobe :)
Iso kolmonen. Kun tilaa ison tuopin niin seuraavaksi se kysyy, että kolmonen vai nelonen.
Stobea yms. ei ole maalla aina ymmärretty.
Sinkkimies
Nuorena ostin ruotsissa valkoista malboroa, johon myyjä sitten korjasi ja muut asiakkaat hymyilivät kun tilasin: vittu malboroa.
Oikea sana taisi olla vita.
Sinkkumies
oletan kaikken baarimikkojen tietävän, mikä on apinaviski !
vaan kerran kävi niin, etten saanut lempidrinksuani ennen kuin väänsin rautalangasta että viski/banaani/kola..
Vierailija kirjoitti:
Olin 16-vuotias ja ensimmäisiä kuukausia kahvilassa töissä. Asiakas tilasi hopeateen, ei aavistustakaan millainen se on. Onneksi sitten selvisi mistä on kyse, eikä asiakaskaan hermostunut vaikka meinasin ensin rahastaa häneltä oikean teen hinnan.
öhh.. hopeatee eli tee maidolla? eikö olisi voinut tilata pelkän teen ja laittaa maidon itse?
[/quote] Töpseli on se mikä työnnetään pistorasiaan. Töpseli on valmiiksi kiinni sähkölaitteissa. [/quote]
Häh, mä oon aina sanonut pistorasiaa töpseliksi. "Laitatko sen lampun töpseliin kiinni" :D