Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asiakaspalvelijat! Onko asiakas pyytänyt sinulta koskaan jotain asiaa/tuotetta jota et ole ymmärtänyt/tiennyt mikä se on?

Vierailija
13.04.2016 |

Toisessa keskustelussa joku oli pyytänyt ryynimakkaraa ja myyjä oli ollut ihmeissään, että mikä ihmeen RYYNImakkara. 😂

Kommentit (306)

Vierailija
201/306 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siideri, kakku. Mikä tahansa, mikä kertoo enemmän.

Vierailija
202/306 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis wiineri :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/306 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian helppo ratkaisu? Jos asiakas ei täsmennä, palvelija vaan palvelisi asiallisesti, wittuilematta.

Jos asiakas tilaisi hampurilaisen, saisi hampurilaisen, jos aterian, saisi aterian, jos jäätelön, saisi jäätelön, jos oluen saisi oluen. Mukavaa ja nopeaa molemmille ;-)

Mä olen varmaan sitten vittumainen aspa, mutta pakko nyt vielä kysyä. Jos jäätelökioskista tilaa yhden jäätelön, niin mitä antaisit? Yhden pallon mansikkajäätelöä, vai yhden eskimopuikon vai mitä? Tai yksi limppari? Onko se mustaa, valkoista vai keltaista? Entäs kun asiakas pyytää tupakkaa?

Itse kysyn aina tarkentavan kysymyksen, koska pääsen paljon nopeammalla jos menee kerralla oikein.

Jäätelökioskilla antaisin yhden pallon sitä lajia, jonka laatikossa on vähiten sillä halvemmalla kuorella.

Limpparina antaisin aikuiselle keltaisen, teinille kolan. Tupakkana antaisin jotain paljon ostettua, jota olisi paljon.

Muuta kysyttävää?

Vierailija
204/306 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian helppo ratkaisu? Jos asiakas ei täsmennä, palvelija vaan palvelisi asiallisesti, wittuilematta.

Jos asiakas tilaisi hampurilaisen, saisi hampurilaisen, jos aterian, saisi aterian, jos jäätelön, saisi jäätelön, jos oluen saisi oluen. Mukavaa ja nopeaa molemmille ;-)

Mä olen varmaan sitten vittumainen aspa, mutta pakko nyt vielä kysyä. Jos jäätelökioskista tilaa yhden jäätelön, niin mitä antaisit? Yhden pallon mansikkajäätelöä, vai yhden eskimopuikon vai mitä? Tai yksi limppari? Onko se mustaa, valkoista vai keltaista? Entäs kun asiakas pyytää tupakkaa?

Itse kysyn aina tarkentavan kysymyksen, koska pääsen paljon nopeammalla jos menee kerralla oikein.

Jäätelökioskilla antaisin yhden pallon sitä lajia, jonka laatikossa on vähiten sillä halvemmalla kuorella.

Limpparina antaisin aikuiselle keltaisen, teinille kolan. Tupakkana antaisin jotain paljon ostettua, jota olisi paljon.

Muuta kysyttävää?

Mutta sitten ne asiakkaat suuttuu kun et osannutkaan lukea heidän ajatuksiaan?

Vierailija
205/306 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiskin takana teen töitä, ja kyllä asiakkailla on joskus todella vaikeaa käyttää ihan normaaleja sanoja juomien tilaamiseen. Miksi pitää esittää jotain parempaa ja keksiä omiaan perusdrinkkien, oluen tai lonkeron tilaamiseen? Erityisesti ärsyttää snadia bamlaavat idiootit, jotka eivät tajua vaihtaa suomenkieleen siinä vaiheessa, kun en ymmärrä, että mitä hittoa ne haluaa.

Olubaarissa ärsyttää myös asiakkaiden tilaukset "yksi olut kiitos" ja vastaavat. Koita siinä sitten kysyä, että minkähän oluen aasi haluaa, meidän 50+ oluen valikoimasta.

p.o.stadia

Miksi et voinut vaan antaa vaikka sitä eniten ostettua. Näyttää ainakin elokuvissa onnistuvan aina, koskaan ei muusta puhuta.

Vituttaa vieläkin, kun kerran ulkomailla oli sinunlaisesi jäätelökauppias.

Koska jos antaisin eniten myytyä, niin aasit vinkuisi "mitä tää on, mää halusin karhua" tai "halvinta kaljaa". Ei ole vaikeaa tilata karhua/koffia/lapin kultaa, jos haluaa suomalaista perusolutta ostaa. Tai sit painuu takaisin sinne lähikuppilaan imemään bisseään, niin ei tule aasin elämä niin vaikeaksi, kun asiakaspalvelija yrittää tehdä työnsä ja palvella asiakastaan.

Ärsyttää sunkaltaset, jotka kuvittelee myyjien olevan jotain ajatustenlukijoita.

Mua taas ärsyttää sunkaltaiset, jotka kuvittelee asiakkaiden olevan jotain alempiarvoisia nolattavia.

Mua taas ärsyttää asiakkaat, jotka ei osaa tilata. "yks juusto ateria, ei muuta" jooh mikäs juoma? "zero" kokis, fanta vai sprite zero? "no kokis zero tietty!!" Tuo käytös osottaa asiakkaiden olettavan pikaruokaravintolan myyjän olevan urpo. Joo ja tähän on turha tulla selittämään että ala-arvoista työtä ja että ollaan kaikki vajakkeja. Ihan opiskelujen ohessa teen :). Tai sitten: "yks limu." Mikä limu? "kokis" ja koko? "pieni". Ei siinä, ymmärrän ettei ne asiakkaat välttämättä ymmärrä sitä, mutta kyllä se pidemmän päälle alkaa kyrsimään kun jokaiselta asiakkaalta pitää kysyä samat kysymykset kun eivät voi sanoa selkeästi mitä haluavat. Myös autokaistalla käy hyvin fiksuja ihmisiä. Tilaavat ja sanovat, että haluavat tuon aterian mikä on kuvassa. Tai sitten kun kysyn asiakkaan tilatessa wrappia, että grillattu kana, paneroitu vai kasvispihvi niin vastaavat "Joo". Niin mikä joo?? Joka päivä käy niin, että asiakkaat puhuvat hyvin epäselvästi tilatessaan ja kun kertaan tilauksen heille, niin räpläävät puhelinta ja hiljennyn ja katson kysyvästi ja vastaavat "joo" tai tunkevat rahat käteen ja sitten hetken päästä alkaa kauhea huuto, että ei ole tälläistä tilannut. Joten ymmärrän kyllä tätä kaljan myyjää, vaikka ehkä hieman kärkkäästi puhui, josta taisit mielesi pahoittaa. Asiakkaat eivät ole alempiarvoisia nolattavia vaan tärkeitä, mutta ei myyjä todellakaan ole ajatusten lukija. Enemmänkin asiakkaan ajattelemattomuutta, kun ei kiinnitä huomiota siihen missä on ja mitä tarkalleen haluaa. Ja se räyhääminen kun myyjä kysyy lisätietoa tilauksestasi on ihan turhaa, itse mokaat. ✌

Mistä mä voin tietää miten sä haluat mun antavan sen tilauksen, jos sitä ei kerrota minulle missään etkä sinäkään sitä neuvo antamaan oikeassa muodossa?

Olen itse antanut joskus litaniana koko tilauksen, mutta ei sekään ollut hyvä vaan aspa hieman äreänä kysyi sitten uudestaan kohta kohdalta. Ymmärrän ettei voi pitkää tilauslitaniaa muistaa ulkoa kun pitää näpytellä niitä kassaan samalla.

Joten kerrohan, mistä mä tiedän missä muodossa kukakin aspa milloinkin haluaa sen tilauksen?

Olet itse asiassa osittain aivan oikeassa! Ymmärrän, että asiakkaille se ei tilaaminen ei ole niin selkeää kuin työntekijöille. Mutta toivoisin, että jos tiedät tarkalleen mitä haluat, sanot sen myös niin. Aika moni tietää että jos tilaa aterian niin siihen tulee juoma, sen voi siis sanoa heti samalla. Ja että jos tulee hakemaan limpparia niin voi kertoa heti jo minkälaista laitetaan :) Itse pidän litanioista, jos ne ovat riittävän tarkkoja, kyllä pitäisi keretä näpyttelemään ellet ihan super nopeudella sano. esim. jos tilaat 2 samanlaista ateriaa, mutta toinen isompana ja sanot että juomiksi kokis ja fanta, niin pitää kysyä tarkevaa tietoa että kumpaan ateriaan tulee kumpi, koska toinen limpparihan on isompi. Ja jos litaniaan kuuluu lastenateria kolalla, niin sitä ei voi lyödä kassaan ollenkaan ennenkuin kerrot tuleeko juustolla, tavallisella vai nugeteilla... Mutta ymmärrän kyllä sinunkin kantasi asiaan, ei sitä kaikki tiedä miten tilaus kuuluisi antaa ja olisi epäkohteliasta alkaa neuvoa asiakasta tilaamaan oikein. Kassatkin ovat omanlaisensa ja tilauksia ei voi lyödä ihan miten vaan. Pikaruokaravintolan mainoksista löytyy kyllä hyvät vihjeet missä järkässä lausua tilaus, esim. wrappi mainoksessa 1. valitse grilli kana, paneroita tai kasvispihvi 2. valitse maku --. Sen takia tuntuu vähän tyhmältä kun asiakas sanoo kana wrappi ja iskee rahat kouraan. Anteeksi kaikki av-laiset! Syyllistyin siihen mitä itse vihaan ketjuissa: Saman asian jauhamiseen :D mutta kun ärsyttää..

Ihana, olet niin aspa. :) Tunnistan menetelmän ja toimi se minuunkin. :)

Mutta halusin vielä kommentoida sen verran, että jos on keino jolla teidän paikassa ne tilaukset on helpoin ottaa vastaan, niin ehdottomasti tästä huomiota herättävä mutta neutraali infotaulu sinne tilauspisteen lähistölle, jotta asiakkaalla on tieto miten tilaus annetaan tehokkaasti. 

Vierailija
206/306 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

123456 kirjoitti:

Haa joo nyt tajusin! Kahvelimet --> haarukka/ruokailuvälineet --> ruotsiksi haarukka on gaffel --> suomalaisittain kahavelimet.

Hyvä,että tämä vihdoinkin selvisi :D Lukiossa tuli äidinkielen tunnilla tekstissä vastaan sana "sihveli".Kysyin kurssikaverilta,mitä se tarkoittaa."No kyllä sä tiedät,se jota käytetään lattiaharjan kanssa".Öö,siis rikkalapio? Välillä hämmentää nämä murressanat!

Mä olen tottunut käyttämään sanaa kihveli. Nyt PK-seudulla asuessani, työpaikalla kukaan ei ymmärrä mikä on kihveli, jos kyselen kolleegalta sen sijaintia. Rikkalapio-nimitystä en meinaa ikinä muistaa :D

Meilläpäin kihveli oli lapio.

Vierailija
207/306 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo pyysi kotipaikkakunnallani Amppeeria, tarkoittaen sulakkeita, kauan kesti ennen kuin kauppias hoksasi.

Vierailija
208/306 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tölkinavaajaa. Mieleen tuli vain maitotölkki :D

Vierailija
209/306 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai leivonnainen, miksi sanoa kahvileipää.

Siksi ei voi sanoa, että leivonnainen voi olla myös suolainen, mutta kahvileipä on aina makea.

Kahvileipä on ihan virallinen yläkäsite pullalle, viinereille, pikkuleiville, tortuille, kakuille ja sen sellaisille.

Vierailija
210/306 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiskin takana teen töitä, ja kyllä asiakkailla on joskus todella vaikeaa käyttää ihan normaaleja sanoja juomien tilaamiseen. Miksi pitää esittää jotain parempaa ja keksiä omiaan perusdrinkkien, oluen tai lonkeron tilaamiseen? Erityisesti ärsyttää snadia bamlaavat idiootit, jotka eivät tajua vaihtaa suomenkieleen siinä vaiheessa, kun en ymmärrä, että mitä hittoa ne haluaa.

Olubaarissa ärsyttää myös asiakkaiden tilaukset "yksi olut kiitos" ja vastaavat. Koita siinä sitten kysyä, että minkähän oluen aasi haluaa, meidän 50+ oluen valikoimasta.

p.o.stadia

Miksi et voinut vaan antaa vaikka sitä eniten ostettua. Näyttää ainakin elokuvissa onnistuvan aina, koskaan ei muusta puhuta.

Koska jos antaisin eniten myytyä, niin aasit vinkuisi "mitä tää on, mää halusin karhua" tai "halvinta kaljaa". Ei ole vaikeaa tilata karhua/koffia/lapin kultaa, jos haluaa suomalaista perusolutta ostaa. Tai sit painuu takaisin sinne lähikuppilaan imemään bisseään, niin ei tule aasin elämä niin vaikeaksi, kun asiakaspalvelija yrittää tehdä työnsä ja palvella asiakastaan.

Ärsyttää sunkaltaset, jotka kuvittelee myyjien olevan jotain ajatustenlukijoita.

Mua taas ärsyttää sunkaltaiset, jotka kuvittelee asiakkaiden olevan jotain alempiarvoisia nolattavia.

Mua taas ärsyttää asiakkaat, jotka ei osaa tilata. "yks juusto ateria, ei muuta" jooh mikäs juoma? "zero" kokis, fanta vai sprite zero? "no kokis zero tietty!!" Tuo käytös osottaa asiakkaiden olettavan pikaruokaravintolan myyjän olevan urpo. Joo ja tähän on turha tulla selittämään että ala-arvoista työtä ja että ollaan kaikki vajakkeja. Ihan opiskelujen ohessa teen :). Tai sitten: "yks limu." Mikä limu? "kokis" ja koko? "pieni". Ei siinä, ymmärrän ettei ne asiakkaat välttämättä ymmärrä sitä, mutta kyllä se pidemmän päälle alkaa kyrsimään kun jokaiselta asiakkaalta pitää kysyä samat kysymykset kun eivät voi sanoa selkeästi mitä haluavat. Myös autokaistalla käy hyvin fiksuja ihmisiä. Tilaavat ja sanovat, että haluavat tuon aterian mikä on kuvassa. Tai sitten kun kysyn asiakkaan tilatessa wrappia, että grillattu kana, paneroitu vai kasvispihvi niin vastaavat "Joo". Niin mikä joo?? Joka päivä käy niin, että asiakkaat puhuvat hyvin epäselvästi tilatessaan ja kun kertaan tilauksen heille, niin räpläävät puhelinta ja hiljennyn ja katson kysyvästi ja vastaavat "joo" tai tunkevat rahat käteen ja sitten hetken päästä alkaa kauhea huuto, että ei ole tälläistä tilannut. Joten ymmärrän kyllä tätä kaljan myyjää, vaikka ehkä hieman kärkkäästi puhui, josta taisit mielesi pahoittaa. Asiakkaat eivät ole alempiarvoisia nolattavia vaan tärkeitä, mutta ei myyjä todellakaan ole ajatusten lukija. Enemmänkin asiakkaan ajattelemattomuutta, kun ei kiinnitä huomiota siihen missä on ja mitä tarkalleen haluaa. Ja se räyhääminen kun myyjä kysyy lisätietoa tilauksestasi on ihan turhaa, itse mokaat. ✌

Mistä mä voin tietää miten sä haluat mun antavan sen tilauksen, jos sitä ei kerrota minulle missään etkä sinäkään sitä neuvo antamaan oikeassa muodossa?

Olen itse antanut joskus litaniana koko tilauksen, mutta ei sekään ollut hyvä vaan aspa hieman äreänä kysyi sitten uudestaan kohta kohdalta. Ymmärrän ettei voi pitkää tilauslitaniaa muistaa ulkoa kun pitää näpytellä niitä kassaan samalla.

Joten kerrohan, mistä mä tiedän missä muodossa kukakin aspa milloinkin haluaa sen tilauksen?

Olet itse asiassa osittain aivan oikeassa! Ymmärrän, että asiakkaille se ei tilaaminen ei ole niin selkeää kuin työntekijöille. Mutta toivoisin, että jos tiedät tarkalleen mitä haluat, sanot sen myös niin. Aika moni tietää että jos tilaa aterian niin siihen tulee juoma, sen voi siis sanoa heti samalla. Ja että jos tulee hakemaan limpparia niin voi kertoa heti jo minkälaista laitetaan :) Itse pidän litanioista, jos ne ovat riittävän tarkkoja, kyllä pitäisi keretä näpyttelemään ellet ihan super nopeudella sano. esim. jos tilaat 2 samanlaista ateriaa, mutta toinen isompana ja sanot että juomiksi kokis ja fanta, niin pitää kysyä tarkevaa tietoa että kumpaan ateriaan tulee kumpi, koska toinen limpparihan on isompi. Ja jos litaniaan kuuluu lastenateria kolalla, niin sitä ei voi lyödä kassaan ollenkaan ennenkuin kerrot tuleeko juustolla, tavallisella vai nugeteilla... Mutta ymmärrän kyllä sinunkin kantasi asiaan, ei sitä kaikki tiedä miten tilaus kuuluisi antaa ja olisi epäkohteliasta alkaa neuvoa asiakasta tilaamaan oikein. Kassatkin ovat omanlaisensa ja tilauksia ei voi lyödä ihan miten vaan. Pikaruokaravintolan mainoksista löytyy kyllä hyvät vihjeet missä järkässä lausua tilaus, esim. wrappi mainoksessa 1. valitse grilli kana, paneroita tai kasvispihvi 2. valitse maku --. Sen takia tuntuu vähän tyhmältä kun asiakas sanoo kana wrappi ja iskee rahat kouraan. Anteeksi kaikki av-laiset! Syyllistyin siihen mitä itse vihaan ketjuissa: Saman asian jauhamiseen :D mutta kun ärsyttää..

Mutta halusin vielä kommentoida sen verran, että jos on keino jolla teidän paikassa ne tilaukset on helpoin ottaa vastaan, niin ehdottomasti tästä huomiota herättävä mutta neutraali infotaulu sinne tilauspisteen lähistölle, jotta asiakkaalla on tieto miten tilaus annetaan tehokkaasti. 

Jos on kovin ystävällinen ja avulias myyjä, niin uskaltaa tällainen ujompikin ihminen tilata. Joskus oli sellainenkin ketju, jossa mietittiin, miten hankalaa on tilata subwayta ja joskus ihan tavallista mäkkäriä, kun pitää osata valita ja tietää niin monta juttua. Helpompi ois ujon ja sulkeutuneen vain sanoo yksi sana tai näyttää taulusta, että tuon otan. Mutta kun kysytään, mikä koko, mikä leipä, mikä juoma jne.

Ystävällinen myyjä auttaa näissä valinnoissa ja antaa vinkkejä, murjottava taas odottaa kettuuntuneen näköisenä, että sano nyt äkkiä se tilaus äläkä siinä töllötä ja mieti.

Vierailija
211/306 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatekaupassa "puseroa" etsivä mies on aina yhtä hämmentävä kokemus. Kyseessä kun voi olla joko neulepaita, kauluspaita tai lyhyt takki - näistä viimeistä en tajunnut edes tarjota vanhemmalle herralle, joka joitain vuosia sitten tuli pusero-ostoksille ja lopulta huusi minulle että "puhutko sinä suomea ollenkaan"... Puhunhan minä, vaikkakin vain toisena äidinkielenä :)

Vierailija
212/306 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pappani olin jonkinmoinen koiranleuka ja testaili joskus osuuskaupan myyjäneitien hoksottimia. Hän saattoi ihan pokkana pyytää töppösenlestiä ja kylmää potaatvoita. Varsinkaan uudet myyjät eivät tienneet, mistä oli kysymys. Siis ei sen kummemmasta kuin ranskanleivästä ja jäätelöstä! - Kylän rääväsuisen sepän tilaus samassa kaupassa: Sen mitta makkaraa. Myyjällä sattuivat olemaan hoksottimet kohdallaan. Hän otti tiskistä kokonaisen sipulimakkaratangon ja kysyi pokkana: Riittääkö?

Pappasi oli juuri niitä asiakkaita, jotka tuntevat olevansa hauskoja ja nokkelia, kun saavat älytettyä asiakaspalvelijaa. Työntekijän näkökulmasta he ovat vain omahyväisiä narsistisia kusipäitä.

Vierailija
213/306 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pappani olin jonkinmoinen koiranleuka ja testaili joskus osuuskaupan myyjäneitien hoksottimia. Hän saattoi ihan pokkana pyytää töppösenlestiä ja kylmää potaatvoita. Varsinkaan uudet myyjät eivät tienneet, mistä oli kysymys. Siis ei sen kummemmasta kuin ranskanleivästä ja jäätelöstä! - Kylän rääväsuisen sepän tilaus samassa kaupassa: Sen mitta makkaraa. Myyjällä sattuivat olemaan hoksottimet kohdallaan. Hän otti tiskistä kokonaisen sipulimakkaratangon ja kysyi pokkana: Riittääkö?

Pappasi oli juuri niitä asiakkaita, jotka tuntevat olevansa hauskoja ja nokkelia, kun saavat älytettyä asiakaspalvelijaa. Työntekijän näkökulmasta he ovat vain omahyväisiä narsistisia kusipäitä.

Täytyy peesata, vaikka tätä ei saisikaan sanoa ääneen. Tuollaiset koiranleuat on inhottavimpia, ei nuo "vitsit" aidosti naurata ja kertoja odottaa röhönaurua vitsinsä päälle, joten väännä siinä sitten tekonaurua. Ja juuri tuo "älyttäminen" ja sitä seuraava "tytöttely", eihän nykyajan ihmiset mitään mistään tiedä jne. 

Inhottavaa aspalle, ei ollenkaan kivaa, voisi keksiä huvitukseksi jotain muuta.

Vierailija
214/306 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta näkee selvästi miten suppea sanavarasto ihmisillä on.  Lukekaa ihmiset joskus kirjoja niin opitte uusia sanoja.

Vierailija
215/306 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

p.o.stadia

Jep, sellainen nopeuttaisi tilaamista paljon. Harmi vaan, että tälläisiä ideoita ei oikein pidetä tarpeeksi tärkeinä jotta ylempi porras sen toteuttaisi, kun jonkinlaiset ohjeet niissä mainoksissa kuitenkin jo on...No joskus tulevaisuudessahan asiakas näppäilee koneeseen oven suussa itse tilauksensa, tällä säästetään varmaan monen hermot :-D

Vierailija
216/306 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatekaupassa "puseroa" etsivä mies on aina yhtä hämmentävä kokemus. Kyseessä kun voi olla joko neulepaita, kauluspaita tai lyhyt takki - näistä viimeistä en tajunnut edes tarjota vanhemmalle herralle, joka joitain vuosia sitten tuli pusero-ostoksille ja lopulta huusi minulle että "puhutko sinä suomea ollenkaan"... Puhunhan minä, vaikkakin vain toisena äidinkielenä :)

Kun mun isä sanoo että "Laita pusero päälles, siellä on kylmä" se tarkoittaa ulkona käytettävää pusakkaa, verkkatakkia tai tuulitakkia. Kukaan muu tuntemistani ihmisistä ei tarkoita "pusero"-sanalla samaa.

Vierailija
217/306 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseoppinut baarityöntekijä olin nuorena minäkin. Kerran asiakas tilasi lonkeron ahtojäillä ja olin huuli pyöreänä, että millä. Tarkoitti sitä, että pieni juoma isoon tuoppiin ja perään niin paljon jäitä kun mahtuu.

Välillä meteli oli niin kova etten saanut selvää, jos asiakas tilasi "biniä", "binhoa" tms. lempinimellä olutta.  Lopulta ihmiset luovuttivat binhojensa kanssa ja huusivat "KALJAA!"  :D

Kerran tilasin kaljaa niin työntekijä korjasi kysyen siis yksi olut?

Vierailija
218/306 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ratkaisuhan se, jos paikassa on tarjolla vain yhdenlainen hamppari, yhdenlainen ateria, yhdenlainen jäätelö ja olutta yhtä laatua/annoskokoa. Kuinka monessa tietämässäsi paikassa näin on?

Vierailija
219/306 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asuimme mieheni opiskelujen vuoksi Turussa, tein töitä kaupan kassana. Kerran tuli kassalle pappa, joka nosteli muut tavarat hihnalle ja kertoi  sitten, että hänellä on vielä kärryssä kolme joppia. Piti nousta ylös kurkkaamaan, että mitä siellä oikein on. Siellä oli kolme rasvatonta maitoa. Tämä kainuulaistyttö ei ollut moista nimitystä kuullutkaan. Jos olisi sanonut "kurria", olisin ymmärtänyt.

Vierailija
220/306 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaratalon kosmetiikkaosastolla satuin kuulemaan, miten iäkäs nainen kysyi nuorelta myyjältä, mistä löytyy Kanelia. Myyjä kertoi ystävällisesti reitin ruokaosastolle mutta mummo ei ohjeesta ilahtunut, vaan vaati ärtyneellä, kovalla äänellä Kanelia. Tilanteen pelasti kokeneempi myyjä, joka kiiruhti paikalle ja vei mummon hyllylle, missä oli Chanelin tuotteita.