Järkytys: kaveri makasi sairaalassa paskaisissa lakanoissa, hoitohenkilökunta ei kuulemma vaihda!
Pahasti sairas kaverini oli isommassa leikkauksessa ihan vasta. Järkytys tuli kun kävimme häntä tänään katsomassa. Kaverini haava oli vuotanut pahasti ja sängyssä oli todella runsaasti mm. kudosnestettä ja verta haavasta valuneena, mehukeittoa jonka lisäksi kämmenen kokoinen läntti oksennusta. Hoitohenkilökunta kuulemma kannustaa tekemään itse ja kuntoutumaan nopeammin!!! No, kaverini ei pääse tällä hetkellä omin avuin edes häävisti kääntymään sängyssään, saati että osaisi omin avuin hypätä pyörätuoliin, hakea lakanat jostain ja vaihtaa ne sänkyynsä.
Ihan välitön raivo puski päälle ja hain heti hoitajan paikalle katsomaan tilanteen - kaveriani ei todellakaan voida vaatia vaihtamaan lakanoita! Hoitaja koitti pelastaa tilanteen sanomalla, että hienostihan se haava on parantunut ja voi jo vähän liikkuakin (sairaudesta johtuen kaverini ei liiku omin avuin sentin senttiäkään). Lopulta vaatimalla sain hoitajan vaihtamaan lakanat. Johan tuossa on infektioriskikin aivan valtava, kun makaa veren, kudosnesteiden ja oksennuksen seassa parantumattoman haavan kanssa.
Kaverini kertoi ettei todellakaan saa hoitajilta tarpeeksi apua esimerkiksi syömiseen, johon ei itse pysty, vaan usein pyynnöstä huolimatta ruoka tuodaan eteen ja haetaan hetken kuluttua pois, viis siitä onko sitä syöty. Suihkuun on päässyt kolmen päivän aikana kerran (muuten ihan ok, mutta se valtava haava...) Kaveri kertoi myös, että oli laskenut alleen heti leikkauksen jälkeen ja joutunut odottamaan iltaan saakka, ennen kuin kukaan ehti auttaa häntä lakanoiden yms. kanssa! N. 8 tuntia tulee tästä.
Ihan järkyttävää nykypäivänä :( Eihän se ole hoitajien vika, mutta suututtaa silti.
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne vaihda. Itse jouduin sektion jälkeen vaihtamaan ruskeanpunaiset lakanani vuorokausi eikkausesta, virtsakatetria mukana raahaten.
Hoitaja kävi ilmoittamassa että hyhhyh, kun on likaiset lakanat ja sinun pitää nyt äkkiä vaihtaa nämä.
Naistenklinikka 2014
Synnärillä se aktivointi on ihan tietoinen päätös, myös lääkärien taholta. Jos ne lakanat pystyit vaihtamaan, tuskin asiassa oli ongelmaa? Kyllä siellä oikeasti kipeiden ihmisten lakanat vaihdetaan, mutta yksikään ei sieltä kotiudu, jos ei itse saa omia lakanoitaan vaihdettua.
Monilla ihmisillä aktivoituu lapsuusaikaiset kiintymyssuhdemallit suhteessa hoitajiin. He toivovat päähän silitystä ja paijausta sekä huomiota, ja kun eivät tätä saa, syntyy jonkinlainen hirveä raivo ja katkeruus.
Off topic, mutta olkoon: työskentelin aikanaan sairaala-apulaisena, ja viimeisinä vuosina törmäsin enenevässä määrin potilaisiin, jotka eivät suostuneet luovuttamaan petipaikkaansa kotiutumista odotellessaan (aina kohteliaasti ehdotettiin papereiden odottamista esim. päiväsalissa, sillä yleensä sänkypaikalle oli jo tulossa seuraava potilas).
Arvaatteko, mikä tälle oli yleisimpänä perusteena? "Olen maksanut koko vuorokaudesta!"
Pakko oli aina välillä ihmetellä, oliko sairaalahoito näille ihmisille niin eksoottinen elämys, että siitä piti nauttia viime minuutteihin saakka, vai olivatko iltapäivän tervaisa päiväkahvi ja tusinakäntty odottamisen arvoisia. Itsekin olen pitkäaikaissairas, enkä todella halua viipyä osastolla hetkeäkään yliaikaa. Liekö entisen ammatin varjopuolia ;)
Vierailija kirjoitti:
SarahSina kirjoitti:
Itse kävin juuri tammikuussa Hyvinkään sairaalassa synnyttämässä. Lakanoissani oli läntti vauvan kakkaa sekä omaa vertani, koska tottakai se pieni suojapaperi välillä liikkuu pois alta vaikka yritin sitä asetella. Ei käynyt kukaan koko aikana lakanoita vaihtamassa.
Synnyttäneiden osastolla ei ollut lakananvaihtopalvelua myöskään 15 v sitten (TAYS). Perustelivat sillä, että kotonakin on pärjättävä, eikä synnyttänyt ole sairas, paitsi jos on komplikaatioita. Lakanoita ja vaatteita sai kyllä vaihtaa vaikka joka päivä, jos halusi.
Ihan ymmärrettävää, erotukseksi hotellista.
Samaa mieltä, mutta siitähän voisi vaikka sanoa, jotenkin ohjeistaa lapulla tms... Pienen pieni vihje antaa, että missä on puhtaita lakanoita ja mihin ne likaiset laitetaan. Eikä lähtöpäivänä hoitaja vaan vittuilisi, että lakanat olisi voinut vaihtaa itsekin.
Ohis silloin 15 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SarahSina kirjoitti:
Itse kävin juuri tammikuussa Hyvinkään sairaalassa synnyttämässä. Lakanoissani oli läntti vauvan kakkaa sekä omaa vertani, koska tottakai se pieni suojapaperi välillä liikkuu pois alta vaikka yritin sitä asetella. Ei käynyt kukaan koko aikana lakanoita vaihtamassa.
Synnyttäneiden osastolla ei ollut lakananvaihtopalvelua myöskään 15 v sitten (TAYS). Perustelivat sillä, että kotonakin on pärjättävä, eikä synnyttänyt ole sairas, paitsi jos on komplikaatioita. Lakanoita ja vaatteita sai kyllä vaihtaa vaikka joka päivä, jos halusi.
Ihan ymmärrettävää, erotukseksi hotellista.Samaa mieltä, mutta siitähän voisi vaikka sanoa, jotenkin ohjeistaa lapulla tms... Pienen pieni vihje antaa, että missä on puhtaita lakanoita ja mihin ne likaiset laitetaan. Eikä lähtöpäivänä hoitaja vaan vittuilisi, että lakanat olisi voinut vaihtaa itsekin.
Ohis silloin 15 vuotta sitten.
Tiedonkulussa voi kyllä olla parantamisen varaa, on tullut muissakin yhteyksissä ilmi, tosin katkokset eivät ole yllätys, aikamoisella liukuhihnalla töitä tehdään. Ohis tosiaan, en ole synnyttänyt sen koommin, mutta työskennellyt sen jälkeen sairaalassa...ja vaihtanut vuosien aikana tuhansia lakanoitakin, en tosin synnärillä.
Vierailija kirjoitti:
SarahSina kirjoitti:
Ihan ymmärrettävää, erotukseksi hotellista.
Hotellissakaan TERVE ihminen ei vaihda itse lakanoitaan, mutta sairaalassa SAIRAAN, jopa suuren leikkauksen läpikäyneen ihmisen tulisi siis vaihtaa itse lakanansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa sairaanhoitajat ovat AINOAT jotka pitävät meteliä itsestään ja palkastaan ! Ainoat jotka nostavat itsensä muiden yläpuolelle.
Mitä nostamista siinä on, että raskaasta työstä halutaan kunnon palkka? Ei se ole mikään salaisuus, että suomalaiset sairaanhoitajat ovat palkkakuopassa kaikkiin muihin eurooppalaisiin sairaanhoitajiin verrattuna. Suomessa on huonoimmat sairaanhoitajan palkat suhteessa elintasoon koko Euroopassa. Nähtävästi myös arvostus, kun lukee tätä palstaa.
Monilla ihmisillä on paha olla ja purkavat sen hoitajaan. Ihmiset lukevat näitä ja ottavat tämän kaltaiset aloitukset tosissaan. Kaikki on niin suhteellista; se mehukeittoläikän kokokin. Valitettava tosiasia tosiaan on, että sairaanhoitajilla on esim. aamuvuorossa huomattavasti tärkeämpää tekemistä kuin vaihdella lakanoita. Jos he vaihtelisivat siellä lakanoita, niin lääkitykset jäisivät saamatta ja potilaita ei vessatettaisi. Enkä usko hetkeäkään, että ap:n kaveri ei olisi vessassa käynyt. Jotkut ihmiset ovat sellaisia, että vaikka kuinka hyvin olisi asiat niin heti valitetaan, kun ystäviä saapuu paikalle.
Selityksiä kyllä löytyy. En tiedä yhtäkään muuta ammattiryhmää , joka valittaisi yhtä paljon työnsä "raskaudesta" vaikka totuus on ihan muuta.
Voisin luetella heti parikinkymmentä työtä, jotka ovat paljon vastuullisempia ja raskaampia kuin juorukerhoa työnään pitävät sairaanhoitajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SarahSina kirjoitti:
Ihan ymmärrettävää, erotukseksi hotellista.Hotellissakaan TERVE ihminen ei vaihda itse lakanoitaan, mutta sairaalassa SAIRAAN, jopa suuren leikkauksen läpikäyneen ihmisen tulisi siis vaihtaa itse lakanansa?
Edelliset viestit koskevat synnyttäneiden osastoa. Sielläkin SAIRAILLE, jopa suuren leikkauksen läpikäyneille hoitajat vaihtavat lakanat, muut vaihtavat itse, koska kykenevät.
Julkinen sektori on niiiiiiiiiin massiivinen, sanoo Kokkari. Heti sanottava irti kaikki yhteiskunnan elätit. Yksityistetään sairaanhoito niin paranee maailma, sairaat ja hoito, tulee täystyöllisyys, paratiisi maan päälle (lue: myydään halvalla Suomen infra jollekin kansainväliselle ketjulle, työllistetään korkeintaan liettualaisia, virolaisia ja puolalaisia, palvelu on vielä huonompaa kuin ennen jne).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SarahSina kirjoitti:
Ihan ymmärrettävää, erotukseksi hotellista.Hotellissakaan TERVE ihminen ei vaihda itse lakanoitaan, mutta sairaalassa SAIRAAN, jopa suuren leikkauksen läpikäyneen ihmisen tulisi siis vaihtaa itse lakanansa?
Niinkuin aiempi kirjoittaja hyvin totesi, tietoinen valinta aktivoida TOIPUVAA. Samalla tavalla kuin kuntoututetaan potilasta esim kävelemään uudestaan. Lääkäri määrää kyllä, jos ehdoton kielto liikkumiselle on. Ymmärrän että monella on sairaanhoitajista ihanne ajatus, että he tekevät kaiken vuoksesi. Mutta tarkoituksena on potilaiden kuntoutus siihen asteelle, että he pääsevät kotiin.
Palomiesten lähtö- ja keskipalkka on hoitajien vastaavia pienempi.
Vastuu toisten hengestä ja omasta turvallisuudesta, työn rasittavuus haastavuus ovat ihan toista luokka kuin hoitajilla. Enpä näe palomiesten marisevan palkoistaan ja työn vaativuudesta. Mutta onhan se kamalaa jos potilaat kehtaavat jopa vaatia jotain, mistä hoitajille maksetaan palkkaa.
Koitan siis parhaan kykyni mukaan vältellä sairaalan osastolle joutumista , että en ole teille hoitajille missään nimessä häiriöksi.
Meillä ei kukaan "varasta potilaiden ruokia", mutta ylijääneitä ruokia saattaa henkilökunta syödä ennen kuin ne kaavitaan biojätteeseen. Usein (=lähes aina) ruokaa tulee liikaa potilasmäärää kohden, ja toisinaan on jopa niin, että osastolla ei yksikään potilas syö tilattua "perusruokaa"(potilas voi olla esim. tulevan toimenpiteen vuoksi ravinnonnotta tai hänellä on allergioita tai erikoisruokavalioita, peg/suonensisäinen ravitsemus/nenämahaletkuravitsemus tms), jolloin nämä ruoat saa kaapia koskemattomina gn-vuoista suoraan roskikseen. Tällaisissa tilanteissa en koe, että potilasruokien syöminen on potilaalta mitään pois, sairaalan roskahuoltokuluista kylläkin. Potilaan suusta ei ruokaa olla viemässä, omat ruokatauot pidetään ylipäätään vain jos potilastyöltä ehditään.
Akuutilla osastolla potilastilanne elää ja muuttuu jatkuvasti niin, että ruokia tilatessa on seuraavan päivän potilastilannetta mahdotonta ennakoida, ja siksi ruokamäärä ei yleensä täsmää potilasmäärän kanssa ja ruokahävikkiä on todella vaikea ennakoida tai vähentää.
Kuulostaa erikoiselta tuo lakana-asia. Ymmärrän, että potilasta kannustetaan omatoimisuuteen, mutta jotenkin tuntuisi luontevalta, että hoitaja olisi vähintäänkin vieressä seuraamassa, että tarvitseeko potilas mahdollisesti apua ja varmistamassa ettei hän esimerkiksi kaadu? Apua myös luulisi ja soisi herkästi saavan pyytämällä. Jos kyseessä todella on omatoimisuuden vahvistaminen, nämä asiat ja käytänteet olisi hyvä henkilökunnan käydä potilaan kanssa läpi hänen saapuessaan osastolle, jottei hän kokisi hoitoaan laiminlyötävän ja ymmärtäisi miksi toimitaan niin kuin toimitaan.
Osatolla ei ole yleensä kuin pari sairaanhoitajaa. Loput on lähihoitajia. Siivoojat (laitoshuoltajat) ja lähihoitajat ne niitä lakanoita vaihtaa. Sairaanhoitaja tekee ne "paremmat työt" eli pistää jne. EI siis ihme että jos oli sairaanhoitaja, tuollainen lakanoiden vaihto taisi käydä vähän ylpeyden päälle.
Hoitajilla on oikeasti asennevamma. Lähihoitajat katsoo laitoshuoltajia alaspäin, sairaanhoitajat lähihoitajia ja lääkärit ei piitaa kenestäkään hoitajasta. NOiden ryhmien väliset suhteet ovat yleensä aika kitkeriä joten ei ei ihme että tieto ei kulje.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne vaihda. Itse jouduin sektion jälkeen vaihtamaan ruskeanpunaiset lakanani vuorokausi eikkausesta, virtsakatetria mukana raahaten.
Hoitaja kävi ilmoittamassa että hyhhyh, kun on likaiset lakanat ja sinun pitää nyt äkkiä vaihtaa nämä.
Naistenklinikka 2014
Synnärillä se aktivointi on ihan tietoinen päätös, myös lääkärien taholta. Jos ne lakanat pystyit vaihtamaan, tuskin asiassa oli ongelmaa? Kyllä siellä oikeasti kipeiden ihmisten lakanat vaihdetaan, mutta yksikään ei sieltä kotiudu, jos ei itse saa omia lakanoitaan vaihdettua.
Monilla ihmisillä aktivoituu lapsuusaikaiset kiintymyssuhdemallit suhteessa hoitajiin. He toivovat päähän silitystä ja paijausta sekä huomiota, ja kun eivät tätä saa, syntyy jonkinlainen hirveä raivo ja katkeruus.
Jumalauta mikä asenne. Siis oikeasti, synnyttäminen on monelle äidille järkyttävä tapahtuma. TÄmän lisäksi kroppa vuotaa nestettä joka suunnasta ja on kipeä, lisäksi on pieni lapsi josta pitäisi pystyä huolehtimaan. Ja sinun asenne on että äidit vaan haluavat paijaamista?! Vihaksi pistää tuollainen ylimielinen idioottimaisuus. Toivottavasti ET OLE kätilö.
Luin jonkun matkaa tätä pitkää ketjua
Olen itse sairaaanhoitaja.
Voin sanoa, että todellakin hoitajissa ON eros, kaikkia ei voi syyllistää kuitenkaan.
Minullakin on ollut yökavereina heitä, jotka mieluusti vain keksustelevat keskenään, kuin auttaisivat/ohjaisivat/tarkkailisavat potilaita. He juttelevat keskenään, selailevat nettiä, lukevat lehtiä, kälättävät kännyllä ties kenen kanssa ja hommat jää hoitamatta.
On todella rasittavaa olla heidän kanssaan töissä, puhumattakaan tulla esim iltavuoroon heidän jatkajakseen, kun kaikki työt on tekemättä. Siinä sitten saa tehdä ja paikkailla juurikin noita aamuhommia, joita ei ole tehty.
Miksi tähän ei puututa ?
Koska nuo hoitajat ovat heitä jotka parhaiten osaavat mielistellä osastonhoitajaa kahvethuoneessa...
Heillä, kun sitä aika on, kun jättävät juurikin ne lakanat sun muut pesut ja ohjaaMiset tekemättä.
Itse olen ollut myös potilaan, minulla on syöpä. Koin todella ison leikkauksen ja sen jälkeen sytostaattihoidot puoli vuotta.
Samaa totesin myös potilaan näkökulmasta. Joillakin ihanilla hoitajilla on aina aikaa, he auttavat, juttelevat, hymyilevät, keskustelvat, kysyvät jopa miltä sinusta tuntuu.. kannustavat.
Kuten arvata saattaa niitä hoitajia on hirmu monta, joilla ei koskaa ole ns aikaa, aina on ns kiire.
Miten voi olla, että aina ihan joka kerta juurikin niillä samoiilla hoitajilla on niin kiire ?
Aamulla kolauttavat lääkekipin yöpöydälle, eivätkä sano mitään, seuraavan kerran heitä näkee , ehkö jos näkee, lounaan aikaan jolloin tulee uusia pillereitä....
välissä ei kukaan tule käymään !
Yhden rankan myrkytyshoidon jälkeen veriarvoni menivät ihan nolliin, lisäksi sain noroviruksen ja jouduin eristyshuoneeseen..
Siellä sitten makasin heikkona, hoitaja tuli aamupalan jälkeen, toi sentäs lakanoita, mutta häipyi yhtä nopeaan. Miten olisin jaksanut nousta ylös yksin ? Olin yrjönyt, ripuloinut ties kuin monta kertaa, kuumetta oli 39. sen liskäksi oli ne sytostaattien jälkeiset heikot olot, kivut, kaikki arvot matalat..
Sisuunnuin, hiki nousi pintaan, pyörrytti, silmissä musteni, sydän hakkasi, jalat ei kantaneet.
Tein niin, että sängyssä maaten poistin tyynynliinasta päällisen, huohotin sen 15 min välissä ja annoin pulssin tasaantu. sitten reivn poikkilakan irti, kääntyillin kyljeltä toiselle... lepasin..
sitten heitn peiton tuolille,,,
Lopulta oli pakko nousta myös vessaan, hiki virtasi, heikotti silmissä musteni, jotenkin onnistuin pöntölle..
Olin ihan kuollut tuon operaation jälkeen.
Ja tosiaan aamulla klo 8.30 heitti se hoitsu ne lakanat, seuraavan kerran tuli hoitsu paikalle klo 15.00
Ei edes lääkrä kiertänyt.
Tuo hoitaja kertoikin sitten hymyillen empaattisesti, että miten sinä olet jaksanut, onko heikottanut, onko ollut ripulia vielä jne JOO on ollut vastasin jne. Sitten tuo hoitaja sanoi, ett kun sinulla tuo hemoglobiinkin on 60 :)
Eli näin hyvää hoitoa saa nykyään.
Enkä todellakaan voi sanoa, että tuossa tilanteessa olisin ihan yksin saanut edes liikua, ei voi kuvitella et perustervekään kykenee rajun noroviruksen aikan ilosta pomppien liikkumaan. Siihen sitten syöpä, myrkyt ja niiden vaivat
Kyllä hoitajilla on asennevamma, osa on laiskoja rehellisesti sanottuna, ja todellakin tarttis vaihtaa alaa
Hoitajilla saattaa välillä olla niin kiire, ettei yksinkertaisesti ehditä syöttämään kaikkia. Siksi olisikin hyvä, että joku omaisista kävisi aina ruoka-aikoihin syöttämässä. En itse ole hoitaja tai muutenkaan paljoa sairaalassa aikaana viettänyt, mutta ymmärrän että hoitajilla on varmasti kova kiire. Ainakin itse kävimme aina syöttämässä sairaalassa sukulaistani, joka ei itse kyennyt syömään - ja varmasti sairaallekin mukavampi, että oma läheinen käy pitämässä seuraa ja syöttämässä. Sairaanhoitajien määrää pitäisi lisätä radikaalisti, että he kykenisivät itse ruokkimaan kaikki apua tarvitsevat ilman omaisten apua.
Nuo lakanat olisi kyllä hoitajien pitänyt vaihtaa heti! Varmasti ei auta haavan paranemista...
Miksi, voi MIKSI, te uskotte estottomasti kaiken mitä av:lla kirjoitetaan? Kyseessä voi olla vaikka kuinka sepitetty tai väritetty juttu, tai kuvattu täysin omasta subjektiivisesta todellisuudesta käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SarahSina kirjoitti:
Niinkuin aiempi kirjoittaja hyvin totesi, tietoinen valinta aktivoida TOIPUVAA. Samalla tavalla kuin kuntoututetaan potilasta esim kävelemään uudestaan. Lääkäri määrää kyllä, jos ehdoton kielto liikkumiselle on. Ymmärrän että monella on sairaanhoitajista ihanne ajatus, että he tekevät kaiken vuoksesi. Mutta tarkoituksena on potilaiden kuntoutus siihen asteelle, että he pääsevät kotiin.
Just. Eli ainoa tapa aktivoida toipuvaa, on laittaa se tekemään hoitajien työt hoitajien puolesta.
Muuten sitä aktivointia ei sitten tapahdukaan. Seuraavaksi varmaan sairaaloiden osastoilla nähdään vessoja siivoavia potilaita , ruoka ja lääkkeet haetaan ruokakärrystä ja lääkkeet hoitajien taukohuoneesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa sairaanhoitajat ovat AINOAT jotka pitävät meteliä itsestään ja palkastaan ! Ainoat jotka nostavat itsensä muiden yläpuolelle.
Mitä nostamista siinä on, että raskaasta työstä halutaan kunnon palkka? Ei se ole mikään salaisuus, että suomalaiset sairaanhoitajat ovat palkkakuopassa kaikkiin muihin eurooppalaisiin sairaanhoitajiin verrattuna. Suomessa on huonoimmat sairaanhoitajan palkat suhteessa elintasoon koko Euroopassa. Nähtävästi myös arvostus, kun lukee tätä palstaa.
Monilla ihmisillä on paha olla ja purkavat sen hoitajaan. Ihmiset lukevat näitä ja ottavat tämän kaltaiset aloitukset tosissaan. Kaikki on niin suhteellista; se mehukeittoläikän kokokin. Valitettava tosiasia tosiaan on, että sairaanhoitajilla on esim. aamuvuorossa huomattavasti tärkeämpää tekemistä kuin vaihdella lakanoita. Jos he vaihtelisivat siellä lakanoita, niin lääkitykset jäisivät saamatta ja potilaita ei vessatettaisi. Enkä usko hetkeäkään, että ap:n kaveri ei olisi vessassa käynyt. Jotkut ihmiset ovat sellaisia, että vaikka kuinka hyvin olisi asiat niin heti valitetaan, kun ystäviä saapuu paikalle.
Selityksiä kyllä löytyy. En tiedä yhtäkään muuta ammattiryhmää , joka valittaisi yhtä paljon työnsä "raskaudesta" vaikka totuus on ihan muuta.
Voisin luetella heti parikinkymmentä työtä, jotka ovat paljon vastuullisempia ja raskaampia kuin juorukerhoa työnään pitävät sairaanhoitajat.
Omaiseni oli kovassa kuumeessa sairaalassa ja menin häntä katsomaan. Hän oli läpimärissä vaatteissa ja läpimärissä lakanoissa vuoteessaan. Oli hionnut kovaa kuumettaan. Menin hoitajien huoneeseen, jossa heitä oli valehtelematta n. 8 juomassa kahvia pöydän ympärillä. Kysyin missä teillä on lakanat ja yöpuvut niin vaihdan potilaalle kun on likomärkä ja vaikeasti sairaana voi vilustua ja se on hengenvaarallista hänelle. sanottiin että tullaan kohta vaihtamaan. No, meni 15 min. ennenkuin hoitaja tuli. - Minulla on lukemattomia tapauksia joissa syy ei ole ollut hoitajien kiire vaan joku muu kun on tehty väärin tai jätetty tekemättä tai oltu huolimattomia tai juuri järkyttävän epäsiistejä esim. haavojen hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Siis kuvitteleeko joku oikeasti, että sairaanhoitajilla on AIKAA vaihtaa jonkun lakanoita aamuvuorossa? Eli melkein kaikkien potilaiden, koska eivät ne lakanat siistinä pysy. Voi kuule, ne vaihdetaan kun keritään -siellä on miljoona kertaa tärkeämpiä asioita kuin lakanoiden vaihto. Aina ne kuitenkin jossain vaiheessa vaihdetaan, päivittäin jos likaiset.
Toivottavasti et ole hoitaja. Oksennukset, virtsa ja mikä tahansa lika lakanassa ovat aivan valtava infektioriski potilaalle! Ja jos kyse on pitkäaikaissairaasta potilaasta jonka vastustuskyky on normaalia heikompi, se infektio voi olla sitten viimeinen sairaalareissu. Meillä oli kerran kesällä eräs potilas piilottanut oksennukset hoitajilta ja jo viidessä tunnissa sinne kerääntyi pikkukärpäsiä. Sellaisissa oloissako haluat, että sinun leikkaushaavojasi parsitaan?
Vierailija kirjoitti:
Miksi, voi MIKSI, te uskotte estottomasti kaiken mitä av:lla kirjoitetaan? Kyseessä voi olla vaikka kuinka sepitetty tai väritetty juttu, tai kuvattu täysin omasta subjektiivisesta todellisuudesta käsin.
Siksi, kun aika moni meistä on itsekin ollut sairaalassa tai käynyt katsomassa omaistaan tai kaveriaan sairaalassa tai muussa laitoksessa.
SIKSI kun olemme itse kokeneet ja/tai omin silmin nähneet vastaavaa.
Eri paikoissa ja eri osastoilla on erilainen ilmapiiri. Synnyttäneitten osaston lisäksi olen ollut sellaisella osastolla, jossa apua tuli kyllä nopeasti, eikä ollut valittamista. Sen lisäksi olen nähnyt lattialle kaatuneen vanhuksen istuvan pissalammikossa koko sen ajan, mitä olimme omaa läheistä katsomassa, ehkä puoli tuntia.
Leikkauspotilaillahan on katetrit, joten miten sitä allensa laskee?