Järkytys: kaveri makasi sairaalassa paskaisissa lakanoissa, hoitohenkilökunta ei kuulemma vaihda!
Pahasti sairas kaverini oli isommassa leikkauksessa ihan vasta. Järkytys tuli kun kävimme häntä tänään katsomassa. Kaverini haava oli vuotanut pahasti ja sängyssä oli todella runsaasti mm. kudosnestettä ja verta haavasta valuneena, mehukeittoa jonka lisäksi kämmenen kokoinen läntti oksennusta. Hoitohenkilökunta kuulemma kannustaa tekemään itse ja kuntoutumaan nopeammin!!! No, kaverini ei pääse tällä hetkellä omin avuin edes häävisti kääntymään sängyssään, saati että osaisi omin avuin hypätä pyörätuoliin, hakea lakanat jostain ja vaihtaa ne sänkyynsä.
Ihan välitön raivo puski päälle ja hain heti hoitajan paikalle katsomaan tilanteen - kaveriani ei todellakaan voida vaatia vaihtamaan lakanoita! Hoitaja koitti pelastaa tilanteen sanomalla, että hienostihan se haava on parantunut ja voi jo vähän liikkuakin (sairaudesta johtuen kaverini ei liiku omin avuin sentin senttiäkään). Lopulta vaatimalla sain hoitajan vaihtamaan lakanat. Johan tuossa on infektioriskikin aivan valtava, kun makaa veren, kudosnesteiden ja oksennuksen seassa parantumattoman haavan kanssa.
Kaverini kertoi ettei todellakaan saa hoitajilta tarpeeksi apua esimerkiksi syömiseen, johon ei itse pysty, vaan usein pyynnöstä huolimatta ruoka tuodaan eteen ja haetaan hetken kuluttua pois, viis siitä onko sitä syöty. Suihkuun on päässyt kolmen päivän aikana kerran (muuten ihan ok, mutta se valtava haava...) Kaveri kertoi myös, että oli laskenut alleen heti leikkauksen jälkeen ja joutunut odottamaan iltaan saakka, ennen kuin kukaan ehti auttaa häntä lakanoiden yms. kanssa! N. 8 tuntia tulee tästä.
Ihan järkyttävää nykypäivänä :( Eihän se ole hoitajien vika, mutta suututtaa silti.
Kommentit (185)
Mitä te sitten tungette jatkuvasti sinne sairaalaan valittamaan kipujanne, jos hoito on niin perseestä? Menkää yksityiselle kun se kerran on kaiken pelastus ja taivas maan päällä.
Kukaan ei vaan tunnu tajuavan, että yksityisellä on ne samat lekurit kun julkisella. Julkisella hommat hoidetaan mahdollisimman nopeasti ja vasemmalla kädellä, että päästään yksityiselle tekemään tiliä ja hymyilemään maireasti potilaille. Toki, hehän lystin maksavat.
Tässäkin varmaan aika vakavasta tapauksesta kyse, jos ei syömään pystynyt. Ihan kuin ap:lla olisi ollut taitoa siirtää juuri leikattu, liikuntakyvytön potilas pois sängystä... Johan se on turvallisuusriskikin, jos omaiset nostelee potilaita miten sattuu oman mielensä mukaan.
Mutta joo, onhan näitä, itse tiedän tapauksen jossa tyyppi oli menettänyt tuntonsa ja osittain toimintakykynsä raajoista, hoitajat patistivat heti lakananvaihtoon ja syömään itse vaikka potilas ei siihen fyysisesti todellakaan kyennyt, raajat eivät toimineet. Makasi sitten likaisissa lakanoissa ja syömättä, hoitajat valittivat kun potilas kiukuttelee ja valehtelee.
Suosittelen välttämään kaupunginsairaalaan joutumista. Olen töissä osastolla, ja onhan se meno kauheaa. Lakanat nyt meillä vaihdetaan (laitoshuoltajat yleensä, hoitajatkin jos on pakko), mutta esim. suihkuun pääsee tasan kerran viikossa. Hyi saakeli. Väitän kyllä, että jokainen ehdittäisiin suihkuttaa useammin, jos vain tahtoa olisi, ihan tälläkin miehityksellä. Ruoka on pahaa ja kilokaloreita tulee päivässä 1800, olit sitten minkä kokoinen vaan. Osalla hoitajista on tosi tympeä tapa käskyttää ja tylyttää potilaita, vaikka toki suurin osa hoitaa hommat ihan asiallisesti. Laiskojakin joukkoon eksyy, olenpa nähnyt kollegan jopa tarkoituksella laittavan soittonapin liikuntakyvyttömän vanhuksen ulottumattomiin, kun tämä muistisairaudestaan johtuen soittaa sitä "liikaa". Osa on myös vähän liian innokkaita sitomaan potilaita. Onneksi meillä en ole sentään koskaan törmännyt väkivaltaan.
T. sh
En ota kantaa todenperäisyyteen.
Mun mielestä vaan on erikoista että ihminen joka on leikattu eikä pääse liikkumaan laskee alleen. Kyllä mun kokemus sairaaloissa sekä potilaana että omaisena on että tällaiset henkilöt katetroidaan kestokatetrilla.
Samoin mietityttää mikä leikkaus vie sekä liikuntakyvyn että käsien toimintakyvyn. Ihan mielenkiinnosta kun en itse keksi.
En lue koko ketjua, kun muutenkin tulee jo tarpeeksi paha mieli. Tiedän alalla olevan töissä laiskoja, juoruilevia ja empatiakyvyttömiä ihmispaskoja, mutta iso osa meistä hoitajista on kuitenkin ammattitaitoisia, ahkeria ja potilaista välittäviä. Tosi ikävää, että yleistetään näin rankasti tässäkin ketjussa.
Välillä on oikeasti niin kiireisiä päiviä, että hävettää ja ahdistaa, kun ei saa tehtyä kuin ne ihan pakollisimmat hommat. Olisi ihanaa, jos voisin tehdä työni niin hyvin, kuin sen tiedän optimaalisessa tilanteessa pystyväni tekemään. Yritän aina kauniisti ilmaista vähemmälle huomiolle jääneille (eli niille parempikuntoisille tai ei akuutissa tilanteessa oleville) potilaille, että olen pahoillani, kun olen työvuoroni ajan joutunut olemaan kiinni muualla. Tiedostan kyllä, ettei sairaalassa huvikseen pidetä ihmisiä ja että se "hyväkuntoinenkin" potilas on sairas ja huolissaan, kaipaa läsnäoloa, kuuntelua, rohkaisua ja tietoa, vaikka pärjäisikin päivittäisistä toiminnoista itsenäisesti, eikä tarvisi jatkuvaa tarkkailua ja hoitotoimenpiteitä.
Kiitos teille, jotka olette ketjussa kiittäneet saamastanne hoidosta. Lämmittää mieltä näin aamuvuoron ja ylitöiden jälkeisessä väsymyksessä. Ja pahoittelut ammattikuntani puolesta teille, jotka olette joutuneet oikeasti huonosti kohdelluiksi ja jopa hoitovirheiden uhreiksi. Tehkää valituksia potilasasiamiehen kautta! Se on ainoa keino, jolla epäkohtiin päästään kunnolla käsiksi - oli sitten kyse resurssipulasta tai ammattiin sopimattomasta hoitajasta.
Hyvää kevättä kaikille tasapuolisesti. :)
T. Sh
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä vaan on erikoista että ihminen joka on leikattu eikä pääse liikkumaan laskee alleen. Kyllä mun kokemus sairaaloissa sekä potilaana että omaisena on että tällaiset henkilöt katetroidaan kestokatetrilla.
Samoin mietityttää mikä leikkaus vie sekä liikuntakyvyn että käsien toimintakyvyn. Ihan mielenkiinnosta kun en itse keksi.
Kestokatetrista olen kanssasi samaa mieltä. Tosin onhan siinä voinut liitos pettää ja sänky kastua sen takia.
Iso leikkaus voisi olla joku sellainen selkäleikkaus, jossa on yritetty fiksata selkäydintä painavia nikamia esim. vaikean loukkaantumisen jälkeen tai vaikka poistaa paisetta, jonka aiheuttama paine on johtanut halvaantumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin mietityttää mikä leikkaus vie sekä liikuntakyvyn että käsien toimintakyvyn. Ihan mielenkiinnosta kun en itse keksi.Kestokatetrista olen kanssasi samaa mieltä. Tosin onhan siinä voinut liitos pettää ja sänky kastua sen takia.
Iso leikkaus voisi olla joku sellainen selkäleikkaus, jossa on yritetty fiksata selkäydintä painavia nikamia esim. vaikean loukkaantumisen jälkeen tai vaikka poistaa paisetta, jonka aiheuttama paine on johtanut halvaantumiseen.
No totta, mutta tällaiselta ei ehkä "vaadittaisi" omatoimisuutta lakananvaihdossa ja tuolta sai käsityksen että pyörätuolilla pystyisi itse liikkumaan.
Ehkä täällä sitten on hyvä hoito kun itsellä vain hyvää sanottavaa omasta sairaala-ajasta. Hoitajat olivat auttavaisia, ehtivät hetken jutustella jos ei soittokello pirissyt ja ensimmäiset päivät leikkauksen jälkeen huolehdittiin tarkkaan kivuttomuudesta ja siitä että oli riittävästi juotavaa
Miksi se alle laskenut ei hälyttänyt apua?
Olen hoitajana ollut monella eri osastolla. Missään potilaat ei itse vaihda lakanoita. Ainoa paikka jossa itse olen vaihtanut on synnyttäneiden osasto. Nuoret terveet ihmiset, miksi ei voisi itse vaihtaa? Ei sairaala ole hotelli vaan ajatuksena on nopea on kotiutuminen. Mitä nopeammin olet omatoiminen sen nopeammin pääset kotiin. Lakanat vaihdetaan jos ovat likaiset niin aamupesujen yhteydessä. sen takia niissä on poikkilakanaa ja muuta suojaa ettei koko sänkyä tarvi uudelleen pedata jos haava vuotaa tai muuta. Iltavuorossakin vaihdetaan jos kovin sotkuisesta näyttää. Oletko käynyt osastolla juuri ruuan jälkeen? Iltapäivällä hoidetaan kotiutuvien asiat, päivälääkkeet ja akuutit asiat mitä potilaat pyytää. Iltapäivällä voi olla myös paljon tulossa leikkauksesta takaisin osastolle potilaita. Eli se yksi lakana ei ole siinä kohtaa tärkein, iltavuoro katsoo sen kun tekee seuraavan kierroksen.
Vuosi takaperin olin leikkauksessa,useampia haavoja.Pari päivää siinä sängyssä oli kaikki ne peitot ja lakanat jotka heräämössä laitettiin.Verta oli näkyvissä.Sisko kävi,hän huomasi epäsiistin petini.Sanoin että vaihtaisin itse jos vaan pystyisin.Hoitaja kävi huoneessa jolta siskoni asiaa tiedusteli.Hän,ai onko unohtunut vaihtaa ??Siinä se.Myöhemmin tuli vuoroon tietämäni opiskelija,jolta pyysin,josko ehtisi vaihtamaan puhtaat lakanat.Hän oli harmissaan ettei sitä oltu tehty.Ei selvinnyt,oliko käytäntö vaihtaa joka kolmas päivä?Seuraavana päivänä pyysin ja pääsin kotiin.Kipeänä,mutta ajattelin pärjääväni tuen avulla.
Tätähän se on.
Äitini joutui sairaalaan laajan veritulpan takia ja oli tietenkin täydellisessä liikkumiskiellossa. Lääkäri kielsi vessassa käymisenkin.
Ja hoitajat vinkuivat että pitää olla omatoiminen. Sättivät kun äiti uskoi lääkäriä eikä noussut vuoteesta.
Myöhemmin kyllä hoitajien asenne muuttui kun olivat lääkärin kanssa keskustelleet. Ensimmäinen ilta vaan oli helvettiä kun hoitajat haukkuivat ja valittivat.
Siinä meni kyllä pitkä aika että pystyi omatoimisesti liikkumaan. Meni todella huonoon kuntoon sen tukoksen takia.
Eikö ap:n kaverilla ollut se sairaus, miksi ei voinut liikkua, eikä se leikkaus?
Se soittokello on varmaan laitettu tahallaan pois ulottuvilta kun turhuuksista soittelee.
Vierailija kirjoitti:
Pahasti sairas kaverini oli isommassa leikkauksessa ihan vasta.
Vierailija kirjoitti:
Provo... Sairaaloissa lakanat vaihtaa laitoshoitaja :)
No et sinä paljon tiedä. Laikkari siivoaa pesin uutta potilasta varten, mutta sängyn ollessa käytössä, joko hoitajat tai potilas itse vaihtaa lakanat.
Vierailija kirjoitti:
Vuosi takaperin olin leikkauksessa,useampia haavoja.Pari päivää siinä sängyssä oli kaikki ne peitot ja lakanat jotka heräämössä laitettiin.Verta oli näkyvissä.Sisko kävi,hän huomasi epäsiistin petini.Sanoin että vaihtaisin itse jos vaan pystyisin.Hoitaja kävi huoneessa jolta siskoni asiaa tiedusteli.Hän,ai onko unohtunut vaihtaa ??Siinä se.Myöhemmin tuli vuoroon tietämäni opiskelija,jolta pyysin,josko ehtisi vaihtamaan puhtaat lakanat.Hän oli harmissaan ettei sitä oltu tehty.Ei selvinnyt,oliko käytäntö vaihtaa joka kolmas päivä?Seuraavana päivänä pyysin ja pääsin kotiin.Kipeänä,mutta ajattelin pärjääväni tuen avulla.
Yleensä lakanat vaihdetaan suihkupäivinä ja tarpeen mukaan. Suihkutuksia tehdään yleensä kerta viikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitajana ollut monella eri osastolla. Missään potilaat ei itse vaihda lakanoita. Ainoa paikka jossa itse olen vaihtanut on synnyttäneiden osasto. Nuoret terveet ihmiset, miksi ei voisi itse vaihtaa? Ei sairaala ole hotelli vaan ajatuksena on nopea on kotiutuminen. Mitä nopeammin olet omatoiminen sen nopeammin pääset kotiin. Lakanat vaihdetaan jos ovat likaiset niin aamupesujen yhteydessä. sen takia niissä on poikkilakanaa ja muuta suojaa ettei koko sänkyä tarvi uudelleen pedata jos haava vuotaa tai muuta. Iltavuorossakin vaihdetaan jos kovin sotkuisesta näyttää. Oletko käynyt osastolla juuri ruuan jälkeen? Iltapäivällä hoidetaan kotiutuvien asiat, päivälääkkeet ja akuutit asiat mitä potilaat pyytää. Iltapäivällä voi olla myös paljon tulossa leikkauksesta takaisin osastolle potilaita. Eli se yksi lakana ei ole siinä kohtaa tärkein, iltavuoro katsoo sen kun tekee seuraavan kierroksen.
Näinkö teille sairaanhoitajakoulussa opetetaan? "Makuuttakaa niitä paskaisissa lakanoissa monta päivää,
sitten kun ne on tarpeeksi reippaita vaatimaan uusia lakanoita, niin laitatte ne potilaat itse ne vaihtamaan.
Sitten voitte lääkärin puolesta päättää, että potilas on valmis kotiutettavaksi."
Sangen mielenkiintoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahasti sairas kaverini oli isommassa leikkauksessa ihan vasta.
Niin, tuosta ymmärtää että se sairaus on syynä liikkumattomuuteen eikä leikkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinkö teille sairaanhoitajakoulussa opetetaan? "Makuuttakaa niitä paskaisissa lakanoissa monta päivää,
sitten kun ne on tarpeeksi reippaita vaatimaan uusia lakanoita, niin laitatte ne potilaat itse ne vaihtamaan.
Sitten voitte lääkärin puolesta päättää, että potilas on valmis kotiutettavaksi."
Sangen mielenkiintoista.
Luulisi että lakanoiden vaihdolle olisi joku muukin syy kuin että ne ovat näkyvästi likaiset. Että säännöllisesti vaihdetaan sentään sairaalan ollessa kysymyksessä. Sanotaan että hoitaja katsoo lakanat: eli että onko kovin mustat tai veriset niin vaihdetaan. Mutta se on varmasti totta, koska olen kokenut itse omaisen ollessa paljon sairaalassa, että likaisissa lakanoissa pidettiin. Ja mikäki ei olisi ollut omaista, joka käy joka päivä katsomassa, niin oltaisiinko vaihdettu niinkään usein. Ja muita tärkeämpiä asioita taphtuu paljon kuten esim. jaetaan lääkkeet väärin.
tv lähäri