Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkytys: kaveri makasi sairaalassa paskaisissa lakanoissa, hoitohenkilökunta ei kuulemma vaihda!

Vierailija
12.04.2016 |

Pahasti sairas kaverini oli isommassa leikkauksessa ihan vasta. Järkytys tuli kun kävimme häntä tänään katsomassa. Kaverini haava oli vuotanut pahasti ja sängyssä oli todella runsaasti mm. kudosnestettä ja verta haavasta valuneena, mehukeittoa jonka lisäksi kämmenen kokoinen läntti oksennusta. Hoitohenkilökunta kuulemma kannustaa tekemään itse ja kuntoutumaan nopeammin!!! No, kaverini ei pääse tällä hetkellä omin avuin edes häävisti kääntymään sängyssään, saati että osaisi omin avuin hypätä pyörätuoliin, hakea lakanat jostain ja vaihtaa ne sänkyynsä.
Ihan välitön raivo puski päälle ja hain heti hoitajan paikalle katsomaan tilanteen - kaveriani ei todellakaan voida vaatia vaihtamaan lakanoita! Hoitaja koitti pelastaa tilanteen sanomalla, että hienostihan se haava on parantunut ja voi jo vähän liikkuakin (sairaudesta johtuen kaverini ei liiku omin avuin sentin senttiäkään). Lopulta vaatimalla sain hoitajan vaihtamaan lakanat. Johan tuossa on infektioriskikin aivan valtava, kun makaa veren, kudosnesteiden ja oksennuksen seassa parantumattoman haavan kanssa.

Kaverini kertoi ettei todellakaan saa hoitajilta tarpeeksi apua esimerkiksi syömiseen, johon ei itse pysty, vaan usein pyynnöstä huolimatta ruoka tuodaan eteen ja haetaan hetken kuluttua pois, viis siitä onko sitä syöty. Suihkuun on päässyt kolmen päivän aikana kerran (muuten ihan ok, mutta se valtava haava...) Kaveri kertoi myös, että oli laskenut alleen heti leikkauksen jälkeen ja joutunut odottamaan iltaan saakka, ennen kuin kukaan ehti auttaa häntä lakanoiden yms. kanssa! N. 8 tuntia tulee tästä.

Ihan järkyttävää nykypäivänä :( Eihän se ole hoitajien vika, mutta suututtaa silti.

Kommentit (185)

Vierailija
81/185 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin pari vuotta sitten dementtiayksikössä harjoittelussa,työkkärin kautta.

Siihen asti luulin että tuo: istutaan juomassa kahvia kopissa on vaan höpöhöpöä. Siihen asti kun huomasin että se olikin totisinta totta. Se olin minä joka vietin aikaa siellä niiden vanhusten kanssa. Jättivät minut yksin 8 dementoituneen ihmisen kanssa. Vanhukset laitettiin istumaan telkkarin eteen ja sitten hoitajat hävisivät. Minä jäin vahtimaan etteivät he telo itseään. Pari oli sellaisia jotka käyttivät rollaa ja eivät pysyneet pystyssä ilman tukea. Samalla toiselta puolelta tulee potilaita haahuilemaan meidän puolelelle ja siinä minä sitten talutin heitä takaisin omalle puolelle,jossa ei niitä hoitajia myöskään näkynyt.

Se oli ihan hullua hommaa,kokonaisuudessaan. Ainoa virike oli heillä televisio.

Vierailija
82/185 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajille annettaisiin paljon anteeksi jos heillä olisi hymy huulilla ja hoitoaltis asenne. Mutta kun "hoitoalan ammattilainen" kulkee käytävillä naama norsunelimellä eikä osoita minkäänlaista kiinnostusta potilaisiin, potilaat ja heidän omaisensa luonnollisesti loukkaantuvat. Suomessa tosin tällainen töykeä asennoituminen on tavallista monessa muussakin palveluammatissa. Ehkä me olemme niin aspergereita kaikki, että toisten palveleminen ei vain meiltä onnistu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/185 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen omin silmin (potilaana) nähnyt, kuinka erääläkin Helsingin kunnallisella erikoisklinikalla, johon valovuosien jonot, hoitajat lukee kansliassa Kodin Kuvalehteä. Kiireestä ei näy merkkiäkään, vaikka klinikalle on potilaita jonossa vaikka kuinka.

Vierailija
84/185 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yks kaveri oli hoitajana ja vaihtoi alaa sen takia kun ei jaksanut enää katsoa sitä meininkiä. Sanoi että kunnon hoitajista on valtava pula. Sijaisiksi otetaan jos jonkinlaista kulkijaa, jotka tulee kännissä tai huumeissa töihin ja niitä ei voi esimerkiksi laittaa jakamaan lääkkeitä, koska varastavat potilaiden lääkkeet. Varastavat myös lääkevarastosta jos saavat tilaisuuden. Hän oli joutunut monta kertaa soittamaan vartijat tai hakemaan muuta apua kun joku hoitaja oli uhkaillut että hänen pitää antaa lääkevaraton avain. Ei ole ihme jos kunnon hoitajat loppuvat jos sammuneita työkavereita löytyy liinavaatevarastosta yms. Sanoi että pienin paha on ne hoitajat jotka vaan surffaavat netissä kännykällä koko työvuoron ja hän joutuu tekemään niidenkin työt. Uhkailua piti pahimpana.

Vierailija
85/185 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa potilaista sotkee lakanat joka syönnillä ja epäsiistillä olemuksellaan. Realiteettien on, ettei lakanoita ehdi edes joka päivä kaikille vaihtaa. Suihkupäivinä eli 1-2 krt viikossa vaihdetaan kaikki lakanat ja muina päivinä vaihdetaan vain jos todella likaiset. Osalla haavat erittävät erittäin runsaasti eikä mikään määrä imeviä haavasidoksia riitä. Eipä silti riitä aika lakanoita monta kertaa päivässä vaihtaa. Esim. Paperilakanoilla tms. peitellään tahrat ensihätään.

En hoitajana usko, että kukaan kollega oikeasti vaatii, että aivovammapotilas tai vaikka halvaus potilas söisi itse, jos kädet ei toimi. Mikään leikkaus ei estä potilaan kannustamista omatoimisuuteen, mikäli kirurgi ei erikseen liikkumista kiellä.

Itselläni tuli AP:sta ja ap:n potilas kaverusta mieleen huumeidenkäyttäjät... Kollegat tietänevät miksi ☺

Huumeidenkäyttäjiäkin pitää kohdella kuin ihmisiä eikä makuuttaa paskassa ja oksennuksessa. Että hymynaamaa vaan itsellesi.

Vierailija
86/185 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ei tollasten kanssa kannata mistään keskustella, huomaa, että on jo valmiiksi huonot ennakkoasenteet hoitajia kohtaan, teki ne mitä tahansa. 

Mulle kerran eräs kokenut vanhempi sairaanhoitaja neuvoi, että ihmisten paskapuheet kannattaa päästää toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, muuten ei työssä jaksa. Itse teen työni niin hyvin kun pystyn resurssien puitteissa, laitan asiat tärkeysjärjestykseen ja kyllä, pidän myös ruoka ja kahvitaukoni. Ilman niitä ei jaksa koko päivää juosta. Potilaiden ruokia en varasta, ja kuulostaa älyttömältä, että kukaan niin muka tekisikään.

En ole ikinä nähnyt yhdenkään hoitajan missään ikinä juoksevan. On miljoona ammattia , joissa työntekijät liikkuvat sata kertaa enemmän kuin hoitajat.

Missähän sitten olet asioinut? Meidän osastolla kuulee, että hoitaja on kerennyt viimeksi syömään 12 tuntia sitten ja kyllä on välillä kädet täynnä. Niin täynnä, että nälkäinen saa odottaa leipäänsä, koska toisessa huoneessa on tärkeämpää tekemistä.

Yövuorot on joskus niin täynnä töitä, että istahtamaan/kahville/syömään/pissalle kerkeää vasta 7 tunnin juoksemisen jälkeen.

Itse ehkä potilaana makaat/istut siellä odotustilassa/huoneessa näkemättä ketään työntekijää muutamaan tuntiin. Ehkä toisessa huoneessa tarvitaan enemmän apua?

Itselläni joskus puhelin soi 3-5 paikkaan samaan aikaan. Asiat tärkeysjärjestykseen ja joku se joutuu odottamaan. Näistä viimeiseen saatan keretä vasta 2-3 tunnin päästä ja siellä katsotaan nyrpeänä, luullen kenties että nukun vain.

87/185 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin juuri tammikuussa Hyvinkään sairaalassa synnyttämässä. Lakanoissani oli läntti vauvan kakkaa sekä omaa vertani, koska tottakai se pieni suojapaperi välillä liikkuu pois alta vaikka yritin sitä asetella. Ei käynyt kukaan koko aikana lakanoita vaihtamassa.

Vierailija
88/185 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olisin itse vaihtanut sille kaverille ne lakanat.

Hienoa. Hyvä sinä.

Kaikilla ei kuitenkaan ole osaamista eikä kokemusta tuohon hommaan.

En minä ainakaan tiedä miten käytännössä vaihdetaan lakana vuoteeseen jossa makaa liikuntakyvytön henkilö. En uskaltaisi alkaa häntä siirtelemään sillä pelkäisin satuttavani häntä ja aiheuttavani haavan repeämisen tai muuta vahinkoa.

Vierailija
89/185 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ei tollasten kanssa kannata mistään keskustella, huomaa, että on jo valmiiksi huonot ennakkoasenteet hoitajia kohtaan, teki ne mitä tahansa. 

Mulle kerran eräs kokenut vanhempi sairaanhoitaja neuvoi, että ihmisten paskapuheet kannattaa päästää toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, muuten ei työssä jaksa. Itse teen työni niin hyvin kun pystyn resurssien puitteissa, laitan asiat tärkeysjärjestykseen ja kyllä, pidän myös ruoka ja kahvitaukoni. Ilman niitä ei jaksa koko päivää juosta. Potilaiden ruokia en varasta, ja kuulostaa älyttömältä, että kukaan niin muka tekisikään.

En ole ikinä nähnyt yhdenkään hoitajan missään ikinä juoksevan. On miljoona ammattia , joissa työntekijät liikkuvat sata kertaa enemmän kuin hoitajat.

Missähän sitten olet asioinut? Meidän osastolla kuulee, että hoitaja on kerennyt viimeksi syömään 12 tuntia sitten ja kyllä on välillä kädet täynnä. Niin täynnä, että nälkäinen saa odottaa leipäänsä, koska toisessa huoneessa on tärkeämpää tekemistä.

Yövuorot on joskus niin täynnä töitä, että istahtamaan/kahville/syömään/pissalle kerkeää vasta 7 tunnin juoksemisen jälkeen.

Itse ehkä potilaana makaat/istut siellä odotustilassa/huoneessa näkemättä ketään työntekijää muutamaan tuntiin. Ehkä toisessa huoneessa tarvitaan enemmän apua?

Itselläni joskus puhelin soi 3-5 paikkaan samaan aikaan. Asiat tärkeysjärjestykseen ja joku se joutuu odottamaan. Näistä viimeiseen saatan keretä vasta 2-3 tunnin päästä ja siellä katsotaan nyrpeänä, luullen kenties että nukun vain.

Älä valehtele ja liioittele. Jokainen joka on joskus sairaalassa osastolla ollut päivääkin pidempään,

tietää, näkee ja kuulee aivan varmasti millaisia laiskottelijoita suurin osa hoitajista on.

Vierailija
90/185 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan synnäriltä, että lakanat oli hiestä niin märät kuin olisi suihkussa käytetty. Kiva ottaa vauva viereen. Lopulta eräs laitoshuoltaja vaihtoi lakanat (tosin sanoi, ettei se oikeasti kuuluisi heille) kun pyysin ja selitin, et oli sektion lisäksi toinen iso leikkaus tehty hiljattain, niin että liikkuminen oli vaikeaa. Aiemmin.sisätauti osastolla sai kokoajan soittaa naapurinsängyn mummon puolesta kelloa. Tällä oli hengitysvaikeuksia ja sekavuutta ja ei itse osannut painaa soittonappia tai siihen ei reagoitu.

Vierailija
91/185 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

SarahSina kirjoitti:

Itse kävin juuri tammikuussa Hyvinkään sairaalassa synnyttämässä. Lakanoissani oli läntti vauvan kakkaa sekä omaa vertani, koska tottakai se pieni suojapaperi välillä liikkuu pois alta vaikka yritin sitä asetella. Ei käynyt kukaan koko aikana lakanoita vaihtamassa.

Synnyttäneiden osastolla ei ollut lakananvaihtopalvelua myöskään 15 v sitten (TAYS). Perustelivat sillä, että kotonakin on pärjättävä, eikä synnyttänyt ole sairas, paitsi jos on komplikaatioita. Lakanoita ja vaatteita sai kyllä vaihtaa vaikka joka päivä, jos halusi.

Ihan ymmärrettävää, erotukseksi hotellista.

Vierailija
92/185 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne vaihda. Itse jouduin sektion jälkeen vaihtamaan ruskeanpunaiset lakanani vuorokausi eikkausesta, virtsakatetria mukana raahaten.

Hoitaja kävi ilmoittamassa että hyhhyh, kun on likaiset lakanat ja sinun pitää nyt äkkiä vaihtaa nämä.

Naistenklinikka 2014

Vierailija
93/185 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa sairaanhoitajat ovat AINOAT jotka pitävät meteliä itsestään ja palkastaan ! Ainoat jotka nostavat itsensä muiden yläpuolelle.

Mitä nostamista siinä on, että raskaasta työstä halutaan kunnon palkka? Ei se ole mikään salaisuus, että suomalaiset sairaanhoitajat ovat palkkakuopassa kaikkiin muihin eurooppalaisiin sairaanhoitajiin verrattuna. Suomessa on huonoimmat sairaanhoitajan palkat suhteessa elintasoon koko Euroopassa. Nähtävästi myös arvostus, kun lukee tätä palstaa. 

Monilla ihmisillä on paha olla ja purkavat sen hoitajaan. Ihmiset lukevat näitä ja ottavat tämän kaltaiset aloitukset tosissaan. Kaikki on niin suhteellista; se mehukeittoläikän kokokin. Valitettava tosiasia tosiaan on, että sairaanhoitajilla on esim. aamuvuorossa huomattavasti tärkeämpää tekemistä kuin vaihdella lakanoita. Jos he vaihtelisivat siellä lakanoita, niin lääkitykset jäisivät saamatta ja potilaita ei vessatettaisi. Enkä usko hetkeäkään, että ap:n kaveri ei olisi vessassa käynyt. Jotkut ihmiset ovat sellaisia, että vaikka kuinka hyvin olisi asiat niin heti valitetaan, kun ystäviä saapuu paikalle. 

Vierailija
94/185 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne vaihda. Itse jouduin sektion jälkeen vaihtamaan ruskeanpunaiset lakanani vuorokausi eikkausesta, virtsakatetria mukana raahaten.

Hoitaja kävi ilmoittamassa että hyhhyh, kun on likaiset lakanat ja sinun pitää nyt äkkiä vaihtaa nämä.

Naistenklinikka 2014

Synnärillä se aktivointi on ihan tietoinen päätös, myös lääkärien taholta. Jos ne lakanat pystyit vaihtamaan, tuskin asiassa oli ongelmaa? Kyllä siellä oikeasti kipeiden ihmisten lakanat vaihdetaan, mutta yksikään ei sieltä kotiudu, jos ei itse saa omia lakanoitaan vaihdettua.

Monilla ihmisillä aktivoituu lapsuusaikaiset kiintymyssuhdemallit suhteessa hoitajiin. He toivovat päähän silitystä ja paijausta sekä huomiota, ja kun eivät tätä saa, syntyy jonkinlainen hirveä raivo ja katkeruus. 

Vierailija
95/185 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä valehtele ja liioittele. Jokainen joka on joskus sairaalassa osastolla ollut päivääkin pidempään,

tietää, näkee ja kuulee aivan varmasti millaisia laiskottelijoita suurin osa hoitajista on.

Kysyinkin millä osastolla olet ollut? Sairaalassa on monta osastoa. Synnytysosastokin saattaa olla melko vilkkainen, synnyttäneiden osasto voi olla yöllä hiljainen. Päivystys voi olla vilkkainen. Lasten päivystys voi olla vilkkainen.

On hiljaisempia ja on vilkkaampia. Joskus on hiljasta joskus ei.

Vaikka olisit ollut 3 yötä sairaalassa yhdellä osastolla ei anna koko kuvaa mitä ympärivuoden koko rakennuksessa tapahtuu.

Itselläni sattui 2 hiljaista yötä yhdellä osastolla, joten tottakai ajattelen et siellä on varmaan aina niin hiljaista. Toisella ei sitten niinkään hiljaista ja silloin harvoin kun on, yritetään nauttia.

96/185 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SarahSina kirjoitti:

Synnyttäneiden osastolla ei ollut lakananvaihtopalvelua myöskään 15 v sitten (TAYS). Perustelivat sillä, että kotonakin on pärjättävä, eikä synnyttänyt ole sairas, paitsi jos on komplikaatioita. Lakanoita ja vaatteita sai kyllä vaihtaa vaikka joka päivä, jos halusi.

Mutta itse olin eristyshuoneessa, eli en liikkunut missään. Summeria jouduin soitella aina jos halusin edes puhdasta vaatetta, kun ei niitä kukaan tuonut ja pyynnöstä kun tuotiin, niin vaan ne yhet pikkarit ja kaapu. Pikkareihin vuoti verta aina heti läpi, vaikka oli kaksi suojaa ja samallahan myös se kaapu sotkeentui.

Vierailija
97/185 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuvitteleeko joku oikeasti, että sairaanhoitajilla on AIKAA vaihtaa jonkun lakanoita aamuvuorossa? Eli melkein kaikkien potilaiden, koska eivät ne lakanat siistinä pysy. Voi kuule, ne vaihdetaan kun keritään -siellä on miljoona kertaa tärkeämpiä asioita kuin lakanoiden vaihto. Aina ne kuitenkin jossain vaiheessa vaihdetaan, päivittäin jos likaiset. 

Vierailija
98/185 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakanat vaihdetaan kun keretään. Ja hoitaja on täysin oikeassa siinä että liikkua pitää heti kun vaan pystyy. Miksi syöttää pitää? Eikö ihan oikeasti pysty syödä itse? Totuus on se että hoitajat yrittää usein turhaan motivoida liikkeelle ja saada potilaat toimimaan omatoimisesti. Omaiset ja minet potilaat taas kuvittelee että sairaalassa kuuluu maata sängyssä ja hoitaja käy kääntämässä tyynyä silloin kun pitilaalta tuntuu siltä.

Jos ap:n kaverilla on vaikka aivovamma niin ei, ne kädet ei vaan liiku.

Yleensä jos kotona asuva ihminen pärjää yksin kotona, niin miksi ei sairaalassa? Jos jalassa on haavat niin eiväthän ne liikkumista estä. Ellei erikseen lääkäri ole kieltänyt. Tietenkin jos on avuntarve samanlaista kuin kotona, että ei edes syömään itse pysty niin hoitajat auttaa. Mutta potilaita on paljon, ja jos on monta syötettävää ja kaikille tulee ruoka yhtä aikaa niin pakostihan joku joutuu odottamaan. Yleensä lakanat vaihdetaan sängystä haavanhoitojen jälkeen, eli kun lääkäri on käynyt katsomassa jatkuuko sama hoito ja sitten hoitajat hoitaa haavan ja samalla potilas käy aamupesuilla.

Vierailija
99/185 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

SarahSina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SarahSina kirjoitti:

Mutta itse olin eristyshuoneessa, eli en liikkunut missään. Summeria jouduin soitella aina jos halusin edes puhdasta vaatetta, kun ei niitä kukaan tuonut ja pyynnöstä kun tuotiin, niin vaan ne yhet pikkarit ja kaapu. Pikkareihin vuoti verta aina heti läpi, vaikka oli kaksi suojaa ja samallahan myös se kaapu sotkeentui.

Niin että olisi pitänyt paremmin palvella? Eristyshuoneeseen ei koskaan viedä vaatteita enempää kuin yksi kerrasto, ellet erikseet pyydä, koska vuosittain niistä erityshuoneen käyttämättömistä vaatekerroista ja lakanoista syntyy järkyttävä määrä ympäristöä kuormittavaa pyykkiä, jos ja kun potilas kotiutuu. Tuo on ihan yleinen ohje. Varmasti olisit saanut useampia, jos olisit pyytänyt. Kukaan ei sinun ajatuksiasi lue.

Vierailija
100/185 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SarahSina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SarahSina kirjoitti:

Niin että olisi pitänyt paremmin palvella? Eristyshuoneeseen ei koskaan viedä vaatteita enempää kuin yksi kerrasto, ellet erikseet pyydä, koska vuosittain niistä erityshuoneen käyttämättömistä vaatekerroista ja lakanoista syntyy järkyttävä määrä ympäristöä kuormittavaa pyykkiä, jos ja kun potilas kotiutuu. Tuo on ihan yleinen ohje. Varmasti olisit saanut useampia, jos olisit pyytänyt. Kukaan ei sinun ajatuksiasi lue.

Voi luoja, ei hoitaja ole mikään ajatuksenlukija tai tiedä sinun vuodoistasi, jos et hänelle kerro. Olisit avannut suusi ja pyytänyt lisää vaatteita -ei kenellekään potilaalle viedä neljää vaatekertaa edes synnärillä, siitähän syntyisi järjetön kasa puhdasta pyykkiä. Ei niitä vaatteita käyttämättömänäkään voi ottaa erityshuoneesta tai edes tavallisesta, ja laittaa takaisin kaappiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan