Sairaanhoitajien "suuri vastuu"?
Tänään taas törmäsin facebookissa Sairaanhoitajat pois palkkakuopasta tmv. ryhmän kirjoitteluun. Olen tätä pitkään miettinyt ja nyt haluaisin palstan sairaanhoitajilta rehellisen vastauksen, kun täällä näitä sairaanhoitajia kanssa näyttää aika paljon olevan. Mikä siinä teidän työssä on vastuullista? Siis eihän teillä ole virkavastuuta kuten lääkärillä, ettehän te tee mitään hoitopäätöksiä itsenäisesti, vai teettekö muka? Jotenkin itse olen vain jäänyt siihen käsitykseen että sairaanhoitajien käsitys vastuusta on se että tekee mitä käsketään, samalla tavalla rekkakuskin työ on todella vastuullista koska tekemällä vastoin määräyksiä voi tappaa montakin ihmistä.
Joten nyt sairaanhoitajat tänne kertomaan mikä teidän työstä tekee vastuullista? Eikä mitään ympäripyöreää vaan oikeita käytännön esimerkkejä.
Kommentit (398)
Ihan höpöhöpöä tuo 3000€/kk. Yhtä paljon ei saa kuntapuolella ees rakennusvalvonnassa ym. tehtävissä vastuussa olevat henkilöt. Tosiaan vittuilevat ja valittavat hoitajat, kai tuo terveydenhuolto pitää sitten yksityistää.
Te joilla on ''hoitajaviha''. Toivon sydämestäni ettette hakeudu hoitoon. Mikäli joudutte sairaalaan, sanokaa että hoitaja EI SAA hoitaa teitä. Kukaan hoitaja ei halua hoitaa tuollaisia p*skakasoja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hulluja täällä oikeesti kirjottaa. Sairaanhoitajathan voi tappaa teidät tekemällä jonkun ihan pienen virheen, eikö muka ole vastuullista.
Niin voi bussi-, rekka- , taksi, kuormaauton kuljettajakin? Jopa ravintolan tarjoilija tai kokki voi tappaa allergisen ihmisen? Listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Mutta hoitajat kuvittelevat olevansa ylijumalia ja korvaamattomia?
No meillä käy lääkäri kahden viikon välein, että kyllä siinä melkoinen vastuu on.
Esimerkiksi meillä lääkäri on paikalla vain virka-aikana, muun ajan ensisijainen vastuu on sairaanhoitajalla. Lääkärinkierroilla lääkärille tiedot potilaista kertoo myös sairaanhoitaja. Toki lääkäri siis tekee/määrää tarpeellisiksi kokemansa tutkimukset itse, mutta jos potilas ei osaa itse vaivoistaan kertoa, ei lääkärikään välttämättä osaa asiaan paneutua. Lääkäri kun näkee potilasta keskimäärin 5 minuuttia/arkipäivä, hoitajat sen sijaan ovat potilaan kanssa tekemisissä 24 h.
Sairaalassa potilaan hyvä hoitaminen perustuu siis yhteistyöhön, jossa kaikki osapuolet (lääkäri, hoitaja ja potilas) ovat tärkeitä, kaikki tarvitsevat toisiaan, sairaalahuoltajia unohtamatta.
Pienellä laskuvirheellä saa ihmisen tapettua. Aika suuri vastuu, sanoisin.
Lääkärin ja sairaanhoitajan koulutukset ovat ihan erilaisia ja lääkäriä ei saa edes palkata sairaanhoitajan toimeen. Ei tietysti toisinpäinkään.
Monissa paikoissa ja tilanteissa lääkäriä ei ole läsnä, vaan hoitaja tekee arvion potilaan tilanteesta ja OMAN arvionsa mukaan tarvittaessa konsultoi lääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten luulet että lääkärit saavat tietonsa? Eivät he osastolla ole koko aikaa ja silloin kun ovat, tekevät päätöksensä hoitajien kertoman perusteella. Eli hoitajat tarkkailevat voinninmuutoksia ja oireita, tekevät päätöksen että tarvitseeko päivystyksellistä apua vai riittääkö virka-aikaan tapahtuva lääkärinkierto, akuuteimmissa tilanteissa alkavat jo heti hoitotoimenpiteisiin ja niihin soitetaan vaan "kuittaus" päivystävältä lääkäriltä. Jos hoitaja eivät osaa hommiaan niin ei lääkärinkään työstä tule mitään.
Ai nytkö sairaanhoitaja onkin jo lääkäriä pätevämpi ja enemmän vastuussa potilaan hoitopäätöksistä ja hoidosta kuin lääkäri? ; )
Ei tietenkään, eihän siinä niin lukenut. Mutta molemmat ammattiryhmät tarvitsevat toisiaan ja edelleenkään lääkärit eivät ole 24/7 potilaiden luona seuraamassa vointia ja arvioimassa hoidon tarvetta. Se kuuluu hoitajien toimenkuvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hulluja täällä oikeesti kirjottaa. Sairaanhoitajathan voi tappaa teidät tekemällä jonkun ihan pienen virheen, eikö muka ole vastuullista.
Niin voi bussi-, rekka- , taksi, kuormaauton kuljettajakin? Jopa ravintolan tarjoilija tai kokki voi tappaa allergisen ihmisen? Listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Näetkö mitään eroa siinä, että jäät auton alle ja kuolet tai siinä että hoitaja tekee hoitovirheen ja kuolet esim. pistäessä väärää lääkettä.
Eiköhän sieltä Filippiineiltä löydy halvempia hoitajia näiden marisijoiden tilalle.
Ette ole korvaamattomia. Juorukerholle pitäisi maksaa muka vielä lisää?
Itse olin yli viikon Jorvin sairaalassa, ja siellä sain paskinta kohtelua ikinä. Hoitajat todellakin vain juorusivat keskenään ja vittuilivat potilaille.
Vierailija kirjoitti:
Vittu en mene enää ikinä lääkäriin. Mitä jos se sairaanhoitaja päättää, että minulla on sellainen nenä, jonka hän on ajatellut lassukoilla olevan ja tekee sitten ihan pienen virheen?
Kaikki hoitajat tarvis parempaa palkkaa, sairaanhoitajat, th:t, rtg-hoitajat, ensihoitajat, kätilöt, lastenhoitajatkin... kyllä kyse on hyvin tärkeästä työstä! Luulen, että ihmisten pitäis lopettaa noille aloille hakeminen niin ehkä sitten palkka taas nousisi. Hoitoalalla on jatkuvasti pulaa, kun ei ihmiset halua opiskella tuon palkan takia, vaikka ala muuten kiinnostaisi. Toinen syy hoitajapulaan on juurikin tämä jatkuva hoitajien haukkuminen. Lääkärihän se kaiken tekee yksin aina juu.. :))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näetkö mitään eroa siinä, että jäät auton alle ja kuolet tai siinä että hoitaja tekee hoitovirheen ja kuolet esim. pistäessä väärää lääkettä.
Näen. Auton alle jääminen voi olla puhdas vahinko, väärän lääkkeen pistäminen taas hoitajan ammattitaidottomuutta, vajaamielisyyttä ja osoitus siitä, miten tumpeloita sairaanhoitajat voivat olla.
Vierailija kirjoitti:
Pienellä laskuvirheellä saa ihmisen tapettua. Aika suuri vastuu, sanoisin.
Totta. Samoin lääkäritkin saattavat mokailla ja esim. lääkehoidossa ainakin meille painotettiin, että viimekädessä me (sairaanhoitajat) olemme vastuussa niistä lääkkeistä, jotka annamme potilaille. Ei riitä, että lääkäri on määrännyt jonkin lääkkeen, vaan myös meidän on tunnettava niiden metabolia, interaktiot ym.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hoitajat tarvis parempaa palkkaa, sairaanhoitajat, th:t, rtg-hoitajat, ensihoitajat, kätilöt, lastenhoitajatkin... kyllä kyse on hyvin tärkeästä työstä! Luulen, että ihmisten pitäis lopettaa noille aloille hakeminen niin ehkä sitten palkka taas nousisi. Hoitoalalla on jatkuvasti pulaa, kun ei ihmiset halua opiskella tuon palkan takia, vaikka ala muuten kiinnostaisi. Toinen syy hoitajapulaan on juurikin tämä jatkuva hoitajien haukkuminen. Lääkärihän se kaiken tekee yksin aina juu.. :))
Juupajuu.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sieltä Filippiineiltä löydy halvempia hoitajia näiden marisijoiden tilalle.
Itse olin yli viikon Jorvin sairaalassa, ja siellä sain paskinta kohtelua ikinä. Hoitajat todellakin vain juorusivat keskenään ja vittuilivat potilaille.
Nii-in. Tohon se menee kun potilaat on ihan hirveitä P*skoja hoitajille eivätkä arvosta tippaakaan, työtä ei arvosteta ja kiire on niin jumalaton ettei kuule paljoa kiinnosta enää olla hyvällä tuulella.
Ja ei, en ole sh, mutta luulen asian olevan näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juupajuu.
Toivon sydämeni pohjasta ettei sua hoida koskaan kukaan
saat hoitaa ihan itte itsesi ;)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on töissä kaksi filippiineiltä tullutta sairaanhoitajaa. Ovat olleet yli vuoden jo eivätkä vastaa ammattitaidoltaan edes lähihoitajaa. Saavat kuitenkin saman palkan kuin lähihoitajat ja jos olisivat päteviä ja kykenisivät itsenäisesti tekemään sh työtä saisivat ihan saman palkan kuin suomalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Ap, hoitoalalla jokainen ammatti on käytännössä sellainen, että siinä on mahdollisuus aiheuttaa vahingossa potilaan kuolema/ muita hyvin vakavia virheitä. Kyse on ihmishengistä. Sinä varmaan pyörittelet jossain toimistossa numeroita tms..? Jos tärkeä paperi joutuu vahingossa silppuriin niin ei se kuitenkaan ihan yhtä vakava asia ole kuin laittaa vaikkapa röntgenkuvauksissa kiireen keskellä vahingossa varjoainetta väärään paikkaan -> potilas voi kuolla (näinhän on käynytkin). Hoitoalalla on nykyään aivan valtava kiire, ja kiireen keskellä inhimilliset virheet ovat oikeasti mahdollisia. Inhimillinen virhe hoitoalalla johtaa pahimmillaan potilaan kuolemaan.
Avartuuko yhtään? Mitä muuten ylipäänsä tiedät sairaanhoitajien ammatista? Potilas näkee yhden pienen paskan sairaanhoitajan kokonaisesra työstä.. sinä et tiedä siitä työstä todellisuudessa yhtikäs mitään.
En pyörittele papereita toimistossa, mutta tässä on nimenomaan tämä sairaanhoitajien suurin ärsyttävyys: ME OLEMME TÄRKEIMPIÄ! Aivan kuin se hoitolaitteita kehittelevä insinööri ei tekisi tärkeää työtä, aivan kuin joku yritysjohtaja joka työllistää vaikkapa 1000 ihmistä ei tekisi tärkeää työtä. Ollaan niin hemmetin yksinkertaisia ettei nähdä asioita muuta kuin omasta näkökulmasta. Kuten sanoin aloituksessa, rekkakuskit ovat vastuullisemmassa asemassa kuin sairaanhoitajat koska ajamalla rekan päin ihmisjoukkoa on mahdollista tappaa paljon enemmän ihmisiä kuin sairaanhoitaja kerkeää päivän aikana. Edelleenkään työn vastuullisuus ei riipu siitä kuinka paljon pahaa voit tehdä tekemällä asiat vastoin ohjeita. Lähtökohta on että työt hoidetaan niinkuin pitää, ruiskuttamalla varjoainetta "vahingossa" väärään paikkaan hoitaja tekee virheen. Tämä ei kuitenkaan ole mitenkään verrattavissa lääkärin vastuuseen potilaasta, lääkärin kun pitää potilaan oireet ja kliiniset löydökset huomioon ottaen tehdä päätöksiä. Lääkärin vastuu ei ole ainoastaan suorittamista.
No itse entisenä sairaanhoitajana voin sanoa että hoitajilla ei ole mitään hajua etiikasta. Syyllistyvät väkivaltaan tämän tästä. Hyvät kokemukset tämän maan ns. perusoikeuksista! Samaa paskaa ovat lääkärit! Lsittaisivat kamerat valvomaan työntekoa. Oikeutta eläimille saisi siirtyä sairaala maailmaan!