Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen keliakia - äitipuoli ei ymmärrä vakavuutta

Vierailija
10.04.2016 |

Meillä on käsillä ihan superärsyttävä tilanne. Ja mitään mustasukkaisuuskuvioita minun puoleltani tähän on nyt turha alkaa esittämään, sillä olemme ex-mieheni kanssa eronneet jo hyvä tovi sitten ja itsellänikin on jo uusi puoliso.
Exäni on pari kuukautta sitten muuttanut asumaan yhteen uuden avopuolisonsa kanssa. Lapsemme (9-vuotias tyttö) viettää joka toisen viikon isällään ja joka toisen viikon minun luona. Nyt lapsella on toisinaan alkanut olla oireita isäviikkojen seurauksena, mikä kertoo siitä, että gluteenia pääsee lapsen ruokaan jotenkin. Ennen tilanne on ollut hyvin tasapainossa, joten muutos on selkeästi "äitipuolen" toimintatapojen seurausta. Exäni on kuulemma yrittänyt terävöittää nykyiselleen keliakiaperheen käytössääntöjä - ilmeisesti turhaan, ja itse olen suurinpiirtein ehdottanut, että voisin tulla ihan kädestä pitäen opettamaan vuosien varrella oppimiani kikkoja ja helpotuksia, joilla kontaminaatioriskiä saataisiin merkittävästi pienemmäksi. Ajatuksena varmaan kaikista tosi ärsyttävä, tiedän, mutta tällä hetkellä huolettaa lapsen terveys enemmän kuin se, pitääkö tämä nainen minua ihan ärsyttävänä narttuna. Mä en yhtään tiedä mitä tekisin :(

Kommentit (193)

Vierailija
41/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mieheltäsi muuten tutkittu keliakiaa? Jos ei ole, kannattaa tutkia. Tuttavaperheeni pojan isältä löytyi keliakia kun hänet tutkittiin rutiinisti sen jälkeen kun poika oli saanut diagnoosin. En oikein ymmärrä miten isä ei itse oireitaan tunnistanut. On kuitenkin siitä lähtien noudattanut tarkkaa keliakiaruokavaliota ja voi huonosti jos tulee poikkeamia.  Voi tietysti olla että alttius on tullut sinun sukusi puolelta.

Siis exältäni? Kävimme silloin molemmat tutkimuksissa kun lapsella todettiin sairaus, kun molemmilla oli ollut suolisto-ongelmia aiemmin, mutta meiltä kummaltakaan ei keliakiaa löytynyt. 

Vierailija
42/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla tilakysymyskin ja varmasti on, mutta onko keliaakikkokodeissa käytetty sellaisia ratkaisuja että keliaakikolle olisi oma jääkaappi ja ruoka-ainekaappi ja omat erikseen säilytettävät mittalusikat?  

Kun jollakin perheessä on keliakia, on yleensä sata kertaa helpompaa että kaikki vain syövät gluteenitonta. Äitipuolelta toki huono alkaa tälläistä vaatimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla tilakysymyskin ja varmasti on, mutta onko keliaakikkokodeissa käytetty sellaisia ratkaisuja että keliaakikolle olisi oma jääkaappi ja ruoka-ainekaappi ja omat erikseen säilytettävät mittalusikat?  

Varmasti toisissa perheissä on näin. Minä en tosin itse juurikaan tee sellaista ruokaa, joka ei keliaakikolle kävisi, osittain siitä syystä, että keittiön siivoaminen on aina tosi työläs prosessi. Usein ostetaan sitten tavalliset leivät valmiina ja säilytetään niitä erillään ym. Myöskin exäni luona on ollut ennen näin - kaapeista ei ole jauhopusseja pahemmin löytynyt kun kaikki ruoka on automaattisesti tullut tehtyä gluteenittomaksi. ap

Voisit ehkä exällesi ehdottaa, että tässä olisi yksi tapa yrittää saada roti hommaan jos ei muut keinot pure. Koska kai se muuten on lastensuojeluilmoituksen paikka.

Vierailija
44/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydä lähete ravitsemusterapeutille ja kaikki kolme menette sinne. Ota etukäteen yhteyttä ravitsemusterapeuttiin ja selitä hänelle tilanne. Hän voi sitten selittää oikean ruokavalion tarpeellisuuden alkeista alkaen.

Ja odotellessanne voisitte vaikka katsoa, olisko Keliakialiiton sivuilla jotakin opastusaineistoa-for-beginners-tyyppistä, ne vois lukea jotta olis perusasiat hallussa kun menee ravitsemusterapeutille, jolloin siitä käynnistä saisi enemmän irti.

Joo mä laiton viimeksi tytön matkaan näitä ison nivaskan ja ilmeisesti lapsen isäkin on niitä kumppanilleen antanut luettavaksi. Mutta on kuulemma niin vaikea muuttaa toimintatapoja, kun aina on tehnyt niinkuin tekee (ja joo kyllä mä sen ymmärrän, ettei se helppoa ole) eikä voi aina muistaa, että omassa kotonaan ei voi olla niinkuin haluaisi. Huoh. ap

Vierailija
45/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksäsi on täysi lapanen. Tunnut puolustelevan häntä kovasti, en ymmärrä miksi. On selvää, että hänen täytyy huolehtia siitä, että oman lapsen terveys ei kotona vaaraannu. Miten hän voi päästää puolisonsa sorkkimaan tytön voirasioita tai pöläyttelemään jauhoja ympäriinsä? Mieti, jos sinun puolisosi käyttäytyisi noin. Eiköhän tilanne olisi aika selvä, jos joku aivan välinpitämättömyyttään lähestulkoon myrkyttäisi lastasi.

Mielestäni sinun on myös aivan älytöntä puuttua heidän kotiasioihinsa ja yrittää kouluttaa äitipuolta. Se on eksäsi tehtävä, ei sinun. En usko, että voit puuttumisellasi saada mitään hyvää aikaan.

Asemassasi tekisin itse niin, että eksän kanssa keskusteltaisiin rauhallisesti ja vakavasti. Tuskin hänkään haluaa sairastuttaa omaa lastaan. Lapsi ei voi siellä siis majoittua niin kauan kun hänen terveytensä on uhattuna. Miehen asia (ei sinun) on sitten ratkaista, mitä tilanteessa tehdään. 

Vierailija
46/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eksäsi on täysi lapanen. Tunnut puolustelevan häntä kovasti, en ymmärrä miksi. On selvää, että hänen täytyy huolehtia siitä, että oman lapsen terveys ei kotona vaaraannu. Miten hän voi päästää puolisonsa sorkkimaan tytön voirasioita tai pöläyttelemään jauhoja ympäriinsä? Mieti, jos sinun puolisosi käyttäytyisi noin. Eiköhän tilanne olisi aika selvä, jos joku aivan välinpitämättömyyttään lähestulkoon myrkyttäisi lastasi.

Mielestäni sinun on myös aivan älytöntä puuttua heidän kotiasioihinsa ja yrittää kouluttaa äitipuolta. Se on eksäsi tehtävä, ei sinun. En usko, että voit puuttumisellasi saada mitään hyvää aikaan.

Asemassasi tekisin itse niin, että eksän kanssa keskusteltaisiin rauhallisesti ja vakavasti. Tuskin hänkään haluaa sairastuttaa omaa lastaan. Lapsi ei voi siellä siis majoittua niin kauan kun hänen terveytensä on uhattuna. Miehen asia (ei sinun) on sitten ratkaista, mitä tilanteessa tehdään. 

Ehkäpä siksi, että tiedän hänen toimineen esimerkillisesti viimeiset 7 vuotta jona tämä diagnoosi lapsellamme on ollut. Meillä on hyvät välit ja tiedän, että hän tekee ihan kaikkensa niissä rajoissa, missä aikuista ihmistä nyt voi valvoa. Hän on avoimesti kertonut, mitä ongelmia nyt on ollut ja tottakai tämä uusi nainen on lähes aina kerrasta tajunnut tuollaiset isoimmat asiat, kuten tuoteselosteen lukemisen ennen kun tarjoaa jotain ruokaa lapselle. Mutta sitten nämä pienet arkipäiväiset jutut tuntuvat häneltä unohtuvan tai hänellä ei riitä kiinnostus muuttaa omia toimintatapojaan niin, että ne olisivat mahdollisimman synkronoitu keliaakikkoperheen elämään. Koska jos joku haluaa leipoa omassa keittiössään vehnäjauhoilla, niin se siivoaminen on pakko tehdä lapsen vuoksi perusteellisesti vaikkei yhtään huvittaisi. Ja kun lapsi on viikon aina muualla, niin ymmärrän toisaalta ettei erityisesti niinä "vapaaviikkoina" huvita, vaikka pitäisi. Ei minuakaan huvita ja tästä syystä leivon ja kokkaan lähes pelkästään gluteenitonta. Mutta miten tämän ajatusmallin saisi sitten tähän rumbaan tottumattoman päähän... ap

Vierailija
47/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteenittoman elämäntyylin oppiminen on monesti vanhemmillekkin todella vaikea urakka diagnoosin jälkeen vaikka oman lapsen eteenhän on valmis tekemään mitä hyvänsä, niin voin vain kuvitella kuinka hankalaa sitä on saada juurtumaan tälläisessä tapauksessa osa-aika-äitipuolen päähän, ja millaisiin elämänmuutoksiin hän sitten on valmis miesystävän lapsen vuoksi... Toivottavasti jotain järkeä saatte tuohon hommaan, ja onneksi eksäsi kuulostaa fiksulta yksilöltä. Mutta vaikka olen sitä mieltä että keliaakikon kanssa elämistä on vaikea kuivaharjoitella, niin jos tuo gluteenille altistuminen vain jatkuu ja jatkuu eikä uutta emäntää tunnu alkavan millään kiinnostamaan niin hommalle on lapsen takia pakko tehdä jonkunlainen stoppi.

Vierailija
48/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on tosi kurjaa.

Meillä on yksi keliaakikko ja aluksi olin ihan pulassa kaiken kanssa. Lopulta päädyttiin sellaiseen ratkaisuun, että meillä koko koti on gluteeniton, kaksi ei-keliaakikko lasta ja aikuiset saavat syödä gluteeninsa muualla (koulussa, töissä, mummolassa, kavereilla, sukulaisilla, ravintolassa) kuin tässä talossa. En vain jaksanut enää sitä leipomisen jälkeistä siivoamista ja erillisiä margariinirasioita ja erillisiä leivänpaahtimia.

Ymmärrän jotenkin exäsi nyxää. Se on hirveä stressi, kun keliakia paiskataan elämään tosta noin vaan. Toivottavasti saatte tilanteen ratkaistua parhain päin.

Vierailija
49/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä siksi, että tiedän hänen toimineen esimerkillisesti viimeiset 7 vuotta jona tämä diagnoosi lapsellamme on ollut. Meillä on hyvät välit ja tiedän, että hän tekee ihan kaikkensa niissä rajoissa, missä aikuista ihmistä nyt voi valvoa. Hän on avoimesti kertonut, mitä ongelmia nyt on ollut ja tottakai tämä uusi nainen on lähes aina kerrasta tajunnut tuollaiset isoimmat asiat, kuten tuoteselosteen lukemisen ennen kun tarjoaa jotain ruokaa lapselle. Mutta sitten nämä pienet arkipäiväiset jutut tuntuvat häneltä unohtuvan tai hänellä ei riitä kiinnostus muuttaa omia toimintatapojaan niin, että ne olisivat mahdollisimman synkronoitu keliaakikkoperheen elämään. Koska jos joku haluaa leipoa omassa keittiössään vehnäjauhoilla, niin se siivoaminen on pakko tehdä lapsen vuoksi perusteellisesti vaikkei yhtään huvittaisi. Ja kun lapsi on viikon aina muualla, niin ymmärrän toisaalta ettei erityisesti niinä "vapaaviikkoina" huvita, vaikka pitäisi. Ei minuakaan huvita ja tästä syystä leivon ja kokkaan lähes pelkästään gluteenitonta. Mutta miten tämän ajatusmallin saisi sitten tähän rumbaan tottumattoman päähän... ap

Edelleen jankutat samaa. En usko, että sinä voit eksäsi puolison päähän saada yhtän mitään, ja luulen, että puuttumisellasi pahennat tilannetta. Sinun ex-miehesi tehtävä on taata lapselleen turvalliset olot kotonaan. Nyt hän ei sitä tee. Suhtaudut eksääsi myös vähän niin kuin lapseen. Mitäs jos alkaisit kohdella häntä tasavertaisena aikuisena, joka tarkoittaa sitä että hänen on kannettava vastuunsa tilanteesta?

Mitä itse tekisit, jos oma puolisosi suhtautuisi välinpitämättömästi lapsesi sairauteen, ja aiheuttaisi hänelle vakavan terveysriskin tahallaan tai laiskuuttaan? Haluaisitko, että eksäsi tulisi neuvomaan ja kouluttamaan häntä, vai hoitaisitko asian itse, tavalla tai toisella?

Vierailija
50/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gluteenittoman elämäntyylin oppiminen on monesti vanhemmillekkin todella vaikea urakka diagnoosin jälkeen vaikka oman lapsen eteenhän on valmis tekemään mitä hyvänsä, niin voin vain kuvitella kuinka hankalaa sitä on saada juurtumaan tälläisessä tapauksessa osa-aika-äitipuolen päähän, ja millaisiin elämänmuutoksiin hän sitten on valmis miesystävän lapsen vuoksi... Toivottavasti jotain järkeä saatte tuohon hommaan, ja onneksi eksäsi kuulostaa fiksulta yksilöltä. Mutta vaikka olen sitä mieltä että keliaakikon kanssa elämistä on vaikea kuivaharjoitella, niin jos tuo gluteenille altistuminen vain jatkuu ja jatkuu eikä uutta emäntää tunnu alkavan millään kiinnostamaan niin hommalle on lapsen takia pakko tehdä jonkunlainen stoppi.

Joo se on kyllä totta, että kovin kauaa tämä opettelujakso ei enää voi kestää. Helpoimmalla pääsisi kaikki, kun vaan tämä uusi nainen sopeutuisi nopeasti tilanteeseen. Koska jos lapsi muuttaa kokoaikaisesti minun luokseni, joudun etsimään uuden työn ja muutenkin koko loistavasti kaikkien kannalta toiminut viikko-viikko-systeemi menee pilalle. Toisaalta en haluaisi, että exäni joutuu uhraamaan parisuhteensa sen hintana, että saa pitää lapsen luonaan. Vaikeita juttuja, joihin olisi niin helppo ratkaisu, mutta kun yksi osapuoli ei kykene näkemään isompaa kuvaa :/ ap

Vierailija
51/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun ne saavat uusia lapsia, nämä.lapset viimeistään tuhrivata kaikki puhtaat ruuat ja voirasiat. Ei se.äitipuoli jaksa välittää senkään vertaa silloin.

Vierailija
52/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei varmaan viitsi pitää edes valurautapannuja ja leikkuulautoja erikseen. Ei vaan ole motivaatiota. Tokihan hän olisi ottanut mieluummin miehen ilman rasittavaa lasta. Se nyt vaan kuului pakettiin hankaline ruokavalioineen.

Vierailija
53/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on tosi kurjaa.

Meillä on yksi keliaakikko ja aluksi olin ihan pulassa kaiken kanssa. Lopulta päädyttiin sellaiseen ratkaisuun, että meillä koko koti on gluteeniton, kaksi ei-keliaakikko lasta ja aikuiset saavat syödä gluteeninsa muualla (koulussa, töissä, mummolassa, kavereilla, sukulaisilla, ravintolassa) kuin tässä talossa. En vain jaksanut enää sitä leipomisen jälkeistä siivoamista ja erillisiä margariinirasioita ja erillisiä leivänpaahtimia.

Ymmärrän jotenkin exäsi nyxää. Se on hirveä stressi, kun keliakia paiskataan elämään tosta noin vaan. Toivottavasti saatte tilanteen ratkaistua parhain päin.

Sepä tästä asiasta niin vaikean tekeekin, kun toisaalta sympatiat on kyllä sen opettelemaan joutuvan puolella, vaikka samalla haluaisi vedellä ympäri korvien kun vaarantaa lapseni terveyden. Mutta samanlainen minä itsekin olin silloin kun tämä diagnoosi meille annettiin, joten omatunto kyllä kolkuttaa joka kerta kun ajattelee, miten haastava tilanne silloin oli ennen kuin oppi. Ainut vaan, että hänellä ei ole motivaattorina oman kaksivuotiaan kipuilevan lapsen olon helpottaminen kuin mitä itselläni silloin oli... ap

Vierailija
54/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se ex.pelkää menettävänsä puolisonsa. Pelkää tämän menettävän vermonsa ja häipyvän.

Vierailija
55/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli se uusi ei jaksa noin vaivalloista keittiötä ja häipyy. Tätä se ex pelkää.

Vierailija
56/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei varmaan viitsi pitää edes valurautapannuja ja leikkuulautoja erikseen. Ei vaan ole motivaatiota. Tokihan hän olisi ottanut mieluummin miehen ilman rasittavaa lasta. Se nyt vaan kuului pakettiin hankaline ruokavalioineen.

Vierailija
57/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on selvä syöpäriski! Lapsen turvalliusuuden vuoksi käske eksääsi patistamaan vaimokkeensa lääkärin puheille tai sit kiellä lasta menemästä sinne kunnes on täysin varmaa ettei kontaminaatiota voi siellä tapahtua

Vierailija
58/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on keliakia, ja me tehdään miehen kanssa niin, että kaikki ruuat on gluteenitonta. Juuri siksi, koska kukaan ei jaksa pidemmän päälle sitä siivousmäärää, jos tehdään myös keliaakikolle vaarallista ruokaa.

Vierailija
59/193 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä ulkopuolisen ihmisen tulisi ruveta säätämään joitain margariineja ja mittalusikoita vieraan lapsen takia jatkuvasti? 

Oma hylly jääkaappiin ja aterimet ym. erilleen ja ISÄ huolehtikoon lapsen ruokailusta täysin ja yksin. Esim. minulle keittiöhommat ovat jo lähtökohtaisesti sen verran vastenmielisiä, etten tosiaankaan rupeaisi tuollaiseen ylimääräiseen, kohtuuttomaan vaivannäköön jonkun pennun keliakian takia. 

Totta kai sitten noudattaisin niitä sääntöjä, mitkä olisi luotu siten, ettei minulle koidu mitään huolta asiasta. 

Vierailija
60/193 |
11.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vastaava tilanne 7-vuotiaan lapsen kanssa. Eli vuoroviikoin on isänsä luona, jossa asuu myös hänen nykyinen kumppaninsa. 

Asia on ratkaistu siten, että isä tekee rasioihin lapselle sopivat ruuat viikon ajaksi. Levite, leivät ym. ovat ihan omassa nurkassaan niin kuiva- kuin jääkaapissakin. 

Jos vain uusi kumppani on kotona, niin hän on sitoutunut valvomaan, että lapsi ottaa oikeat ruuat ja voileipätarvikkeet. Joskus myös leipoo gluteenitonta ja käsittääkseni ei ole ollut mitään ongelmia. 

Asia ei alun jälkeen juuri ole ollut puheenakaan. Olen pari kertaa hänen kanssaan keskustellut ja hän on omaksunut tiedot keliakiasta täysin ja ymmärtää, että gluteeni on myrkky lapsellemme. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän