Lapsen keliakia - äitipuoli ei ymmärrä vakavuutta
Meillä on käsillä ihan superärsyttävä tilanne. Ja mitään mustasukkaisuuskuvioita minun puoleltani tähän on nyt turha alkaa esittämään, sillä olemme ex-mieheni kanssa eronneet jo hyvä tovi sitten ja itsellänikin on jo uusi puoliso.
Exäni on pari kuukautta sitten muuttanut asumaan yhteen uuden avopuolisonsa kanssa. Lapsemme (9-vuotias tyttö) viettää joka toisen viikon isällään ja joka toisen viikon minun luona. Nyt lapsella on toisinaan alkanut olla oireita isäviikkojen seurauksena, mikä kertoo siitä, että gluteenia pääsee lapsen ruokaan jotenkin. Ennen tilanne on ollut hyvin tasapainossa, joten muutos on selkeästi "äitipuolen" toimintatapojen seurausta. Exäni on kuulemma yrittänyt terävöittää nykyiselleen keliakiaperheen käytössääntöjä - ilmeisesti turhaan, ja itse olen suurinpiirtein ehdottanut, että voisin tulla ihan kädestä pitäen opettamaan vuosien varrella oppimiani kikkoja ja helpotuksia, joilla kontaminaatioriskiä saataisiin merkittävästi pienemmäksi. Ajatuksena varmaan kaikista tosi ärsyttävä, tiedän, mutta tällä hetkellä huolettaa lapsen terveys enemmän kuin se, pitääkö tämä nainen minua ihan ärsyttävänä narttuna. Mä en yhtään tiedä mitä tekisin :(
Kommentit (193)
En lukenut koko ketjua, mutta lastenlääkärinä ottaa kyllä päähän. Vie lapsi labraan, vasta-aineissa kyllä näkyy, jos lipsuttu on. Jos todella vasta-aineet ovat pielessä, niin pyydä lääkärlitä tai ravitsemusterapeutilta tapaaminen, johon eksäsi nykyperhe menee kokonaisuudessaan. Puolen voden päästä uudet vasta-aineet. Jos ei onnistu, tee lastensuojeluilmoitus. Jos dieetistä lipsutaan, lapsesi altistuu kurjalle ololle, imeytymishäiriöille, syövälle, ym
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, mutta lastenlääkärinä ottaa kyllä päähän. Vie lapsi labraan, vasta-aineissa kyllä näkyy, jos lipsuttu on. Jos todella vasta-aineet ovat pielessä, niin pyydä lääkärlitä tai ravitsemusterapeutilta tapaaminen, johon eksäsi nykyperhe menee kokonaisuudessaan. Puolen voden päästä uudet vasta-aineet. Jos ei onnistu, tee lastensuojeluilmoitus. Jos dieetistä lipsutaan, lapsesi altistuu kurjalle ololle, imeytymishäiriöille, syövälle, ym
Joo meillä on aika varattuna labrojen kautta lääkärille, niin on sitten vielä yksi mustaa valkoisella -keino painottaa kuinka vakavasta asiasta nyt on kyse.
Pakko on vielä kuitenkin sen verran sanoa, jos tätä nyt joku tuttu sattuu lukemaan, että lapsen isä ei ole todellakaan millään tavalla vähätellyt vahinkoja tai koittanut selitellä asioita parhain päin, vaan ulosanti on ollut enemmän luokkaa "hitto mua ottaa päähän." ap
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiennyt ennen tätä ketjua että joku voi reagoida noinkin pienistä jutuista keliakiassa että esim leivänmuru keitossa pilaa keiton tai minimaalinen jauhopöly sokeriastiassa pilaa sokerin. Ehkä eksäsi uusi puolisokaan ei ymmärrä miten todella pienistä asioista on kyse. Ehkä kannattaa jutella ihan hyvässä hengessä. Itsekin saattaisin ajatella että mitä väliä jollain margariiniastialla kun enhän minä sinne sitä leipää tunge vaan veitsen, mutta en hiffaisi että jo se veitsen kosketus leipään altistaa. Itse ainakin luulin että se riittää että valmistetaan ruoka gluteenittomista tuotteista koska esim laktoosin kohdalla se riittää.
En ole tiennyt minäkään ja sentään työskentelin 20 vuotta keliaakia sairastavan työkaverin kanssa paikassa, missä käsiteltiin ruokia. Ja ihan tavallisia jauhoja tilattiin ja leivottiin ja käsiteltiin tavallista leipää ja ruokaa. Ja ei koskaan kyllä siivottu nurkkia myöten keittiötä hänen takiaan yms. eikä työkaveri koskaan oksennellut kaaressa, jos otti voita leivän päälle samasta rasiasta, kuin me.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohi aiheen, onko uudet keliakian hoito-ohjeet noin tiukkoja? Olen sairastanut keliakiaa 15 vuotiaasta, nyt olen 40. Meillä lapsuuden kodissa eikä nyt omassanikaan ole ikinä ollut erillisiä suolapurkkeja, margariinirasioita jne. minua varten. Jauhot toki on ollut ja tehty ruoka on ollut gluteenittomista aineksista valmistettua. En ole kyllä vatsa oireista kärsinyt, liekö sitten vaan hyvää tuuria. Mutta tässä ap:n tapauksessa isän uuden kumppanin kyllä pitäisi huolehtia ettei lapselle ainakaan hänen toimintansa takia oireita tule, varsinkin jos lapsi niitä herkästi saa.
Veljelläni todettiin keliakia 2000-luvun alkupuolella, ja meille kyllä annettiin ohjeet omasta margariinista, leivänpaahtimesta ym. Mieti nyt itsekin, leivänmuruja jää aina siihen voihin (varsinkin paahdetusta leivästä jää) ja ne päätyvät seuraavalla kaapaisulla suoraan keliaakikon leipään. Sama kuin ripottelisi jauhoja leivän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiennyt ennen tätä ketjua että joku voi reagoida noinkin pienistä jutuista keliakiassa että esim leivänmuru keitossa pilaa keiton tai minimaalinen jauhopöly sokeriastiassa pilaa sokerin. Ehkä eksäsi uusi puolisokaan ei ymmärrä miten todella pienistä asioista on kyse. Ehkä kannattaa jutella ihan hyvässä hengessä. Itsekin saattaisin ajatella että mitä väliä jollain margariiniastialla kun enhän minä sinne sitä leipää tunge vaan veitsen, mutta en hiffaisi että jo se veitsen kosketus leipään altistaa. Itse ainakin luulin että se riittää että valmistetaan ruoka gluteenittomista tuotteista koska esim laktoosin kohdalla se riittää.
En ole tiennyt minäkään ja sentään työskentelin 20 vuotta keliaakia sairastavan työkaverin kanssa paikassa, missä käsiteltiin ruokia. Ja ihan tavallisia jauhoja tilattiin ja leivottiin ja käsiteltiin tavallista leipää ja ruokaa. Ja ei koskaan kyllä siivottu nurkkia myöten keittiötä hänen takiaan yms. eikä työkaveri koskaan oksennellut kaaressa, jos otti voita leivän päälle samasta rasiasta, kuin me.
Kuten jo monesti ketjussa todettua, ei keliaakikolle aina tule mitään oireita syödystä gluteenista. Toisilla saattaa taas oksennus lentää samantien, toiset kärsivät todella voimakkaista vatsakivuista, toisilla kuplii vatsa hieman yms. Oikeastaan voisi sanoa niin, että on onnellinen, jos oireita tulee, sillä se ajaa syömään orjallisesti ruokavalion mukaan ja suolinukan tuho jää monesti pienemmäksi kuin niillä, jotka eivät huomaa syötyä gluteenia lainkaan.
Tuosta tavallisten gluteeniviljojen käsittelystä sen verran, että sitä gluteenia täytyy siis päätyä ruuansulatusjärjestelmään jotenkin eli jollei työkaveri syönyt teidän tekemiä juttuja, niin ei varmasti oireita tullutkaan. Mutta jos samoissa tiloissa ruokaili, missä jauhopölyä oli yltympäriinsä niin melkoisen kovahermoinen työkaveri kyseessä :O
ap
Vääränlaisen ruoan tahallinen syöttöminen lapselle on lievä pahoinpitely. Rikos siis.
Äitihän on varsinainen neropatti, laskee lapsen tollaseen perheeseen. Ei hitto miten pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Äitihän on varsinainen neropatti, laskee lapsen tollaseen perheeseen. Ei hitto miten pystyy.
No oikeastihan minulla ei taitaisi olla edes laillista oikeutta olla päästämättä ellen oikeustaistoon ryhtyisi. Ja lapsen isään luotan ihan pohjia myöten. Ei lapsi sieltä joka viikko reaktioita saa, mutta siinä olet kyllä oikeassa, että kertakin on turha ja nyt pitäisi jo osata. ap
Exäsi tehtävä on saada naisystävänsä noudattamaan perheensä sääntöjä. Jos hän ei siinä onnistu, ei lapsellasi valitettavasti ole turvallista syödä isänsä luona. Ja jos exän uusi ei kohtuullisen ajan sisällä (pari kuukautta, max. puoli vuotta) ole oppinut keliaakikon kanssa elämiseen vaadittavia toimenpiteitä, on ongelma kyllä jo vähän syvemmällä. Jokainen motivoitunut täyspäinen aikuinen oppii erityisherkän keliaakikon tarpeet muutaman erehdyksen kautta. Itse keliaakikkona tiedän että joskus tapahtuu inhimillisiä erehdyksiä ja alkuun monien on vaikea tajuta kuinka pikkutarkasta jutusta on kyse.
Sen sijaan jatkuva laiminlyönti kertoo siitä ettei ole motivaatiota opetella uusia elämäntapoja ja tässä tapauksessa ettei naisystävällä ole halukkuutta ottaa miesystäväänsä karvoineen kaikkineen elämäänsä. Pakettiin kuuluu myös miehen lapset ja kenkkumaiset ruokakuviot, halusi tai ei. Minusta on oikeasti jo sadismia lähentelevää antaa 9-vuotiaan tytön oksentaa tuntikausia ja ohittaa se olankohautuksella "en mä taaskaan muistanut". Normaalilla empatiakyvyllä varustettu ihminen säikähtäisi jo ensimmäisestä kerrasta niin että olisi jopa ylivarovainen kontaminaation kanssa.
Oma äitipuoleni on suurpiirteinen oman keliakiani kanssa. Hänellä on muutenkin ollut ongelmia hyväksyä minua elämäänsä ollessani isäni ainoa tytär (omia lapsuudentraumoja). Minusta asioilla on selvä yhteys sillä velipuolteni pähkinä- ja siitepölyallergioiden kanssa hän on kuin lääketieteen tohtori.
Jos teillä on exäsi kanssa ihan oikeasti hyvät välit, kannattaisi varmaan jutella ihan rauhallisesti ja vakavasti ja kertoa ettet haluaisi tästä tulevan minkäänlaista isompaa ongelmaa, et tahdo että tilanne tulehtuu tai tapaamisehtoja joudutaan muuttamaan tms mutta haluat että tyttäresi voi olla turvassa isänsä luona. Kyllä exäsi tietää kuinka vakavasta asiasta on kyse, mutta jostain syystä ei uskalla puuttua seurustelukumppaninsa asenteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo monesti ketjussa todettua, ei keliaakikolle aina tule mitään oireita syödystä gluteenista. Toisilla saattaa taas oksennus lentää samantien, toiset kärsivät todella voimakkaista vatsakivuista, toisilla kuplii vatsa hieman yms. Oikeastaan voisi sanoa niin, että on onnellinen, jos oireita tulee, sillä se ajaa syömään orjallisesti ruokavalion mukaan ja suolinukan tuho jää monesti pienemmäksi kuin niillä, jotka eivät huomaa syötyä gluteenia lainkaan.
Tuosta tavallisten gluteeniviljojen käsittelystä sen verran, että sitä gluteenia täytyy siis päätyä ruuansulatusjärjestelmään jotenkin eli jollei työkaveri syönyt teidän tekemiä juttuja, niin ei varmasti oireita tullutkaan. Mutta jos samoissa tiloissa ruokaili, missä jauhopölyä oli yltympäriinsä niin melkoisen kovahermoinen työkaveri kyseessä :O
ap
Keliaakikkoja on monenlaisia. Osa pystyy syömään kauraa, osalle se on ehdoton ei! Osa sietää jauhopölyä, kun taas toisille se on jo liikaa. Itse kykenen olemaan tilassa jossa leivotaan, eli jauhopöly vielä menee ilman kipuja, sen sijaan leivänmurenet + vahingossa suurustetut kastikkeet vetävät kropan loppuillaksi kaksinkerroin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo meillä on aika varattuna labrojen kautta lääkärille, niin on sitten vielä yksi mustaa valkoisella -keino painottaa kuinka vakavasta asiasta nyt on kyse.
Pakko on vielä kuitenkin sen verran sanoa, jos tätä nyt joku tuttu sattuu lukemaan, että lapsen isä ei ole todellakaan millään tavalla vähätellyt vahinkoja tai koittanut selitellä asioita parhain päin, vaan ulosanti on ollut enemmän luokkaa "hitto mua ottaa päähän." ap
Luki jo, kiitos tiedosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomattomia kommentteja. Siis oikeastiko meinaatte, että se lapsi alkaisi omassa kodissaan syödä jotain tyyliin kerran viikossa keittiön siivouksen jälkeen valmistettua ja annosrasioihin odottamaan pakattua pöperöä, jotta uuden äitipuolen ei tarvitse vaivata päätään millään keliakiahömpötyksellä? Kun ennen on kuitenkin saanut ihan samaa ruokaa kuin kaikki muutkin. Vai olisiko teistä parempi niin, että lapselle ostettaisiin valmisruuat ja oma mikro vaikka ulos vajaan, niin ei tarvitsisi kenenkään opetella mitään? Toivottavasti teillä ei ole lapsia... ap
Ei kyse ole opettelusta. Jokainen normaalijärkinen ymmärtää keliakiaakikon vaatimukset minuutissa. Asiahan on perin yksinkertainen. Vain gluteenittomia tuotteita. Gluteenia ei saamennä kehoon hitustakaan. Gluteenittomissa tuotteissa lukee hyvin selvästi "gluteeniton".
Kyse on siitä, onko äiti/isäpuolen tehtävä pitää tästä joka sekunti huolta omassa kodissaan. Katson, että ehdoton päävastuu on biologisella vanhemmalla. Näin ollen järjestelyt tulee olla vaikka sitten nämä valmisruuat. Mikä niissä nyt niin kauhistuttavaa on? Pääasia, että lapsi saa gluteenitonta ravintoa.
Paljon suurempi vaara kotitekoisissa safkoissa on, että sinne livahtaa jokin leivänmuru kuin teollisissa, valvotuissa proseseissa.
Eli toisen mukavuuden vuoksi heikennetään merkittävästi toisen olosuhteita. Taidan tietää, mitä puoluetta äänestät vaaleissa ;)
Mutta onhan se toisinkin päin ihan sama juttu. Äitipuolen olosuhteita heikennetään kohtuuttomasti lapsen sairauden takia.
Miksi ei kelpaa tämä, että isä hoitaa asian ja toki äitipuoli on sitoutunut asiaan?
Vihreitä yleensä olen äänestänyt, välillä hyvää demarityyppiä. On vaihdellut jonkin verran elämäni matkan varrella, mutta kokoomusta en koskaan äänestäisi.
Mutta miten päin tämän nyt katsoo? Aina tietyn ryhmän olosuhteiden parannus on heikennystä muille. Rikkaat kärsivät, kun veroja korotetaan. Köyhät kärsivät, kun lapsilisiä leikataan. Kovin epä-älyllinen heitto tuo ad-hominem äänestyskäyttäytymisestä.
Mutta kun se äitipuoli on saanut valita asemansa. Lapsi ei ole keliakiaan valinnut.
Eivätkö kaikki nyt ole täällä suunnilleen sitä mieltä, että toki äitipuolen pitää ottaa lapsen keliakia huomioon? Eli ei missään nimessä tarjota ruokaa, jossa on gluteenia.
Rajanvetoa käydään lähinnä siitä, että onko esim. oikeus leipoa kotonaan, onko koko ajan syynättävä jokaikinen leivänmuru pöydältä.
Paras ratkaisu olisi mielestäni täällä jo moneen kertaa esitetty isän täysi vastuu asiasta. Tuskin se äitipuoli tahallaan levittää jauhoja kämppään. Mutta ei siis ole vastuussa kodin täydestä gluteenittomuudestakaan joka heti.
Lapsi ei ole oma, ymmärtäkää se! Itse en ainakaan rupeaisi syömään karmean makuisia ja kalliita keliaakikkojen tuotteita vain siksi, että joku muu niitä taloudessa tarvitsee. Nämä olkoot erikseen hänelle.
Siinä tapauksessa, että äitipuoli ei opi, on exän vastuu huolehtia kodin täydestä gluteenittomuudesta heittämällä nainen pihalle. Omassa kodissaan kukaan ei voi oikeasti olla jatkuvan kontaminaatioriskin alla, se on terveydelle todella vaarallista. ap
Tulihan se totuus sieltä! Olet mustasukkainen exästäsi ja haluat käyttää lapsen keliakiaa syynä eroon. Häpeäisit edes.
Voi sua :) Nykyistä miestäni en vaihtaisi mihinkään, mutta pellolle joutuisi hänkin, jos ei ottaisi lapseni sairautta vakavasti. ap
Sä et oikeasti voi vaatia siltä naiselta mitään. Vain lapsen isältä voit odottaa jotakin.
Toisekseen, sä liioittelet keliakian vakavuutta. Kyllä taloudessa muut voivat ihan hyvin syödä muitakin ruokia vaikka se yksi ei voikaan.
Minä en voi vaatia naiselta mitään, totta, mutta jos tilanne ei muutu, minun on haettava toisenlaista huoltajuussuhdetta, vaikken sitä haluaisi ja tiedän, ettei exäni siihen suostu. Ja tottakai voi syödä, mutta tulee vaan olla tosi huolellinen syömisessään ja jälkiensä siivoamisessa. Ja se on nyt tässä se ongelma nimenomaan. ap
Sä sit haet sitä toisenlaista huoltajuussuhdetta. Mikä tässä on ongelma? Jos lapsen isä ei osaa ruokkia lastaan niin onko sulla muitakaan vaihtoehtoja? Kenenkään vieraan muijan niskaan sä et voi sälyttää sun lapsesi oikeanlaista ruokkimista.
Totta kai voi, koska tämä vieras muija on päättänyt muuttaa ap:n lapsen kotiin. Talossa edetään talon tavoilla.
No ei voi. Siellä asuu myös lapsen isä, joka on velvollinen huolehtimaan lapsestaan. Sillä muijalla ei ole minkäänvaltakunnan velvollisuuksia siihen lapseen.
Höpöhöpö. Kun muutta toisen ihmisen kotiin, niin ei siellä aleta omia sääntöjä luomaan. Eletään talon tavoilla tai jos ei onnistu niin muutetaan pois. Simple as that.
Ei se äitipuoli kaiketi ap:n kanssa asu? Vai onko nää jotakin somaleja?
Muussa tapauksessa ap:lla ei ole exänsä elämään mitään sanavaltaa. isän kuuluu vastata sairaan lapsensa ruokavaliosta. Ei minkään satunnaisen naikkosen.
En mä ainakaan sotkeentuisi minkään miehen lasten hoitoon. Niillä lapsella on jo 2 vanhempaa, hoitakoot ne lapsensa.
Lapsi asuu ja jos äitipuolen elämäntavat on vaaraksi lapsen terveydelle niin totta hitossa se on lapsen äidinkin ja lähipiirin asia. Tuolle on ihan rikosnimikekin jos katselisit vaan vierestä kun mies esim. pahoinpitelee lapsiaan teidän kotona.
Mikset sä vedä sitä isää vastuuseen?
Miksi vaadit jotakin randomia muijaa vastuuseen?
Kyllähän lapsen isän pitää osata rukkia oma lapsensa! Siis haloo! ISÄ, sillä lapsella on isä, jolle se hoito kuuluu lainkin mukaan.
No itse en ainakaan saanut sellaista käsitystä, että tämä äitipuoli olisi joku holhouksenalainen tai kyvytön huolehtimaan itsestään. Eli kyllähän aikuinen ihminen on ihan itse vastuussa omasta käytöksestään. Siksi isä ei ole vastuussa esimerkiksi siitä, että aikuinen äitipuoli osaa käyttää oikeaa voirasiaa. Toki, jos tämä äitipuoli on joku totaalivajakki ja tämä isä hänen holhoojansa, niin sitten vastuu on isällä.
Säälittää sairas lapsi, kukaan ei välitä tarpeeksi selvittääkseen asian niin, että lapsi voi syödä turvallisesti. Voiko tämä olla totta? En kyllä palstalla kyselisi ohjeita, vaan olisin hoitavan lääkärin pakeilla kera perheen.