Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen keliakia - äitipuoli ei ymmärrä vakavuutta

Vierailija
10.04.2016 |

Meillä on käsillä ihan superärsyttävä tilanne. Ja mitään mustasukkaisuuskuvioita minun puoleltani tähän on nyt turha alkaa esittämään, sillä olemme ex-mieheni kanssa eronneet jo hyvä tovi sitten ja itsellänikin on jo uusi puoliso.
Exäni on pari kuukautta sitten muuttanut asumaan yhteen uuden avopuolisonsa kanssa. Lapsemme (9-vuotias tyttö) viettää joka toisen viikon isällään ja joka toisen viikon minun luona. Nyt lapsella on toisinaan alkanut olla oireita isäviikkojen seurauksena, mikä kertoo siitä, että gluteenia pääsee lapsen ruokaan jotenkin. Ennen tilanne on ollut hyvin tasapainossa, joten muutos on selkeästi "äitipuolen" toimintatapojen seurausta. Exäni on kuulemma yrittänyt terävöittää nykyiselleen keliakiaperheen käytössääntöjä - ilmeisesti turhaan, ja itse olen suurinpiirtein ehdottanut, että voisin tulla ihan kädestä pitäen opettamaan vuosien varrella oppimiani kikkoja ja helpotuksia, joilla kontaminaatioriskiä saataisiin merkittävästi pienemmäksi. Ajatuksena varmaan kaikista tosi ärsyttävä, tiedän, mutta tällä hetkellä huolettaa lapsen terveys enemmän kuin se, pitääkö tämä nainen minua ihan ärsyttävänä narttuna. Mä en yhtään tiedä mitä tekisin :(

Kommentit (193)

Vierailija
21/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö 9-vuotias tiedä jo itsekin, mitä voi syödä ja mitä ei? Ja eikö lapsen isän velvollisuus ole laittaa lapselle sopivaa ruokaa tai perehdyttää puoliso siihen?

Varmaan tietää itse, mutta kun se ihan uusi nainen ei selvästi tiedä, tai sitten ei välitä.

Oikeasti ihan kaikki ruoka-ammattilaisetkaan eivät tiedä esimerkiksi sitä, että samalla veitsellä ei voi ottaa levitettä tavalliselle ja keliaakikon leivälle, tai että samalla leivinpaperilla ei voi paistaa gluteenittonta, jolla on paistettu tavallista leivonnaista.

Eikö äitipuoli todellakaan huomaa, että jotain on vialla, jos lapsi oksentaa kaaressa sielläkin olleessaan?

Vierailija
22/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

9v kohdalla kyse voi olla myös siitä, että hän itse ei noudata ruokavaliota esim koulussa ja kavereilla, vaan napsii karkkia tms vanhempien ja vanhempipuolten tietämättä.

Toki tämä on aina mahdollista, mutta lapsi tosiaan reagoi hyvin voimakkaasti vähäiseenkin määrään gluteenia ja luulen, ettei raju oksennuskohtaus kovin paljon häntäkään houkuttele koulussa tai kavereilla. Ja tosiaan asiasta ollaan juteltu exäni kanssa ja hän on myös tuonut rehellisesti esille sitä, että uusi kumppani ei oikein ymmärrä tätä sairautta. ap

Voisitko sanoa exällesi, että niin kauan kuin uusi kumppani ei ymmärrä keliakiaa, lapsen ei ole turvallista viettää aikaansa ko naisen kanssa samassa taloudessa. Jospa se exä sitten tekisi tarvittavat ratkaisut, eli joko vaatisi naistaan alkamaan ymmärtää tai eroaisi tästä? Etkö itse tekisi samoin jos sinun uusi kumppanisi suhtautuisi leväperäisesti lapsesi keliakiaan?

Voisin, mutta exä yrittää kyllä oikeasti todella kovasti saada tätä asiaa kuntoon. Jos ratkaisu on se, että lapsi asuu jatkossa ainoastaan minun luonani ja tapaamiset isän kanssa ovat nopeita piipahduksia jossain, oppiiko tämä nainen (tai haluaako oppia) ikinä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö 9-vuotias tiedä jo itsekin, mitä voi syödä ja mitä ei? Ja eikö lapsen isän velvollisuus ole laittaa lapselle sopivaa ruokaa tai perehdyttää puoliso siihen?

Varmaan tietää itse, mutta kun se ihan uusi nainen ei selvästi tiedä, tai sitten ei välitä.

Oikeasti ihan kaikki ruoka-ammattilaisetkaan eivät tiedä esimerkiksi sitä, että samalla veitsellä ei voi ottaa levitettä tavalliselle ja keliaakikon leivälle, tai että samalla leivinpaperilla ei voi paistaa gluteenittonta, jolla on paistettu tavallista leivonnaista.

Eikö äitipuoli todellakaan huomaa, että jotain on vialla, jos lapsi oksentaa kaaressa sielläkin olleessaan?

Huomaa, mutta kun reaktio on vaan tyyliin, että oho käytinköhän vahingossa väärää voirasiaa, ei hän taida ottaa tilannetta sen kuulumalla vakavuudella.  

Vierailija
24/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun äitipuoli ei ole lapsen piika.

Miehesi kuuluu huolehtia itse jälkikasvunsa terveydestä ja tehdä lapselleen ruuat.

Turha on äitipuolta syyttää jos lapsen oma vanhempi ei jaksa omalle lapselleen tehdä sopivaa ruokaa ja huolehtia ettei lapsi syö gluteenia.

Isä vois ottaa lapsestaan vastuun kuten kuuluukin.

Äitipuolen ei tartte opetella yhtään mitään. Se on lapsen vanhemman homma.

Turha täällä huudella, että lapsi ei ole turvassa. Mikä sitä lasta siellä uhkaa? Ei ainakaan äitipuoli vaan saamaton isä!

Naurattaa noi puheet äitipuolen koulutuksesta. Kouluta kuule ex miehes huolehtimaan lapsestaan. Se tässä koulutusta kaipaa, ei äitipuoli.

Vierailija
25/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääh miten välinpitämätön ihminen :(

Kyllä normaalilla empatialla varustettu ihminen itsekin huolestuisi ja järkyttyisi omasta välinpitämättömyydestään, jos se aiheuttaisi lapselle oksentamista! Ja todella harmillista ap, että joudut nyt miettimään voiko lapsi enää olla isällään yötä, tuohan on huono juttu myöskin lapsen isän ja lapsen välejä ajatellen.

Vierailija
26/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitipuoli ei osaa tehdä gluteenitonta ruokaa niin miehen pitäisi erota hänestä?

Tai sitten se isä voisi tehdä ne ruuat ja pysyä parisuhteessa? Eikö se ole mahdollista?

Isä voi tehdä pakastimen vaikka täyteen gluteenittomia ruokia ja lapsi syödä niitä kun käy isällään. Äitipuoli sitten kokatkoon itselleen mitä haluaa.

Vierailija
27/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella kylmän oloinen ihminen tuo äitipuoli. Miten voi haluta rakkaansa lapselle pahaa? Kyllä normaalijärkinen ihminen huolestuisi siitä jos lapsi on jatkuvasti hänen luonaan huonovointinen.

Vierailija
28/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi kuuluu huolehtia itse jälkikasvunsa terveydestä ja tehdä lapselleen ruuat.

Turha on äitipuolta syyttää jos lapsen oma vanhempi ei jaksa omalle lapselleen tehdä sopivaa ruokaa ja huolehtia ettei lapsi syö gluteenia.

Turha täällä huudella, että lapsi ei ole turvassa. Mikä sitä lasta siellä uhkaa? Ei ainakaan äitipuoli vaan saamaton isä!

Naurattaa noi puheet äitipuolen koulutuksesta. Kouluta kuule ex miehes huolehtimaan lapsestaan. Se tässä koulutusta kaipaa, ei äitipuoli.

No kyllä naisen pitää sen verran oppia, ettei käytä tytön voirasiaa ym, ei vahingossa käytä samoja välineitä jauhojen ja sokerin mittaamiseen jne. Ja tämä vaikkei tekisikään tytölle ruokaa!!

Vierailija
29/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin on avioeron seuraus. Lapsi päätyy kärsijäksi. Sinä lapsen äitinä et tosissasi mieti, että lasta ei lykättäisi isän luo vaikka terveyd vaarantuu.

Vierailija
30/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen isä osaa kyllä huolehtia ja ruokkia lapsensa, häntä ei tarvitse kouluttaa. Äitipuoli ei sen sijaan tajua, että jo porisemassa olevan soppakattilan hämmentämisen lomassa syöty tavallinen voileipä voi keitokseen tipahtelevien murujen vuoksi sairastuttaa lapsen vakavasti. Jos lapsen voirasiaa käyttää oman leivän voiteluun, ei lapsi voi enää kyseistä rasiaa käyttää. Hän ei ymmärrä, että sen jälkeen kun keittiössä on leivottu jotain gluteenipitoisilla jauhoilla, tulee keittiö siivota pienintä nurkkaa ja murusta myöten. Gluteenijauhoilla leipoessa ei missään nimessä saa pitää samaan aikaan pöydällä esillä esimerkiksi suolapurkkia, sokeripussia, leivinjauhepurnukkaa tms. perustarviketta, sillä ne ovat keliaakikon näkökulmasta pilalla, jos edes hiven jauhopölyä sattuu menemään sinänsä viattoman ainesosan joukkoon. 

Siinä ei paljon auta se, että isä tekee lapsen ruuat (niinkuin tekeekin), jos toinen on ensin saastuttanut vaikkapa suolapurkin, josta lisätään suolaa lapsen ruokaan. ap

Vierailija
31/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten se isä voisi tehdä ne ruuat ja pysyä parisuhteessa? Eikö se ole mahdollista?

Isä voi tehdä pakastimen vaikka täyteen gluteenittomia ruokia ja lapsi syödä niitä kun käy isällään. Äitipuoli sitten kokatkoon itselleen mitä haluaa.

Isä tekee lapsen ruuat, mutta ongelma on se, että toinen osapuoli ei ota yhtään huomioon, että lapsella on keliakia. Siinä kun ei kotioloissa valitettavasti riitä se, että joku yksi osaava huolehtii lapselle ruuan vaan ihan jokaisen perheenjäsenen on sitouduttava noudattamaan yhteisiä pelisääntöjä. Esimerkiksi jos leipoo jotain gluteenipitoisilla jauhoilla, on keittiö siivottava perusteellisesti pienintä nurkkaa myöten välittömästi, jotta jauhopöly ei päädy lapsen lautaselle, sillä hän oireilee jo ihan pienestäkin määrästä. ap

Vierailija
32/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvin selitetty asia, ap, viestissä 30. Näkee että täällä on ihmisiä jotka eivät todellakaan ymmärrä mitä on elää keliakian kanssa, kuinka tarkkana pitää olla. Kannattaisiko pyytää lapselle verikoetta jotta näkisi onko arvot pahastikin koholla? Tätä kautta voisi lääkäri päästä puuttumaan asiaan myös.

Vierailija
33/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä tekee lapsen ruuat, mutta ongelma on se, että toinen osapuoli ei ota yhtään huomioon, että lapsella on keliakia. Siinä kun ei kotioloissa valitettavasti riitä se, että joku yksi osaava huolehtii lapselle ruuan vaan ihan jokaisen perheenjäsenen on sitouduttava noudattamaan yhteisiä pelisääntöjä. Esimerkiksi jos leipoo jotain gluteenipitoisilla jauhoilla, on keittiö siivottava perusteellisesti pienintä nurkkaa myöten välittömästi, jotta jauhopöly ei päädy lapsen lautaselle, sillä hän oireilee jo ihan pienestäkin määrästä. ap

No sitten kyllä se äitipuoli pitääkin kouluttaa kunnolla!!

T: Minä joka sanoin, ettei äitipuoli ole piika.

Vierailija
34/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on sitten oltava ihan erilliset ruuat. ISÄ vastaa siitä, että hankkii lapsen ruokia varten kaksi rasiaa: toisen jääkaappiin ja toisen kuiva-ainekaapissa säilytettävän. Sitten ei äitipuoli vahingossa käytä lapsen voirasiaa, eikä suljetussa rasiassa olevat sokerit, suolat ja leivät saastu sillä, että äitipuoli leipoo ja syö tavallista leipää.

Vierailija
35/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei toisaalta hämmästytä kun tälläkin palstalla keliaakikot leimataan 'nirsoilijoiksi' jotka veronmaksajien piikkin hankkivat kalliit ruokansa. :D

Vierailija
36/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä lähete ravitsemusterapeutille ja kaikki kolme menette sinne. Ota etukäteen yhteyttä ravitsemusterapeuttiin ja selitä hänelle tilanne. Hän voi sitten selittää oikean ruokavalion tarpeellisuuden alkeista alkaen.

Ja odotellessanne voisitte vaikka katsoa, olisko Keliakialiiton sivuilla jotakin opastusaineistoa-for-beginners-tyyppistä, ne vois lukea jotta olis perusasiat hallussa kun menee ravitsemusterapeutille, jolloin siitä käynnistä saisi enemmän irti.

Vierailija
37/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yllätä, kaverini on tilausravintolassa töissä ja sielläkin kuulemma tehdään "lähes gluteenitonta " keliaakikoille... :/

Vierailija
38/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla tilakysymyskin ja varmasti on, mutta onko keliaakikkokodeissa käytetty sellaisia ratkaisuja että keliaakikolle olisi oma jääkaappi ja ruoka-ainekaappi ja omat erikseen säilytettävät mittalusikat?  

Vierailija
39/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mieheltäsi muuten tutkittu keliakiaa? Jos ei ole, kannattaa tutkia. Tuttavaperheeni pojan isältä löytyi keliakia kun hänet tutkittiin rutiinisti sen jälkeen kun poika oli saanut diagnoosin. En oikein ymmärrä miten isä ei itse oireitaan tunnistanut. On kuitenkin siitä lähtien noudattanut tarkkaa keliakiaruokavaliota ja voi huonosti jos tulee poikkeamia.  Voi tietysti olla että alttius on tullut sinun sukusi puolelta.

Vierailija
40/193 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla tilakysymyskin ja varmasti on, mutta onko keliaakikkokodeissa käytetty sellaisia ratkaisuja että keliaakikolle olisi oma jääkaappi ja ruoka-ainekaappi ja omat erikseen säilytettävät mittalusikat?  

Varmasti toisissa perheissä on näin. Minä en tosin itse juurikaan tee sellaista ruokaa, joka ei keliaakikolle kävisi, osittain siitä syystä, että keittiön siivoaminen on aina tosi työläs prosessi. Usein ostetaan sitten tavalliset leivät valmiina ja säilytetään niitä erillään ym. Myöskin exäni luona on ollut ennen näin - kaapeista ei ole jauhopusseja pahemmin löytynyt kun kaikki ruoka on automaattisesti tullut tehtyä gluteenittomaksi. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme