Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yo-juhliin pelkästään vegaanista tarjottavaa. Yksi vieraista protestoi jo etukäteen...

Vierailija
10.04.2016 |

Päivänsankarin toiveesta järjestämme täysin vegaaniset yo-juhlat. Siis tarjottavissa ruuissa ei ole eläinperäisiä tuotteita. Kahvimaitoa on tosin tarjolla myös lehmäversiona.
Teen ihan kunnon ruokaa: tofusalaattia, vihersalaattia, leipää, levitteitä, karjalanpiirakoita, perunoita, falafelpyöryköitä, kaurakermapohjaista kastiketta, baba ghanoushia. Makeaksi suklaakakkua, keksejä, marjapiirakkaa.

Emme ajatelleet tehdä asiasta sen kummempaa numeroa. Kuitenkin eräs sukulaisemme kuuli tästä ja nosti jo ennakkoon pienen äläkän, että kuinka kehtaan olla tarjoamatta "normaalia ruokaa" vieraille. Miten itse suhtautuisit jos juhlissa ei olisi lihaa, maitotuotteita tai kananmunia tarjolla?

Kommentit (740)

Vierailija
181/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä. Tarjottavat kuulostavat hyvältä! Päivänsankarin toiveiden mukaan vaan! Vegaaninen menu sopii munattomille ja maidottomille ja yleensäkin normaaleille ihmisille. Ääliöt voivat tuoda omat eväät.

Kiitos vaan ääliöksi nimittelemisestä. Ei taitaisi olla tosin kellään kivaa kun pakolla söisin niitä pähkinä-soija-herne-sörsseleitä ja saisin anafylaktisen shokin palkokasviallergian takia. Ja joo, se on oikeasti hengenvaarallinen ja itse asiassa todella yleinen allergia.

Hel*etin idiootti.

Ap:n menukin kuulostaa siltä että liikaa on luotettu siihen että "kaikki" sietävät palkokasveja. 

Tuskin kommentoija sinua, tai allergisia ylipäätään, ääliöksi nimitteli, vaan ihmisiä jotka voisivat syödä mitä tahansa ja silti motkottavat vegeruoasta koska "HHIRVEETÄ PROPAGANDATUPUTUSTAAAARRGHHH!!!"

Vierailija
182/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meteliä ruokavaliostani pitävät juhlissa kaikki muut kuin minä itse. Ei ole sukujuhlia, joissa sukulaiset eivät kovaan ääneen voivottelisi ja ihmettelisi että onko taaskaan MITÄÄN mitä voisin kelpuuttaa. Ja kun haluaisin vaan ihan rauhassa syödä pöydästä sitä mitä voin, ilman että kenenkään tarvitsisi asiaa ihmetellä tai ehdotella pöydästä ruokia tyyliin "no hei entäs tuo voileipäkakku, siinä on kalaa, eihän se ole lihaa". - kasvissyöjä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kukaan huomaisi mitään jos asiaa ei erikseen mainita.

Vierailija
184/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä ikävää kuin se ettei vegaanille tarjottaisi muuta kuin liharuokaa. Itse kyllä söisin ihan mitä nyt tarjolla on mutta kyllä ihmettelisin että ihmiset tulevat tuomaan lapsellesi lahjoja eivätkä saa vastineeksi kunnon ruokaa. En ainakaan itse alkaisi kiusaamaan vieraita tuollaisella. Varsinkin kun kyseessä perinteiset sukujuhlat joissa varmaan iäkkäämpiäkin vieraita.

N31

Tämä on tyhmintä mitä olen kuullut(lukenut). Vegaani ruoka on ihan normi ruokaa, ei sitä lihaa tarvii joka paikkaan sotkea.Se liha kun on kuolleen eläimen lihasta, eikä itse asiassa edes hyvää, muuten kuin hyvin maustettuna. Lihahan maistuu verelle ja raudalle ilman mausteita. Kasvismakkara on ihan yhtä hyvää kuin lihastakin tehty, koska mausteet ne sen lihamakkarankin hyväksi tekee, eikä se liha. Ei huonosti maustettu lihakaan hyvää ole. Kasvisruuasta saa ihan yhtä hyvää, parempaakin,eikä ole tarvinnut ketään siihen päytään tappaa. Meillä on vuosikausia ollut kaikki juhlat lihattomia ja pelkkiä kehuja on tullut näilta "iäkkäämmiltäkin" vierailta.  Tuskin kukaan vierasista on edes tajunnut,että liha puuttuu.  Ja se,että ihmiset tulee tuomaan lapselle lahjoja,  ja tarviivat sen takia lihaa pöytään on kyllä outo ajatus. Ruoka on muutakin kuin tapettua eläintä(siis lihaa)

Vierailija
185/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä taas saa nauraa hurmoksellisten lihansyöjien tekopyhyydelle. Just tuolla toisessa ketjussa on aloittaja saanut tukea ilmoitukselleen, ettei aio huomioida kaiken maailman muotidieettejä ja ruokavalioita vaan juhlissa tarjoillan sitä mitä heillä yleensäkin tarjolla on. Mutta auta armias kun sama argumentti sanotaan vegaanisen ruokavalion puolesta - nyt pitäisikin yhtäkkiä emännän miettiä vieraita ja huomioida heidän toiveensa 😂

Ja sille joka kyseenalaisti vegaaniuden eettisenä valintana. Tutkimusnäyttö on aivan kiistattoman yksimielinen siitä, että lihansyönti pilaa maapallon. 90% maapallolla viljellystä soijasta menee eläinten rehuksi. Se, että kaikki korvaisivat edes puolet viikon ruoista (paikallisella) kasviperäisellä, hidastaisi ilmastonmuutosta merkittävästi ja vähentäisi veden tuhlausta. Tämä on fakta. Lihansyönti on puhdasta hedonismia, sille ei ole nykyisen tiedln valossa enää mitään terveydellistä tai ekologista pohjaa.

Itse lopetin lihansyönnin pelkästään sen takia,etten voi hyväksyä tätä nykyistä tehotuotantoa. Eläimet ovat pelkästään tuotantoeläimiä. Ei eläimiä, vaan tuotantoeläimiä.Eläimet on tuntevia olentoja ja tää nykyinen kasvatus ja teurastussysteemi on täysin epäinhimillistä. Suurin osa suomalaisista ei voisi syödä koiraa, mutta possuparka käy hyvin, vaikka possu on yhtä älykäs ja tunteva kuin koirakin. Täällä kauhistellaan kiinalaisia joille koira on vain teuraseläin häkissä, mutta niille se on ruokaa. Sama kohtalo täällä suomessa on esim possulla. 

Vierailija
186/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei oo koskaan ollu tapana kysellä muutenkaan vierailta että mitä sais olla. Jos ei pöydän antimet kelpaa niin olkoot syömättä. Tietysti allergiat yms otettu huomioon.

Vierailija
187/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivänsankarin toiveesta järjestämme täysin vegaaniset yo-juhlat. Siis tarjottavissa ruuissa ei ole eläinperäisiä tuotteita. Kahvimaitoa on tosin tarjolla myös lehmäversiona.

Teen ihan kunnon ruokaa: tofusalaattia, vihersalaattia, leipää, levitteitä, karjalanpiirakoita, perunoita, falafelpyöryköitä, kaurakermapohjaista kastiketta, baba ghanoushia. Makeaksi suklaakakkua, keksejä, marjapiirakkaa.

Emme ajatelleet tehdä asiasta sen kummempaa numeroa. Kuitenkin eräs sukulaisemme kuuli tästä ja nosti jo ennakkoon pienen äläkän, että kuinka kehtaan olla tarjoamatta "normaalia ruokaa" vieraille. Miten itse suhtautuisit jos juhlissa ei olisi lihaa, maitotuotteita tai kananmunia tarjolla?

Jättäisin menemättä ja kerran olikin lähellä. Tosin alkoihan sitä oikeaa ruokaakin tulla kun sanoiin, että mihinkään hippijuhliin en mene! Varmaan sillä on merkitystä, että annan aina arvokkaimmat lahjat.

Vierailija
188/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraan oma ongelma, jos ei tykkää tarjottavista. En minäkään ole perinteisen voileipäkakun, pullan ja muiden leivonnaisten ystävä, kun oma ruokavalioni on vähähiilarinen enkä vain pidä sellaisista ruuista. Ratkaisuni on syödä ennen juhlia ja niiden jälkeen, ettei tarvitse nälässä olla. Jos tarjolla on salaattia niin sitä otan, ja osaan juoda teeni ilman mitään keksejä siinä kyljessä.

Enkä ainakaan ole itse mennyt kenenkään yo-juhliin ruuan takia, vaan onnittelemaan päivänsankaria. Aika juntti saa olla, jos juhliin saapumisen ja lahjan antamisen ainut tarkoitus on vain päästä ruokapöytään.

Vierailija
189/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan en käsitä miksi se yksi vieraista nyt jo tietää että juhliin on tulossa pelkästään vegaanista tarjottavaa. Kuin tyhmä pitää olla että paapattaa tarjoilunsa jo etukäteen kaikille. Jos paapattaisi vähemmän, ei vieraat välttämättä edes huomaisi yhtään mitään merkillistä koko tarjoiluissa.

Vierailija
190/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään kyläillessä syödä toisenlaisia ruokia, kuin itse teen.  Tykkäisin paitsi karjalanpiirakat ovat arkiruokaa. 

Vierailija
191/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä. Tarjottavat kuulostavat hyvältä! Päivänsankarin toiveiden mukaan vaan! Vegaaninen menu sopii munattomille ja maidottomille ja yleensäkin normaaleille ihmisille. Ääliöt voivat tuoda omat eväät.

Kiitos vaan ääliöksi nimittelemisestä. Ei taitaisi olla tosin kellään kivaa kun pakolla söisin niitä pähkinä-soija-herne-sörsseleitä ja saisin anafylaktisen shokin palkokasviallergian takia. Ja joo, se on oikeasti hengenvaarallinen ja itse asiassa todella yleinen allergia.

Hel*etin idiootti.

Ap:n menukin kuulostaa siltä että liikaa on luotettu siihen että "kaikki" sietävät palkokasveja. 

Tuskin kommentoija sinua, tai allergisia ylipäätään, ääliöksi nimitteli, vaan ihmisiä jotka voisivat syödä mitä tahansa ja silti motkottavat vegeruoasta koska "HHIRVEETÄ PROPAGANDATUPUTUSTAAAARRGHHH!!!"

Ei siinä vegaanipöydässä tarvii mitään pähkinä-soija-herne-sörsseleitä olla. Nykyään  vegaanituotteissa on niin paljon vaihtoehtoja,että nuo voi unohtaa. Mutta jos sinulla on pähkinä allergia, saa kuka tahansa juhlienjärjestäjä  olla varuillaan, koska lähes kaikessa lukee,että voi sisältää jäämiä pähkinästä tai soijasta. Ei se riski ole pelkässä vegaanipöydässä,että sinä saisit jotakin mikä ei käy. 

Vierailija
192/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jättäisin menemättä ja kerran olikin lähellä. Tosin alkoihan sitä oikeaa ruokaakin tulla kun sanoiin, että mihinkään hippijuhliin en mene! Varmaan sillä on merkitystä, että annan aina arvokkaimmat lahjat.

Nyt on varmaan hyvä mieli;D

Vierailija
193/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa kukaan sekaani ei ota huomioon, että vegaani ei välttämättä osaa tehdä liharuokaa, ja silti ovat vaatimassa "maittavaa tarjottavaa normaaleille ihmisille" :D Minä olen ollut vegaani niin kauan kun olen itse ruokani tehnyt, eli 16v iässä kun muutin omilleni ja vegaanipöperöitä on tullut tehtyä toiset 15 vuotta. Siltikin tässä keskustelussa vaaditaan vegaaneja ottamaan sekasyöjät huomioon ja tehdä heille sopivaa, maittavaa ruokaa. Haloo, minulla ei ole mitään käsitystä miten esimerkiksi pihvi paistetaan, miten tehdään hyviä lihapullia, kuinka lihaa käsitellään tms. Luuletteko tosissanne saavanne parempaa ruokaa ensimmäistä kertaa lihapitoista ruokaa tekevältä, kuin 15v kasvisruokaa tehneeltä? Enhän minä voisi edes maistaa ruoan mausteisuutta jne jne.

Vierailija
194/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että semmoiset voimafantasiat.

Vierailija
195/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaaneille ei tapahdu mitään, vaikka jotain eläinperäistä söisivät. Allergikoilla on toisin, heille väärän ravintoaineen joutuminen elimistöön voi koitua kuolemaksi.

Minä pystyn väittämään vegaaneille, että ei ole käytetty liivatelehtiä ja on kaurakermasta tehty jne. Hyvin ovat pystyneet syömään eikä ole sairastuneet, ovatpa jopa kehuneet jälkikäteen, että oli hyvä kakku. Minä en mene sanomaan, että siinä oli kananmunaa ja kermaa. Mitä sitä toisen mieltä pahoittamaan, kun toinen on niin tohkeissaan eettisistä syistä syömistään kasviksista.

Olet idiootti.

Mutta huomannut, että vegaanille ei tule mitään ongelmia siitä, että ruuassa on eläinperäisiä raaka-aineita. He eivät tiedä niitä syöneensä, joten mitään pahaa ei ole tapahtunut. Vähän sama kuin väittää soijanakkeja nakeiksi.

No shit, Sherlock? Että oman moraalin vastainen toiminta ei aiheuta tunnontuskia jos ei tiedä niin toimineensa (koska toinen on valehdellut asiasta)? Tuollainen "mitään väärä ei ole tapahtunut jos kukaan ei siitä tiedä" -tyyppinen moraalinen pohdinta on tyypillistä alle kouluikäiselle lapselle.

Ei minusta ole moraalisesti väärin syödä eläinperäisiä tuotteita eikä moraalisesti väärin niitä valmistaa, joten mitä väärää on siinä, että toimin yleisesti hyväksyttyjen moraalisten tapojen mukaan ja oletan vegaanienkin pystyvän syömään vaikka kermaa? Vegaaniruokavalio on oma valinta, ei mikään hengen säilyttämiseksi tehty päätös.

"Toimin yleisesti hyväksyttyjen moraalisten tapojen mukaan" ei automaattisesti tarkoita sitä,että se olisi oikein. Ei ole kauaa, kun lasta sai kasvattaa lyömällä(aikuista ei koskaan ole saanut lyödä, se on ollut rikos, mutta lasta on saanut lyödä kasvatuksen nimissä) tai kun homot olivat rikollisia siksi,että olivat homoja. Eihän nämäkään asiat ole oikein, vaikka ovat olleet yleisesti hyväksyttyjä. Voi käyttää myös omia aivojaan ja miettiä, mikä oikeus sinulla on syödä eläintä joka on elänyt pienessä tilassa ja kuollut kauhulla teurastamossa. Ensin tainnutus, kurkku auki ja puolielävänä kattoon roikkumaan yhdestä jalasta. Jos sinulla on lemmikki/koira tai kissa, haluaisitko sille tuollaisen lopun? se teuraseläin kun on samalla tavalla tunteva ja pelkäävä uin lemmikkisikin. Ja joku valopää tuolla sanoi,että jos syöttää vegaanille eläinkunnan tuotteita, eikä se sitä tiedä niin ei sille mitenkään käy. No ei tietenkään käy, mutta on todella typerää ja idioottimaista syöttää jollekin henkilölle sellaista mitä hän ei koe eettisesti oikeaksi. Eihän sullekaan mitenkään kävisi vaikka joku syöttäisi sinulle ihmistä, mutta eihän se kivaa varmaan sinusta olisi. Vaikka et ikinä saisi tietää,että se ihana pihvi mitä söit oli ihmisen pakaraa.

Vierailija
196/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

JuhlaKALU. kirjoitti:

Niin kauan kun juhlat ei ole minua varten järjestetty niin syön juuri sitä mitä tarjolla on. Ymmärtäisin jos olisin se jota juhlitaan enkä saisi valita tarjottavia.

No eikai niitä vieraitakaan sitten tarvitse kutsua syömään sinne pelkkää pupun ruokaa jos ei niitä juhlia heitä varten järjestetä. Syököön ap teineineen keskenään siellä sitten niitä VEGAANI ruokiaan.

Vierailija
197/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaaneille ei tapahdu mitään, vaikka jotain eläinperäistä söisivät. Allergikoilla on toisin, heille väärän ravintoaineen joutuminen elimistöön voi koitua kuolemaksi.

Minä pystyn väittämään vegaaneille, että ei ole käytetty liivatelehtiä ja on kaurakermasta tehty jne. Hyvin ovat pystyneet syömään eikä ole sairastuneet, ovatpa jopa kehuneet jälkikäteen, että oli hyvä kakku. Minä en mene sanomaan, että siinä oli kananmunaa ja kermaa. Mitä sitä toisen mieltä pahoittamaan, kun toinen on niin tohkeissaan eettisistä syistä syömistään kasviksista.

Ei sullekaan mitenkään kävisi vaikka joku syöttäisi sulle kissaa tai koiraa, mutta haluaisto sinä niitä syödä?  Tai hämäkäkkejä ja matoja. Minäkin voisin tässä sanoa,että se yksi mun tuttu sanoi,että se ei halua syödä käärmettä, mutta ei sille mitenkään käynyt vaikka sitä sen ruuassa olikin. En vaan sanonu sille mitään.

Vierailija
198/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JuhlaKALU. kirjoitti:

Niin kauan kun juhlat ei ole minua varten järjestetty niin syön juuri sitä mitä tarjolla on. Ymmärtäisin jos olisin se jota juhlitaan enkä saisi valita tarjottavia.

No eikai niitä vieraitakaan sitten tarvitse kutsua syömään sinne pelkkää pupun ruokaa jos ei niitä juhlia heitä varten järjestetä. Syököön ap teineineen keskenään siellä sitten niitä VEGAANI ruokiaan.

Klassisen etiketin mukaan yo-juhliin ei muuten kutsuta yhtään ketään, vaan paikalle tullaan ilman erillistä kutsua jos halutaan ylioppilasta onnitella!

Vierailija
199/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JuhlaKALU. kirjoitti:

Niinpä. Syö sinä sitten tyytyväisenä sitä tapettua eläintä, jos se niin paljon jalompaa on. Katsopa muuten joskun vaikka oikeutta eläimille sivuilta teurastusvideoita. Voi olla että ruokahalu menee jos edes pystyt niitä katsomaan. Harva pystyy.

Vierailija
200/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on ihan ymmärrettävää että jos juhlien pitäjä on vegaani niin tekee hän sitten tarjoilustakin vegaanin. Ruokaa jää varmasti ylikin (yleensä) mitäs sitten kun vieraat lähtevät eikä ole ketään joka söisi eläinpitoisen ruuan. Ja pointti siihen että vegaani pitää huomioida ruokia tehdessä on koska hänellä on rajoittava tekijä syömisissä, normaalia ruokavaliota noudattavalla ei mikään estä syömästä ruokaa jossa ei ole eläin tuotteita. Tuskin ap aikoo juhlatunnelmaansa pilata haukkumalla vieraita.

En oikein ymmärrä mistä kasvisten pelko sikiää, johtuisiko siitä että jotkut olettavat kaikkien vegaanien tuomitsevan muut lujasti.

Miksi vegaanin ei tarvitse ottaa huomioon muiden rajoittavia tekijöitä syömisissä, mutta hänen rajoituksensa pitää huomioida? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt.

On totta, että on meitä normaalia ruokavaliota syöviä normaaleja ihmisiä, jotka emme tee eettisistä valinnoistamme numeroa. Mutta entä jos minä päätän, että juon vain sellaista vettä, jossa on turkoosia elintarvikeväriä. Onko sitä minulle aina tarjolla, koska minulla on tämä rajoite?

Enhän sanonut ettei muiden rajoituksia vegaanienkin tulisi ottaa huomioon allergiat yms. tai vaikkapa ettei joku syö hedelmiä tai makeaa lainkaan.