Yo-juhliin pelkästään vegaanista tarjottavaa. Yksi vieraista protestoi jo etukäteen...
Päivänsankarin toiveesta järjestämme täysin vegaaniset yo-juhlat. Siis tarjottavissa ruuissa ei ole eläinperäisiä tuotteita. Kahvimaitoa on tosin tarjolla myös lehmäversiona.
Teen ihan kunnon ruokaa: tofusalaattia, vihersalaattia, leipää, levitteitä, karjalanpiirakoita, perunoita, falafelpyöryköitä, kaurakermapohjaista kastiketta, baba ghanoushia. Makeaksi suklaakakkua, keksejä, marjapiirakkaa.
Emme ajatelleet tehdä asiasta sen kummempaa numeroa. Kuitenkin eräs sukulaisemme kuuli tästä ja nosti jo ennakkoon pienen äläkän, että kuinka kehtaan olla tarjoamatta "normaalia ruokaa" vieraille. Miten itse suhtautuisit jos juhlissa ei olisi lihaa, maitotuotteita tai kananmunia tarjolla?
Kommentit (740)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketju hämmentää minua. En tiennyt, että vuonna 2016 löytyy vielä kasvisruoasta ruikuttavia aikuisia ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, että erikoisruokavalio ei ole sama asia kuin nirsoilu.
Mun erikoisruokavalio on sellainen, että siihen kuuluu olennaisena osana suklaa ja vadelmat. Niitä on oltava joka aterialla.
Miksi ihmiset ei ymmärrä, että tämä on yhtä paljon eettinen valinta kuin kasvisruoka? Ja samanarvoinen eli tärkeä.
sori, mut tää oli tosi huono.
Päivän naurut sain tästä :D Perinteistä suomalaista kitinää kun ei ole lihapullat muussilla tarjolla. Vois vähän sitä luolan ovea raottaa ja maistaa jotain UUTTA! Kukaan ei kuole parissa tunnissa nälkään ja vitamiinien puutteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Kai vieraille on ilmoitettu, että nahkakengät ja -vyöt on kielletty? Ja että tuoreelle ylioppilaalle ei saa tuoda ruusuja, koska niiden kasvatuksessa on torjuttu tuhoeläimiä eli siis tapettu hyönteisiä.
Minusta on naurettavaa, että vegaanit linjaa pelkän syömisen, kun kyse on paljon isommista asioista. Kuten siitä, että raha on huono lahja, jos sen rahan ansainnassa on tapahtunut eläimille jotain pahaa (autokuskit tappaa jysijöitä ja hyönteisiä, päiväkodissa ei sallita kihomatoja tai täitä jne.)
:'D Tää keskustelu antaa kyllä meistä sekasyöjistä todella epävakaan ja huonon kuvan, ihan kuin lihansyönti suorastaan tyhmentäisi. Mutta hullujahan mahtuu kaikkiin "suuntauksiin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä välitä. Tarjottavat kuulostavat hyvältä! Päivänsankarin toiveiden mukaan vaan! Vegaaninen menu sopii munattomille ja maidottomille ja yleensäkin normaaleille ihmisille. Ääliöt voivat tuoda omat eväät.
Kiitos vaan ääliöksi nimittelemisestä. Ei taitaisi olla tosin kellään kivaa kun pakolla söisin niitä pähkinä-soija-herne-sörsseleitä ja saisin anafylaktisen shokin palkokasviallergian takia. Ja joo, se on oikeasti hengenvaarallinen ja itse asiassa todella yleinen allergia.
Hel*etin idiootti.
Ap:n menukin kuulostaa siltä että liikaa on luotettu siihen että "kaikki" sietävät palkokasveja.
Hänhän sanoi, että erityisruokavaliot on huomioitu. Varmaan on tiedossa, jos jollain juhlavieraalla on tuollainen allergia.
Tämähän oli vastine tuolle ääliöksi nimittelylle. Sen mukaan ne, joille vegaaninen menu EI SOVI ovat ÄÄLIÖITÄ. On se vaan harmi että hengenvaaralliset allergiat tekevät ääliöksi.
Ja niin, en minä lihaakaan syö (ovo-lakto-pesco-veteraristi on tarkempi termi jos kiinnostaa, ja se on muotoutunut kyllä ihan käytännön syistä kun vegaanius on mahdotonta näillä terveysperäisillä ruokarajoitteilla). Ihan tavallista kotiruokaa kyllä, mutta siihen ei kuulu allergioiden takia esim. palkokasveja.
Näitä keskusteluja (tai vaikka blogeja tai lehtien kommenttiosastoja) kun lukee huomaa että (hengenvaarallisuudestaan huolimatta) palkokasviallergia on viimeisenä tärkeysjärjestyksessä jos pohditaan erityisruokavalioita. Julistetaan rinta rottingilla että "raaka-kakut sopivat kaikille" tai "vegaaniruoka sopii kaikille" tai "korvaa gluteeni/maito/munat/lihatuotteet/jne sillä tai tällä palkokasvilla". Puhdasta idiotismia.
Mun mielestä tuo minkä lainasit oli vastaus vain tuohon "Ap:n menukin kuulostaa siltä että liikaa on luotettu siihen että "kaikki" sietävät palkokasveja." eikä siinä ollut tarjoituskaan kommentoida sen viestin muita osia.
Voin toki olla väärässäkin.
Nykypäivänä tuskin kukaan tulee juihliin saadakseen ravintoa. Jos tarjoilut eivät miellytä, niin voi tyytyä pelkkään kahviin kummempaa numeroa tekemättä. Outoa, että joku moisesta valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivänä tuskin kukaan tulee juihliin saadakseen ravintoa. Jos tarjoilut eivät miellytä, niin voi tyytyä pelkkään kahviin kummempaa numeroa tekemättä. Outoa, että joku moisesta valittaa.
Tämä menee nyt jo pahasti sivuraiteelle mutta mikä ihmeen automaattinen oletus on että kaikki juovat kahvia? Emme juo :)
Tämä oli varmasti lyhennys ajatukselle kahvia/teetä/mehua/maitoa tai muuta juomaa mutta asenteesta aiheeseen se kertoo silti.
Vierailija kirjoitti:
Vegaaneille ei tapahdu mitään, vaikka jotain eläinperäistä söisivät. Allergikoilla on toisin, heille väärän ravintoaineen joutuminen elimistöön voi koitua kuolemaksi.
Minä pystyn väittämään vegaaneille, että ei ole käytetty liivatelehtiä ja on kaurakermasta tehty jne. Hyvin ovat pystyneet syömään eikä ole sairastuneet, ovatpa jopa kehuneet jälkikäteen, että oli hyvä kakku. Minä en mene sanomaan, että siinä oli kananmunaa ja kermaa. Mitä sitä toisen mieltä pahoittamaan, kun toinen on niin tohkeissaan eettisistä syistä syömistään kasviksista.
Halveksuttavaa toimintaa. Vastenmielistä.
Tunnetko montakin vegaania, joiden huijaamisesta saat itse mielihyvää? Mikset vain poista heitä ystäväpiiristäsi, jos et kerran lainkaan kunnioita heitä? Itse en ainakaan haluaisi kaltaistasi ystävää. Ja ihan seksyöjä olen.
Vai niin,että yksi vain protestoi.
Tuollaisen ehdotuksen tekijä lentäis ainakin meillä ovesta ulos,vaikkei mitään lihafanaatikkoja ollakkaan.
Provohan tämä kyllä oli koko avaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on ihan ymmärrettävää että jos juhlien pitäjä on vegaani niin tekee hän sitten tarjoilustakin vegaanin. Ruokaa jää varmasti ylikin (yleensä) mitäs sitten kun vieraat lähtevät eikä ole ketään joka söisi eläinpitoisen ruuan. Ja pointti siihen että vegaani pitää huomioida ruokia tehdessä on koska hänellä on rajoittava tekijä syömisissä, normaalia ruokavaliota noudattavalla ei mikään estä syömästä ruokaa jossa ei ole eläin tuotteita. Tuskin ap aikoo juhlatunnelmaansa pilata haukkumalla vieraita.
En oikein ymmärrä mistä kasvisten pelko sikiää, johtuisiko siitä että jotkut olettavat kaikkien vegaanien tuomitsevan muut lujasti.Miksi vegaanin ei tarvitse ottaa huomioon muiden rajoittavia tekijöitä syömisissä, mutta hänen rajoituksensa pitää huomioida? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt.
On totta, että on meitä normaalia ruokavaliota syöviä normaaleja ihmisiä, jotka emme tee eettisistä valinnoistamme numeroa. Mutta entä jos minä päätän, että juon vain sellaista vettä, jossa on turkoosia elintarvikeväriä. Onko sitä minulle aina tarjolla, koska minulla on tämä rajoite?
Sulleko aloituksessa mainitut karjalanpiirakat, falafelit, perunat jne. on rajoitteita? Et pysty syömään niitä? Erikoista. Voit syödä vain lihapullia ja kinkkupiirakkaa, kaikki, missä ei ole lihaa, on sinulle mahdotonta syödä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on ihan ymmärrettävää että jos juhlien pitäjä on vegaani niin tekee hän sitten tarjoilustakin vegaanin. Ruokaa jää varmasti ylikin (yleensä) mitäs sitten kun vieraat lähtevät eikä ole ketään joka söisi eläinpitoisen ruuan. Ja pointti siihen että vegaani pitää huomioida ruokia tehdessä on koska hänellä on rajoittava tekijä syömisissä, normaalia ruokavaliota noudattavalla ei mikään estä syömästä ruokaa jossa ei ole eläin tuotteita. Tuskin ap aikoo juhlatunnelmaansa pilata haukkumalla vieraita.
En oikein ymmärrä mistä kasvisten pelko sikiää, johtuisiko siitä että jotkut olettavat kaikkien vegaanien tuomitsevan muut lujasti.Miksi vegaanin ei tarvitse ottaa huomioon muiden rajoittavia tekijöitä syömisissä, mutta hänen rajoituksensa pitää huomioida? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt.
On totta, että on meitä normaalia ruokavaliota syöviä normaaleja ihmisiä, jotka emme tee eettisistä valinnoistamme numeroa. Mutta entä jos minä päätän, että juon vain sellaista vettä, jossa on turkoosia elintarvikeväriä. Onko sitä minulle aina tarjolla, koska minulla on tämä rajoite?
Voisitko sinäkin avata sen eettisen pohdinnan, joka on johtanut tähän turkoosin veden tarpeeseen?
Avaa itse omaa valintaasi ensin. Mikä ihme saa sinut kuvittelemaan että kun julistat tekeväsi eettisiä valintoja niin olet oikeutettu vaatimaan muuta maailmankaikkeutta pyörimään sinun halujesi mukaan.
Mikä ihme saa muuten vegaanin kuvittelemaan että vegaanius on eettinen ruokavalio? Oletteko koskaan nähneet mitä ihmeen soijaproteiinia, kaurakermaa ja muuta "luonnonmukaista" nämä lisäilevät ruokiinsa saadakseen sen muistuttamaan elukkaperäisen ruokavalion tuotoksia. Eikö olisi loogisempaa hyväksyä kasvikset kasviksina ja tehdä ruokaa niiden ehdoilla sen sijaan että koitetaan jäljitellä elänperäisiä ruokalajeja jos ne elukkaruoat kerran ovat jostain saatanasta peräisin?
Lisäksi nämä modernit elintarvikekemian tuotokset eivät todellakaan ole mitään luonnontuotteita.
Tässähän ei edelleenkään ole kyse siitä, että vegaani vaatisi itselleen vegaaniruokaa kylässä, vaan siitä että sekasyöjä vaatii vegaanin luona sekaravintoa. Eettisyydellä ei myöskään välttämättä ole mitään tekemistä "luonnonmukaisuuden" kanssa. Eikä ole kamalan luonnonmukaista esim. teettää lehmillä vasikoita ja sitten käyttää se niille tarkoitettu maito itse, vai kuinka? Eläinperäisestä ravinnosta kieltäytyminen ei johdu sitä, että se olisi "saatanasta peräisin", vaan siitä, että kokee elävien, tuntevien olentojen hyväksikäytön vääräksi. Suurin osa ihmisistä on jossain vaiheessa syönyt sekaravintoa ja pitää siitä, siksi "elukkaruokien" feikkaaminen on monelle elämää helpottava juttu; saa suht saman ruokailukokemuksen ilman että tarvitsee tappaa tai hyväksikäyttää eläimiä.
No niin, voisitko nyt kertoa, miksi moraalisi saattaisi vaatia turkoosilla elintarvikevärillä värjättyä vettä joka aterialla, ja sinulle ruokaa tarjoilevien tulisi varmistaa että saat sitä?
Mikäli on pitkän matkan vieraita niin naudan sisäfileestä grillata pihvit, salaatti ja perunat, edellyttäen että niitä vieraita ei niin mahottomasti oo. Ituhipeille omat safkat. Kahvi/tee, mehu, limsa käy yleensä kaikille. Tietenkin komea täytekakku mansikoilla ja kenties kasvisvoileipäkakku .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaneille ei tapahdu mitään, vaikka jotain eläinperäistä söisivät. Allergikoilla on toisin, heille väärän ravintoaineen joutuminen elimistöön voi koitua kuolemaksi.
Minä pystyn väittämään vegaaneille, että ei ole käytetty liivatelehtiä ja on kaurakermasta tehty jne. Hyvin ovat pystyneet syömään eikä ole sairastuneet, ovatpa jopa kehuneet jälkikäteen, että oli hyvä kakku. Minä en mene sanomaan, että siinä oli kananmunaa ja kermaa. Mitä sitä toisen mieltä pahoittamaan, kun toinen on niin tohkeissaan eettisistä syistä syömistään kasviksista.
Kerrotko vielä, mitä sekasyöjälle tapahtuu, jos hän syö vegaaniruokaa? Onko kuolemaksi?
Ihan sama siinä tapahtuu kuin vegaanille, jolle ei ole tarjolla vegaaniruokaa: tulee paha mieli siitä, että kutsutaan kylään, mutta ei sitten halutakaan tarjota parasta. Kolaus on henkisellä puolella. Ei vegaaniruoka ole kuolemaksi, mutta sen avulla ilmaistaan avoin halveksunta sekasyöjää kohtaan. En halua tehdä sinulle maittavaa tarjottavaa, koska et ole minkään arvoinen.
Vegaaniruuassa kyse on tunteista, ei mistään muusta. Vallankäyttöä halveksittavimmillaan.
Mitä mä just luin? :D :D
Ei vieraiden oo pakko syödä, olkoon ilman. Omat kokemukset vegaanisista leipomuksista huonoja, joten suhtautuisin varauksella, mutta maistaisin.
Nii ja vaikka omat lakkiaisten tarjottavat ei ollu vegaanisia, niin ei silti ollu lihaa (ei tietoinen valinta, suolaset tarjottavat valikoitu fiilispohjalta siten vaikka sekasyöjä oonkin). Kukaan ei valittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä välitä. Tarjottavat kuulostavat hyvältä! Päivänsankarin toiveiden mukaan vaan! Vegaaninen menu sopii munattomille ja maidottomille ja yleensäkin normaaleille ihmisille. Ääliöt voivat tuoda omat eväät.
Kiitos vaan ääliöksi nimittelemisestä. Ei taitaisi olla tosin kellään kivaa kun pakolla söisin niitä pähkinä-soija-herne-sörsseleitä ja saisin anafylaktisen shokin palkokasviallergian takia. Ja joo, se on oikeasti hengenvaarallinen ja itse asiassa todella yleinen allergia.
Hel*etin idiootti.
Ap:n menukin kuulostaa siltä että liikaa on luotettu siihen että "kaikki" sietävät palkokasveja.
Hänhän sanoi, että erityisruokavaliot on huomioitu. Varmaan on tiedossa, jos jollain juhlavieraalla on tuollainen allergia.
Tämähän oli vastine tuolle ääliöksi nimittelylle. Sen mukaan ne, joille vegaaninen menu EI SOVI ovat ÄÄLIÖITÄ. On se vaan harmi että hengenvaaralliset allergiat tekevät ääliöksi.
Ja niin, en minä lihaakaan syö (ovo-lakto-pesco-veteraristi on tarkempi termi jos kiinnostaa, ja se on muotoutunut kyllä ihan käytännön syistä kun vegaanius on mahdotonta näillä terveysperäisillä ruokarajoitteilla). Ihan tavallista kotiruokaa kyllä, mutta siihen ei kuulu allergioiden takia esim. palkokasveja.
Näitä keskusteluja (tai vaikka blogeja tai lehtien kommenttiosastoja) kun lukee huomaa että (hengenvaarallisuudestaan huolimatta) palkokasviallergia on viimeisenä tärkeysjärjestyksessä jos pohditaan erityisruokavalioita. Julistetaan rinta rottingilla että "raaka-kakut sopivat kaikille" tai "vegaaniruoka sopii kaikille" tai "korvaa gluteeni/maito/munat/lihatuotteet/jne sillä tai tällä palkokasvilla". Puhdasta idiotismia.
Avaan tätä vikaa kappaletta vielä vähän.
Ihmiset, joilla itsellään ei ole kummoisempia ruokarajoitteita googlaavat tietysti netistä mitä ihmettä voi tarjota jos ruokarajoitteisia on tulossa kylään. Ja törmäävät näihin valheellisiin väittämiin siitä että "raakakakut sopivat kaikille" jne, joihin hyvää tarkoittava mutta ymmärtämätön kokki saattaa sortua.
Seurauksena on "parhaimmillaankin" pahaa mieltä kun tarjottavat kaikesta vaivannäöstä huolimatta eivät sovikaan, pahimmillaan ambulanssin kutsuminen kun kokki vakuuttaa että nämä sopivat sitten ihan kaikille ja allergikko uskoo.
Toistan vielä - palkokasviallergia on hengenvaarallinen ja yleinen. Sitä ei mikään määrä alapeukutuksia poista.
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran juhlissa, jossa kaikki tarjoilut olivat tiukasti isäntäväen ideologian (terveellisyysfanatismi) mukaisia. Alkoi nyppiä moinen tuputtaminen, yhdistettynä toki siihen, että tarjottavat eivät todellakaan olleet herkullisia. Isäntäväen pitäisi ajatella vieraitaan eikä pelkästään itseään.
Onko sekasyöjille suunniteltu tarjoilu myös tuputtamista?
Vierailija kirjoitti:
Mikäli on pitkän matkan vieraita niin naudan sisäfileestä grillata pihvit, salaatti ja perunat, edellyttäen että niitä vieraita ei niin mahottomasti oo. Ituhipeille omat safkat. Kahvi/tee, mehu, limsa käy yleensä kaikille. Tietenkin komea täytekakku mansikoilla ja kenties kasvisvoileipäkakku .
Oman etiikan vastaista ruokaa ei tarvi kenenkään tarjoilla, kasvisruoka kyllä käy sekasyöjillekkin koska aika pitkälti samaa tavaraa löytyy heidän ruokavaliosta muutenkin (tietysti on erikseen nämä sekasyöjät jotka kuolevat nälkään ja yökkäilevät jos ei ole lihaa jokaisella aterialla). Allergiat tietysti on kohteliasta ottaa huomioon ja yleensä otetaankin. Mun mielestä missään lakkiaisissa tai vastaavissa juhlissa ei ole tarkoitus mitään monen ruokalajin ateriaa tarjoilla, vaan pientä purtavaa ja juomia.
Provohan tuo viesti tosin olikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hel*etin idiootti.
Ihmiset, joilla itsellään ei ole kummoisempia ruokarajoitteita googlaavat tietysti netistä mitä ihmettä voi tarjota jos ruokarajoitteisia on tulossa kylään. Ja törmäävät näihin valheellisiin väittämiin siitä että "raakakakut sopivat kaikille" jne, joihin hyvää tarkoittava mutta ymmärtämätön kokki saattaa sortua.
Seurauksena on "parhaimmillaankin" pahaa mieltä kun tarjottavat kaikesta vaivannäöstä huolimatta eivät sovikaan, pahimmillaan ambulanssin kutsuminen kun kokki vakuuttaa että nämä sopivat sitten ihan kaikille ja allergikko uskoo.
Toistan vielä - palkokasviallergia on hengenvaarallinen ja yleinen. Sitä ei mikään määrä alapeukutuksia poista.
Tämä menee kyllä ihan sivuun aiheesta, vaikka totta sinänsä onkin. Mutta ihmettelen jos jollekin ruoka-aineelle hengenvaarallisesti allerginen ihminen ei oikeasti tarkasta mitä syö vaan uskoo kotikokin yleistä vakuuttelua. Darwin award sille joka henkensä siinä menettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hel*etin idiootti.
Siitä palkokasviallergiasta kannattaa varmaan informoida juhlien järjestäjää ja vielä selostaa tarkemmin, että "käytännössä se siis tarkoittaa, että en voi syödä x, y ja x-tuotteita". En aivan ymmärrä, miten tämä allergia-aihe nyt yhtäkkiä liittyy vegaaniruokaan. Yhtälailla muun muassa kala-allergia ja pähkinäallergia ovat vaarallisia. Allergiat otetaan totta kai huomioon, näin tekee jokainen järkevä emäntä tai isäntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä menee nyt jo pahasti sivuraiteelle mutta mikä ihmeen automaattinen oletus on että kaikki juovat kahvia? Emme juo :)
Tämä oli varmasti lyhennys ajatukselle kahvia/teetä/mehua/maitoa tai muuta juomaa mutta asenteesta aiheeseen se kertoo silti.
No voi sun ... nyt loppu sanat.