Yo-juhliin pelkästään vegaanista tarjottavaa. Yksi vieraista protestoi jo etukäteen...
Päivänsankarin toiveesta järjestämme täysin vegaaniset yo-juhlat. Siis tarjottavissa ruuissa ei ole eläinperäisiä tuotteita. Kahvimaitoa on tosin tarjolla myös lehmäversiona.
Teen ihan kunnon ruokaa: tofusalaattia, vihersalaattia, leipää, levitteitä, karjalanpiirakoita, perunoita, falafelpyöryköitä, kaurakermapohjaista kastiketta, baba ghanoushia. Makeaksi suklaakakkua, keksejä, marjapiirakkaa.
Emme ajatelleet tehdä asiasta sen kummempaa numeroa. Kuitenkin eräs sukulaisemme kuuli tästä ja nosti jo ennakkoon pienen äläkän, että kuinka kehtaan olla tarjoamatta "normaalia ruokaa" vieraille. Miten itse suhtautuisit jos juhlissa ei olisi lihaa, maitotuotteita tai kananmunia tarjolla?
Kommentit (740)
Oon mä ollut juhlissa, joissa on ollut tarjolla lohisoppaa, patonkia parilla tuorejuusto levitteellä. Jälkkäriksi pikku pala kermakakkua ja kahvia.
Eihän tuossa mitään ideologiaa ollut taustalla, mutta hiton vähän ruokaa. Muttei juhliin mennäkään vatsaa täyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuullostaa siltä että päivänsankari on itsekäs fanaatikko.
Vähän sama kun varmistaisi että juhlissa on vaan raakaa naudanpaistia. Kuinkahan moni vegaani vetäisi herneet nenään ja osoittaisi mieltä?
Miksei juhlissa voi ajatella vieraita sen verran, että jokaiselle jotain, edes tyyliin munavoita sen piirakan päälle.
Minusta toi juhlakalu on tyypillinen tämän ajan lapsi; mullehetikaikki sillainkumähaluun ja muuteiymmärrä mitään ja vegeekaikille kuseon MUSTA ainoo oikee tapa.
Et joko tarjoo jokaiselle jotain, tai hyväksyy et juhlat on siis vaan samaa uskontoa ja ideologiaa kannattavalle vähemmistölle ja monet jää pois.
Jos joku ei tästä jo ymmärtänyt niin en tod. lähtis mitään lahjaa hankkii tällaselle lapselle jäisin pois, sanoisin et meidän uskonto kieltää osallistumasta tällasiin kasvinpalvontamenoihin.
Herää säkin jo tähän päivään!
Karjalanpiirakan päälle voi sipaista miljoonaa muutakin asiaa kuin sitä iänikuista munavoita. Itsetehdyt ovat parhaimmillaan ilman mitään kuorrutteita.
Sullako on siis pokkaa kysellä etukäteen tarjottavista? Ja sitten teet päätökses osallistutko vai et? :D
Ei noin kiukkuista suvun vanhaapiikaa siellä varmasti kaivattaiskaan juhlia pilaamaan.
Päinvastoin, olen erittäin toivottukin seurahenkilö. Meidän suvussa kaikki tietävät että syön monipuolisesti eikä minulle kukaan tahallaan tai tahattomasti yritä tuputtaa omaa ideologiaansa. Onneksi meidän suvussamme muutkin ovat normaaleja.
Pitäisikö sun sen sijaan herätä tähän päivään ja valveutua? Kuinka kehtaat nimitellä sukupuoleen viittaavilla termeillä?
Annoit aika juntin leimaavan kuvan itsestäsi. Menehän vähän sivistymään ja kasvamaan. Minä menen laittamaan savupalvia leivän päälle.
Talo elää tavallaan ja vieras kulkee ajallaan. Syön sitä, mitä talo on laittanut kesteihin tarjolle. Kotona syön sitten mitä haluan ja tarjoilen vastaavasti mitä haluan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama kun varmistaisi että juhlissa on vaan raakaa naudanpaistia. Kuinkahan moni vegaani vetäisi herneet nenään ja osoittaisi mieltä?
Miksei juhlissa voi ajatella vieraita sen verran, että jokaiselle jotain, edes tyyliin munavoita sen piirakan päälle.
Minusta toi juhlakalu on tyypillinen tämän ajan lapsi; mullehetikaikki sillainkumähaluun ja muuteiymmärrä mitään ja vegeekaikille kuseon MUSTA ainoo oikee tapa.
Et joko tarjoo jokaiselle jotain, tai hyväksyy et juhlat on siis vaan samaa uskontoa ja ideologiaa kannattavalle vähemmistölle ja monet jää pois.
Jos joku ei tästä jo ymmärtänyt niin en tod. lähtis mitään lahjaa hankkii tällaselle lapselle jäisin pois, sanoisin et meidän uskonto kieltää osallistumasta tällasiin kasvinpalvontamenoihin.
Karjalanpiirakan päälle voi sipaista miljoonaa muutakin asiaa kuin sitä iänikuista munavoita. Itsetehdyt ovat parhaimmillaan ilman mitään kuorrutteita.
Sullako on siis pokkaa kysellä etukäteen tarjottavista? Ja sitten teet päätökses osallistutko vai et? :D
Ei noin kiukkuista suvun vanhaapiikaa siellä varmasti kaivattaiskaan juhlia pilaamaan.
Päinvastoin, olen erittäin toivottukin seurahenkilö. Meidän suvussa kaikki tietävät että syön monipuolisesti eikä minulle kukaan tahallaan tai tahattomasti yritä tuputtaa omaa ideologiaansa. Onneksi meidän suvussamme muutkin ovat normaaleja.
Pitäisikö sun sen sijaan herätä tähän päivään ja valveutua? Kuinka kehtaat nimitellä sukupuoleen viittaavilla termeillä?
Annoit aika juntin leimaavan kuvan itsestäsi. Menehän vähän sivistymään ja kasvamaan. Minä menen laittamaan savupalvia leivän päälle.
:D
Juhlien tarjoilussa ei tarvitse miettiä ruokaympyrää eikä ravitsemusoppia. Yleensä tarjotaan juhlakalun herkkuruokia, jos ne ovat vegejä, hyvä niin tai jos grillipossua, niin sitten tarjolla sitä. Ylioppilas tai syntymäpäiväjuhlat ei tarvitse ottaa kaikkien toivomuksia huomioon. Illallis tai muilla istuvilla ruokakutsuilla ruokavaliot otetaan huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä tulisi mieleenkään, että koska kerran pidän tiettyä ruokavaliota, sitä on vieraidenkin noudatettava.
Tajuan sen, ettei vegaani kenties pysty käsittelemään lihaa, mutta sitten ei mainosteta sitä vegaanisuutta kutsuttaville, vaan tehdään vaan mahdollisimman maukssta vegaanista korostamatta sitä, että se on nimenomaan vegaanista.
Sillä tavalla ihmiset myös oppivat pitämään vegaaniruoista enemmän.
Juhlat eivät ole oikea paikka opetella uusia makuja.
Ai, miksei?
Kyllä minä tykkään, jos juhlissa on tarjolla jotain, mitä en ole ennen maistanut. Kiinnostavaahan se vain on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites aattelit karjalanpiirakoita tehdä ilman maitoo tai munia? Päälle pelkkää margariinia?
Riisi keitetään kauramaitoon. Sopii soija-allergikoillekin.
Riisipuuro riisijuomaan tehtynä voisi olla hyvä idea.
Riisijuoma on hailakan väristä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites aattelit karjalanpiirakoita tehdä ilman maitoo tai munia? Päälle pelkkää margariinia?
Riisi keitetään kauramaitoon. Sopii soija-allergikoillekin.
Riisipuuro riisijuomaan tehtynä voisi olla hyvä idea.
Riisijuoma on hailakan väristä.
Mitäs sitten? Ei se puuron väri käytettävästä nesteestä tule.
Minua ärsyttää ja ällöttää nykyisissä vegaani/kasvisruoissa se makumaailma. Ne on nykyään AINA maustettu itämaisittain tai lähi-idän tyyliin. Ai taivas, että ne on pahoja.
Minä pidän kasviksista ja kasvisruoista, mutta en yhtään itämaisista/lähi-idän mausteista. Aina on tungetaan jeeraa, korianteria, minttua jne. Varsinkin jeera inhottaa. Olisipa joskus ihan euroopalainen maustaminen tai vaikka etelä-amerikkalainen, mutta ei.
Meillä oli yksissä juhlissa vain vegaanista tarjottavaa - ei tosin ollut ruokatarjoilua - eikä kukaan huomannut mitään. Ei se nyt niin vaikeaa ole. En itse ole vegaani mutta yksi perheenjäsen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En protestoisi, en vain menisi. Ei huvita ripuloida, ja voida huonosti pari päivää sen jälkeen, koska elimistöni ei kestä vain vegaaniruokia, kokeiltu on, mitä hirvein tuloksin. Sekasyöjä, mikä sekasyöjä.
Et voi syödä esim. perunalastuja?
Vegaaniruokia on niin monenlaisia, että tuntuu oudolta ettei keho kestäisi niistä mitään.
Joo en ole pakottamassa sinua noihin bileisiin, ihmettelen vain miten voi olla noin. Entä jos otat mukaan omat eväät, vaikka paketti meetvurstia, ja syöt sen juuri ennen ruokailua? Tällöin luulisi että vatsassasi metukka ja vegaaniruoka sekoittuvat ei-vegaaniseksi mössöksi, jolloin mitään ongelmia ei luulisi tulevan.
En myöskään syö koskaan perunalastuja, mutta päivittäin omatekoista voipottua kyllä menee, kun potut olemme kasvattaneet itse ja sekaan ostetaan suolatonta luomuvoita. Kaupasta pottuja ei osteta. Niissä on muuten fluatsinamiäämiä, eikä sen määrää tiedä kukaan, kun alun perinkin sen varoaika on ollut liian lyhyt.
Jotenkin lapsellisen kuuloista kun aikuinen ihminen käyttää sanaa ”pottu”.
Aika paskat juhlat, jos ei huomioida vieraiden tarpeita ruokavalion suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Liha harvemmille on tarve, vaan se on mieliteko. Varsinkaan joka aterialla tuskin on oikeaa tarvetta saada lihaa tai muutakaan eläinperäistä.
Ja kyllä, syön lihaa itsekin, mutta en kuole vaikka olisin joskus ilman.
Minä tulisin. Antaisin lahjan ja lähtisin jonkun syyn nojalla. Esim. Lemmikki torakkani kuoli viime yönä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha harvemmille on tarve, vaan se on mieliteko. Varsinkaan joka aterialla tuskin on oikeaa tarvetta saada lihaa tai muutakaan eläinperäistä.
Ja kyllä, syön lihaa itsekin, mutta en kuole vaikka olisin joskus ilman.
Toimin täsmälleen samalla tavalla ja sukulaisissa on useita vegaaneja. Oleellinen ero onkin siinä, että he yleensä tarjoutuvat tekemään myös lihavaihtoehtoa ja, jos totean olevani vaikkapa ainoa lihaa syövä, saatan sanoa, että ei tarvitse tehdä. Toisella nimellä tätä kutsutaan käytöstavoiksi ja vieraanvaraisuudeksi, mutta junttilassa kaikki on toki toisin.
Yhden kerran olen ollut vastaavissa.
Sai olla ensimmäinen ja viimeinen kerta.
Vierailija kirjoitti:
Huomioi vieraat ja laita vaikka voileipiä, joissa graavilohta päällä. Kukaan ei voi niitä vastustaa, jopa vegaanit salaa söisivät.
Vaikka olen sekasyöjä ja nimenomaan kalan ystävä, niin inhottaa raaka kala, jota tuo sinun "ihana" graavilohesi minun silmissäni on..
Hyvin usein ruokajuhlissa otan vain kasvisruokaa, kuten perunoita ja leipää, joista tiedän mitä saan.
Ihme kuvitelma, että ne karjalanpaistit (oli aina kotona viikonloppuna), joihin on täysin kyllästynyt olisi jokin vastustamaton herkku. Toinen on tuo mainittu kermainen lohikeitto - en laktoosi-intoleranssin takia voi koskea. Itse osaan tehdä kalasopan ilman kermoja. Mutta sipuliset salaatit, hapankaali ja sieniruuat (ilman maitotuotteita) ovat vastustamattomia.
Toisaalta henkiin jäämiseni ei tähän asti ole ollut kiinni yhdenkään juhlan menusta. En sinne niin nälkiintyneenä mene.
Vierailija kirjoitti:
Yksissä vegejuhlissa olen käynyt ja toisiin en mene koskaan!
Tarjoilut kauheeta paskaa! yleensä ei tartte juhlien jälkeen mennä syömään mutta nyt piti maha kuristen etsiä nopeasti ravintola mistä saa kunnon sapuskaa!
Tietty jos tavoitteena on että vieraat ei viihdy niin tarjoa vegepaskaa
Todennäköisesti tarkoituksena on karkoittaa väärin ajattelevat (=lihaa syövät) pois pikkuprinsessan ihQista juhlista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä sinunkin kannattaisi herätä tähän päivään. Selvä rasistinen kommentti. Määrittelet ihmisen, etkä tunne edes häntä. En tietysti tunne minäkään mutta tuollaista möläystä en kirjoittaisi
Aikuinenko käyttäytyy noin?
Onhan se totta, että harva vege osaa valmistaa ne ruokansa maittavaksi. Sama juttu ravintoloista, harvoin saa niin hyvää kuin itsetehty.