Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yo-juhliin pelkästään vegaanista tarjottavaa. Yksi vieraista protestoi jo etukäteen...

Vierailija
10.04.2016 |

Päivänsankarin toiveesta järjestämme täysin vegaaniset yo-juhlat. Siis tarjottavissa ruuissa ei ole eläinperäisiä tuotteita. Kahvimaitoa on tosin tarjolla myös lehmäversiona.
Teen ihan kunnon ruokaa: tofusalaattia, vihersalaattia, leipää, levitteitä, karjalanpiirakoita, perunoita, falafelpyöryköitä, kaurakermapohjaista kastiketta, baba ghanoushia. Makeaksi suklaakakkua, keksejä, marjapiirakkaa.

Emme ajatelleet tehdä asiasta sen kummempaa numeroa. Kuitenkin eräs sukulaisemme kuuli tästä ja nosti jo ennakkoon pienen äläkän, että kuinka kehtaan olla tarjoamatta "normaalia ruokaa" vieraille. Miten itse suhtautuisit jos juhlissa ei olisi lihaa, maitotuotteita tai kananmunia tarjolla?

Kommentit (740)

Vierailija
121/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaaneille ei tapahdu mitään, vaikka jotain eläinperäistä söisivät. Allergikoilla on toisin, heille väärän ravintoaineen joutuminen elimistöön voi koitua kuolemaksi.

Minä pystyn väittämään vegaaneille, että ei ole käytetty liivatelehtiä ja on kaurakermasta tehty jne. Hyvin ovat pystyneet syömään eikä ole sairastuneet, ovatpa jopa kehuneet jälkikäteen, että oli hyvä kakku. Minä en mene sanomaan, että siinä oli kananmunaa ja kermaa. Mitä sitä toisen mieltä pahoittamaan, kun toinen on niin tohkeissaan eettisistä syistä syömistään kasviksista.

Olet idiootti.

Mutta huomannut, että vegaanille ei tule mitään ongelmia siitä, että ruuassa on eläinperäisiä raaka-aineita. He eivät tiedä niitä syöneensä, joten mitään pahaa ei ole tapahtunut. Vähän sama kuin väittää soijanakkeja nakeiksi.

No shit, Sherlock? Että oman moraalin vastainen toiminta ei aiheuta tunnontuskia jos ei tiedä niin toimineensa (koska toinen on valehdellut asiasta)? Tuollainen "mitään väärä ei ole tapahtunut jos kukaan ei siitä tiedä" -tyyppinen moraalinen pohdinta on tyypillistä alle kouluikäiselle lapselle.

Ei minusta ole moraalisesti väärin syödä eläinperäisiä tuotteita eikä moraalisesti väärin niitä valmistaa, joten mitä väärää on siinä, että toimin yleisesti hyväksyttyjen moraalisten tapojen mukaan ja oletan vegaanienkin pystyvän syömään vaikka kermaa? Vegaaniruokavalio on oma valinta, ei mikään hengen säilyttämiseksi tehty päätös.

Vierailija
122/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaaneille ei tapahdu mitään, vaikka jotain eläinperäistä söisivät. Allergikoilla on toisin, heille väärän ravintoaineen joutuminen elimistöön voi koitua kuolemaksi.

Minä pystyn väittämään vegaaneille, että ei ole käytetty liivatelehtiä ja on kaurakermasta tehty jne. Hyvin ovat pystyneet syömään eikä ole sairastuneet, ovatpa jopa kehuneet jälkikäteen, että oli hyvä kakku. Minä en mene sanomaan, että siinä oli kananmunaa ja kermaa. Mitä sitä toisen mieltä pahoittamaan, kun toinen on niin tohkeissaan eettisistä syistä syömistään kasviksista.

Minulle on ilon ja ylpeyden aihe jos voin tarjota sellaisia ruokia jotka kelpaavat kaikille yhtä hyvin, ja kehaisen nyt itseäni sen verran, että esimerkiksi vegaaniset, gluteenittomat leipomukset kermoineen kaikkineen ovat onnistuneet niin hyvin että kaikille kelpasi.

Jos ei ole kykyjä ja viitseliäisyyttä, niin kaupasta voi ostaa valmistavaraa ettei vieraiden tarvitse kuivin suin olla.

Minä en yksinkertaisesti kutsuisi kylään sellaisia ihmisiä joille en halua olla vieraanvarainen.

Kyllä vegaanille kelpaa mikä tahansa maittava, kunhan sanoo, että se on vegaania. Ei tarvita mitään erillisiä kommervenkkejä. Ei ne huomaa, onko siinä liivatetta vai agaragaria.

Niin. Olet taitamaton valehtelija. Olet vissiin vielä ylpeäkin itsestäsi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet idiootti.

Mutta huomannut, että vegaanille ei tule mitään ongelmia siitä, että ruuassa on eläinperäisiä raaka-aineita. He eivät tiedä niitä syöneensä, joten mitään pahaa ei ole tapahtunut. Vähän sama kuin väittää soijanakkeja nakeiksi.

No shit, Sherlock? Että oman moraalin vastainen toiminta ei aiheuta tunnontuskia jos ei tiedä niin toimineensa (koska toinen on valehdellut asiasta)? Tuollainen "mitään väärä ei ole tapahtunut jos kukaan ei siitä tiedä" -tyyppinen moraalinen pohdinta on tyypillistä alle kouluikäiselle lapselle.

Ei minusta ole moraalisesti väärin syödä eläinperäisiä tuotteita eikä moraalisesti väärin niitä valmistaa, joten mitä väärää on siinä, että toimin yleisesti hyväksyttyjen moraalisten tapojen mukaan ja oletan vegaanienkin pystyvän syömään vaikka kermaa? Vegaaniruokavalio on oma valinta, ei mikään hengen säilyttämiseksi tehty päätös.

Ja jos se sinusta ei ole väärin niin se ei voi olla kenenkään muunkaan mielestä väärin? Voi herrajumala olet oikeasti tyhmä.

Vierailija
124/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ovat piipahdusjuhlat eli semmoiset jotka ovat samassa kaupungissa ja joissa ei odotetakaan kuin tunnin-parin visiittiä (eli eivät ole niin läheisen ihmisen), niin kyllähän tuo menisi. Mutta meidän perheellä on viime vuosina ollut paljon lähisukulaisten ylppärijuhlia toisella puolella maata, ja silloin kyllä harmittaisi. Nouset aamuvarhaisella ja lähdet ajamaan (vaihtoehtoisesti maksat itsesi kipeäksi hotellista) ja sitten paikan päällä ei saa edes kunnon ruokaa. Puhun kokemuksesta, mutta kasvisruoka ei vie nälkää. Mies on 110 kg (ei läskiä, vaan kehonrakentaja) ja hän tarvitsee kunnon aterian päivittäin. Nuorin lapsi on allerginen paprikalle ja omenalle ja vanhin ei tykkää mausteruoista (aika usein kasvisruokiin kaatuu chilipurkki koska siitä sotkusta ei saa muuten syötävää), joten lapsillekaan ei välttämättä ole mitään kunnollista syötävää, ainoastaan jotain pientä närpittävää. Kyllä harmittaisi lähteä pitkän päivän jälkeen väsyneiden lasten kanssa jonnekin ABC:lle tankkaamaan :(

Olisi kyllä kohteliasta tehdä myös lihavaihtoehtoja/eläinperäinen kakku. Olen maistanut raakavegaanikakkuja ja ne ovat aivan helvetin pahoja.

Vierailija
125/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet idiootti.

En kyllä mitenkään ymmärrä mitä nautintoa saat huijaamalla vegaanin syömään eläinperäisiä ruokia? En ole koskaan tavannut vegaania jonka ruokavalion syy olisi se että kaikki eläinperäinen on pahaa, joten ei ole mikään voitto saada heitä hyvällä ruokahalulla sellaista syömään, jos eivät tiedä syövänsä. Googlaapa sinäkin se etiikka ja tule sitten jatkamaan keskustelua.

Vierailija
126/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ovat piipahdusjuhlat eli semmoiset jotka ovat samassa kaupungissa ja joissa ei odotetakaan kuin tunnin-parin visiittiä (eli eivät ole niin läheisen ihmisen), niin kyllähän tuo menisi. Mutta meidän perheellä on viime vuosina ollut paljon lähisukulaisten ylppärijuhlia toisella puolella maata, ja silloin kyllä harmittaisi. Nouset aamuvarhaisella ja lähdet ajamaan (vaihtoehtoisesti maksat itsesi kipeäksi hotellista) ja sitten paikan päällä ei saa edes kunnon ruokaa. Puhun kokemuksesta, mutta kasvisruoka ei vie nälkää. Mies on 110 kg (ei läskiä, vaan kehonrakentaja) ja hän tarvitsee kunnon aterian päivittäin. Nuorin lapsi on allerginen paprikalle ja omenalle ja vanhin ei tykkää mausteruoista (aika usein kasvisruokiin kaatuu chilipurkki koska siitä sotkusta ei saa muuten syötävää), joten lapsillekaan ei välttämättä ole mitään kunnollista syötävää, ainoastaan jotain pientä närpittävää. Kyllä harmittaisi lähteä pitkän päivän jälkeen väsyneiden lasten kanssa jonnekin ABC:lle tankkaamaan :(

Olisi kyllä kohteliasta tehdä myös lihavaihtoehtoja/eläinperäinen kakku. Olen maistanut raakavegaanikakkuja ja ne ovat aivan helvetin pahoja.

No on kyllä kummallinen perhe kun pitää juhlissakin saada eläinperäisiä ruokia, vaikka muut normaalit ihmiset, urheilijat ja kehonrakentajat pärjäävät ilmankin. 

Valitettavasti kukaan vegaani ei varmaan teidän perheen takia halua alkaa tukemaan eläintuotantoa oman etiikan vastaisesti, tai mielellään mausteetonta ruokaa että teidän lapset ei saa hepulia. Allergiat on asia erikseen ja niiden huomioiminen varmasti onnistuu. Tuollaisissa juhlissa ei ole tarkoituskaan ruokkia koko sukua ja tuttavapiiriä niin ettei muuta ruokaa tarvi koko päivänä syödä, vaan lähinnä ajatus on että käydään pari tuntua juhlimassa ja siinä sivussa kakkukahveilla ja maistelemassa jotain pientä suolaista.

Vierailija
127/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näkisin vegaaniset tarjoilut mahdollisuutena maistella uusia ruokia. Kyllä ihminen pärjää päivän ihan pelkällä kasvisperäiselläkin ruoalla. Vegaanithan olisi muuten kuolleet jo aliravitsemukseen.

OT: ystäväni on vegaani, ja hän kyselee minulta kasvisruokavinkkejä. :D itse olen siis sekasyöjä.

Vierailija
128/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman piskvittiä ei ole yo-juhlia.

Vierailija
129/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on ihan ymmärrettävää että jos juhlien pitäjä on vegaani niin tekee hän sitten tarjoilustakin vegaanin. Ruokaa jää varmasti ylikin (yleensä) mitäs sitten kun vieraat lähtevät eikä ole ketään joka söisi eläinpitoisen ruuan. Ja pointti siihen että vegaani pitää huomioida ruokia tehdessä on koska hänellä on rajoittava tekijä syömisissä, normaalia ruokavaliota noudattavalla ei mikään estä syömästä ruokaa jossa ei ole eläin tuotteita. Tuskin ap aikoo juhlatunnelmaansa pilata haukkumalla vieraita.

En oikein ymmärrä mistä kasvisten pelko sikiää, johtuisiko siitä että jotkut olettavat kaikkien vegaanien tuomitsevan muut lujasti.

Miksi vegaanin ei tarvitse ottaa huomioon muiden rajoittavia tekijöitä syömisissä, mutta hänen rajoituksensa pitää huomioida? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt.

On totta, että on meitä normaalia ruokavaliota syöviä normaaleja ihmisiä, jotka emme tee eettisistä valinnoistamme numeroa. Mutta entä jos minä päätän, että juon vain sellaista vettä, jossa on turkoosia elintarvikeväriä. Onko sitä minulle aina tarjolla, koska minulla on tämä rajoite?

Voisitko sinäkin avata sen eettisen pohdinnan, joka on johtanut tähän turkoosin veden tarpeeseen?

Avaa itse omaa valintaasi ensin. Mikä ihme saa sinut kuvittelemaan että kun julistat tekeväsi eettisiä valintoja niin olet oikeutettu vaatimaan muuta maailmankaikkeutta pyörimään sinun halujesi mukaan. 

Mikä ihme saa muuten vegaanin kuvittelemaan että vegaanius on eettinen ruokavalio? Oletteko koskaan nähneet mitä ihmeen soijaproteiinia, kaurakermaa ja muuta "luonnonmukaista" nämä lisäilevät ruokiinsa saadakseen sen muistuttamaan elukkaperäisen ruokavalion tuotoksia. Eikö olisi loogisempaa hyväksyä kasvikset kasviksina ja tehdä ruokaa niiden ehdoilla sen sijaan että koitetaan jäljitellä elänperäisiä ruokalajeja jos ne elukkaruoat kerran ovat jostain saatanasta peräisin? 

Lisäksi nämä modernit elintarvikekemian tuotokset eivät todellakaan ole mitään luonnontuotteita.

Vierailija
130/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kukaan "normaali" selosta etukäteen, että nyt on tulossa heterolihansyöjän ruokaa. Miksi metelöidä kasvisruuasta etukäteen?

Vieraat syövät mitä syövät, tai sitten ovat syömättä. Vaikka ei kai kukaan ylioppilasjuhliin aivan asiakseen syömään tule?

Vierailija
131/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran juhlissa, jossa kaikki tarjoilut olivat tiukasti isäntäväen ideologian (terveellisyysfanatismi) mukaisia. Alkoi nyppiä moinen tuputtaminen, yhdistettynä toki siihen, että tarjottavat eivät todellakaan olleet herkullisia. Isäntäväen pitäisi ajatella vieraitaan eikä pelkästään itseään.

18 alapeukkua? Oikeastiko ihmiset on sitä mieltä, että juhlissa, joissa normaalisti on tapana tarjota kahvin kanssa esim. kakkua tai muita leivonnaisia, on ihan ok tarjota vieraille jotakin kuivattuja hedelmiä ja pähkinöitä kun se sattuu olemaan isäntäväen "filosofia"? Huh, juhlikaa keskenänne, minä en nimittäin toista kertaa kyseisiin "pippaloihin" mene.. :)

No kyllähän se mua varmasti vähän harmittaisi, mutta ei mulla oo tapana vaatia että juhlien järjestäjät ruokkii mut kylläiseksi tai tekee tarjoilut juuri mulle sopiviksi :D Allergiat ja eettiset syyt ois hyvä ottaa huomioon, mutta ei mun mielestä tarvi alkaa tekemään ruokaa joka on oman etiikan vastaista. 

Tosin itse oon tottunut olemaan syömättä juhlissa niin se ei tunnu niin oudolta.

Vierailija
132/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän mua huolettaa se, että vegaanit ei ymmärrä huomioida allergioita.

Kun on allerginen ( kuten minä) esim. soijalle, perunalle, porkkanalle, herneille, pavuille,  palsternakalle, kiiwille, sellerille, paprikalle,appelsiinille, vehnälle, ohralle, rukiille, hiivalle, maidolle ja useille mausteille niin  on vähän suppeaa jos ei mitään lihaakaan (tai kalaa tai kananmunaa) ole tarjolla.

Mä en enää syö kylässä yleensä mitään mutta joskus emännät kyllä ottaa hereita nokkaan kun heidän tarjottavansa ei kelpaa. 

Vierailija
133/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää jaksako tarttua tuon yhden trollin provoiluihin, se vaan innostuu kun joku tarttuu syöttiin.

Sama tyyppi jankkaa sivutolkulla jokaisessa vegaaniuteen vähänkin liittyvässä keskustelussa. Järkeä, päteviä lähteitä tai kunnollisia argumentteja ei löydy, mutta se ei häntä pysäytä joten vastaamisessa ei ole mitään järkeä.

Vierailija
134/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä. Tarjottavat kuulostavat hyvältä! Päivänsankarin toiveiden mukaan vaan! Vegaaninen menu sopii munattomille ja maidottomille ja yleensäkin normaaleille ihmisille. Ääliöt voivat tuoda omat eväät.

Kiitos vaan ääliöksi nimittelemisestä. Ei taitaisi olla tosin kellään kivaa kun pakolla söisin niitä pähkinä-soija-herne-sörsseleitä ja saisin anafylaktisen shokin palkokasviallergian takia. Ja joo, se on oikeasti hengenvaarallinen ja itse asiassa todella yleinen allergia.

Hel*etin idiootti.

Ap:n menukin kuulostaa siltä että liikaa on luotettu siihen että "kaikki" sietävät palkokasveja. 

Vierailija
135/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä nyt vähän ihmettelee tämän ketjun saamaa suuntaa. :D

Kiitos kuitenkin kaikille kommentoijille. Olen päättänyt suhtautua valittajiin huumorilla ja toivoa, etteivät pilaa muiden juhlia. Pari juttua vielä selvennän ja sitten voitte vapaasti jatkaa vääntöänne, itse poistun paikalta:

- Juhlien ruuista ei ole "tiedotettu" etukäteen, vaan asia tuli ilmi esikoiseni ja sukulaisen välisessä keskustelussa, kun tämä sukulainen oli kysellyt juhlien tarjoiluista

- Kyseessä on fiksu nuori, joka ei mitenkään huutele vegaaniuttaan. Kun menemme kylään, otamme hänelle usein omat ruuat mukaan (tai viemme kaikille tuliaseksi jotain sellaista, mitä myös nuori voi syödä). Tämä siis paikoissa, joissa ei olla totuttu vegaaniruokaan tai ei osata/haluta tarjota "erityisruokaa."

- Ihmettelen tätä kritiikin määrää, koska mielestäni vegaaniruoka nyt ei lopulta niin kauheasti poikkea muusta. Tekeekö se etuliite vegaani siitä niin kamalaa vai mikä? Nuokin luettelemani ruuat ovat mielestäni ihan normaaleja perusjuttuja: karjalanpiirkoita, hernepyöryköitä, salaattia, perunaa...

Minusta on naurettava ajatus, että sekasyöjille pitäisi aina välttämättä tarjota "sekaruokaa". Eihän siinä ole käytännössä muuta eroa, kun vaikka että salaatissa olisi tofun tai papujen sijasta katkarapuja.

Perheessämme syödään kyllä lihaakin, mutta usein syömme kaikki kasvis-/vegaaniruokia. Hyvin ne maistuvat myös teini-ikäisille pojille. Kannattaa totuttaa lapsia erilaisiin ruokiin jo pienestä pitäen.

Vierailija
136/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on allerginen ( kuten minä) esim. soijalle, perunalle, porkkanalle, herneille, pavuille,  palsternakalle, kiiwille, sellerille, paprikalle,appelsiinille, vehnälle, ohralle, rukiille, hiivalle, maidolle ja useille mausteille niin  on vähän suppeaa jos ei mitään lihaakaan (tai kalaa tai kananmunaa) ole tarjolla.

Mä en enää syö kylässä yleensä mitään mutta joskus emännät kyllä ottaa hereita nokkaan kun heidän tarjottavansa ei kelpaa. 

Painajaisvieras,kaikelle allerginen paitsi pihville

Vierailija
137/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä. Tarjottavat kuulostavat hyvältä! Päivänsankarin toiveiden mukaan vaan! Vegaaninen menu sopii munattomille ja maidottomille ja yleensäkin normaaleille ihmisille. Ääliöt voivat tuoda omat eväät.

Kiitos vaan ääliöksi nimittelemisestä. Ei taitaisi olla tosin kellään kivaa kun pakolla söisin niitä pähkinä-soija-herne-sörsseleitä ja saisin anafylaktisen shokin palkokasviallergian takia. Ja joo, se on oikeasti hengenvaarallinen ja itse asiassa todella yleinen allergia.

Hel*etin idiootti.

Ap:n menukin kuulostaa siltä että liikaa on luotettu siihen että "kaikki" sietävät palkokasveja. 

Hänhän sanoi, että erityisruokavaliot on huomioitu. Varmaan on tiedossa, jos jollain juhlavieraalla on tuollainen allergia.

Vierailija
138/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä nyt ei kannata vain vegaaneja syyttää. Tuskin normipöydästäkään löytyisi sulle juuri syötävää. Aika usein yo-juhlien liha on jossain voileipäkakussa tai pasteijassa, jota et kuitenkaan voisi syödä. Jos noin allerginen ihminen on tulossa juhliin niin emäntä varmaankin tietää siitä etukäteen ja osaa huomioida. Ei kukaan voi oletuksena ilman mitään ennakkoilmoitusta varautua tuollaiseen ruokavalioon.

Vierailija
139/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on teetä, niin en suhtaudu mitenkään erityisesti. Ärsyttää, jos teetä ei ole tarjolla ja pitää ottaa jotain lastenmehua.

Vierailija
140/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä ikävää kuin se ettei vegaanille tarjottaisi muuta kuin liharuokaa. Itse kyllä söisin ihan mitä nyt tarjolla on mutta kyllä ihmettelisin että ihmiset tulevat tuomaan lapsellesi lahjoja eivätkä saa vastineeksi kunnon ruokaa. En ainakaan itse alkaisi kiusaamaan vieraita tuollaisella. Varsinkin kun kyseessä perinteiset sukujuhlat joissa varmaan iäkkäämpiäkin vieraita.

N31

Heh, hyvä provo. Sinäkään tuskin (toivottavasti) syöt joka aterialla lihaa.

Ja mistäs lähtien juhlissa tarjottava ruoka on ollut "vastine vieraiden tuomille lahjoille"? :D No jos joku ei tykkää meidän ruuista, niin voi sitten vaikka kostoksi jättää seuraavat joulukortit lähettämättä... ap

Miksi kysyt jos et halua vastausta? Vai onko väärin etten ollutkaan kanssasi samaa mieltä? (En syö lihaa joka aterialla. Töissäkin valitsen välillä kasvisvaihtoehdon)

N31

Vastaanpa nyt provoon mutta ei kukaan voi olla niin aivoton että tosissaan ihmettelisi ekan lainauksen aloittavaa lausetta.

Sekasyöjä syö lihaa + kasviksia (hänelle siis käyvät sekä liharuoat että kasviruoat)

Kasvissyöjä syö kasviksia (hänelle käyvät siis kasvisruoat)

Tulos: molemmille käyvät kasviruoat, liharuoka vain toiselle. Eli sopiakseen kaikille ruoan on oltava kasvisruokaa.

Rautalangasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme