Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yo-juhliin pelkästään vegaanista tarjottavaa. Yksi vieraista protestoi jo etukäteen...

Vierailija
10.04.2016 |

Päivänsankarin toiveesta järjestämme täysin vegaaniset yo-juhlat. Siis tarjottavissa ruuissa ei ole eläinperäisiä tuotteita. Kahvimaitoa on tosin tarjolla myös lehmäversiona.
Teen ihan kunnon ruokaa: tofusalaattia, vihersalaattia, leipää, levitteitä, karjalanpiirakoita, perunoita, falafelpyöryköitä, kaurakermapohjaista kastiketta, baba ghanoushia. Makeaksi suklaakakkua, keksejä, marjapiirakkaa.

Emme ajatelleet tehdä asiasta sen kummempaa numeroa. Kuitenkin eräs sukulaisemme kuuli tästä ja nosti jo ennakkoon pienen äläkän, että kuinka kehtaan olla tarjoamatta "normaalia ruokaa" vieraille. Miten itse suhtautuisit jos juhlissa ei olisi lihaa, maitotuotteita tai kananmunia tarjolla?

Kommentit (740)

Vierailija
81/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksette laita vieraille erikseen jotain lihapullia tms, eihän sen vegaanin tarvitse niitä syödä? Olisi jokaiselle mieluisaa syötävää. Lapset tuskin innostuvat vegaani ruuasta.

Jos lapset ei innostu, niin sitten se on niiden lasten ongelma. Ja vanhempien, jotka on opettaneet lapsille, että liha ja kananmunat on ainoaa oikeaa ruokaa.

Ethän itsekään sitten toivo, että sinun veganismisi huomioidaan silloin kun sinut kutsutaan juhliin? Jos siis mielestäsi vieraiden mieltymyksiä ei tarvitse huomioida, ethän silloin toivo että sinunkaan mieltymyksiäsi huomioitaisiin?

Miten vaikeata voi olla ymmärtää ettei vegaanius ole "mieltymys" vaan eettinen valinta? 

Eli vegaanit pitää huomioida, mutta vegaanien ei tarvitse huomioida muita. Tämä selvä.

Itse olen sekasyöjä, jolle ei tuottaisi ongelmia syödä vegaaniruokaa juhlissa. Se mikä minua ärsyttää on tuo vegaaneille valitettavan yleinen läpi-itsekäs ja ylimielinen asenne. Tärkeintä on vain se, että vegaani huomioidaan joka paikassa, ja sitten kun itse järjestetään juhlia, sanotaan ylimielisesti, että jos joku ei tykkää ruuista, se on sen oma ongelma, minähän en vieraideni mieltymyksiä missään nimessä noudata.

Ja tiedän toki mikä ero on mieltymyksellä ja eettisellä valinnalla. Minä vain itse haluan tarjota juhlissa sellaista ruokaa, mikä vieraitani miellyttäisi. Vegaanit eivät ilmeisesti halua, kun täysin asialliseen kysymykseen vastaus on ylimielinen, "vieraan ongelma jos ei kelpaa". Vaivautuisitte edes asiallisesti perustelemaan kantanne tuon iänikuisen itsekkyyden ja oman paremmuutenne korostamisen sijaan.

Vierailija
82/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yo-juhlissa ei ole pakko syödä mitään! Sitä voi vilkaista tarjoilua, ottaa kupin kahvia (tosin vegaanit ei sitä tarjoa) ja lähteä parempiin juhliin. Viime vuonna kaksi serkkuani sai lakkinsa ja iltapäivällä koko suku oli sen serkun luona, jossa tarjoilut oli vieraslähtöiset eikä vegaanit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näillä vegaaninuorilla on nahkalaukkuja? Tätä en ymmärrä: jos eettisistä syistä ei lihaa syö, niin miten ihmeessä hyväksyy sen, että kantaa tavaroitaan jonkun eläimen nahan sisällä?

Vierailija
84/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai ilmoitatte kutsuissa että tarjonta on vegaanista? Itse en ainakaan vaivautuisi ostamaan uusia vaatteita, maksamaan matkoja ja ostamaan kallista lahjaa vain sen vuoksi , että kuuntelisin juhlissa vain jeesustelua vegaaniudesta ja saisin syötäväkseni vain heinää. Puhumattakaan että hukkaisin kokonaisen päivän moiseen propagandantuputtamiseen ja ylemmyydentuntoisen vegaanin juhlistamiseen.

En todellakaan tulisi juhliinne.

Älä huoli, sinua ei varmaan yksikään vegaani edes halua kutsua yhtään mihinkään. Sinä ja olkiukkosi olette siis turvassa ilkeiltä vegaaneilta.

Niin, olen vain se sukulainen joka olisi saattanut antaa yo-lahjaksi jopa jotain todella arvokasta,

mutta ideologian tuputtaminen ei kuulu mielestäni juhliin, joten jätän mieluummin tulematta propagandatilaisuuteen jossa hukkaisin päivän elämästäni ja vittuuntuisin.

Vierailija
85/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras oli kommentti, jossa oltiin huolissaan "kasvavan lapsen tarpeista" :'D Eiköhän sitä yksien juhlien aikana tosiaan ehdi ainakin anemia ja osteoporoosi muodostua :(

Vierailija
86/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiset ovat sukulaisia ja heillä on mielipiteensä. Oma asiasi on, mitä välität. Ehkä kaikki yllättyvät tai huomaavat, miten hankalaa tosiaan vegaanille voi olla, kun toiset tarjoavat pelkkää maito- ja liharuokaa juhlissaan.

Vierailija
87/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekis mieli lyödä pää seinään osien vastausten takia.

Voi tarjota vegaanista ruokaa ja menu kuulosti herkulliselta.

Kannattais oikeasti alkaa niitä teidän mussukoitakin alkaa totuttaa johonki muuhun makuun ku nakkien. En enää ihmettele, että oikeasti sairaudet vaan lisääntyy, kun yhden päivän takia ollaan itkemässä kuolemaa ku ei saatu sitä pihviä. Käytte te oikeasti koskaan kotinne ulkopuolella?

Kaikki voi syödä vegaanista ruokaa, sä et kuole siihen et testaat uusia juttuja. Varsin mukavahan niitä on testata juhlissa jossa ruokaan on yleensä panostettu, joten se on hyvää.

Olen puhunut ! Onnea ylioppilaalle ja hänen vanhemmilleen!

Vierailija
88/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä se sukulainen sitten sanoi? Usein vegaanit ym. ottavat kritiikkinä kaiken sellaisenkin mikä ei ole kritiikkiä ja herkästi provosoivat muita väittelyyn ruuasta. Ihmettelen kyllä miksi kukaan keskustelee sukulaistensa kanssa nyt jo yo-juhlien tarjoilusta, olipa se sitten minkälaista tahansa. Eihän edes vielä tiedä tuleeko koko juhlia, hyvä kun on kirjoitukset loppuneet. Yleensä yo-juhlat ovat tylsiä ja niissä käydään velvollisuudesta, joten on oikeastaan ihan sama minkälaiset ovat tarjoilut. Varsinkin jos on useat juhlat kierrettävänä.

Vegaanisessa ruuassa on se vika, että sitä ei näköjään voi tehdä ilman tofua ja itse ainakin inhoan sen makua. Kaikessa tofuruuassa se maistuu läpi enemmän tai vähemmän.

Vierailija
89/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksette laita vieraille erikseen jotain lihapullia tms, eihän sen vegaanin tarvitse niitä syödä? Olisi jokaiselle mieluisaa syötävää. Lapset tuskin innostuvat vegaani ruuasta.

Lihapullia yo-juhliin?? Mitkä ruokapeijaiset ne muka on? Kahvitilaisuus. Minusta ap:n suunnittelematkin tarjottavat on liian ruokaisat. En minä ainakaan halua mitään lämpimiä ruokia ruveta yo-juhlissa syömään. Monilla saattaa olla useita juhlia missä piipahtaa, ei siinä oikealle ruualle ole aikaa tai halua.

Vierailija
90/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on ihan ymmärrettävää että jos juhlien pitäjä on vegaani niin tekee hän sitten tarjoilustakin vegaanin. Ruokaa jää varmasti ylikin (yleensä) mitäs sitten kun vieraat lähtevät eikä ole ketään joka söisi eläinpitoisen ruuan. Ja pointti siihen että vegaani pitää huomioida ruokia tehdessä on koska hänellä on rajoittava tekijä syömisissä, normaalia ruokavaliota noudattavalla ei mikään estä syömästä ruokaa jossa ei ole eläin tuotteita. Tuskin ap aikoo juhlatunnelmaansa pilata haukkumalla vieraita.

En oikein ymmärrä mistä kasvisten pelko sikiää, johtuisiko siitä että jotkut olettavat kaikkien vegaanien tuomitsevan muut lujasti.

Vierailija
91/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YO-juhliinhan tullaan tuomaan onnittelut ylioppilaalle ja haukkaamaan jotakin pientä. Ei siis tulla syömään sillä meiningillä, että tarjotulla ruoalla olisi selvittävä seuraavaan aamuun asti. En tajua sitten vähääkään ihmisiä, jotka ilkeävät protestoida kahvihetken tarjoiluista.

Tätä minäkin mietin. Ei sinne syömään tulla, otetaan vain suolaista haukattavaa ja juodaan päälle kakkukahvit. Lisäksihän joillakuilla saattaa olla kutsu useampiin lakkiaisiin samana päivänä: itse olen parhaimmillani kiertänyt läpi kolmet, sillä perheeni tuttavapiiriin kuuluu paljon perheitä joissa on lukioikäisiä teinejä. Aika ähkyssähän sitä jo olisi, jos kaikissa paikoissa tarjottaisiin ihan aterioita. :)

Vierailija
92/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapset ei innostu, niin sitten se on niiden lasten ongelma. Ja vanhempien, jotka on opettaneet lapsille, että liha ja kananmunat on ainoaa oikeaa ruokaa.

Ethän itsekään sitten toivo, että sinun veganismisi huomioidaan silloin kun sinut kutsutaan juhliin? Jos siis mielestäsi vieraiden mieltymyksiä ei tarvitse huomioida, ethän silloin toivo että sinunkaan mieltymyksiäsi huomioitaisiin?

Miten vaikeata voi olla ymmärtää ettei vegaanius ole "mieltymys" vaan eettinen valinta? 

Eli vegaanit pitää huomioida, mutta vegaanien ei tarvitse huomioida muita. Tämä selvä.

Itse olen sekasyöjä, jolle ei tuottaisi ongelmia syödä vegaaniruokaa juhlissa. Se mikä minua ärsyttää on tuo vegaaneille valitettavan yleinen läpi-itsekäs ja ylimielinen asenne. Tärkeintä on vain se, että vegaani huomioidaan joka paikassa, ja sitten kun itse järjestetään juhlia, sanotaan ylimielisesti, että jos joku ei tykkää ruuista, se on sen oma ongelma, minähän en vieraideni mieltymyksiä missään nimessä noudata.

Ja tiedän toki mikä ero on mieltymyksellä ja eettisellä valinnalla. Minä vain itse haluan tarjota juhlissa sellaista ruokaa, mikä vieraitani miellyttäisi. Vegaanit eivät ilmeisesti halua, kun täysin asialliseen kysymykseen vastaus on ylimielinen, "vieraan ongelma jos ei kelpaa". Vaivautuisitte edes asiallisesti perustelemaan kantanne tuon iänikuisen itsekkyyden ja oman paremmuutenne korostamisen sijaan.

No muista vegaaneista en osaa sanoa, mutta minä ainakaan en ole kertaakaan valittanut jos minulle ei ole löytynyt sopivaa syömistä. Vegaanit on yleensä hyvinkin tottuneita siihen että ilman ruokaa joutuu olemaan, eikä se mua niinkään haittaa ellei juhlat kestä puolta päivää.

Haluan kyllä tehdä vieraita miellyttävää ruokaa, mutta valitettavasti en ala silti ostamaan eläinperäisiä tuotteita koska en halua tukea niiden tuotantoa. Samalla tavalla oletan, että vieraat jotka ei suostu kasvisruokaa syömään tai tuntee kuolevansa jos eivät saa pariin tuntiin eläinperäistä ruokaa voivat olla syömättä. Onneksi mun juhlissa on tähän mennessä kaikille kelvannut tarjottavat eikä kukaan ole toistaiseksi kuollut puutostiloihin :)

Eettiset valinnat ja nirsoilu kun edelleenkin ovat aika eri asia.

Vierailija
93/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

m

Lue ketju uudestaan. Johan täällä on sanottu, että vegaani usein ottaa omat eväät = ei vaadi kylässä isöntäväeltä vegaaniruokaa. Myös se on perusteltu miksi vegaani ei tarjoa lihaa omissa juhlissaan. Aika hatusta siis vedit tuon ylimielisen asenteen, enkä myöskään ymmärrä, miten kasvisruoan tarjoaminen olisi sinusta loukkaavaa vieraita kohtaan eikä ottaisi siten muka heidän mieltymyksiään huomioon. Omituista. Minun läheiseni syövät ja nauttivat kasvisruoastakin, vaikkeivät kasvissyöjiä olekaan.

Terv. Sekasyöjä minäkin

Vierailija
94/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju hämmentää minua. En tiennyt, että vuonna 2016 löytyy vielä kasvisruoasta ruikuttavia aikuisia ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, että erikoisruokavalio ei ole sama asia kuin nirsoilu.

Vierailija
95/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vieras tietää, mitä on tarjolla?

En mä ole koskaan etukäteen huudellut juhlien tarjoiluita.

Vierailija
96/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai ilmoitatte kutsuissa että tarjonta on vegaanista? Itse en ainakaan vaivautuisi ostamaan uusia vaatteita, maksamaan matkoja ja ostamaan kallista lahjaa vain sen vuoksi , että kuuntelisin juhlissa vain jeesustelua vegaaniudesta ja saisin syötäväkseni vain heinää. Puhumattakaan että hukkaisin kokonaisen päivän moiseen propagandantuputtamiseen ja ylemmyydentuntoisen vegaanin juhlistamiseen.

En todellakaan tulisi juhliinne.

Älä huoli, sinua ei varmaan yksikään vegaani edes halua kutsua yhtään mihinkään. Sinä ja olkiukkosi olette siis turvassa ilkeiltä vegaaneilta.

Niin, olen vain se sukulainen joka olisi saattanut antaa yo-lahjaksi jopa jotain todella arvokasta,

mutta ideologian tuputtaminen ei kuulu mielestäni juhliin, joten jätän mieluummin tulematta propagandatilaisuuteen jossa hukkaisin päivän elämästäni ja vittuuntuisin.

Mua ei onneksi niinkään kiinnosta lahjojen hinta, tärkeintä on se että läheiset ja rakkaat ihmiset saapuu paikalle. 

Sehän on vaan hyvä asia kaikille jos et saisi kutsua tai tulisi paikalle. Sun pään sisällä ei kaikuis propagandapaasaus kun näät vegaanit tarjoilut, sun ei tarvis nääntyä ilman lihaa tai ostaa sitä kallista lahjaa, eikä muiden tarvisi kuunnella valitusta tarjoiluista tai katsoa kun murjotat nurkassa mustan kahvisi kanssa :) Win-win.

Vierailija
97/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huokaus. Juu ei, vegaani tuskin haluaa vieraita miellyttääkseen toimia oman moraalinsa vastaisesti, etenkin kun sekasyöjä ei siitä vegaaniruuasta mitenkään kärsi. Jos nyt vähän pointin selväksi tekemiseksi kärjistän, niin kuvitellaan että on kaksi tuttavaperhettä, joissa toisessa lapsia kuritetaan fyysisesti ja toisessa ei. Pitäisikö sen väkivaltaa vastustavan perheen myös läpsiä lapsiaan silloin kun toinen perhe on kylässä, ihan jottei niille tulisi paha mieli ja ettei tulisi tuputettua omaa väkivallatonta ideologiaansa?

Vierailija
98/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vieras tietää, mitä on tarjolla?

En mä ole koskaan etukäteen huudellut juhlien tarjoiluita.

Siellä olikin vastaus, kun tavasin pidemmälle. Sorry päällekkäisyys.

Mahtavia kekkereitä ja paljon onnea. Toivottavasti tuo tympeä sukulainen ei  pilaa juhlia.

Vierailija
99/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketju hämmentää minua. En tiennyt, että vuonna 2016 löytyy vielä kasvisruoasta ruikuttavia aikuisia ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, että erikoisruokavalio ei ole sama asia kuin nirsoilu.

Mun erikoisruokavalio on sellainen, että siihen kuuluu olennaisena osana suklaa ja vadelmat. Niitä on oltava joka aterialla.

Miksi ihmiset ei ymmärrä, että tämä on yhtä paljon eettinen valinta kuin kasvisruoka? Ja samanarvoinen eli tärkeä.

Vierailija
100/740 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras oli kommentti, jossa oltiin huolissaan "kasvavan lapsen tarpeista" :'D Eiköhän sitä yksien juhlien aikana tosiaan ehdi ainakin anemia ja osteoporoosi muodostua :(

Nakeista, kekseistä ja sokerilimpparista saisi sopivassa suhteessa ravintoaineita :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi