Yo-juhliin pelkästään vegaanista tarjottavaa. Yksi vieraista protestoi jo etukäteen...
Päivänsankarin toiveesta järjestämme täysin vegaaniset yo-juhlat. Siis tarjottavissa ruuissa ei ole eläinperäisiä tuotteita. Kahvimaitoa on tosin tarjolla myös lehmäversiona.
Teen ihan kunnon ruokaa: tofusalaattia, vihersalaattia, leipää, levitteitä, karjalanpiirakoita, perunoita, falafelpyöryköitä, kaurakermapohjaista kastiketta, baba ghanoushia. Makeaksi suklaakakkua, keksejä, marjapiirakkaa.
Emme ajatelleet tehdä asiasta sen kummempaa numeroa. Kuitenkin eräs sukulaisemme kuuli tästä ja nosti jo ennakkoon pienen äläkän, että kuinka kehtaan olla tarjoamatta "normaalia ruokaa" vieraille. Miten itse suhtautuisit jos juhlissa ei olisi lihaa, maitotuotteita tai kananmunia tarjolla?
Kommentit (740)
Vierailija kirjoitti:
Miksette laita vieraille erikseen jotain lihapullia tms, eihän sen vegaanin tarvitse niitä syödä? Olisi jokaiselle mieluisaa syötävää. Lapset tuskin innostuvat vegaani ruuasta.
Millaiset lapset eivät innostu? Eihän sitä tarvitse erikseen alleviivata, että lapset, tämä on sitten vegaanista. Kyllä meillä ainakin lapset syövät mielellään vegaanista ruokaa. Nakkeja eivät koskaan ole maistaneetkaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä ikävää kuin se ettei vegaanille tarjottaisi muuta kuin liharuokaa. Itse kyllä söisin ihan mitä nyt tarjolla on mutta kyllä ihmettelisin että ihmiset tulevat tuomaan lapsellesi lahjoja eivätkä saa vastineeksi kunnon ruokaa. En ainakaan itse alkaisi kiusaamaan vieraita tuollaisella. Varsinkin kun kyseessä perinteiset sukujuhlat joissa varmaan iäkkäämpiäkin vieraita.
N31
Heh, hyvä provo. Sinäkään tuskin (toivottavasti) syöt joka aterialla lihaa.
Ja mistäs lähtien juhlissa tarjottava ruoka on ollut "vastine vieraiden tuomille lahjoille"? :D No jos joku ei tykkää meidän ruuista, niin voi sitten vaikka kostoksi jättää seuraavat joulukortit lähettämättä... ap
Miksi kysyt jos et halua vastausta? Vai onko väärin etten ollutkaan kanssasi samaa mieltä? (En syö lihaa joka aterialla. Töissäkin valitsen välillä kasvisvaihtoehdon)
N31
Yo-juhlia ei enää itsellän tule järjestättäväksi. Mutta jälkikäteen yleinen huomio, että oli mitä vaan, kaikkea oli liikaa. Johtuu siitä, että ei osattu ajatella, että joillakin on jopa viidet juhlat samalle päivää.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi ärsyttävää ja väärin jos joku haluaisi juhlissa tuoda ilmi omaa ideologiaansa tuolla tavalla tuputtamalla vieraille. Miksei voi tarjota normaalia ruokaa muille ja syödä itse sen oman ideologian mukaista ruokaa? Miksi varsinkin lapsivieraat pitää yrittää aivopestä vegaaneiksi kun vegaani ruokavalio ei ole edes riittävä kasvavalle lapselle? Minusta juhlan päähenkilö yrittää käyttää asemaansa tässä törkeästi hyväkseen, juhlien tarkoitus on juhlia Ylioppilaaksi tulemista, eikä julistaa itusanomaa.
Ensinnäkin, vegaanius voi olla myös pelkästään helpotettu tapa tuoda ruokavalionsa esille, ei välttämättä ideologia. Ja aika hukassa saa ihminen olla, jos ei tänä päivänä ole vielä tietoinen, että vegaaninen ruokavalio on myös lapselle täysin mahdollinen ja erinomainen valinta. Joka tapauksessa sekasyöjälapsenkin ruokavalio pitää mitoittaa sisältämään tarpeeksi eri ainesosia, samoin kuin vegaaninkin.
Ja vegaaniruoka on ihan normaalia ruokaa. Siinä vain ei satu olemaan lihaa, maitotuotteita tai kananmunia. Olethan sinäkin joskus sellaista syönyt? Veteen tehty kaurapuuro? Salaatti? Kasvispaella yms. Ihan normaalia ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoin, emme ajatelleet tehdä asiasta numeroa. Tämä valittaja oli kuullut asiasta esikoiselta joka siis on tuo tuleva uusi ylioppilas. Emme aio painattaa mitään kutsukortteja "tervetuloa VEGAANIjuhliin" ;) t. ap
Juuri niin kuin tuolla aiemmin todettiin: Vegaanin on aina _pakko_ kertoa, että meidän juhlissa on sitten pelkkää vegaanista kaikki. Todella vastenmielistä käytöstä!
Vierailija kirjoitti:
Päivän vegaanin vegaaniprovo ja "ah kuinka minä vegaani olenkin niin ylevä ihminen"-jeesustelu.
Etkö ymmärrä kuinka helvetin ärsyttävää tuputtamisesi ja jauhamisesi oikein on?
Siis oliko tää nyt mulle? En ole itse vegaani, vaan esikoiseni (päivänsankari) on, ja hänen toiveestaan tehdään vegaaniruuat. Ei sitä erikseen mainosteta, tämä yksi sukulainen vain sattui kuulemaan asiasta ja nosti metelin (pelkään, että tekee niin juhlissakin, vaikka itse emme haluaisi asiasta mitään numeroa).
Olen karnivoori henkeen ja vereen, mutta teidän tarjoilut kuulostaa namilta!
Falafelit käy todella hyvin lihapullien "korvikkeeksi".
Onnea ylioppilaalle ja tämän äidille :)
Vaikeaa ymmärtää, jos ruokiin on silti panostettu. Ehkä joku luulee vegaaniruoan olevan sama asia kuin kaaliraaste.
Kuulostaa herkulliselta teidän tarjoilut, ethän pahastu että lainaan itselleni ( olen kasvissyöjä mutten vegaani)? Älkää välittäkö valittajasukulaisesta, johtuu tietämättömyydestä tuollainen. Lihaanit usein kuvittelevat että vegaanit syövät vain ituja ja porkkanoita, huvittavaa ennakkoluuloa. Onnea ylioppilaalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoin, emme ajatelleet tehdä asiasta numeroa. Tämä valittaja oli kuullut asiasta esikoiselta joka siis on tuo tuleva uusi ylioppilas. Emme aio painattaa mitään kutsukortteja "tervetuloa VEGAANIjuhliin" ;) t. ap
Juuri niin kuin tuolla aiemmin todettiin: Vegaanin on aina _pakko_ kertoa, että meidän juhlissa on sitten pelkkää vegaanista kaikki. Todella vastenmielistä käytöstä!
Mistäs sä tiedät miten tuo keskustelu on mennyt vegaanin ja valittajasukulaisen välillä? Oman kasvissyöjätaustani perusteella veikkaan esimerkiksi seuraavanlaista keskustelun kulkua:
"Jokos ootte niiitä ylioppilasjuhlia alkaneet suunnitella?"
"Joo, on mulla mekko jo ostettuna ja vähän ruokii ollaan mietitty."
"No kai siellä on sitten ihan kunnon ruokaa, lihaa tarjolla, eikä vain niitä sinun pupunruokiasi?"
"Tota siis joo... itse asiassa ajateltiin et tehtäis ihan kasvisruokaa kaikille. Mut siis ihan monipuolisesti kuitenkin että jokaiselle löytyy varmasti jotain."
Ping! Ja näin on taas ilkeä ja ylimielinen vegaani tuonut esiin omaa paremmuuttaan!
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, pärjään päivän vaikka pelkällä kahvilla. Jaksaa vaan ihmetyttää miksi nämä fanaatikot olettavat että muiden on sopeuduttava heidän ideologiansa mukaan mutta päinvastaisessa tilanteessa imisivät herneet nokkaan aivan totaalisesti jos joku sekasyöjä ei järkkäisi just heille tuunattua lakto-vege-mikävittulie-ruokaa tarjolle.
Ymmärrän kyllä oikeat ruoka-allergiat mutta vegeily on elämäntapa.
Juhlissa ei todellakaan ole pakko syödä! Poikkea vaikka matkalla pihviravintolaan tai syö kotona etukäteen, jos ahdistaa maidon ja lihan puute tarjottavissa ruuissa :)
Taisit itsekkin vetää herneen nokkaan samalla tavalla kuin vegaanit joita niin parjaat.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi ärsyttävää ja väärin jos joku haluaisi juhlissa tuoda ilmi omaa ideologiaansa tuolla tavalla tuputtamalla vieraille. Miksei voi tarjota normaalia ruokaa muille ja syödä itse sen oman ideologian mukaista ruokaa? Miksi varsinkin lapsivieraat pitää yrittää aivopestä vegaaneiksi kun vegaani ruokavalio ei ole edes riittävä kasvavalle lapselle? Minusta juhlan päähenkilö yrittää käyttää asemaansa tässä törkeästi hyväkseen, juhlien tarkoitus on juhlia Ylioppilaaksi tulemista, eikä julistaa itusanomaa.
No voi jeesus. Onkos normaali yo-juhlatarjonta täytekakkuineen ja kekseineen ja limppareineen "riittävä kasvavalle lapselle"? Menetkö ylipäätään juhliin sillä oletuksella että emäntä ja isäntä nyt huolehtivat lapsesi ruokavalion tasapainoisuudesta? Mitä aivopesua on tarjota kotonaan toisille samaa kuin itse syö? Saatko puutostilan heti jos joka ateria ei sisällä eläinperäisiä tuotteita? Että ihmetyttää ja raivostuttaa tämä käsittämätön vegaaniviha. En voi muuten tulkita kuin niin, että omaa kolkuttavaa omaatuntoa pitää hiljennellä tuolla käsittämättömällä ja epärationaalisella nillityksellä. T. sekasyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa herkulliselta teidän tarjoilut, ethän pahastu että lainaan itselleni ( olen kasvissyöjä mutten vegaani)? Älkää välittäkö valittajasukulaisesta, johtuu tietämättömyydestä tuollainen. Lihaanit usein kuvittelevat että vegaanit syövät vain ituja ja porkkanoita, huvittavaa ennakkoluuloa. Onnea ylioppilaalle!
Juu lainaa pois ja kiitoksia kovasti :) ap
Minusta tarjottavat kuulostavat oikein hyviltä :) Jos joku närppijä valittaa, niin eipä hän varmaan nälkään kuole sen parin tunnin aikana, joka ylioppilasjuhlissa yleensä ollaan vieraana. Eikä kukaan kyllä ylioppilasjuhliin kai nälkäisenä menekään, ellei sitten ole ihan ensimmäiset laatuaan ja tietämätön toimintatavoista.
Minusta olisi aika ärsyttävää, jos vegaanina joutuisin tukemaan lihantuotantoa ym. hankkimalla vieraille näitä tuotteita. Siis ehkä johonkin peruskyläilyyn voisin varata kahvimaidon tms, mutta en kyllä OMISSA juhlissani haluaisi joustaa periaatteistani varsinkin kun vegaaniruuassa ei ole mitään, mitä sekasyöjä ei pystyisi syödä (poislukien allergiat).
"Miksi sitten oletat, että sekasyöjät tarjoilevat sinulle sopivaa ruokaa?" - No, en oleta, voin tuoda omat tarjoilut. Mutta on silti eri asia järjestää jotakin minullekin sopivaa (esim. salaattibuffet), joka sopii täten myös kaikille muille, kuin se, että nirsoilun takia pitäisi hommata sekasyöjille eläinperäistä. Eettiset syyt vs. nirsoilu ovat eri asia, vaikka kovasti monet haluavat vegeilyn jälkimmäiseen niputtaa...
No jopas on lapsellinen vieras. Luulisi nyt, että yhtenä päivänä vuodesta voi syödä jotakin itselleen outoa ruokaa, sillä voihan ne vuoden loput 364 päivää syödä sitä tuttua ja turvallista lihaa, perunaa ja kastiketta.
Meillä siis tulee juhliin sukulaisia pidemmän matkan päästä, siksi tarjolla on myös lämmintä ruokaa. ap
Kai vieraille on ilmoitettu, että nahkakengät ja -vyöt on kielletty? Ja että tuoreelle ylioppilaalle ei saa tuoda ruusuja, koska niiden kasvatuksessa on torjuttu tuhoeläimiä eli siis tapettu hyönteisiä.
Minusta on naurettavaa, että vegaanit linjaa pelkän syömisen, kun kyse on paljon isommista asioista. Kuten siitä, että raha on huono lahja, jos sen rahan ansainnassa on tapahtunut eläimille jotain pahaa (autokuskit tappaa jysijöitä ja hyönteisiä, päiväkodissa ei sallita kihomatoja tai täitä jne.)
Tarjoilut kuulostavat tosi hyviltä ja monipuolisilta :) Paljon paremmalta kuin perinteiset "täytekakku, toinen täytekakku ja voileipäkakut lihalla ja kalalla".