Yo-juhliin pelkästään vegaanista tarjottavaa. Yksi vieraista protestoi jo etukäteen...
Päivänsankarin toiveesta järjestämme täysin vegaaniset yo-juhlat. Siis tarjottavissa ruuissa ei ole eläinperäisiä tuotteita. Kahvimaitoa on tosin tarjolla myös lehmäversiona.
Teen ihan kunnon ruokaa: tofusalaattia, vihersalaattia, leipää, levitteitä, karjalanpiirakoita, perunoita, falafelpyöryköitä, kaurakermapohjaista kastiketta, baba ghanoushia. Makeaksi suklaakakkua, keksejä, marjapiirakkaa.
Emme ajatelleet tehdä asiasta sen kummempaa numeroa. Kuitenkin eräs sukulaisemme kuuli tästä ja nosti jo ennakkoon pienen äläkän, että kuinka kehtaan olla tarjoamatta "normaalia ruokaa" vieraille. Miten itse suhtautuisit jos juhlissa ei olisi lihaa, maitotuotteita tai kananmunia tarjolla?
Kommentit (740)
Olin juuri brunssilla, jossa oli tarjolla puuroja, marjasoseita, siemenäkkäriä, jotain ihanaa maustettua hummusta, guacamolea, kirsikkatomaateista tehtyä salaattia, herkulliset smoothiet, tuoremehua, kahvia jne. Maistui niiiin hyvälle. Vasta syödessäni tajusin, että ruokahan oli itse asiasssa vegaanista.
Hyviä juhlia! Itsensä ne mahdolliset pari urputtajaa vain nolaavat.
Vierailija kirjoitti:
Mites aattelit karjalanpiirakoita tehdä ilman maitoo tai munia? Päälle pelkkää margariinia?
Ootko vähän yksinkertainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksette laita vieraille erikseen jotain lihapullia tms, eihän sen vegaanin tarvitse niitä syödä? Olisi jokaiselle mieluisaa syötävää. Lapset tuskin innostuvat vegaani ruuasta.
Jos lapset ei innostu, niin sitten se on niiden lasten ongelma. Ja vanhempien, jotka on opettaneet lapsille, että liha ja kananmunat on ainoaa oikeaa ruokaa.
Ethän itsekään sitten toivo, että sinun veganismisi huomioidaan silloin kun sinut kutsutaan juhliin? Jos siis mielestäsi vieraiden mieltymyksiä ei tarvitse huomioida, ethän silloin toivo että sinunkaan mieltymyksiäsi huomioitaisiin?
Eettisistä, ekologisista, allergia- tai terveyssyistä noudatettava ruokavalio ei ole verrattavissa mieltymykseen. Mieltymys kertoo vain makuasioista, erikoisruokavaliot taas ovat ruokavalioita, joiden kanssa nirsoudella ei ole mitään tekemistä.
Terv. sekasyöjä sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksette laita vieraille erikseen jotain lihapullia tms, eihän sen vegaanin tarvitse niitä syödä? Olisi jokaiselle mieluisaa syötävää. Lapset tuskin innostuvat vegaani ruuasta.
Jos lapset ei innostu, niin sitten se on niiden lasten ongelma. Ja vanhempien, jotka on opettaneet lapsille, että liha ja kananmunat on ainoaa oikeaa ruokaa.
Ethän itsekään sitten toivo, että sinun veganismisi huomioidaan silloin kun sinut kutsutaan juhliin? Jos siis mielestäsi vieraiden mieltymyksiä ei tarvitse huomioida, ethän silloin toivo että sinunkaan mieltymyksiäsi huomioitaisiin?
Miten vaikeata voi olla ymmärtää ettei vegaanius ole "mieltymys" vaan eettinen valinta?
Vierailija kirjoitti:
Kai vieraille on ilmoitettu, että nahkakengät ja -vyöt on kielletty? Ja että tuoreelle ylioppilaalle ei saa tuoda ruusuja, koska niiden kasvatuksessa on torjuttu tuhoeläimiä eli siis tapettu hyönteisiä.
Minusta on naurettavaa, että vegaanit linjaa pelkän syömisen, kun kyse on paljon isommista asioista. Kuten siitä, että raha on huono lahja, jos sen rahan ansainnassa on tapahtunut eläimille jotain pahaa (autokuskit tappaa jysijöitä ja hyönteisiä, päiväkodissa ei sallita kihomatoja tai täitä jne.)
Oi miten hienon olkiukon osasit rakentaa, hyvä!
Olin kerran juhlissa, jossa kaikki tarjoilut olivat tiukasti isäntäväen ideologian (terveellisyysfanatismi) mukaisia. Alkoi nyppiä moinen tuputtaminen, yhdistettynä toki siihen, että tarjottavat eivät todellakaan olleet herkullisia. Isäntäväen pitäisi ajatella vieraitaan eikä pelkästään itseään.
Niin kauan kun juhlat ei ole minua varten järjestetty niin syön juuri sitä mitä tarjolla on. Ymmärtäisin jos olisin se jota juhlitaan enkä saisi valita tarjottavia.
Vierailija kirjoitti:
Kai vieraille on ilmoitettu, että nahkakengät ja -vyöt on kielletty? Ja että tuoreelle ylioppilaalle ei saa tuoda ruusuja, koska niiden kasvatuksessa on torjuttu tuhoeläimiä eli siis tapettu hyönteisiä.
Minusta on naurettavaa, että vegaanit linjaa pelkän syömisen, kun kyse on paljon isommista asioista. Kuten siitä, että raha on huono lahja, jos sen rahan ansainnassa on tapahtunut eläimille jotain pahaa (autokuskit tappaa jysijöitä ja hyönteisiä, päiväkodissa ei sallita kihomatoja tai täitä jne.)
Kai muistat itse tappaa ja syödä myös omat ja kavereiden lemmikit? Minusta on naurettavaa että lihansyöjät linjaa syötäväksi kelpaavat eläimet ihan epäloogisesti, kun kyse on paljon isommista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa vegaaneista on erittäin tottuneita siihen, että jos kylässä haluaa syödä, on syytä ottaa omat eväät mukaan.
Kaikki ei ole ituhippejä joten yksi rehellinen kinkku muine tilpehööreineen voileipäkakku ja rehellinen mansikkakakku. Käypää syötävää normi ihmiselle. Ellei luota omaan taitoon niin konditoriasta saa ammattitaidolla tehtyjä.
Ensin palsta on täynnä keskusteluja siitä ettei jakseta, osata tai haluta tehdä erikoisruokavalioisille tarjoiluja ja että "ottakaa omat eväät" tai että pitää olla syömättä jos ei tarjottavat kelpaa, mutta heti kun joku erikoisruokavalioinen haluaa tehdä omien juhlien tarjoilut omaan tyyliinsä niin alkaakin ulina että vieraat pitää ottaa huomioon, yritetään syöttää jotain propagandaa tai että vieraat kuolee kun pitää olla pari tuntia syömättä lihaa eikä kasvisruokaa missään tapauksessa voi edes maistaa :D Juuh..
Kai ilmoitatte kutsuissa että tarjonta on vegaanista? Itse en ainakaan vaivautuisi ostamaan uusia vaatteita, maksamaan matkoja ja ostamaan kallista lahjaa vain sen vuoksi , että kuuntelisin juhlissa vain jeesustelua vegaaniudesta ja saisin syötäväkseni vain heinää. Puhumattakaan että hukkaisin kokonaisen päivän moiseen propagandantuputtamiseen ja ylemmyydentuntoisen vegaanin juhlistamiseen.
En todellakaan tulisi juhliinne.
Vierailija kirjoitti:
Kai ilmoitatte kutsuissa että tarjonta on vegaanista? Itse en ainakaan vaivautuisi ostamaan uusia vaatteita, maksamaan matkoja ja ostamaan kallista lahjaa vain sen vuoksi , että kuuntelisin juhlissa vain jeesustelua vegaaniudesta ja saisin syötäväkseni vain heinää. Puhumattakaan että hukkaisin kokonaisen päivän moiseen propagandantuputtamiseen ja ylemmyydentuntoisen vegaanin juhlistamiseen.
Ja kuinka isäntäväki kyynelehtisikään noin fiksun ja miellyttävän ihmisen perään.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka isäntäväki kyynelehtisikään noin fiksun ja viehättävän vieraan perään.
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli, sinua ei varmaan yksikään vegaani edes halua kutsua yhtään mihinkään. Sinä ja olkiukkosi olette siis turvassa ilkeiltä vegaaneilta.
Ukit, mummot, vaarit, anopit, apet sun muut ja ellei oo tottuneet syömään kasvishöystöjä niin tehkää tai tilatkaa ainakin heille kunnon normi tarjottavaa.
Ilmeisesti reilun enemmistön mielestä asia täällä ok,samoin olisi minulle.Tosi hyviltä kuullostaa tarjoilu ja uhan tätä päivää.Onnea edistyksellisyydestänne ☺
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai muistat itse tappaa ja syödä myös omat ja kavereiden lemmikit? Minusta on naurettavaa että lihansyöjät linjaa syötäväksi kelpaavat eläimet ihan epäloogisesti, kun kyse on paljon isommista asioista.
Minulla ei ole lemmikkejä ja kavereitten lemmikkejä on minusta väärin mennä varastelemaan. Syön vain luonnossa vapaana eläviä eläimiä (hirvi, jänis, sorsa jne.) tai eläimiä, jotka tunnen nimeltä ja jotka olen itse ruokkinut.
Vierailija kirjoitti:
Ukit, mummot, vaarit, anopit, apet sun muut ja ellei oo tottuneet syömään kasvishöystöjä niin tehkää tai tilatkaa ainakin heille kunnon normi tarjottavaa.
Yo-ikäisen mummit ja vaarit on 40-50 luvulla syntyneitä,ei mitään sodassa taistelleita.Kyllä tiedän useita kasvissyöjiä tuosta sukupolvesta.