Yo-juhliin pelkästään vegaanista tarjottavaa. Yksi vieraista protestoi jo etukäteen...
Päivänsankarin toiveesta järjestämme täysin vegaaniset yo-juhlat. Siis tarjottavissa ruuissa ei ole eläinperäisiä tuotteita. Kahvimaitoa on tosin tarjolla myös lehmäversiona.
Teen ihan kunnon ruokaa: tofusalaattia, vihersalaattia, leipää, levitteitä, karjalanpiirakoita, perunoita, falafelpyöryköitä, kaurakermapohjaista kastiketta, baba ghanoushia. Makeaksi suklaakakkua, keksejä, marjapiirakkaa.
Emme ajatelleet tehdä asiasta sen kummempaa numeroa. Kuitenkin eräs sukulaisemme kuuli tästä ja nosti jo ennakkoon pienen äläkän, että kuinka kehtaan olla tarjoamatta "normaalia ruokaa" vieraille. Miten itse suhtautuisit jos juhlissa ei olisi lihaa, maitotuotteita tai kananmunia tarjolla?
Kommentit (740)
Ei kai kukaan normaali ihminen tuollaisesta välittäisi paskan vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä ikävää kuin se ettei vegaanille tarjottaisi muuta kuin liharuokaa. Itse kyllä söisin ihan mitä nyt tarjolla on mutta kyllä ihmettelisin että ihmiset tulevat tuomaan lapsellesi lahjoja eivätkä saa vastineeksi kunnon ruokaa. En ainakaan itse alkaisi kiusaamaan vieraita tuollaisella. Varsinkin kun kyseessä perinteiset sukujuhlat joissa varmaan iäkkäämpiäkin vieraita.
N31
Heh, hyvä provo. Sinäkään tuskin (toivottavasti) syöt joka aterialla lihaa.
Ja mistäs lähtien juhlissa tarjottava ruoka on ollut "vastine vieraiden tuomille lahjoille"? :D No jos joku ei tykkää meidän ruuista, niin voi sitten vaikka kostoksi jättää seuraavat joulukortit lähettämättä... ap
Eihän siinä mitään, jos vastavuoroisesti on valmis hyväksymään esim vaikkapa ketoosia tukevat tarjottavat jonkun toisen juhlissa.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä ikävää kuin se ettei vegaanille tarjottaisi muuta kuin liharuokaa. Itse kyllä söisin ihan mitä nyt tarjolla on mutta kyllä ihmettelisin että ihmiset tulevat tuomaan lapsellesi lahjoja eivätkä saa vastineeksi kunnon ruokaa. En ainakaan itse alkaisi kiusaamaan vieraita tuollaisella. Varsinkin kun kyseessä perinteiset sukujuhlat joissa varmaan iäkkäämpiäkin vieraita.
N31
Missä iässä ihmiseltä katoaa kyky maistaa uusia ruokia?
En muista oliko se Vuohelan herkku vai kuka, joka tekee riisipiirakoita maidottomana. Muistaaksen ne on riisimaitoon tehtyjä. Hyviä ne kuulemma ovat.
Niin, miksi sitä pitää etukäteen kertoa? Kukaan ei edes huomaa, onko joku marjapiirakka vegaaninen vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä mitään, jos vastavuoroisesti on valmis hyväksymään esim vaikkapa ketoosia tukevat tarjottavat jonkun toisen juhlissa.
Ihan normaalia ruokaa sekin olisi. Esimerkiksi lihaa ja vihreitä kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Niin, miksi sitä pitää etukäteen kertoa? Kukaan ei edes huomaa, onko joku marjapiirakka vegaaninen vai ei.
Eihän sitä etukäteen kerrottu. Luetaan niitä viestejä.
Tarjottavat kuulostaa ok. Juhlissa syödään tyytyväisenä sitä mitä on tarjolla. Ei kai yo-juhlien tarkoitus ole olla mitkään peijaiset, siellähän lähinnä piipahdetaan?
Luulen että tuo sukulainen ei ymmärrä mitä vegaaninen ruoka on, luulee varmaan tosiaan että jotain ituja ontarjolla.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan pitäisi jos tarjolla olisi pelkkää vegaanista.
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Meidän laudatur kaffito li hyvin vaatimattomat, en kysynyt keneltäkään mitä haluavat vaan teetin täytekakun ja voileipäkakun ja jotain biskettiä oli vielä. Laktoositon. Oli kunnon kuohukermaa.
oli lisäksi sentään konditoria karjalanpiirakoita itsetehdyllä munavoilla. Alkoholitonta kuoharia tietenkin ja limpssaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N31
Heh, hyvä provo. Sinäkään tuskin (toivottavasti) syöt joka aterialla lihaa.
Ja mistäs lähtien juhlissa tarjottava ruoka on ollut "vastine vieraiden tuomille lahjoille"? :D No jos joku ei tykkää meidän ruuista, niin voi sitten vaikka kostoksi jättää seuraavat joulukortit lähettämättä... ap
Tai voi vaatia tuomansa lahjan takaisin, jos kuulee, että syömässään kaakussa ei ollutkaan kananmunaa!
Miksette laita vieraille erikseen jotain lihapullia tms, eihän sen vegaanin tarvitse niitä syödä? Olisi jokaiselle mieluisaa syötävää. Lapset tuskin innostuvat vegaani ruuasta.
Kuulostaa hyvältä. Jos jollekkin on liian kova pala purtavaksi, niin täytyy varmaan olla syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Miksette laita vieraille erikseen jotain lihapullia tms, eihän sen vegaanin tarvitse niitä syödä? Olisi jokaiselle mieluisaa syötävää. Lapset tuskin innostuvat vegaani ruuasta.
Jos lapset ei innostu, niin sitten se on niiden lasten ongelma. Ja vanhempien, jotka on opettaneet lapsille, että liha ja kananmunat on ainoaa oikeaa ruokaa.
Olen ollut tuollaisissa piiperöjuhlissa ja kun kerran päivänsankari oli piiperö ja tarjoilut hänen valintojaan, minusta se oli ihan ok. Kotimatkalla voi sitten pysähtyä jossain pihviravintolassa, jos kovasti alkaa ahdistaa.
Tärkeintä on, että ne tarjottavat ovat maukkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia ruokaa sekin olisi. Esimerkiksi lihaa ja vihreitä kasviksia.
Nimen omaan, mutta leivät ja pullat ja muut runsaasti hiilihydraattia sisältävät puuttuisivat.
Ihan sama, pärjään päivän vaikka pelkällä kahvilla. Jaksaa vaan ihmetyttää miksi nämä fanaatikot olettavat että muiden on sopeuduttava heidän ideologiansa mukaan mutta päinvastaisessa tilanteessa imisivät herneet nokkaan aivan totaalisesti jos joku sekasyöjä ei järkkäisi just heille tuunattua lakto-vege-mikävittulie-ruokaa tarjolle.
Ymmärrän kyllä oikeat ruoka-allergiat mutta vegeily on elämäntapa.
Päivän vegaanin vegaaniprovo ja "ah kuinka minä vegaani olenkin niin ylevä ihminen"-jeesustelu.
Etkö ymmärrä kuinka helvetin ärsyttävää tuputtamisesi ja jauhamisesi oikein on?
En pahastuisi. Nuo tarjottavat kuulostaa herkulliselta. :)