Olenko hullu? Jälleensyntymisestä...
Olen nelikymppinen nainen, korkeasti koulutettu, testatusti keskitasoa älykkäämpi. Olen kaikkien hihhulijuttujen ulkopuolella, en usko jumaliin ja vielä vähemmän uskontoihin.
Nyt kysyn av-raadilta, olenko kaikesta huolimatta myös hullu. Minulla on todella vahva tunne siitä, että minulla on ollut aikaisempi elämä, joka on vielä todella vahvasti läsnä tässä elämässäni. Jo pienenä minulla oli tunne siitä, että oikeasti olin intiaani ja poika. Olen jotenkin (harhaisesti) tullut siihen käsitykseen, että olen ollut intiaani jossakin Pohjois-Amerikassa ja saanut nuorena miehenä surmani jossakin taistelu- tai kaaostilanteessa.
En osaa millään lailla selittää, mistä tämä johtuu, mutta tunne on ollut minussa aina. Myös näkemykseni ja käsitykseni maailmasta on hyvin samankaltainen kuin hatarilla tiedoillani intiaaneilla kuvittelen olleen.
Onko muilla samanlaisia tuntemuksia?
Kommentit (880)
Vierailija kirjoitti:
Karma. Erittäin suosittu sana nykymaailmassa, vaikka sitä käytetäänkin monissa eri yhteyksissä, joskus kaukana olemuksesta. Jotkut ihmiset tarkoittavat karmaa kohtalona, mikä ei ole aivan oikein. Karma tarkoittaa sanskritiksi "toimintaa". Toisin sanoen karma on menneisyydessä tehtyjä tekoja. Juuri ne määräävät nykyisyytemme ja tulevaisuutemme. Kun siis puhumme karmasta, ensimmäinen asia, joka on ymmärrettävä, on se, että karma ei ole jotakin, joka on määrätty meille ylhäältä tai jonkinlainen kohtalokas onnettomuus. Karma on jotain, jonka olemme itse luoneet ja josta olemme väistämättä vastuussa. Herää kysymys: miten karma muodostuu, mihin se varastoidaan ja millä periaatteella se ilmenee?
Karma ei ole siis joku uskonnon asia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karma. Erittäin suosittu sana nykymaailmassa, vaikka sitä käytetäänkin monissa eri yhteyksissä, joskus kaukana olemuksesta. Jotkut ihmiset tarkoittavat karmaa kohtalona, mikä ei ole aivan oikein. Karma tarkoittaa sanskritiksi "toimintaa". Toisin sanoen karma on menneisyydessä tehtyjä tekoja. Juuri ne määräävät nykyisyytemme ja tulevaisuutemme. Kun siis puhumme karmasta, ensimmäinen asia, joka on ymmärrettävä, on se, että karma ei ole jotakin, joka on määrätty meille ylhäältä tai jonkinlainen kohtalokas onnettomuus. Karma on jotain, jonka olemme itse luoneet ja josta olemme väistämättä vastuussa. Herää kysymys: miten karma muodostuu, mihin se varastoidaan ja millä periaatteella se ilmenee?
Karma ei ole siis joku uskonnon asia?
Ei ole. Se on kosminen laki. Koskee kaikkia. Fyysisellä tasolla karman laki ilmaistaan Newtonin kolmantena lakina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP kirjoitti: Olenko hullu? Jälleensyntymisestä...
Olen nelikymppinen nainen, korkeasti koulutettu, testatusti keskitasoa älykkäämpi. Olen kaikkien hihhulijuttujen ulkopuolella, en usko jumaliin ja vielä vähemmän uskontoihin.
Nyt kysyn av-raadilta, olenko kaikesta huolimatta myös hullu.
AP, sinussa ei ole mitään vikaa.
Ihan uteliaisuuttani kysyn, että mikä saa sinut olemaan uskomatta jumaliin ja uskontoihin? Etkö pidä mahdollisena sitä, että uskonnoissa saattaisi olla totuutta, ja että jumalan/jumalien olemassaolo voisi olla mahdollista?
Minä taas (eri) kysyn sinulta, mikä saa sinut olemaan uskomatta kaikkiin muihin uskontoihin kuin omaasi?
Kun mietit vastausta, niin saattaa ehkä hyvällä tuurilla avautua sinullekin, miksi joku ei sinun jumalaasi usko.
Uskonnot ovat aina, ihan aina ihmisten keksimiä, järjestämiä, organisoimia, politiikkaa ja ihmisistä lähtöisin. Se koskee jokaista uskontoa.
Jokainen uskonto luulee olevansa tuhansien muiden uskontojen keskellä se ainoa oikea.
Uskonnot ovat kuin joku urheilujoukkue jota kannatetaan tunnepitoisesti; tämä meidän junttijukurit on se paras, vaikka pelaajamme eivät osaa muuta kuin hakata toisia mailalla näpeille.
Uskonnot ovat kuin ihan mikä tahans poliittinen puolue; tämä meidän kansallaonviisaus puolue on paras ja kaikessa oikeassa aina. Eipäs kun ainoa oikea puolue on suvaitsevaisuusmaailmankartalle puolue.
Uskonnot ovat ihan samanlaisia.
Ei ole mitään totuuden "tietävää" oikeassa olevaa uskontoa, kun ne on ihmisten keksimiä.
Aivan kaikki uskonnot ovat myös lahkoja. Ihan jokainen on vain lahko, joka on syntynyt aikaisemmista uskonnoista ja joka on väkivalloin muutettu joidenkin vallanhimoisten mielenmukaiseksi.
Se että ihminen on ateisti, ei tarkoita, että ihminen pitäisi täysin mahdottomana, että on olemassa muutakin kuin tämä maailma. Ateismi ei vaan usko spagettihirviöösi, sadistijumalaasi tai zeukseen. Se että ihmiseltä puuttuu usko, ei tarkoita, että hän kieltäisi mahdollisuuden.
Tämä kun ei mene joillekin ollenkaan kaaliin, eikä oikein ole mitään keinoja sitä selittää ihmiselle, jolla se menee yli hilseen.
Minulle tuo ateismin muoto kelpaisi, mutta kokemukseni mukaan hyvin monet ateistit lyttäävät ja haukkuvat minun uskoani ( olen kristitty), vaikka en mitenkään tyrkytä heille uskoa tai halua edes puhua siitä, kun vastaanotto on vihamielinen.
Omasta puolestani kukin saa uskoa tai olla uskomatta.
Ei kenenkään päätä näissä asioissa millään perusteluilla tai jankkaamisella käännetä.
Se on ihan hyvä ettei tuputa omaa uskontoaan toisille.
Se että joku kritisoi uskontoasi, ei tarkoita että sinua vihattaisiin.
Itse vihaan valehtelua ja totuuden vääristelyä.
Vihaan sitä, että täältä poistetaan viestejä joissa on kerrottu totuus. On totta että Raamatusta on poistettu asioita muutaman miehen päätöksellä.
Aika oleellisia asioita joiden takia, koko kristinusko on ollut koko ajan valetta.
On aikamoinen läppä väittää ettei tuputua muille uskontoaan (kristinusko) jos tulee jälleensyntymistä käsittelevään ketjuun systemaattisesti poistattaaan asiallisia viestejä ja tosi asioita.
Monille on erittäin kipeä ja epämiellyttävä totuus, että heidän uskontonsa on simpukan kuori ja pilaantuneet sisälmykset, joista on otettu helmi (totuus) pois.
On kamalaa, että sitä mätää simpukkaa on väkipakolla ja miekan avulla pakotettu parituhatta vuotta ihmisille, ja moni on kuollut sen pakottamisen takia.
On surullista että se helmi on heitetty pois ja valehdellaan, että helmi on harhautusta ja eksytystä, ja jotain demonien humpuukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä joku sekopää poistattaa täysin asiallisia viestejä?
Mitä luulet sekopää saavuttavasi tuolla toiminnalla ja miksi olet vajonnut noin alas?
Oletko entisessä elämässäsi ollut Konstantinopolin kirkolliskokouksessa Raamattua muokkaava poistattaja?
Eikö sinua hävetä?
Viestejä näyttää häviävän. Olisiko joku ns. uskovainen, joka pelkää vain raamattuun perustuvan maailmankuvansa romahtamista. Niitä tänne ilmestyy aina terrorisoimaan näitä ketjuja. Voihan se olla myös joku ateisti, jonka maailmankuva myös järkkyy.
Olisipa tämä ketju jossain muualla kuin täällä, valuvikaisella palstalla, missä jokaisen pienimielisen on mahdollista poistattaa viestejä, joita ei oman pienuutensa takia pysty sietämään.
Tämä ei ole ensimmäinen kerta uskovaisilta.
Poistetuissa viesteissä oli täysin asiallisia viestejä.
On niin raukkamaista tuollainen toiminta.
Se taisi tosiaan kalikka kalahtaa, kun verrattiin palsta häirikköä, niihin ketkä poistattivat Raamatusta itselleen epämieluisat kohdat.
Ei ole aikuisen ihmisen toimintaa tuo.Karma kostaa heille, hah!
Karma ei ole kosto. Teot ovat energiaa, eikä energia katoa mihinkään, vaan se muuttuu muodosta toiseen. Se ei ole koston laki, vaikka voi tuntua sillä tavalla.
Siis:
Karman laki tarkoittaa käytännössä tätä: Se on syyn ja seurauksen laki, joka on hyvin samankaltainen kuin Sir Isaac Newtonin kolmas kolmas laki, jonka mukaan jokaiseen toimintaan liittyy yhtä suuri tai vastakkainen reaktio.
This is effectively what the Law of Karma means: It is the Law of Cause and Effect, very similar to Sir Isaac Newton’s Third Law of Motion, which states that for every action there is an equal or opposite reaction.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä luulet sekopää saavuttavasi tuolla toiminnalla ja miksi olet vajonnut noin alas?
Oletko entisessä elämässäsi ollut Konstantinopolin kirkolliskokouksessa Raamattua muokkaava poistattaja?
Eikö sinua hävetä?
Viestejä näyttää häviävän. Olisiko joku ns. uskovainen, joka pelkää vain raamattuun perustuvan maailmankuvansa romahtamista. Niitä tänne ilmestyy aina terrorisoimaan näitä ketjuja. Voihan se olla myös joku ateisti, jonka maailmankuva myös järkkyy.
Olisipa tämä ketju jossain muualla kuin täällä, valuvikaisella palstalla, missä jokaisen pienimielisen on mahdollista poistattaa viestejä, joita ei oman pienuutensa takia pysty sietämään.
Se taisi tosiaan kalikka kalahtaa, kun verrattiin palsta häirikköä, niihin ketkä poistattivat Raamatusta itselleen epämieluisat kohdat.
Karma ei ole kosto. Teot ovat energiaa, eikä energia katoa mihinkään, vaan se muuttuu muodosta toiseen. Se ei ole koston laki, vaikka voi tuntua sillä tavalla.
Nämä kaksi lakia, karma ja kausaliteetti, jotka liittyvät toisiinsa ... sanovat pohjimmiltaan, että jokaisella teolla on seurauksensa ja että hyvillä teoilla on väistämättä hyvät seuraukset.
Useimmat ihmiset uskovat näihin lakeihin, joiden mukaan jokaisen ihmisen aikomukset ja teot vaikuttavat hänen tulevaisuuteensa. Se on hieno asia, sillä kaikki käsitteet, jotka saavat meidät ajattelemaan tekojemme seurauksia, auttavat meitä tulemaan paremmiksi ihmisiksi - mikä puolestaan tekee maailmasta paremman paikan.
Karman laki tekee meidät tietoisiksi vastuustamme teoistamme ja luo meissä myös rationaalisen pelon epäystävällisen teon tekemisestä, lähinnä siksi, että emme halua, että sama asia tapahtuu meille.
Tieteellisessä mielessä karman lakia voi verrata Newtonin kolmanteen liikelakiin. Yksinkertaisesti sanottuna tämä laki sanoo, että jokaiseen toimintaan liittyy yhtä suuri ja vastakkainen reaktio. Newton ehdotti sitä kuvaamaan fysiikan lakeja aineellisessa maailmankaikkeudessa - mutta se ilmaisee myös henkisen todellisuutemme totuuden. Itse asiassa karma, kausaliteetti ja Newtonin kolmas laki ilmaisevat kaikki samaa asiaa, ja kun ne yhdistetään, ne ilmaisevat jotakin vielä syvällisempää - tieteen ja uskonnon olennaisen harmonian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinua hävetä?
Nämä kaksi lakia, karma ja kausaliteetti, jotka liittyvät toisiinsa ... sanovat pohjimmiltaan, että jokaisella teolla on seurauksensa ja että hyvillä teoilla on väistämättä hyvät seuraukset.
Useimmat ihmiset uskovat näihin lakeihin, joiden mukaan jokaisen ihmisen aikomukset ja teot vaikuttavat hänen tulevaisuuteensa. Se on hieno asia, sillä kaikki käsitteet, jotka saavat meidät ajattelemaan tekojemme seurauksia, auttavat meitä tulemaan paremmiksi ihmisiksi - mikä puolestaan tekee maailmasta paremman paikan.
Karman laki tekee meidät tietoisiksi vastuustamme teoistamme ja luo meissä myös rationaalisen pelon epäystävällisen teon tekemisestä, lähinnä siksi, että emme halua, että sama asia tapahtuu meille.
Tieteellisessä mielessä karman lakia voi verrata Newtonin kolmanteen liikelakiin. Yksinkertaisesti sanottuna tämä laki sanoo, että jokaiseen toimintaan liittyy yhtä suuri ja vastakkainen reaktio. Newton ehdotti sitä kuvaamaan fysiikan lakeja aineellisessa maailmankaikkeudessa - mutta se ilmaisee myös henkisen todellisuutemme totuuden. Itse asiassa karma, kausaliteetti ja Newtonin kolmas laki ilmaisevat kaikki samaa asiaa, ja kun ne yhdistetään, ne ilmaisevat jotakin vielä syvällisempää - tieteen ja uskonnon olennaisen harmonian.
Kyse ei ole kostosta, vaan kosmisesta laista.
Sanskritin kielen perusmääritelmän mukaan karma tarkoittaa yksinkertaisesti "toimintaa". Pohjimmiltaan kaikki tekomme luo vastaavaa energiaa, joka palaa takaisin meille muodossa tai toisessa.
Tiedämme, että fyysinen voima aiheuttaa reaktion, kun sitä käytetään, ja että mikään voima tai energia ei katoa olemattomiin.
Mitä ihminen tekee, olipa se sitten fyysistä tai henkistä, sama energia tulee lopulta takaisin. Kultainen sääntö tekee meidät tietoisiksi teoistamme, jotta voimme pohtia lopputulosta ennen kuin ryhdymme mihinkään toimiin tai käytämme voimaa.
Älkää kohdelko toisia tavalla, jota itse pitäisitte loukkaavana. - Buddhalaisuus
Kaikessa tehkää toisille niin kuin toivotte heidän tekevän teille; sillä tämä on laki ja profeetat. - Kristinusko
Yksi sana, joka kiteyttää kaiken hyvän käytöksen perustan... rakastava ystävällisyys. Älä tee toisille sitä, mitä et halua tehdä itsellesi. - Konfutselaisuus
Älä tee toisille mitään sellaista, mitä et haluaisi heidän tekevän sinulle. - Hindulaisuus
Kukaan teistä ei todella usko, ennen kuin toivotte toisille sitä, mitä toivotte itsellenne. - Islam.
Älä tee lähimmäisellesi sitä, mikä on sinulle inhottavaa. Tämä on koko laki; kaikki muu on kommentointia. Menkää ja oppikaa se. - Juutalaisuus
Älä tee vääryyttä tai vihaa lähimmäistäsi. Sillä et tee vääryyttä hänelle, vaan itsellesi. - Pima-alkuperäiskansojen sananlasku
Älä tee toisille sitä, mikä on vahingollista itsellesi. - Zarathustralaisuus
Tarkastelemmepa siis tekojamme Newtonin lain, karman lain tai Kultaisen säännön kautta, johtopäätös tulee hyvin selväksi.
On olemassa henkimaailma ja hyviä sekä pahoja henkiä.
Ihmiseen voi tulla asumaan henki joka on asunut joskus jossakin toisessa ihmisessä. Kun tämä toinen ihminen on kuollut, niin henki ei mene hänen mukanaan kuoleman rajan taakse. Tämä henki saattaa mennä toiseen elävään ihmiseen.
Rukoile jeesusta avuksesi ja pyydä häntä tulemaan asumaan sydämeesi. Meidän ihmisten henki ei kuole vaikka ruumiimme kuolee. Henki menee joko tuonelaan tai paratiisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiseen voi tulla asumaan henki joka on asunut joskus jossakin toisessa ihmisessä. Kun tämä toinen ihminen on kuollut, niin henki ei mene hänen mukanaan kuoleman rajan taakse. Tämä henki saattaa mennä toiseen elävään ihmiseen.
Rukoile jeesusta avuksesi ja pyydä häntä tulemaan asumaan sydämeesi. Meidän ihmisten henki ei kuole vaikka ruumiimme kuolee. Henki menee joko tuonelaan tai paratiisiin.
Joo, kyllä demonit ovat todellisia. Mutta jos niitä jatkuvasti pelkää, voi itse joutua niiden hyökkäyksen uhriksi, tai jopa saada niitä asumaan omaan kehoonsa. Pelkoenergia ruokkii niitä. Mutta ne pysyvät poissa, jos niitä ei pelkää eikä anna niille lupaa tulla häiritsemään itseä. Ei niillä ole todellista voimaa meihin nähden, ellemme sitä itse niille anna.
Vierailija kirjoitti:
Sinulle on syötetty pajunköyttä ja peloteltu ihan turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä en usko jälleensyntymiseen varsinaisesti, mutta näin kyllä lapsena todella vahvan unen, joka on jäänyt mieleeni, ja joka jonkun mielestä varmaan olisi todiste "edellisestä elämästäni".
Olin unessa noin 25-30-vuotias mies ja poltin tupakkaa. (Olen siis oikeasti tyttö ja silloin olin ehkä noin 8-9-vuotias. En siihen aikaan elämässäni edes nähnyt tupakan polttajia juuri missään, sillä asuin maalla, eikä kukaan läheisistäni polttanut.) Tupakka tuntui todella luonnolliselta kädessäni, se oli kuin osa minua, kuvittelin maistavanikin sen ja tunsin, kuinka nikotiini virtasi elimistööni ja rauhoitti hermostustani; tarvitsin sitä tupakkaa tavalla, jolla varmaan vain siihen koukussa oleva voi tarvita. (En ole koskaan oikeasti polttanut, joten en voi vedota tietoon.) Olin pienessä yksiössä, jossa oli keskeneräisiä öljyvärimaalauksia, minun maalaamiani. Olin todella, todella ahdistunut, tavalla, jota en ollut koskaan oikeassa elämässäni tuntenut (lähes vastaava ahdistus on kyllä tullut tutuksi aikuiselämäni aikana). Olin käsityksessä, että tilanne sijoittui 1900-luvun alkupuolen Saksaan. Ja siinäpä se aika lailla olikin. Sitten heräsin.
En ole puhunut unesta kellekään, enkä oikein vieläkään tiedä, miten asiaan suhtautuisin. Minulla oli kyllä aina vilkas mielikuvitus, mutta tuota lähellekään eivät muut unet päässeet todentuntuisuudessaan.
Siis mulla on myös ollut tupakkaan liittyvä "muisto", tai tarkemmin ottaen sikariin. En tiedä uskonko todella sen olevan muisto, todennäköisesti se on mielikuvitusta, koska mulla on kyllä ollut aina hyvä mielikuvitus. (Muita näin aitoja tuntemuksia tosin en ole koskaan saanut kuviteltua!) Mutta siis tapahtui joskus esiteini-ikäisenä, jolloin en luonnollisestikaan ollut koskaan polttanut tupakkaa, eikä lähipiirissäkään kukaan polttanut. Mutta mulle tuli jostain hyvin elävä mielikuva, jossa istun nojatuolissa takan ääressä ja poltan sikaria. Semmoinen sikarin tunkkaisenmakea maku/haju ja se tunnelma hämärässä huoneessa takan loisteessa. (Meillä ei myöskään ollut kotona takkaa ikinä joten sekään ei mulle ollut sinänsä kovin tuttu tunne...) Voi olla, että mielikuvitukseni keksi tämän "muiston" jostain telkkarista, unesta tms. Mutta se oli vaan niin elävän tuntuinen kuva, että jäi pysyvästi mieleen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en usko jälleensyntymiseen varsinaisesti, mutta näin kyllä lapsena todella vahvan unen, joka on jäänyt mieleeni, ja joka jonkun mielestä varmaan olisi todiste "edellisestä elämästäni".
Olin unessa noin 25-30-vuotias mies ja poltin tupakkaa. (Olen siis oikeasti tyttö ja silloin olin ehkä noin 8-9-vuotias. En siihen aikaan elämässäni edes nähnyt tupakan polttajia juuri missään, sillä asuin maalla, eikä kukaan läheisistäni polttanut.) Tupakka tuntui todella luonnolliselta kädessäni, se oli kuin osa minua, kuvittelin maistavanikin sen ja tunsin, kuinka nikotiini virtasi elimistööni ja rauhoitti hermostustani; tarvitsin sitä tupakkaa tavalla, jolla varmaan vain siihen koukussa oleva voi tarvita. (En ole koskaan oikeasti polttanut, joten en voi vedota tietoon.) Olin pienessä yksiössä, jossa oli keskeneräisiä öljyvärimaalauksia, minun maalaamiani. Olin todella, todella ahdistunut, tavalla, jota en ollut koskaan oikeassa elämässäni tuntenut (lähes vastaava ahdistus on kyllä tullut tutuksi aikuiselämäni aikana). Olin käsityksessä, että tilanne sijoittui 1900-luvun alkupuolen Saksaan. Ja siinäpä se aika lailla olikin. Sitten heräsin.
En ole puhunut unesta kellekään, enkä oikein vieläkään tiedä, miten asiaan suhtautuisin. Minulla oli kyllä aina vilkas mielikuvitus, mutta tuota lähellekään eivät muut unet päässeet todentuntuisuudessaan.
Siis mulla on myös ollut tupakkaan liittyvä "muisto", tai tarkemmin ottaen sikariin. En tiedä uskonko todella sen olevan muisto, todennäköisesti se on mielikuvitusta, koska mulla on kyllä ollut aina hyvä mielikuvitus. (Muita näin aitoja tuntemuksia tosin en ole koskaan saanut kuviteltua!) Mutta siis tapahtui joskus esiteini-ikäisenä, jolloin en luonnollisestikaan ollut koskaan polttanut tupakkaa, eikä lähipiirissäkään kukaan polttanut. Mutta mulle tuli jostain hyvin elävä mielikuva, jossa istun nojatuolissa takan ääressä ja poltan sikaria. Semmoinen sikarin tunkkaisenmakea maku/haju ja se tunnelma hämärässä huoneessa takan loisteessa. (Meillä ei myöskään ollut kotona takkaa ikinä joten sekään ei mulle ollut sinänsä kovin tuttu tunne...) Voi olla, että mielikuvitukseni keksi tämän "muiston" jostain telkkarista, unesta tms. Mutta se oli vaan niin elävän tuntuinen kuva, että jäi pysyvästi mieleen :)
Jos se on sinussa solutasolla oleva muisto joka on jonkun toisen elämästä, mutta se on vaan siirtynyt dna:n mukana jotenkin.
Wienissä syntymästään asti sokea nainen koki kliinisen kuoleman leikkauksen aikana, minkä jälkeen hän kuvaili kirurgien muotokuvia yllättävän tarkasti. Hänen mukaansa hän (sielu ohuessa ruumiinkuoressa) nousi fyysisestä ruumiista ja sai välittömästi oivalluksen. Kun sielu oli palannut lihaan, keho alkoi jälleen osoittaa elonmerkkejä, mutta näkyjä ei enää ollut, ja jäljelle jäi vain muisto siitä, mitä hän oli nähnyt. Tämä osoittaa, että alkuperäiset tunteet tulevat sielusta ja ilmenevät ulkoisten aistielinten kautta, jotka ovat pelkkiä mekaanisia laitteita, jotka eivät toimi ilman sielun elämänvoimaa. Tämän naisen silmähermot olivat surkastuneet syntymästä lähtien, ja siksi sielu ei voinut nähdä mitään ruumiin läpi, mutta kun hän tuli ulos ruumiista, sielun luonnollinen näkökyky ilmeni.
Maailma on järjestelmä, rakenne, jossa kaikki on loogista ja järkevää. Maailma on toisiinsa kytkeytynyt: kun vedät yhdestä narusta, kokonaiset osajärjestelmät lähtevät liikkeelle.
Tätä kuvaa hyvin "perhosvaikutus", joka on luonnontieteiden termi, jolla viitataan joidenkin kaoottisten järjestelmien ominaisuuteen: järjestelmään kohdistuvalla vähäisellä vaikutuksella voi olla laajoja ja ennalta arvaamattomia seurauksia, myös täysin eri paikassa.
Joskus karma on välitöntä, mutta useammin järjestelmä jättää bumerangin vaikutuksen myöhempään ajankohtaan tai (useimmiten) venyttää vaikutuksen ajan kuluessa, mutta energiaa vapautuu tasaisesti koko ajan.
LÄNSIMAISESTA USKONNOSTA ON TULLUT JÄRJETÖNTÄ FANATISMIA, DOGMATISMIA JA MYSTIIKKAA, JOLLA EI OLE FILOSOFISTA JA TIETEELLISTÄ PERUSTAA. Näiden kolmen tiedonhaaran pitäisi siis olla sopusoinnussa, mutta yhteisen päämäärän puuttuessa ne ovat jakautuneet ja liikkuvat eri suuntiin...
Muinainen idän maailmankuva perustuu useisiin johdonmukaisiin ja loogisesti toisiinsa liittyviin postulaatteihin, jotka muodostavat täydellisen kuvan olemassaolosta.
Samskara on yksi ihmisluonnon pääkomponenteista karman, halun, pelon ja edistyksen ohella. Karma muodostuu omista teoista, halu ja pelko muodostuvat luonnollisesti omien tekojen ja elämänasenteen tuloksena, edistys on sitä, missä määrin ihmisen luonne määräytyy hänen pyrkimystensä, prioriteettiensa, arvojensa ja muiden asioiden perusteella. Kun taas samskara antaa henkilölle mahdollisuuden vaihtaa asentoa hyvin nopeasti, koska nopean vaikutelman vaikutus on merkittävä. Jos esimerkiksi joku on kerran saanut vahvan myönteisen vaikutelman uskonnosta, hän pyrkii siihen koko elämänsä ajan. Tämä vaikutelma JÄTTÄÄ VASTAAVASTI JÄLJEN SEURAAVAAN ELÄMÄÄN. Mutta tämä toimintatapa antaa ihmiselle mahdollisuuden käydä läpi useita ihmisluonnon kehitysvaiheita mukavasti tai päinvastoin se voi johtaa rappioon. Joka tapauksessa ainoa tie ylöspäin on ylöspäin, ja mitä korkeammalle kiipeää, sitä helpompi on laskeutua alaspäin. Tästä syystä älä ihannoi liikaa polkuasi ja edistymistäsi, se voi aina mennä taaksepäin.
Kaikki elävät olennot syntyvät dualismissa, illuusiossa, pyrkien miellyttäviin asioihin ja välttäen epämiellyttäviä asioita. Abhinivesha tarkoittaa pakkoa, näitä jatkuvia halun stereotypioita. Vriti on siis abhinivesha, ajatusten ja halujen pakkomielteiset stereotypiat, jotka oikeuttavat minut. Jos minulla on esimerkiksi huonoja tapoja, huonoja taipumuksia, mieleni ajatuksen pitäisi taistella niitä vastaan. Mutta jos olen ehdollistunut sielu, niin sen sijaan, että taistelisin niitä vastaan, oikeutan ne.